733660.gif

M4:surprised:rna i sidorna på takdosan är till för att montera lamputtaget, själva kroken till lampan hänger i lamputtaget och är inte genomgående takdosan. Anledningen till detta är att man inte vill att kroken ska kunna bli strömförande pga av dålig koppling av FK i dosan.

10000 kr frågan: Ska lamputtaget vara jordat eller inte? Mitt svar: ja vid nyinstallation eller om övriga uttag i utrymmet är jordade. Annars är risken att någon blir jordad...
 
Hur mycket bygger en takdosa? Ska sänka taket minimalt men måste ju få plats med en takdosa
 
Har du kollat på Eljos eller Elkos hemsidor? Där framgår det tydligt att takdosor finns med olika byggdjup. Tror den lägsta är 44mm eller något sådant.
 
Elko har en på 32mm men jag använder mig av de som Biltema eller Byggmax säljer. Där står ingen information om byggdjup.
 
En vanlig takdosa bygger 55 mm
 
Det blir inga takdosor alls utan bara slang direkt till armaturen.
 
Är det inte bättre att skaffa en låg takdosa och göra det enligt konstens alla regler med ett riktigt uttag med krok?
 
Uttag med krok kommer att sättas dit, men utan takdosa. Helt onödigt och extra krångligt med en takdosa då vi inte drar elen via taket utan genom kopplingsdosorna i väggarna.
 
Förutom normaldjup dosa TED-T26 finns en grundare modell TED-T13 och en djupare modell TED-T39 och en extra djup TED-T52. Samtliga försedda med täcklock för effektiv tätning vid ingjutning. TED-T13 extra låg bygger 35 mm kräver förhöjningsring 14 247 57 för att klara normen 40 mm invändigt djup. Färg silver = skärmad dosa. Dosorna är halogenfria. http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=1424695[/URL]
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det blir inga takdosor alls utan bara slang direkt till armaturen.
Finns det något som säger att det måste finnas takdosor jag har bara en rör bit eller på en del ställen bara sladdar ut i taket.
 
B Bengt65 skrev:
Finns det något som säger att det måste finnas takdosor jag har bara en rör bit eller på en del ställen bara sladdar ut i taket.
Det är jättevanligt att det inte sitter något uttag utan bara kommer några sladdar ur taket.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det var ju förr väldigt vanligt att det såg ut såhär:
380888-872c338c430acee88da1bc3332f56081.jpg

Det anses inte som korrekt utförande i en installation som utförs idag.
Idag sätts det antingen en takdosa, med ett uttag i den.
628561-b5c1efa92949facc6356f4a4d9524d54.jpg

Eller så sätter man ett utanpåliggande takuttag över ett sånt där rörutlopp i första bilden.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men hur gör elektriker ifall det är en gammal installation som ser ut som i första bilden?
Tja, om det var tillåtet att göra så när det gjordes så är det inte tvunget att ändras nu.

Och ärligt talat vet jag inte vad de exakta reglerna var för detta förr i tiden, men det var åtminstone vanligt, det var praxis och kutym.
Jag låter rätt ofta det vara på samma sätt, men moderniserar också glatt om jag får chansen till det.
 
Jag brukar sätta ett utanpåliggande lamputtag med krok över rörutloppet.

Fanns även ett speciellt utlopp med invändig gänga. På det äldre runda lamputtaget satt man en bricka i skarven mellan delarna och sedan tryckte man in uttaget i rörutloppet och gängade in en del med två "öron" sedan fäste man kroken i "öronen"..... Årtal runt 60 talet...
Även där får man ersätta allt med utanpåliggande lamputtag om det ska jordas...
 
D Dilato skrev:
Det är jättevanligt att det inte sitter något uttag utan bara kommer några sladdar ur taket.
Tack för era svar 😊

Så om man renoverar ett hus idag och bara lämnar rör med trådar och Wago så gör man ”fel” men inget olagligt. Är det så man ska tolka det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.