Hej!

Jag och min fru håller på att bygga vårt första kök. Vi har stött på ett problem som jag hoppas att någon snäll person kan hjälpa oss med :)

Vi har köpt ett bänkskåp för diskhon och vi har upptäck att avloppsröret inte får plats under bänkskåpet och att det skulle hamna för långt ut i skåpet om vi förlängde det rakt upp genom botten. Det skulle inte gå att stänga lådorna som kommer sen. Diametern på avloppsröret är 75mm

Rören som vi fick från IKEA (Lillviken) har en diameter på 32mm.

Vi har funderat på att kapa avloppsröret och sätta dit en gumminippel och sedan dra ett 32mm rör i genom hålet bänkskåpets bakkant. Skulle det funka? Är det tillåtet?

Tack på förhand
/Viktor
 
  • Tomt vitt bänkskåp utan dörrar; synlig bakvägg; två blå VVS-rör och ett avloppsrör på en plattas yta bredvid skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått korrugerat rör och avloppsrör med svart gummitätning på en dammig yta, kanske ett problem med röranslutning under diskbänk i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
göra hål i botten på stommen och använda deras grunda lådor kanske?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har byggt med kortare lådor så att allt får plats bakom med vattenlås, etc.
Var sätter ni vattenlåset?
 
Här har vi Ikeas mest idiotiska tilltag genom åren och ett bevis för att det är en skrivbordstomte som designade Metodköken för man kan aldrig flytta avloppen i sitt kök med så låg sockel.

Möjligtvis att ni kan kapa vid golvet och sätta i en nippel och sen 2st 45 graders 50mm böjar.
Då kanske ni får upp dem bakom lådan men glöm inte att ni sen helst ska täta runt allting också med ett inlägg.
 
  • Gilla
krambriw och 2 till
  • Laddar…
Det får inte plats med en kort förminskning
Grå plaströrsadapter med en breddning i mitten, två tätningar vid anslutningarna och en fläns vid ena änden, står upprätt på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och därpå en skarp böj och bygga vidare?
Grå L-formad plaströrsböj för avloppssystem.
Det går ju kanske kapa röret vid golvet och stoppa i en ny ersättningsmuff för att sänka ytterligare. Då behöver det nog tätas med silikon också mellan yttersida och golv.
Kan vara riskabelt om inte röret sitter fast under golvet.
Grå rördel med gummitätningar, troligtvis en ersättningsmuff, används för att sänka eller förminska rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet dock inte hur mycket bygghöjd som finns tillgängligt. Delar finns på rinkabyror.se .
 
O
nimbus2000 nimbus2000 skrev:
Hej!

Jag och min fru håller på att bygga vårt första kök. Vi har stött på ett problem som jag hoppas att någon snäll person kan hjälpa oss med :)

Vi har köpt ett bänkskåp för diskhon och vi har upptäck att avloppsröret inte får plats under bänkskåpet och att det skulle hamna för långt ut i skåpet om vi förlängde det rakt upp genom botten. Det skulle inte gå att stänga lådorna som kommer sen. Diametern på avloppsröret är 75mm

Rören som vi fick från IKEA (Lillviken) har en diameter på 32mm.

Vi har funderat på att kapa avloppsröret och sätta dit en gumminippel och sedan dra ett 32mm rör i genom hålet bänkskåpets bakkant. Skulle det funka? Är det tillåtet?

Tack på förhand
/Viktor
Du behöver ha upp röret genom bänkskåpet underifrån! Sen behöver du ha att Ikea-röret sätts i avloppsröret inne i skåpet och sista steget är att vattensäkra allt med IKEAs tätningsmassa och deras ilägg.

Därför är mitt råd att få upp 75mm röret genom skåpet och sätta förminskningen där. Då blir det lättare att komma åt och rensa och det är vattensäkrat. Kapa och sen sätta två vinklar kan vara ett förslag. Att såga i metodstommen är inget bekymmer och plastinlägget skyddar mot vatten sedan. Det gör att man kan få till mer plats för vinklar.
Vattenrör och avloppsinstallation inuti ett bänkskåp med tätningar och instruktioner för IKEA:s VÄRDERA tätningsmassa liggande på skåpets botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från mitt skåp
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sorry, men det rådet kan läggas ner för det fungerar tyvärr inte i TS fall. 😉

Det är inga problem att förminska till 50 direkt vid golvet och det är enda chansen för att överhuvudtaget ha en chans att få upp avloppet bakom lådan.
Har ingen som helst betydelse med skarvar på avloppet under skåpet.
 
Tack allihop!

Vi valde att ändå såga ett hål i skåpets botten, får se hur det blir senare när lådan ska dit 🙂

Så här ser det ut just nu:
 
  • Under köksskåp med sågade hål i botten, exponerade rör, slangar och en kontakt i en elkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja det verkar iaf bli fullständigt omöjligt att täta det skåpet 😱

Borde se ut typ så här...

Avloppsrör och slangar under ett diskbänksskåp, olika kopplingar i plast och metall, anslutna till vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och hade ni kapat vid golvet, satt nippel och gått över till 50mm upp i skåpet så hade det underlättat avsevärt.
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
U
Vårt 75 avlopp ser ut att sticka ull lika långt ut från väggen som TS och det är inte ens nära att vara problem med lådorna för sopsortering. Lådorna för diskbänk-skåpet är ju 9cm grundare än normala lådorna. Normala lådorna har 3-4cm luft bakom. Så det finns ju 12-13cm luft bakom lådan.

Avloppsrör och två hål i en vägg under ett fönster. Oavslutat golv med synligt plywood. Fönsterbräda med en svart plastkopp på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskbänksskåp med avloppsrör, vattenanslutningar och avloppstrattar. Skjutspåren för lådorna placeras på sidorna, med utrymme bakom rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vårt 75 avlopp ser ut att sticka ull lika långt ut från väggen som TS och det är inte ens nära att vara problem med lådorna för sopsortering. Lådorna för diskbänk-skåpet är ju 9cm grundare än normala lådorna. Normala lådorna har 3-4cm luft bakom. Så det finns ju 12-13cm luft bakom lådan.

[bild]
[bild]
Tycker ert ser ut att ligga minst 5cm närmre väggen dock... snyggt ordnat i skåpet 👍
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Här har vi Ikeas mest idiotiska tilltag genom åren
Jag reagerade på samma sätt när jag såg det första gången, varför sänka sockelhöjden till 80 mm när det i alla tider varit närmare 160?? Inte bara att det ger den här typen av problem med avloppsanslutningar, vem vill böja sig ännu längre ner för att ta upp saker (kastruller, stekpannor, tunga grytor, plåtar) ur de nedersta lådorna. Nej, helknäppt

Deras köksexperter såg ut som fågelholkar när jag tog upp ämnet, dom fattade inte problemet
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag reagerade på samma sätt när jag såg det första gången, varför sänka sockelhöjden till 80 mm när det i alla tider varit närmare 160?? Inte bara att det ger den här typen av problem med avloppsanslutningar, vem vill böja sig ännu längre ner för att ta upp saker (kastruller, stekpannor, tunga grytor, plåtar) ur de nedersta lådorna. Nej, helknäppt

Deras köksexperter såg ut som fågelholkar när jag tog upp ämnet, dom fattade inte problemet
Precis... så mycket experter är de... jag ger inte en spänn för dem. :(

Ett annat problem när man bygger kök med ben både fram och bak för att kunna justera så exakt som möjligt vilket är viktigt framförallt när man ska ha granitskivor...
Det är att man inte får in sin arm under skåpen så man når de inre benen för normala vuxna människor har tjockare underarmar än 8cm. 😱🙃
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Borde se ut typ så här...
Jag noterar vattenlarmet där. Bra för tidig notifiering i mobilen om det, trots allt fantastiskt fint utfört arbete, ändå skulle börja droppa
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.