Skumpe Skumpe skrev:
Ok men hur hade du gått vidare från läget nu? Vilka verktyg behövs? Material?
Du får slå in skruven. / Janne G
 
Min högst oprofessionella antagande.

Den som monterade, la in slangen inuti väggen gjorde en skarp vinkel, med relativt liten radie.

Slangen sitter ordentligt fast längre in i väggen / andra änden om den är kort.

Men nu, med ålderns rätt och kanske t o m med hjälp av värme, börjar slangen räta på sig. Återgå till den form den levererades. Kanske som större rulle.
Rör sig, kallflyter nu mot en allt större radie.
Därför blir resultatet att slangen kryper ut. Kanske en dm till. Slangen försöker återgå till i det närmaste rak form.
Troligen lossnat någon fästklamma, böjd spik etc, som skulle hålla slangen böjd i evighet. I vart fall över garantitiden för utfört jobb.

Så var beredd 😉.
Har jag rätt så sker det än mer inom relativt närtid. Kanske med en ljudlig snäll, när skåpdörren slår upp.
 
Redigerat:
Skumpe
H Hybro skrev:
Min högst oprofessionella antagande.

Den som monterade, la in slangen inuti väggen gjorde en skarp vinkel, med relativt liten radie.

Slangen sitter ordentligt fast längre in i väggen / andra änden om den är kort.

Men nu, med ålderns rätt och kanske t o m med hjälp av värme, börjar slangen räta på sig. Återgå till den form den levererades. Kanske som större rulle.
Rör sig, kallflyter nu mot en allt större radie.
Därför blir resultatet att slangen kryper ut. Kanske en dm till. Slangen försöker återgå till i det närmaste rak form.
Troligen lossnat någon fästklamma, böjd spik etc, som skulle hålla slangen böjd i evighet. I vart fall över garantitiden för utfört jobb.

Så var beredd 😉.
Har jag rätt så sker det än mer inom relativt närtid. Kanske med en ljudlig snäll, när skåpdörren slår upp.
Om slangen är obruten mellan punkterna på mina bilder rör det sig om en minst 15 m lång slang. Kanske 20m.
 
Skumpe
Jag och en polare försökte idag ta reda på var andra änden av röret är.
Om man drar och puttar på röret så märks ingenting på något rör o det skåp i hallen jag tidigare postat bild på.

Det är heller inget rör där som blir varmt när man spolar varmt vatten.

Det enda andra stället på fastigheten där det förekommer någon samling med rör är i skåpet till fjärrvärmen. Där är tydligt markerat inkommande varmvatten t.ex.
Kan det vara fördelat vatten redan där till kök, grovkök och tre toaletter? Det borde ju synas rätt snabbt för det blir ju både kallt och varmt, 10 rör antar jag.
Det är för mycket bråte ivägen så jag har stått och inspekterat från en meters håll men jag ska försöka komma åt senare.

Nån som har någon idé om var andra änden kan hålla hus?
"Huspärmen" är värdelös här, det finns ingenting ritat om hur man dragit vatten till kran. Bara golvvärme/radiatorer....
Så här ser det ut där det kommer in två rör till vänster i skåpet där fjärrvärmen är.
 
  • Två vita rör med röda kopplingar vid ett skåp fyllt med frigolit, bilden visar även en röd ventil och några elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör till vänster i ett skåp för fjärrvärme, med röd ventilmutter och isolering runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två plastbelagda rör med röda ventiler anslutna till en vägg med några andra kopplingar i ett skåp för fjärrvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att du har typ jamande o skrikande ljud i huset?

Jag tror fortfarande att det är krokiga böjda rör inne i väggen bristfälligt klamrade som försöker räta ut sig.

Vad händer om du lossar skruvkopplingen och drar respektive puttar på röret?

Givetvis efter att Du gjort systemet trycklöst, annars lär du få en överraskning.
 
Skumpe
H Hybro skrev:
Det är inte så att du har typ jamande o skrikande ljud i huset?

Jag tror fortfarande att det är krokiga böjda rör inne i väggen bristfälligt klamrade som försöker räta ut sig.

Vad händer om du lossar skruvkopplingen och drar respektive puttar på röret?

Givetvis efter att Du gjort systemet trycklöst, annars lär du få en överraskning.
När jag bytte blandare/tvättställ där så försökte jag stänga vattnet genom att vrida av både inkommande kall- och varmvatten ute vid fjärrvärmen men det var ett visst flöde ändå. Det höll i sig länge, exakt hur länge vet jag inte. Det kanske kommer bakvägen från ovanvåningen på något sätt?

Jag kan röra det här röret 10cm fram och tillbaka med blandaren inkopplad (men det är ganska trögt, man får "hålla i" lite när man puttar in det) och detta har inte lett till några rörelser i det jag trodde var andra änden alltså det jag postat bilder av (skåpet i hallen med fördelning till golvvärmen). Det åker ut efter en stund igen dock

Det måste finnas någonstans där varm- och kallvatten fördelas till de olika badrummen och kök men jag kan för mitt liv inte förstå var. Det är otroligt dumt också att det inte finns någonting i "huspärmen" om det. Det är i själva verket två sprängfyllda pärmar med nästan allting ingen bryr sig om förutom detta man nu behöver veta.
 
C
Skumpe Skumpe skrev:
Det kanske kommer bakvägen från ovanvåningen på något sätt?
Så är det, det är vattnet som ligger i rören som rinner ut i samma takt som luft kommer in i systemet.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.