BirgitS
G Grannens Häck skrev:
Det är läge för mer gated communities med anställda vakter.
När så liten andel av befolkningen får inbrott varje år är det få som är intresserade av att betala för flera vakter jämnt och ständigt. 200 villor är ett rätt stort område att bevaka och kräver då t.ex. 2 vakter åt gången och 5 skift, dvs. 10 anställda vakter plus vikarier. Det innebär att 20 villor ska betala en heltidsanställd vakt 30 000 kr i lön plus arbetsgivaravgifter, semesterlön, sjukersättning, VAB osv. Orkar inte räkna men det blir flera tusen kronor i månaden per villa. De flesta hushåll har inte ett enda inbrott under hela livet så det låter som en synnerligen dyr försäkring.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nej och då kanske internationella ligor väljer något annat land för sina härjningar.
Och alla svenska narkotikaberoende som gör inbrott för att få ihop till den dagliga dosen?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
När så liten andel av befolkningen får inbrott varje år är det få som är intresserade av att betala för flera vakter jämnt och ständigt. 200 villor är ett rätt stort område att bevaka och kräver då t.ex. 2 vakter åt gången och 5 skift, dvs. 10 anställda vakter plus vikarier. Det innebär att 20 villor ska betala en heltidsanställd vakt 30 000 kr i lön plus arbetsgivaravgifter, semesterlön, sjukersättning, VAB osv. Orkar inte räkna men det blir flera tusen kronor i månaden per villa. De flesta hushåll har inte ett enda inbrott under hela livet så det låter som en synnerligen dyr försäkring.
Låter ypperligt, var skriver man på.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
U
När vi hade inbrott på kontoret hopade de in genom fönstret och slog eller yxade sig genom gipsväggarna för att stjäla alla datorer på alla kontor. Vi har kontor 3 våningar upp så de hade troligen en skylift eller saxlift för att lyckas.
Larmet gick aldrig. Var ytterdörrarna och korridorerna som va larmade. Vill de göra inbrott så gör de det oavsett.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G Grannens Häck skrev:
Låter ypperligt, var skriver man på.
Så du är beredd att betala 100 000 kr under ditt vuxna liv för att slippa 20 % risk att få ett inbrott där saker för 5000 kr försvinner och där försäkringsbolaget betalar för det?
För att ta några hypotetiska siffror.

Det var på gång en gated community i Staffanstorp. Du får väl kolla upp hur det har gått med den eller sätta igång ett eget projekt.
 
  • Gilla
Alsnic och 2 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo en sak är att kameror och inte heller larm är särskilt förekommande.
Antar att du menar att uppklarningsprocenten är betydligt bättre om det finns en kamera?
Finns det något belägg för detta, eller är det bara spekulation?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Så du är beredd att betala 100 000 kr under ditt vuxna liv för att slippa 20 % risk att få ett inbrott där saker för 5000 kr försvinner och där försäkringsbolaget betalar för det?
För att ta några hypotetiska siffror.

Det var på gång en gated community i Staffanstorp. Du får väl kolla upp hur det har gått med den eller sätta igång ett eget projekt.
Jajjamän, inbrott är bara en liten del av orsaken.
 
  • Gilla
Alsnic och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Låter ypperligt, var skriver man på.
Nej tack. Hade folk velat detta så hade dessa tjänster varit vanligare.
 
G
H hablam skrev:
Nej tack. Hade folk velat detta så hade dessa tjänster varit vanligare.
Det har nog inte med det att göra. Till att börja med för man inte ens bygga en mur högre än 50cm, förmodad delförklaring.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
BirgitS
G Grannens Häck skrev:
Det har nog inte med det att göra. Till att börja med för man inte ens bygga en mur högre än 50cm, förmodad delförklaring.
Med bygglov kan man få bygga mycket högre. Om det finns allmänna önskemål om en gated community, dvs. det finns en grupp som startar ett projekt och kan påvisa att det finns många som vill bo där så lär det nog gå att få några politikers öra så att de gör en detaljplan där det står att det ska finnas en mur runt området. Det är väl så det har varit i Staffanstorp.

Men det har ju inget att göra med att ha vakter som patrullerar ett område.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det måste vara ett jäkla meck att använda salpetersyra eller kungsvatten för att lösa upp låsen. Lär ta duktigt med tid. Men de nitrösa gaser som bildas borde kunna detekteras av en brandvarnare så det kanske man skulle kunna sätta upp i trapphusen.
Jag har också funderat på om det inte skulle kunna gå att sätta upp en gasvarnare av något slag (i trapphuset). Tror du att en vanlig brandvarnare funkar? Det vore ju toppen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så du är beredd att betala 100 000 kr under ditt vuxna liv för att slippa 20 % risk att få ett inbrott där saker för 5000 kr försvinner och där försäkringsbolaget betalar för det?
För att ta några hypotetiska siffror.

Det var på gång en gated community i Staffanstorp. Du får väl kolla upp hur det har gått med den eller sätta igång ett eget projekt.
För mig handlar det om så mycket mer än värdet på de saker som stjäls. För det första vill jag kunna ha känslan av att känna mig hyfsat trygg (eller i alla fall "tryggare"), för det andra är det jag vill undvika att någon rotar bland mina saker, går in i mitt hem, att komma hem och upptäcka att någon gjort inbrott, allt admin och fix efter ett inbrott...
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Det har nog inte med det att göra. Till att börja med för man inte ens bygga en mur högre än 50cm, förmodad delförklaring.
Vad har mur med att hyra väktare att göra?
 
BirgitS BirgitS skrev:
När så liten andel av befolkningen får inbrott varje år är det få som är intresserade av att betala för flera vakter jämnt och ständigt. 200 villor är ett rätt stort område att bevaka och kräver då t.ex. 2 vakter åt gången och 5 skift, dvs. 10 anställda vakter plus vikarier. Det innebär att 20 villor ska betala en heltidsanställd vakt 30 000 kr i lön plus arbetsgivaravgifter, semesterlön, sjukersättning, VAB osv. Orkar inte räkna men det blir flera tusen kronor i månaden per villa. De flesta hushåll har inte ett enda inbrott under hela livet så det låter som en synnerligen dyr försäkring.
När det var en våg av väpnade "inbrott"/rån i hemmet i förorter utanför Stockholm för något/några år sedan så gick folk samman och gjorde just detta - anställde vakter som patrullerar med bil. Jag tror att denna tjänst fortfarande finns och har tillräckligt många kunder för att kunna upprätthålla verksamheten.
 
O O skrev:
@Cff Jag har läst hela tråden.
Mitt förslag är att du helt enkelt kompletterar dina (2?) nuvarande lås med ytterligare ett. Fast av en annan typ än de du har.

Att få upp ett lås är inte jätteenkelt. Att få upp två olika är knepigare. Men att få upp tre olika lås är svårt och tar dessutom betydligt längre tid. Det avskräcker från att försöka

Förslaget är helt enkelt att montera in ett lås som bör ha spärrelementen ovanför nyckelhålet, så syra inte kan rinna ner på dem.

Exakt vilket lås spelar mindre roll. Det som höjer din säkerhet rejält är antalet lås. Tjuvarna kommer att välja en annan lägenhet än din.

Känns det jobbigt att låsa tre lås är en smart lösning att montera Yale Linus på alla. Eller så många man vill. Monteringen är helt dold från utsidan och alla låsen kan manövreras med en app i telefonen. Eller med nyckel utifrån som vanligt,
Tack! Du har förstått vad jag är ute efter - helt enkelt att det skall anses som tillräckligt mycket jobbigare att försöka bryta sig in i min lägenhet så att man väljer någon annan (förvisso synd om denne andre, men i det här fallet vill jag skydda mitt boende så bra det går (inom rimlighetens gränser)). Jag har också blivit påmind om vikten av att låsa båda låsen - något jag får erkänna att jag inte trodde var riktigt nödvändigt efter att jag köpt ett svindyrt, nytt Assa-lås för några år sedan :).
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.