K Kane skrev:
Jo, men 141h vs 1000h som den skall kunna gå. Hårt.
Min har gått (maxvarv med proppen 5900 rpm) tidsfördelat;
0-1000 rpm, 29%
1000-2000 rpm, 17%
2000-3000 rpm, 18%
3000-4000 rpm, 36%
4000-5000 rpm, 0,7%
5000-6000 rpm, 0,08%
Svårt att säga racingkörd kanske....🥸
Nej visst, men jämför med den nämnda volvomotorn ligger du kanske på dubbla rpm, och slitaget ökat nog mer än linjärt.
 
Slitaget på en rem är långt mycket högre på en bil än båtmotor.
Varvet är inget problem, det är många starter, många vavökningar/sänkningar och temperaturskillnader mm som sliter.
En båtmotor startas troligtvis aldrig i minusgrader.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det VEA. 1,5l på automat och 2,0l på manuella.

Bensinmotorerna brukar hålla bra, byt generatorrem samtidigt som kamrem så ska den tugga på i 30'+ mil utan bekymmer. Förutom att följa serviceboken är det inte så mycket att förebygga
Varför ska generatorn bytas?
Håller dom dåligt eller är det frihjulet du tänker på?
 
Isakare Isakare skrev:
Slitaget på en rem är långt mycket högre på en bil än båtmotor.
Varvet är inget problem, det är många starter, många vavökningar/sänkningar och temperaturskillnader mm som sliter.
En båtmotor startas troligtvis aldrig i minusgrader.
Aha, så bara Yamaha som använder kassa remmar alltså (med tanke på Volvos personbilmotorer speccar 3-5 ggr drifttid, omräknat från mil).
 
H hapazard skrev:
Aha, så bara Yamaha som använder kassa remmar alltså (med tanke på Volvos personbilmotorer speccar 3-5 ggr drifttid, omräknat från mil).
Varför Yamaha satt en så kort intervall är en bra fråga.
Japanerna har ju historiskt sett haft hållbara remdrivningar med vettig intervall på bilmotorer, och inte knöliga att byta.
 
Yamaha verkar iaf. fått till det med V8an de stoppa i Volvo, men den kanske har andra problem?

Edit: större bild

Bild av en Yamaha V8-motor monterad i en Volvo med synliga kamaxelkedjor och delar av motorns interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Varför ska generatorn bytas?
Håller dom dåligt eller är det frihjulet du tänker på?
Generatorremmen bara, mest för att min gick av för en vecka sedan i Slovakien 😆
 
Den s k drivremmen som driver generator, AC-kompressor och kanske lite fler komponenter går normalt inte av om den byts enligt rekommendation. Många missar att byta länkhjul och lager på hjulet på remspännaren. Varför gick din rem av?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Generatorremmen bara, mest för att min gick av för en vecka sedan i Slovakien 😆
Tänkte åka till Prag måndag v30 och nojjar lite över frihjulet...
Har olja filter och korta remmen, måste beställa drivremmen också nu
Beställde också skyddet för kamremmen från Vparts.
 
Var glada att ni inte har en (äldre) Subaru 🤓
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Den s k drivremmen som driver generator, AC-kompressor och kanske lite fler komponenter går normalt inte av om den byts enligt rekommendation. Många missar att byta länkhjul och lager på hjulet på remspännaren. Varför gick din rem av?
Gammal, hade lite torrsprickor. antog att den byttes samtidigt som kamremmen, men tydligen inte och jag kollade aldrig. Sånt man bör kolla när man köpt sin bil..
 
nino nino skrev:
Tänkte åka till Prag måndag v30 och nojjar lite över frihjulet...
Har olja filter och korta remmen, måste beställa drivremmen också nu
Beställde också skyddet för kamremmen från Vparts.
Prag är ju nära 😉

Åkte snabbfärjan från Sassnitz till Trelleborg, sjukt vad skönt att den går på 1/3 av tiden
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F fsn skrev:
Beror på, ur ett konsumentperspektiv finns inga lagar. Däremot finns det på många produkter inom EU krav på reservdelshållning ur ett hållbarhetsperspektiv. Finns det inte redan på bilar så kommer det snart.
hållbarhetsperspektiv? Bilarna blir mer och mer engångs just för att reservdelarna är för dyra idag. Ska de då lagerföra ännu mer så lär de inte bli billigare. Var väl nå bussbolag nyligen neröver nånstans som fick skrota nån buss för att försäkringsbolaget ansåg att det blev för dyrt att byta de rutor som var trasiga. Och lika är det med bilar idag. En mindre krock idag och bilar går på skrot. Är det då hobbyskruvare som ska dra nytta av att allt finns på lager?
 
F
S Stefan1972 skrev:
hållbarhetsperspektiv? Bilarna blir mer och mer engångs just för att reservdelarna är för dyra idag. Ska de då lagerföra ännu mer så lär de inte bli billigare. Var väl nå bussbolag nyligen neröver nånstans som fick skrota nån buss för att försäkringsbolaget ansåg att det blev för dyrt att byta de rutor som var trasiga. Och lika är det med bilar idag. En mindre krock idag och bilar går på skrot. Är det då hobbyskruvare som ska dra nytta av att allt finns på lager?
Det är i första hand strukturella skador som skrotar nyare bilar. Men jag håller med, reservdelarna är för dyra.
 
F fsn skrev:
Det är i första hand strukturella skador som skrotar nyare bilar. Men jag håller med, reservdelarna är för dyra.
Strukturella skador? Jobbar du med bilar? Idag räcker det med yttre småskador för att notan ska bli för hög. En komplett stötfångare och en dyr led strålkastare kan stjälpa hela kalkylen. Sen ska det lackas och bytas också.......
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.