H Harald Blåtumme skrev:
Kanon, tänkte inte på att det ju faktiskt går att mäta sig fram... tångamperemeter har jag. Det finns kanske någon justering i det existerande motorskyddet som är felinställd, får kolla på det till att börja med.

Såg att pumpar till djupborrade brunnar är svindyra så haveri måste undvikas till varje pris!
Öppna och se vad du har där det är normalt ett påbyggt bimetallskydd som bryter kontaktorns manöver. Det är inte omöjligt att det blivit felkopplat så skyddet inte alls ligger med. Oavsett inställning på det och att det är i rimlig storlek sett till motorn skulle det löst ut även om det inte är rätt område på det om det startade motorn när du körde på två faser.

Du kan också kolla öm kontaktorn har 400 V manöverspänning då ökar chansen att den inte alls drog när du hade bortfall och förklarar varför det inte löste ut.
 
Tack för råden GK100. Jag tror det är säkrast att byta ut detta gamla motorskydd, det är troligen sedan 1980-1990-talet med tanke på övriga närmast antika elektromekaniska grejer kring vatten och filteranläggningen.

Hittade ett på Jula som bör fungera, jag chansade på varianten 2,5 - 4A men ska mäta nästa gång vi är i stugan så det blir rätt och kan ställas in rätt: https://www.jula.se/catalog/el-och-...raler-tillbehor/motorskydd/motorskydd-400080/

Livslängd enligt bruksanvisningen är 10 år så det är inte otroligt att det gamla packat ihop för länge sedan.

Såg att det inte följde med några genomföringar eller förskruvningar - räcker det med gummigenomföringar eller är det ett krav med förskruvningar? Kablarna är klamrade på vägg så dragavlastning borde inte behövas kan man tycka.
 
Det går bra med gummigenomföringar om du nu byter. Det gamla du har där är av ett mycket bra utförande och fabrikat dvs Telemecanique innan de gick in med andra under namnet Schneider så åldern spelar liten roll och är på alla sätt bättre än något från Jula etc.

Så kolla inkopplingen och inställning när du är där och även som sagt manöverspänningen så du får den rätt om du köper ett nytt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Motorskyddet från Jula (Rutab) är definitivt inte rätt chansat, dels fel Ampere-intervall dels verkar det inte ha ingång för kontaktorstyrning från hydropressens trycksensor.

Tog en första titt nyss under kåpan på den existerande kontaktormotorstyrningen från Telemechanique, verkar som att det är inställt ca 1,1 A.

Det var litet soppigare kabeldragning än jag väntade mig, men kontaktorns strömsättning (230V) sker via vit kabel uppe till vänster, jordningen distribueras därifrån till hydropressens tryckkontakt samt trefaspumpens mantel nere till höger svart markkabel. Vit kabel nere till vänster går till hydropressens trycksensor.

Uppe till höger kommer tre faser in från elcentralen och går in terminal 1(L1), 3(L2), 5(L3).

Ner till pumpen till höger matas ut från terminal 2(T1), 4(T2), 6(T3).

Vad jag kan göra är att göra strömlöst, försöka frigöra matningskablarna så jag kan använda tångamperemetern, strömsätta och mäta de tre faserna under drift, se om det ligger i häradet av 1A. Finns två knappar "test" och "stop" som inte är åtkomliga annars, vet ej funktionen. Resetknappen i kåpan tycks påverka reset inuti, och tillslaget 1/0 i kåpan påverkar grön brytare till höger i bild.

Frågan är om man kan göra några tester för att se om detta kontaktormotorskydd fungerar, utöver vad som nämnts att skruva ur en fas och se om det bryter inom rimligt kort tid.

Att installera ett nytt kontaktormotorskydd är jag inte helt säker på att jag har kompetens till. Litet för soppigt utan installationsmanual för det gamla skyddet ni ser nedan, oklar över främst detta med de olika sätten som pumpen stängs av/aktiveras på inklusive hur nollspänning på en inkommande fas bryter alla faser ut till pumpen nere till höger i bild.
Kontaktormotorstyrning från Telemechanique med flera kablar anslutna. Visar terminalerna och knappar för test, stop och reset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kontaktormotorstyrning från Telemechanique med anslutna kablar i olika färger som beskrivs i texten, samt knapp för reset och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exponerad kontaktormotorstyrning från Telemechanique med flera kablar, anslutningsterminaler och knappar för test, stopp och reset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk central med flera anslutna kablar, inklusive en vit kabel ansluten till en kontaktor, en grön jordningskabel och flera andra färgade kablar inuti en kapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan prova testknappen. Den brukar fungera även utan spänning.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du kan prova testknappen. Den brukar fungera även utan spänning.
Vad är det som testas mer specifikt? Att den slår av alla utgående faser?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det som testas mer specifikt? Att den slår av alla utgående faser?
Att mekanismen i motorskyddsdelen fungerar och bryter manövern till kontaktorn. Om du använder den sker i princip allt internt på samma sätt som om den löser ut pga hög ström och du får sen återställa med blå resetknapp. Testa först när det inte är igång så du ser hur det fungerar och sen kan du prova när pumpen går och se att det bryts. Som lite extra kan du även prova att trycka in den röda stop när pumpen går då ska kontaktorn också släppa men drar igen när du släpper knappen. Med locket av får du själv trycka in den gröna brytaren som normalt påverkas av vredet.

Som sagt är det prima vara du har där och är det rätt kopplat och området på skyddet ok finns inga problem där om du gör testerna och det lyckas. Däremot har du en uråldrig matarkabel som är helt utanför vad man normalt vill ha kvar i nutid och tydligen manöver via egen grupp den vita kabeln upptill det tyder på manöver 230 VAC som var en fråga tidigare också.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Stort tack GK100, jag ska i första läget testa den här apparaten. Såg oväntat fin ut innanför kåpan får jag säga, övverraskad. Litet konstiga färgval på kablaget men det går ju att se vad som går till vad. Intressant även att kolla strömmen till pumpen, tror det ska gå att få litet fritt runt de tre faskablarna för mätning.

Manövern 230V via pressostaten verkar ju ha funkat fint under decennier så finns väl ingen anledning att pilla med det.

Medveten om att det är väldigt gamla grejer detta inkl kablar, men verkar trots allt funka bra nog ännu.

Jula-motorskyddet är definitivt inte vad som söktes för tillämpningen och lämnas givetvis tillbaka, såg redan i den bifogade bruksanvisningen att det inte kan fungera här men var litet otydligt beskrivet på deras hemsida.
__
PS. Skulle bara vilja veta om jag förstått funktionen korrekt: det finns alltså ingen nollspänningsutlösning på denna konstruktion, utan brytning utgående faser normalt sker antingen via 1) ge brytsignal till kontaktorn via vredet 1/0 på kåpan (som påverkar gröna brytaren till höger under kåpan), 2) att inställt värde på strömmen överskrids för någon av faserna, 3) att pressostaten ger brytsignal till kontaktorn. Test/stop-knapparna undantag. Är detta korrekt uppfattat? Uppskattar enormt allt jag får lära mig av er som vet, helt ovärderligt!
 
Redigerat:
Nu har jag inte läst alla inlägg men jag vill bara tala om att det "vanligaste" felen med den typen av anläggning brukar sitta i tryckströmbrytaren. Endera har dom kalkat igen eller att mekaniken kärvar så att det blir problem med kontakterna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Just här är det inga problem med tryckströmbrytaren, den gör exakt som den ska. Problemet var att motorskyddet inte löste ut som det borde gjort när en av faserna försvann för några dagar sedan, med risk att äventyra den dyra pumpen nere i borrhålet. Istället löste ytterligare en huvudsäkring, kanske pga att pumpen drog väldigt mycket mer ström på någon av de kvarvarande faserna.

Det är detta scenario jag vill undvika i framtiden.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
har TS varit ute i mätarskåpet såhär i efterhand och känt på diazedförbanden om dom ter sig varma, det kan ju vara utdragen belastning som lett till avbrott på säkringen oxå..
 
M MagicFingers skrev:
har TS varit ute i mätarskåpet såhär i efterhand och känt på diazedförbanden om dom ter sig varma, det kan ju vara utdragen belastning som lett till avbrott på säkringen oxå..
Jadå, de är alla lagom kalla. Inga större förbrukare var aktuella vid tillfället. Möjligt att jag skaffar en HomeWizard-dongle till den nya elmätaren för att få mer koll, troligen knepigt att ansluta den dock pga att mätarskåpet står utomhus på fasaden. Men bör gå på något sätt.

Det finns många saker jag lärt mig efter denna lilla incident, bla att använda "kundens strömbrytare" innan man ger sig på att byta huvudsäkringar. Står klart och tydligt i mätarskåpet på uppsatta lappar. Jag såg inte dessa i mörkret och det är möjligt att jag ev kan ha orsakat den andra fasens strömbortfall själv genom obetänksam hantering av byte huvudsäkringar.

Nu försöker jag bara gå lugnt och metodiskt tillväga för att se till att motorskyddet till vattenpumpen funkar som det ska.
 
H Harald Blåtumme skrev:
PS. Skulle bara vilja veta om jag förstått funktionen korrekt: det finns alltså ingen nollspänningsutlösning på denna konstruktion, utan brytning utgående faser normalt sker antingen via 1) ge brytsignal till kontaktorn via vredet 1/0 på kåpan (som påverkar gröna brytaren till höger under kåpan), 2) att inställt värde på strömmen överskrids för någon av faserna, 3) att pressostaten ger brytsignal till kontaktorn. Test/stop-knapparna undantag. Är detta korrekt uppfattat? Uppskattar enormt allt jag får lära mig av er som vet, helt ovärderligt!
Det är helt rätt uppfattat och nollspänningsutlösning är inget man vill ha i detta fallet det skulle innebära att man får återställa efter strömavbrott och finns ingen mening med det för en brunnspump. Det går annars enkelt att få det med delarna du har det är bara att koppla det så om man vill. Det hör hemma vid maskiner som kan vara farliga om de återstartar efter avbrott som tex sågar, hyvlar, fräsar osv.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är helt rätt uppfattat och nollspänningsutlösning är inget man vill ha i detta fallet det skulle innebära att man får återställa efter strömavbrott och finns ingen mening med det för en brunnspump. Det går annars enkelt att få det med delarna du har det är bara att koppla det så om man vill. Det hör hemma vid maskiner som kan vara farliga om de återstartar efter avbrott som tex sågar, hyvlar, fräsar osv.
Mycket bra info, tack! Det betyder med andra ord att vattenpumpen kan ha återstartat automatiskt utan att jag manuellt fått trycka på resetknappen i detta fall, dvs att motorskyddet kan ha fungerat som det skulle trots allt.

Jag trodde att jag manuellt skulle behöva återstarta om motorskyddet löst ut men så är det kanske inte.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Mycket bra info, tack! Det betyder med andra ord att vattenpumpen kan ha återstartat automatiskt utan att jag manuellt fått trycka på resetknappen i detta fall, dvs att motorskyddet kan ha fungerat som det skulle trots allt.

Jag trodde att jag manuellt skulle behöva återstarta om motorskyddet löst ut men så är det kanske inte.
Så ska det oftast normalt vara dvs att man återställer överströmsskyddet manuellt. Som du ser på den blå resetknappen finns skrivet M och AUTO. Där kan man välja auto återställning genom att trycka in och vrida åt höger så den ligger kvar inne och återställs när bimetallerna svalnat. På samma sätt väljer man manuell genom att trycka in och vrida vänster så knappen fjädrar ut.

Glöm inte att blåsa bort "maskmjölet" som verkar kommit in när du öppnade locket.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.