StefanS skrev:
Hej,

Vi har tackat ja till tomt nr. 26 i Östra Olofstorp, vårt 5:e handsval. Vi är ganska nöjda eftersom vi låg på plats 153 i kön.
Just nu håller vi på att prata med Östgötahus. Hjältevad var ett alternativ förrut, men jag tror vi har lagt det bakom oss.
Vad kul att flera hittar hit... :D
Ni har dessutom tomten mitt över gatan mot oss... vi har tomt nr 1, så vi blir riktigt nära grannar :)

/Mahlin o Magnus
 
StefanS skrev:
Hej,

Vi har tackat ja till tomt nr. 26 i Östra Olofstorp, vårt 5:e handsval. Vi är ganska nöjda eftersom vi låg på plats 153 i kön.
Just nu håller vi på att prata med Östgötahus. Hjältevad var ett alternativ förrut, men jag tror vi har lagt det bakom oss.
Vi har nu bytt inloggningsnamn. Stefan S, heter Stefan & Tina.
Har nu träffat Östgötahus och det lutar åt att vi väljer dem.
 
Här var det stiltje... Alla är i full gång med att fundera på husmodeller förstås :)
Känns rätt skönt att ha bestämt sig, men nu så kommer alla andra val man ska göra.. ett tufft med förhoppningsvis roligt 'kapitel' i husbyggarboken!

Är det nån mer som bestämt sig för husmodell och börjat fundera på hur era nya kök ska se ut? Vi har själva snöat in på ett vitt kök, men vet inte vilken typ av kakel vi ska ha... Det lutar åt nån mörk färg, men alla tips är välkomna! :D

/Mahlin
 
mspnse skrev:
Här var det stiltje... Alla är i full gång med att fundera på husmodeller förstås :)
Känns rätt skönt att ha bestämt sig, men nu så kommer alla andra val man ska göra.. ett tufft med förhoppningsvis roligt 'kapitel' i husbyggarboken!

Är det nån mer som bestämt sig för husmodell och börjat fundera på hur era nya kök ska se ut? Vi har själva snöat in på ett vitt kök, men vet inte vilken typ av kakel vi ska ha... Det lutar åt nån mörk färg, men alla tips är välkomna! :D

/Mahlin
Ja, vi har inte kommit någon vart. Har tingat tomt 13 nu och ska kolla på Eksjöhus Lyckan på lördag. Två olika, med och utan vinkel.
Var det ni som var hos våra vänner i Ljungsbro o kollade på deras Tenor härom dagen. Det var några som skulle bygga i Olofstorp. Antog att det var ni. Det är ett fint hus.
Vi får se vad som händer härnäst.
 
Och du förresten Mahlin, hur hundan får du in alla söta smilegubbar i dina meddelanden....?
/Jessica
 
jessan skrev:
Och du förresten Mahlin, hur hundan får du in alla söta smilegubbar i dina meddelanden....?
/Jessica
Inget svårt... dom ligger till höger om denna ruta du skriver i.. iaf om du väljer att citera någon. Annars kan du välja att svara på ett inlägg i avancerat läge.. då har du oxå möjligheten att lägga till smilies. ;)


Det stämmer att det var vi som var i Ljungsbro och tittade på Tenor i söndags. Vi hade lite frågor och funderingar vad gäller huset som vi fick svar på utav dom.

/Mahlin
 
Hej på er,

Vi har inte hitta rätt hus ännu, var och tittade på lyckan utan vinkel igår och det kändes rätt, men vi skall nu se vad det kan kosta att bygga det lite större (vi vill ha plats med bord och 8 stolar i köket) med någon annan byggfirma

Huset var fyra år gammalt men vi tyckte att det kändes som att Eksjöhus har en hög kvalitet på material och på arbetet. De som bodde i huset ångrade att de inte la klinkers i köket, men det har vi tänkt på ända från början.

Vi har ochså bestämt oss för vita luckor och rostfria vitvaror, frågan är bara vilken färg på kakel, klinker och bänkskiva? Först var vi inne på "granit" färgat golv och kakel men då blir det bara svart/vit. Är det någon som kan tipsa om några bra siter eller butiker där man kan titta?

Ha de!
 
Joachim74 skrev:
Hej på er,

Vi har inte hitta rätt hus ännu, var och tittade på lyckan utan vinkel igår och det kändes rätt, men vi skall nu se vad det kan kosta att bygga det lite större (vi vill ha plats med bord och 8 stolar i köket) med någon annan byggfirma

Huset var fyra år gammalt men vi tyckte att det kändes som att Eksjöhus har en hög kvalitet på material och på arbetet. De som bodde i huset ångrade att de inte la klinkers i köket, men det har vi tänkt på ända från början.

Vi har ochså bestämt oss för vita luckor och rostfria vitvaror, frågan är bara vilken färg på kakel, klinker och bänkskiva? Först var vi inne på "granit" färgat golv och kakel men då blir det bara svart/vit. Är det någon som kan tipsa om några bra siter eller butiker där man kan titta?

Ha de!
Var var oxå o kollade på Eksjöhus. Både med och utan vinkel och det med vinkel föll vi för helt klart. Men alla är vi olika... =)
Var ute o kollade tomtläget idag igen, och det känns riktigt bra med nr 13. Vi blir ju nära grannar. Kul!
Men vi ska inte ropa hej än. Vi är lite veliga när det gäller att bestämma sig. Ska till banken någon dag nu med så får vi se.
// Jessica
 
Hej

vi har i princip bestämt oss för Anebyhus och Nockvägen, vilken ingen annan i detta land gjort efterrsom att det inte finns några visningshus men vi hör inga varningsklokor ringa :)

Vi ska i a f åka ned till Aneby på fredag och rita lite....

Fick ett erbjudande i Torsdags om att köpa ett annat befintligt hus i Mantorp som vi varit intresserade av tidigare men jag tror att vi tackar nej till det, har mentalt ställt in oss på att bygga nytt även om förnuftet säger att det blir mycket billigare så säger hjärtat bygg nytt

Så byggplaner fortskrider och idag så börjar Mjölbykommun att lägga ledningar i området.

Hoppas att de ordnar dagisplatser tills det blir dags. Har några ytligt bekanta som flyttade till MTP i oktober men som fortfarande har sitt barn i LKPG
 
Nu har vi äntligen skrivit kontrakt med Myresjöhus, så nu rullar karusellen igång på allvar. :eek:
Ska nästa vecka ringa HTH i Jönköping och boka in en tid då vi ska diskutera och rita upp vårt kök.
Det är först nu man börjar förstå att vi ska bygga hus.. märkligt härlig känsla!! Har hittills mest känts som en vision..
Fick tips av Myresjö att lämna in ansökan om nybyggnadskarta så vi kan rita in huset på tomten. Det blir nästa steg..

/Mahlin
 
mspnse skrev:
Nu har vi äntligen skrivit kontrakt med Myresjöhus, så nu rullar karusellen igång på allvar. :eek:
Ska nästa vecka ringa HTH i Jönköping och boka in en tid då vi ska diskutera och rita upp vårt kök.
Det är först nu man börjar förstå att vi ska bygga hus.. märkligt härlig känsla!! Har hittills mest känts som en vision..
Fick tips av Myresjö att lämna in ansökan om nybyggnadskarta så vi kan rita in huset på tomten. Det blir nästa steg..

/Mahlin
Åhhh, Grattis. Vad roligt. Nu börjar det som sagt var på allvar. Kul.
Lycka till.
//Jessica
 
DavidS76 skrev:
Hej

vi har i princip bestämt oss för Anebyhus och Nockvägen, vilken ingen annan i detta land gjort efterrsom att det inte finns några visningshus men vi hör inga varningsklokor ringa :)

Vi ska i a f åka ned till Aneby på fredag och rita lite....

Fick ett erbjudande i Torsdags om att köpa ett annat befintligt hus i Mantorp som vi varit intresserade av tidigare men jag tror att vi tackar nej till det, har mentalt ställt in oss på att bygga nytt även om förnuftet säger att det blir mycket billigare så säger hjärtat bygg nytt

Så byggplaner fortskrider och idag så börjar Mjölbykommun att lägga ledningar i området.

Hoppas att de ordnar dagisplatser tills det blir dags. Har några ytligt bekanta som flyttade till MTP i oktober men som fortfarande har sitt barn i LKPG
När det gäller dagisplatser så vet jag inte vad kommunen håller på med. Just nu flyttar de alla femåringar (bla vår son) till skolan där de skall börja 6-års i höst. Denna flytt sker i mars när det bara är några månader kvar. Detta är bara en tillfällig lösning säger de på kommunen. Sedan pratade jag med dagisfröken på det dagis han går på idag, och hon menade på att de får för få barn så de kanske blir av med personal..

Att det skall vara så svårt att förstå kommunbeslut..:rolleyes:
//Joachim
 
haddirajan skrev:
Hej alla. (Joachim74:s kollega här)
Gällande fjärrvärmen så vill jag bara skriva min åsikt, sen väljer ni om det är tänkvärt eller ej.

1 kWh fjärrvärme kostar från ca 70 öre och uppåt och då har man COP 1, alltså man får ut vad man betalar för.
1 kWh med jordvärme eller bergvärme kostar ca 1 krona med dagens elpris, och de ger med moderna värmepumpar långt över COP 3, vilket skulle göra att en 1 kWh in ger över 3 kWh ut, alltså ca 30 öre/kWh.

Jag skulle lägga merkostnaden för installation av fjärrvärme på ett annat tänk i huset, slopa den lilla pump som ingår i huset och upphandla en större genom husfirman, och jordvärme kostar inte många kronor att gräva ner när ni ändå skall täcka av era tomter. (Vi gav 6000:- för 200 meter slang).
Vissa husförsäljare har ärligare avdrag för värmepump än andra, och det är väl värt att kolla upp med dem INNAN ni skriver kontraktet med husleverantören, för efter det är det bara att tacka och bocka.

Väljer ni en egen pump med egen försörjning så kan ni också påverka er uppvärmningskostnad, för på elen är det flera aktörer som vill sälja. Fjärrvärmen har ett pris som fjärrvärmebolaget sätter, punkt slut.

När vi började vår planering av bygget så ingick en IVT490 i huset, en liten rackare som bara ger 2 kW med kompressor. Det är vad en kupevärmare till bilen ger. Men husföretagen kan ändå sälja hus med dessa pumpar, för de bryr sig ju föga om ifall elräkningarna blir hysteriska för den boende, deras affär är ju avslutad då...och pumpen räcker faktiskt till ändå, fast via elpatron...
Numera skall ju husen också energiberäknas vilket borde gjort att dessa småpumpar mer eller mindre förbjudits att installeras, men var på er vakt och kolla upp vad de försöker sälja på er. (Luktar och smakar det skit, så är det sannolikt skit)

Vi valde till slut en IVT495 istället och den ger iallafall 4kW med kompressor, men vårt hus på 140 kvm har ett toppenergibehov på 7,05 kW så den kommer ändå att få spetsa en del med patron, men inte alls lika mycket som med den tänkta 2 kilowattaren.
En bergvärmeinstallation skulle inte ha betalat sig i vårt lilla hus, då en offert på 7kW pump inkl. borrning och frånluftsventilationspaket skulle kostat 113´.

Men hörni, det är skitkul att bygga hus, lycka till!
Oj, då har du 2 kupéfläktar!

Det finns ett konstant nedskrivande av IVT490. Jag bor i ett nybyggt 1,5 planshus på ca 170 kvm med en IVT490 plus en kakelugn som vi eldar 3-5 dagar per vecka. Vår elåtgång inklusive hushållsel är 13000 kWh, dvs ca 5000-6000 kWh i uppvärmning. Pumpen klarar sig utan eltillskott för uppvärning av huset men behöver tillskott efter en dusch, men endast i ca 30 min.

När du köper en 495 så kommer din uppvärmningskostnad att gå ner men inte till noll. Antag att du halverar uppvärningen, dvs din kostnad per år blir ca 3000 kWh. Du kommer då att spara ca 2500 kr/år med en 495 jmfrt med en 490.

Hur många år tar det att tjäna in den investeringen?

Jag skulle rekomendera alla att köpa till en extra varmvattentank. 185 liter kan ta slut snabbt!!!
 
Du eldar med ved, alltså vet du inte vad ditt hus kräver egentligen.
Jag tycker att man skall sträva efter att få huset självförsörjande så man kan resa bort utan att någon behvöer gå dit för att elda.
Skojade lite, men du förstår vad jag menar. Att planera sitt hus uppvärmning där det krävs eldning i någon form är ju att ta ett steg tillbaka i utvecklingen, men att ha en kamin för så kallad myseldning är ok tycker jag (OBS, tycker jag).

Hur långt klarar du ditt hus utan elpatron tror du, UTAN att elda?
170 kvm borde ha ett toppeffektbehov på kring 8 kW, så mellan tummen och pekfingret så skulle din elpatron gå in nånstans vid +5 grader?.
Vi värmer 140 kvm hus till 21 grader, och 55 kvm garage till 10-12 grader med 495:an och vi klarade oss till -7 utan patronen för uppvärmningen, men när du duschade så hoppade den givetvis på. Det har inte varit kallare här sedan vi flyttade in...men jag tror att patronen ligger och lurpassar för att få starta i dessa trakter av -7 till -10 grader...

Det är ganska lite energiinnehåll i luft, så det är svårt att utvinna stora mängder med bara frånluft. Tänk tändsticka:
Håll ett tomt litermått uppochner och tänd sedan en tändsticka under den, du värmer upp det ganska bra med bara en sticka.
Skall du göra detsamma med vätska så rinner det för det första ur, men håll det upprätt och elda i botten får du se, tror inte att tempen öker ens en tiondels grad. Därför är det bra med vätskeburet system då vätskan kan bära mycket energi.
 
Jag håller med dig att 490 är lite klen men att kostnaden för en 495 tar flera år att tjäna igen (>10 ?). Flera av mina grannar har 490 utan eldstad och de ligger också runr 13-14 tusen kWh på år inklusive hushållsel. Det finns såklart ingen marginal kvar för att värma garaget etc, men det var inget vi önskade oss.

Jag vet inte vad du refererar till för toppeffekt. Vi ligger nu under vintern på ca 40-60 kWh per dygn, vad kommer 8 kWh in? Är det vid minus 30? Ofta är det runt noll i Linköping på vintrarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.