M marcusjj skrev:
Någon som vet vad det är för mått på twist in bultarna som passar Green room? Är det m6? Funderar på att göra egna då vi ska ha många
M6 stämmer fint.
 
  • Gilla
marcusjj
  • Laddar…
Hejsan!

Jag snor tråden här lite samveteslöst.
I instruktionerna framgår det att muren på 60cm behöver vara 12cm tjock eller mer, alltså enbart en tegelbredd. Räcker det med en tjocklek på 12 cm för en mur i den höjden eller blir den för klen?
Ni som redan byggt era växthus, hur har ni gjort? Någon murare som har koll?

Tack!/ Erik
 
Här är några bilder från vårt bygge 2021. Byggt med 11cm brett tegel har jag för mig. Det viktiga är ju att få yttermåtten rätt.
 
  • Ett öppet fönster med utsikt över en trädgård, trä, tegelvägg inuti, och eluttag utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett öppet fönster i ett växthus mot en lummig trädgård och ett rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett växthus med tegelsockel och svarta metallramar i solnedgång. Speglar himmel och landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur under konstruktion, tegelstenar, spadar, murarverktyg, gröna fält bakgrund, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
M marcusjj skrev:
Här är några bilder från vårt bygge 2021. Byggt med 11cm brett tegel har jag för mig. Det viktiga är ju att få yttermåtten rätt.
Riktigt tjusigt och det ser ju onekligen stabilt ut:) Då törs jag nog köra på en 60x12cm-mur då. Tack!
 
Hej! Gammal tråd men gör ett försök; i ritningen står det ”tätning bör göras för att muren ej skall sprängas. Tätning mellan mur och sockel står kunden själv för”.
Har ni lagt någon tätning mellan mur och sockel?
(Har tegelmur)
 
F Freddesan skrev:
Hej! Gammal tråd men gör ett försök; i ritningen står det ”tätning bör göras för att muren ej skall sprängas. Tätning mellan mur och sockel står kunden själv för”.
Har ni lagt någon tätning mellan mur och sockel?
(Har tegelmur)
Med sockeln tolkar jag att de menar matallsyllen?
 
F Freddesan skrev:
Hej! Gammal tråd men gör ett försök; i ritningen står det ”tätning bör göras för att muren ej skall sprängas. Tätning mellan mur och sockel står kunden själv för”.
Har ni lagt någon tätning mellan mur och sockel?
(Har tegelmur)
Vi struntade i tätning. Fann ingen mening med det då växthusets sockel går både ut och ner en bit utanför teglet. Likt ett vanligt fönsterbleck.
 
M marcusjj skrev:
Vi struntade i tätning. Fann ingen mening med det då växthusets sockel går både ut och ner en bit utanför teglet. Likt ett vanligt fönsterbleck.
Funderar också i de banorna!
 
Fick ett växthus från Jensens Alusystems monterat på tegelmur. På leverantörens uppmaning monterades en krönplåt på muren och sen växthusets profiler ovanpå det. Men då saknades det överhäng och droppnäsa i själva växthusets kontruktion.
 
  • Gilla
Freddesan
  • Laddar…
F Freddesan skrev:
Hej! Gammal tråd men gör ett försök; i ritningen står det ”tätning bör göras för att muren ej skall sprängas. Tätning mellan mur och sockel står kunden själv för”.
Har ni lagt någon tätning mellan mur och sockel?
(Har tegelmur)
Jag valde att lägga vanlig syllpapp då jag hade det hemma. Tätar väl inte direkt men skyddar iallafall lite. Vår mur är byggt med murblock i betong.
 
  • Gilla
Freddesan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.