Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
 
  • Gilla
lundbergj och 3 till
  • Laddar…
Vill man ha något att sköta om så ska man ha en pool.
Ska kolla ph klor fylla på ta ur bös hålla på med filter.
Nej det är inget jag rekommenderar någon att skaffa.
Sen så behöver den ju andvändas mycket för att det ska vara någon ide, men då klagas det på att den är kall. Så då behöver det vara uppvärmt. Och då kostar det.
Sen på vintern så behöver man antingen tömma den eller ha den uppvärmd hela tiden men det blir dyrt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
B6304S1 och 17 till
  • Laddar…
Lyssna inte på negativa typer, klart du ska ha pool. 250k är ju inget överpris och med solceller håller du 30 grader i princip gratis hela sommaren
Kollar värderna varannan vecka och med automatik lär du knappast behöva göra mycket alls, backspola nån gång i filtret under sommaren.
Jag lägger 500:- på kem om året och i övrigt i princip ingenting.
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 34 till
  • Laddar…
Haft pool några år och håller med @Stefan N ovan, inte är det poolskötseln som ibland får mig att drömma om en lägenhet. 😂

Upptäckte precis att jag behöver fylla vatten, passar på att slappa lite i solen och kolla Byggahus.se
 
  • Gilla
nino och 17 till
  • Laddar…
Barn älskar att bada och det är bra för dom att träna på att vara i vatten när dom senare åker med kompisar till någon sjö mitt i natten.
Att vissa antyder att det skulle vara jobbigt att ha pool förstår jag inte alls, kanske dom flesta aldrig haft pool och bara gissar eller är avundsjuka.
Funderade ett tag på slatklorinator men jag slänger i typ en biltema puck i veckan, kanske lite oftare om det är många som badar, det känns inte så betungande.

Uppvärmning för oss är inte gratis, 10kW värmepump som går dygnet runt hela sommaren, typ 2-3k per månad i elräkning, men den är inte färdig med isolerade väggar och pooltak ännu så...

Vissa dagar badar vi 4-5ggr, typ går runt med badbyxor hela semestern och kan hoppa i när man går förbi.
Sonen och flickvännen badade när det ösregnade klockan 3 på natten förra veckan

Vi bestämde oss för väldigt många år sedan men proriterade bort det pga tidsbrist, nu med facit i handen skulle vi gjort poolen mycket tidigare.
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Svetoft och 14 till
  • Laddar…
K
250 är nog helt okej pris ändå, om det är för allt material och att bygga den. Vi ligger nog lite över det när vi byggde men med pooltak då..
 
  • Gilla
j_bjor
  • Laddar…
Hej,

Är det bra grejer som ingår i offerten så låter det billigt. Det är bara att köra! Ni kommer aldrig få det billigare! Sen om nybygge så smart göra innan allt finarbete på tomten!

Om ni har så stor tomt så försök att få till en 8 x 4. Ni kommer inte ångra er.
 
  • Gilla
Stefan D och 10 till
  • Laddar…
Pool är en sak som är kul en gång. Kanske en gång till när vänner är på besök. Efter detta är känslan bara negativ. Höstlöv. Allger. Gräs. Pollen. Det blir skit direkt. Skulle klassa detta som pizzaugn på gården eller hemmabar i källaren.
Men 250k tycker jag låter relativt bra. Bilderna på objektet blir betydligt bättre och man får säkert tillbaka pengarna.
 
  • Gilla
  • Haha
B6304S1 och 5 till
  • Laddar…
Intressant att det första ”expertrådet” kom snabbt och från någon som självklart varken haft pool, eller ens lyckats googla sig till hur det funkar.

”Sen på vintern så behöver man antingen tömma den eller ha den uppvärmd hela tiden men det blir dyrt.”

Priset är vettigt och hamnar det som en del i huslånet blir månadskostnaden väldigt liten. Med barn på gång har ni rätt många år framför er att både ha kul tillsammans och ge barnen vattenvana.
 
  • Gilla
SanDitt och 9 till
  • Laddar…
TS fråga är ungefär som "ska man ha båt eller inte", ska man ha sommarstuga eller inte", ska man ha växthus eller inte"... etc. Allt beror ju på vad man är intresserad av att lägga energi och pengar på, finns inga enkla standardsvar på det. Likaså omöjligt att säga om det kan vara värdehöjande eller inte, beror på om potentiella köpare värdesätter på samma sätt som en själv.
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
Vi har en mindre pool och som några redan skrivit, det är lite av ett meck att sköta, helst om poolkemin blir knas… Drömmer om poolrobot och automatisk dosering.
Vinterförvaringsproceduren är en dag under hösten, och avtäckningen likaså fast under våren.
Priset låter bra men glöm inte att poolskydd, ev poolplåtar etc kostar det med. Vi har bara en duk men har ni barn vill ni kanske ha nåt säkrare.
Annars - i Östergötland är det ofta långt till vatten och ni ska ha barn. Jag skulle köra men tänk på som sagt att det är lite tid och fler kostnader som kommer. Har ni mycket annars ni skall fixa med huset kan det ju också vänta några år men jag tror inte det blir billigare.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Låter billigt. Mindre än vad materialet kostade när jag byggde 3,5x7 thermopool för två år sedan.
 
  • Gilla
NisseFalken
  • Laddar…
Låter som bra pris, dock skulle jag se till att få ett riktigt pooltak o det är väl 75kkr till typ! Vi har en liten 3.6m rund pool och barnen älskar den! Typ noll jobb, en klorpuck varannan vecka o köra filtret ett par timmar då och då.
 
  • Gilla
nickwest och 2 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Vill man ha något att sköta om så ska man ha en pool.
Ska kolla ph klor fylla på ta ur bös hålla på med filter.
Nej det är inget jag rekommenderar någon att skaffa.
Sen så behöver den ju andvändas mycket för att det ska vara någon ide, men då klagas det på att den är kall. Så då behöver det vara uppvärmt. Och då kostar det.
Sen på vintern så behöver man antingen tömma den eller ha den uppvärmd hela tiden men det blir dyrt.
OJ du har ingen pool :) så många antagande som är fel
 
  • Gilla
  • Haha
Fru Uggla och 5 till
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
OJ du har ingen pool :) så många antagande som är fel
Det stämmer att jag inte har någon. Och har noll tankar på att ha en pool.

Har haft och vet att det är jobbigare än det är värt.
 
  • Gilla
  • Haha
B6304S1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.