maskeradeproggaren
Reco har jag avpolletterat för länge sedan som oseriös då jag, likt TS, noterat att en hel del firmor som helt uppenbart inte är reko, är reko hos reco. Trustpilot tror jag dock är helt ok.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man måste vara lite listig när man kollar recensioner.
Mycket misstänkt: många 5-stjärniga recensioner från det senaste året, men inga innan dess.
Ganska tillförlitligt: många recensioner från 5 år tillbaka med medelnivå 3,5.

Några nyckelpunkter:
- Finns t ex 5 år gamla recensioner (och nya!) så visar det att företaget varit med "länge", dvs inte försvunnit/gått i konkurs som dåliga företag brukat göra.
- Hur ser de dåliga recensionerna ut?
-- En del kan bero på tillfälligt strul på företaget.
-- Andra kan bero på missförstånd eller ovanliga omständigheter.
-- En del kan vara varningssignaler när de olika dåliga recensionerna verkar ha ett likadant beteende hos företaget.
- Hur ser de goda recensionerna ut?
-- En del kan vara väldigt likadant utförda som andra goda, i t ex ordval och annat.
-- Att en god recension är väldigt kortfattad behöver inte vara misstänkt. Jag själv är väldigt kortfattad i mina goda recensioner.
-- En god recension som är lång och innehåller många relevanta detaljer är troligen äkta. Speciellt om den är väldigt babblig och viker av på irrelevanta sidospår. Då är den knappast författad av företaget.
- Det finns flera recensionssajter, kolla på alla där företaget finns. Då får du en bra översikt över hur recensionerna ser ut.
- Som alltid, man är mer benägen att skriva en dålig recension än en bra.

Annat: när du tänker anlita ett företag med historik/recensioner som grund så ska du först kontrollera att de inte fått nya ägare nyligen eller ändra inriktning. (I det senare fallet kanske de ändrat från egen produktion till att förmedla eller köpa in tjänster/produkter från andra företag. Det här gäller även när du har goda egna erfarenheter historiskt av företaget.)
Mycket bra sammanfattat. Dock med viss reservation för det där med formulering, språk etc. Vad är det som säger att en slipad skojare inte skulle kunna fejka en svenne banan som skriver som han snackar? Och åt andra hållet är jag förhoppningsvis inte den enda som lämnar välformulerade, strukturerade och sakliga omdömen.

Jag vill även lägga till att man med fördel kan kolla vilka som verkar ha lämnat omdömena. Om vi tar fallet med skojarna på Final Touch bygg som en forummedlem blev tvärblåst av så var en majoritet av omdömena lämnade av personer verksamma i eller närstående till bolaget.

Nu litar jag inte direkt på någon sida men personligen tycker jag att Trustpilot känns mest opålitlig. Mest pålitlig är Prisjakt. Men tricket är ju att kolla omdömen överallt inkl. google som så gott som alltid har flest omdömen.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Mycket bra sammanfattat. Dock med viss reservation för det där med formulering, språk etc. Vad är det som säger att en slipad skojare inte skulle kunna fejka en svenne banan som skriver som han snackar? Och åt andra hållet är jag förhoppningsvis inte den enda som lämnar välformulerade, strukturerade och sakliga omdömen.
För min del reagerar jag på när det låter som en liten novell.
(Samma stil som alla ”glurge” berättelser som folk älskar att dela på FB, trots att de varken innehåller verifierbara fakta eller någon länk.)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag arbetar på ett hantverksföretag. Vi kör bara reco. Det är jag som skickar och ber om recensioner. Detta göra jag inte så ofta, därför kommer många recensioner upp samtidigt på reco.se när jag väl kommer ihåg att skicka ut dem.

Alla våra är äkta och förvånansvärt många ger 4/5 stjärnor i betyg. Dock så har vi kanske bara fått in totalt 50 st recensioner under de 7 år företaget har existerat. Ibland glömmer man även bort under en lång tid att be om recensioner.

sen så är det Väldigt många som inte orkar/vill skriva en recension, speciellt inte nu när bank-id krävs på reco.

Men jag förstår ju att man inte litar på recensionssidor. Finns så mycket fejk och skitsidor där ute.
 
  • Gilla
Johan Elebro och 5 till
  • Laddar…
På reco kan man som företag plocka bort vilka recensioner man vill som är skrivna på företaget om man är betalande kund hos dom .
 
  • Ledsen
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Och vem skriver de fejkade inlägen där? ;)

Ett "vapen" vi har för att i varje fall sålla bort en del rätt uppenbara fall av dold reklam är §6.2 i reglerna och då underdelen "Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam."

Dyker det upp en ny användare som inte gör något annat än att skapa inlägg i 10 år gamla trådar om hur otroligt nöjda de är med företag/produkt X så är det ju rätt uppenbart

Innebär det att vi fångar allt? Nä, det finns garanterat falska omdömmen.

Ett jag hittade var från en väldigt nöjd "kund". Vid en närmare kontroll visade det sig vara informationschefen på företaget
Hade varit trevligt med en lista där ni hänger ut alla företag som blivit påkomna med sådant fiffel
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag undrar om man verkligen kan komma undan "fejk omdömen"? Jag tänker på sådana där man får betalt för att skriva något? Jag tror att man får jobba på att göra det svårt för någon att radera ett inlägg. Att alla inlägg syns Det spelar Ingen roll Vilket lyxkonto företaget har De ska inte kunna påverka inläggen. Sen tänker jag om man kräver bank id för att registrera sitt konto. Då kan man helt enkelt begränsa antal recensioner man får lägga upp. Där kan man enkelt skilja är det jula så är det än helst annan kategori.
Men jag tror att recensionsföretagen själva borde börja fundera lite... Men de vill naturligtvis tjäna pengar. så gör man det genom att låta företagen få vara med på ett hörn och välja lite.
En god vän sa alltid till mig inga fingrar i syltburken.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
Nej dessa sajter är inte att lita på, tyvärr gäller detta det mesta som finns på nätet. Se bara på detta forum mycket som man läser här får man ta med en nypa salt och då menar jag inte bara forumet
 
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
Vi är anslutna till Reco och vi har påkopplat så varje faktura vi skickar missnöjd som nöjd får förfrågan om att lämna recension. Står då då "verifierad kund".
Sen så hade vi en kund som lämnade en dålig recension, men då visade det sig tillslut att kundens fru inte riktigt hade informerat sin gubbe om situationen. Så i det fallet kunde kunden återkalla recensionen.
Har fått innan vi hade automatiskt utskick så kunde vilken dåre som helst recensera och även konkurrenter. Här fick vi en recension av en kund vi inte kände igen, bad reco att ta bort den men gick inte.
Kanske betalar för dåligt för den funktionen 😅
 
  • Gilla
Astrokane och 2 till
  • Laddar…
Om du inte betalar för recensionssajterna ex genom reklam/pengar gör någon annan det. I detta fall företagen, de vill inte betala om de inte får ut något av det. Jag har inte sett något annat än att de kan betala för bättre betyg.

Självklart inte direkt utan genom mindre uppenbara vägar som att kunna styra vem, hur när recensioner kan lämnas etc.

Är extremt skeptisk till sajter som enbart är till för recensioner. Google och liknande är nog lite bättre men ska såklart läsas med stor försiktighet.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
När internet var "nytt" var det rätt bra att läsa omdömen

Men det är ett känt faktum att det är (extremt)svårt att lita på de betyg som finns

RECI har ett samarbete där man integrerat med faktureringssystem som gör att man kan se om man frågat alla kunder:

Exempel från mitt takbyte (som var ett grymt bra företag):

Bild som visar en sammanställning av omdömen från Reco om BM Villatak & Måleri AB, inklusive trovädighet, om alla kunder omfrågats och grad av insyn och kontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Han berättade just om problemen de har med att konkurrenterna får "massor med bra betyg" för de skickar in vänner och bekanta.

Det fanns ett annat bolag i Åkersberga som hade högsta betyg som gjorde takomläggningar med.
Sen konkade det och "gjorde om verksamheten.". Varvid det visade sig att i princip samtliga takbyten de gjort senaste åren nu läcker.
Men de hade som sagt högsta betyg....
Väldigt glad att jag gjorde bättre research än bara bolagssidorna

Mitt tips är att ALLTID titta på merinfo.se
och titta inte bara på siffrorna. Kolla även hur länge befattningshavare har suttit.
Byter man ut hela styrelsen är det ett tecken på nya ägare, problem eller att man rentutav tar in målvakter.
 
  • Gilla
Astrokane och 4 till
  • Laddar…
B Busten skrev:
Vi är anslutna till Reco och vi har påkopplat så varje faktura vi skickar missnöjd som nöjd får förfrågan om att lämna recension. Står då då "verifierad kund".
Sen så hade vi en kund som lämnade en dålig recension, men då visade det sig tillslut att kundens fru inte riktigt hade informerat sin gubbe om situationen. Så i det fallet kunde kunden återkalla recensionen.
Har fått innan vi hade automatiskt utskick så kunde vilken dåre som helst recensera och även konkurrenter. Här fick vi en recension av en kund vi inte kände igen, bad reco att ta bort den men gick inte.
Kanske betalar för dåligt för den funktionen 😅
Precis. Den funktionen som reko har med fakturorna är väldigt bra för de seriösa företagen och oss kunder :)
 
  • Gilla
Astrokane
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Reco har jag avpolletterat för länge sedan som oseriös då jag, likt TS, noterat att en hel del firmor som helt uppenbart inte är reko, är reko hos reco. Trustpilot tror jag dock är helt ok.
Samma/ännu mer problem med TP.

Varför skulle det vara bättre? De har ju inte ens de kontrollfunktioner som Reco har?
 
B Bästerortarn skrev:
Mycket bra sammanfattat. Dock med viss reservation för det där med formulering, språk etc. Vad är det som säger att en slipad skojare inte skulle kunna fejka en svenne banan som skriver som han snackar?
Precis. Alla skriver inte välformulerat. Inte med det språk som internet fört fram bland yngre generationer.

AI som chat-gpt kommer snart göra att språk är en ickefaktor i att bedöma trovärdighet då alla kan köra sin text genom en ditto produkt för att få den omskriven till korrekt språk.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
För min del reagerar jag på när det låter som en liten novell.
(Samma stil som alla ”glurge” berättelser som folk älskar att dela på FB, trots att de varken innehåller verifierbara fakta eller någon länk.)
Använder nån facebook längre?

Det är ju bara reklam, troll och äldre släktingar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.