Jag drar just nu kopparrör själv från huset till en utespa jag bygger där ute. Tänker inte betala hundra tusen till företag som kör överpris.

Efter att ha läst på YouTubes universitet så har jag lärt mig att använda klämringskopplingar och det var ganska enkelt. Här i forumet finns många som ogillar presskopplingar som inte håller och andra som klagar att klämringskopplingar är för dyra.

Min fråga:
Kan man löda klämringakoppöingar? Har aldrig hört eller sett det men det borde gå och göra så att det blir ännu tätare eller ?

Det handlar om 22mm hårda kopparrör som jag kopplade med sådana klämringskopplingar i mässing som säljes på Hornbach. Klamringen fungerar fint men eftersom jag ska gräva ner rören så skulle jag gärna vilja få de att hålla de täta i många år och därför undrar jag om det går och om det skulle förbättra tätningen.

Man kan löda kopparrör med koppar kopplingar det där vet jag eller pressa den eller bara klänningar men jag tänker på det här som en kanske ännu bättre lösning.

Förslag och info ?
 
Du kan inte löda dom.
 
  • Gilla
hnurre och 3 till
  • Laddar…
Giovannisi Giovannisi skrev:
Jag drar just nu kopparrör själv från huset till en utespa jag bygger där ute. Tänker inte betala hundra tusen till företag som kör överpris.

Efter att ha läst på YouTubes universitet så har jag lärt mig att använda klämringskopplingar och det var ganska enkelt. Här i forumet finns många som ogillar presskopplingar som inte håller och andra som klagar att klämringskopplingar är för dyra.

Min fråga:
Kan man löda klämringakoppöingar? Har aldrig hört eller sett det men det borde gå och göra så att det blir ännu tätare eller ?

Det handlar om 22mm hårda kopparrör som jag kopplade med sådana klämringskopplingar i mässing som säljes på Hornbach. Klamringen fungerar fint men eftersom jag ska gräva ner rören så skulle jag gärna vilja få de att hålla de täta i många år och därför undrar jag om det går och om det skulle förbättra tätningen.

Man kan löda kopparrör med koppar kopplingar det där vet jag eller pressa den eller bara klänningar men jag tänker på det här som en kanske ännu bättre lösning.

Förslag och info ?
Om du vill löda är de väll bättre att köpa löd kopplingar.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Och gräva ner kopparrör med klämringskopplingar låter lite udda?
Låter mer som att du borde använda pem-slang.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Ska du löda, vilket är en utmärkt metod, den bästa tycker jag, så ska du köpa rätt kopplingar efter det.

Ska rören grävas ned låter PEM-slang som ett mycket hållbarare val, precis som ovanstående skriver.

Har du tänkt ha en kulvert för mer än kallvatten så kanske PEX kanske är bäst så du slipper samma oro för frysning.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Det du ska köra är sådan slang:
https://www.hornbach.se/p/pem-slang-25-mm-langd-25-m-12-5-bar/5086948/
och i ändarna sådana kopplingar:
https://www.hornbach.se/p/rak-koppling-prk-403-25xr25-2435238/5109975/
samt motsvarande delar.

Att gräva ned kopparrör och klämringskopplingar är direkt olämpligt, de kan t.ex. inte hantera rörelser i mark.
Så byt ut till rätt prylar. Rätt prylar är dessutom betydligt billigare.

Tänk på att ha dem på frostfritt djup, annars måste du blåsa rent dem på vinter.
Pem-slangen klarar dock bättre att frysa än kopparröret, det kommer att spricka.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…

Bästa svaret

Giovannisi Giovannisi skrev:
Jag drar just nu kopparrör själv från huset till en utespa jag bygger där ute. Tänker inte betala hundra tusen till företag som kör överpris.
Anlita ett seriöst företag, så blir det rätt från början och inget överpris.
Giovannisi Giovannisi skrev:
Efter att ha läst på YouTubes universitet så har jag lärt mig att använda klämringskopplingar och det var ganska enkelt.
I en riktig utbildning lär man sig dessutom när och till vad de skall användas. Inte bara hur de monteras. De är inte lämpliga att gräva ner.
Giovannisi Giovannisi skrev:
Här i forumet finns många som ogillar presskopplingar som inte håller och andra som klagar att klämringskopplingar är för dyra.
Skippa klämringskopplingar om de är för dyra.
Giovannisi Giovannisi skrev:
Min fråga:
Kan man löda klämringakoppöingar? Har aldrig hört eller sett det men det borde gå
Allt går med rätt verktyg och teknik. Men själva poängen med KR-koppling är att den inte behöver lödas.
Giovannisi Giovannisi skrev:
och göra så att det blir ännu tätare eller ?
Det finns en mycket bra anledning att ingen gör det. Om man funderar lite och/eller läser här på forumet förstår man varför. Det är en synnerligen dum idé med ett antal nackdelar.
Giovannisi Giovannisi skrev:
Det handlar om 22mm hårda kopparrör som jag kopplade med sådana klämringskopplingar i mässing som säljes på Hornbach. Klamringen fungerar fint men eftersom jag ska gräva ner rören så skulle jag gärna vilja få de att hålla de täta i många år och därför undrar jag om det går och om det skulle förbättra tätningen.
Det finns bättre, billigare lösningar utan dolda skarvar, som dessutom tål att det fryser. Tänk om.
Giovannisi Giovannisi skrev:
Man kan löda kopparrör med koppar kopplingar det där vet jag eller pressa den eller bara klänningar men jag tänker på det här som en kanske ännu bättre lösning.
Se denna tråd
Giovannisi Giovannisi skrev:
Förslag och info ?
  1. Be om förslag på lösning från VVS-firmor.
    Så får du veta hur proffsen löser det.
  2. Begär in offerter från VVS-firmor.
    Så kan du avgöra om det finns pengar att spara genom att göra delar av jobbet själv.
 
Krilleman
O O skrev:
Anlita ett seriöst företag, så blir det rätt från början och inget överpris.
Hur hittar man sådana?
Just "seriösa" företagare i egenskap av privatperson som aldrig upphandlat en entreprenör förut... 🤔

O O skrev:
I en riktig utbildning lär man sig dessutom när och till vad de skall användas. Inte bara hur de monteras. De är inte lämpliga att gräva ner.
Behövs ingen större utbildning i att vara läskunnig.
Vatette har supertydlig offentliga instruktioner hur man skall göra, även i egenskap av privatperson.

https://www.vatette.se/planera-montera/monteringsanvisningar

Följer man dessutom det offentliga regelverket säkervatten 2021 ordagrant så är man helt rätt ute i sitt eget hem rent försäkringsmässigt.

https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTcyMDkwMDMzMS4xLjAuMTcyMDkwMDMzMS4wLjAuMA..

O O skrev:
Allt går med rätt verktyg och teknik. Men själva poängen med KR-koppling är att den inte behöver lödas.
Klämringskopplingar skall aldrig lödas på något sätt.
Det är en helt annan teknik att löda kontra klämringskoppling.

O O skrev:
Det finns bättre, billigare lösningar utan dolda skarvar, som dessutom tål att det fryser. Tänk om.
Dold skarv skall alltid vara skarvfri...
O O skrev:
Be om förslag på lösning från VVS-firmor.
Så får du veta hur proffsen löser det.
Alla firmor är inte så nogräknade, det finns ett helt forum på byggashus.se som kan intyga det.

O O skrev:
Begär in offerter från VVS-firmor.
Så kan du avgöra om det finns pengar att spara genom att göra delar av jobbet själv.
Ja vad säger man om detta. Läs ovan så får du svar!
Inget konstigt med det. Helt normal svensk standard med andra ord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur hittar man sådana? Just "seriösa" företagare i egenskap av privatperson som aldrig upphandlat en entreprenör förut... 🤔
Om man inte kan tar man hjälp. T.ex. frågar på detta forum
 
Krilleman
O O skrev:
Om man inte kan tar man hjälp. T.ex. frågar på detta forum
Om man inte kan läser man på. Enkelt!

Ett forum likt byggahus har inte alltid rätt med flera olika forumister som påstår det ena och andra...

Tex säkervatten eller monteringsanvisningar från tillverkaren av respektive VVS-produkt, är något fast som man kan hänvisa till i skrift. Helt enkelt hur man skriftligen gör rätt på första försöket.

Man behöver inte kontakta en röris för att få svar på hur en klämringskoppling skall dras enligt monteringsanvisningen... Och har inte aktuell artikel en monteringsanvisning i klartext hur man skall installera denna så bör man tänka till en gång till innan man inhandlar denna.

Där är skillnaden.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Klämringskopplingar skall aldrig lödas på något sätt.
Det är en helt annan teknik att löda kontra klämringskoppling.
👍 Rätt sammanfattat
Krilleman Krilleman skrev:
Dold skarv skall alltid vara skarvfri...
Skarvfria dolda skarvar? 🤣
Inga dolda skarvar alls. Om det går att undvika. Och det gör det i TS fall.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Krilleman
O O skrev:
Skarvfria dolda skarvar? 🤣
Inga dolda skarvar alls. Om det går att undvika. Och det gör det i TS fall.
Givetvis så förstår du och jag vad jag menade.
Inga skarvar på dold ledning för att det skall vara godkänt.
Tappvatten = Ett måste
Värme = OK med dold skav.

Svara även gärna på alla dina påståenden ovan. 👍
 
Krilleman Krilleman skrev:
Om man inte kan läser man på. Enkelt!
Teoretiska kunskaper är en mycket bra grund.

Men utan praktiska kunskaper räcker det faktiskt inte med teori. För den som liksom TS överväger att löda en klämringskoppling har helt enkelt inte tillräckliga grundkunskaper. Och har man inte det är det inte speciellt enkelt att "läsa på"
Krilleman Krilleman skrev:
Ett forum likt byggahus har inte alltid rätt med flera olika forumister som påstår det ena och andra...
Därför tog jag upp riktig utbildning.
O O skrev:
I en riktig utbildning lär man sig dessutom när och till vad de skall användas. Inte bara hur de monteras. De är inte lämpliga att gräva ner.
Jag avser alltså riktig utbildning när jag skriver riktig utbildning. Sådan kan se lite olika ut, men tar ett par år och innefattar en hel del praktik. Kolla gärna vad VVS-Branschens Yrkesnämnd skriver om Utbildningsvägar här

Anlitar man en seriös firma har de riktig utbildning och dessutom arbetserfarenhet, alltså precis vad TS saknar och vill ha hjälp med.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Givetvis så förstår du och jag vad jag menade.
Självklart!👌 Men det var så lustigt formulerat. Sorry, Inget ont menat.😁
Krilleman Krilleman skrev:
Svara även gärna på alla dina påståenden ovan. 👍
Fast här förstår jag inte vad du menar. Skal jag svara mig själv. Eller dig?
Jag är ganska säker på att vi är överens i det väsentliga. Och klarar såväl kapillärlödning som klämringskopplingar själva. Det kanske räcker så.

Jag försöker hjälpa trådskaparen. När TS förtydligar svarar jag gärna igen.
 
Krilleman
O O skrev:
Fast här förstår jag inte vad du menar. Skal jag svara mig själv. Eller dig?
Jag är ganska säker på att vi är överens i det väsentliga. Och klarar såväl kapillärlödning som klämringskopplingar själva. Det kanske räcker så.

Jag försöker hjälpa trådskaparen. När TS förtydligar svarar jag gärna igen.
Jodå, du förstår.

Jag försöker hjälpa alla forumister som behöver hjälp oavsett om man inte har råd eller för den delen inte vill ta hjälp.

Dokumenterad text är en oerhörd stor grund för att göra rätt på första försöket. Ca 16,000 avhjälpande VVS-inlägg av mig så bör du även kunna läsa det till dig.

Att kontakta "VVS-firmor" eller "seriösa företag" är inte samma sak som det blir bra med automatik. Där skiljer våra åsikter väldigt.

Många forumister har gjort just detta och blivit ohemuliskt utnyttjade både med arbetstid och påslag av materialpriser.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.