Har fått problem med ismaskinen i frysen, en Husqvarna. Hittar inte modellnr på frysen men ismaskinen heter

Etikett med tekniska specifikationer i en frys, potentiellt till en ismaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att temperatur(antar jag)sensorn har lossnat från formen där isbitarna tillverkas och då vill inte ismaskinen starta - rimligtvis mäter den temperaturen på formen för att veta när vattnet frusit till is.

Det ser ut att vara en rätt enkel fix då det bara är något tunt snöre som gått av men det är rätt besvärligt att fixa på plats, så frågan är - hur får man ur denna del ur frysen? Törs inte riktigt ta i för att få loss den....gissar att den sitter med någon sorts bajonettfattning.

Interiör av en fryslåda med lösgjord temperatursensor och avbruten sladd som hänger fritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en frysis underhåll där en temperatursensor har lossnat från ismaskinens form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
lossa hyllan så får du allt
sitter inskjuten på spår i hyllan
läses fast av plastflärpar
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ok, testar det! Tack,
 
Allt lossnade, problemet gick som jag trodde att avhjälpa genom att få sensorn/tempgivaren att återta sin rätta plats. Fick bli en macgyver med lite fiskelina och nu funkar ismaskinen igen.

ny frys kostar 14000, ny ismaskin kostar 1800 ex arbete, denna fix kostade 29 spänn.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Allt lossnade, problemet gick som jag trodde att avhjälpa genom att få sensorn/tempgivaren att återta sin rätta plats. Fick bli en macgyver med lite fiskelina och nu funkar ismaskinen igen.

ny frys kostar 14000, ny ismaskin kostar 1800 ex arbete, denna fix kostade 29 spänn.
Så du behövde inte byta något? Finns möjlighet att dokumentera med foton? Gissar att jag står inför samma reparation om ett år eller två. När jag väl bytt magnetventilen...
 
Hej

Vi har oxo problemet med att sensorn lossnat. De små plastkrokarna har gått sönder. Hur löste du det med fiskelinan? Är orolig att vissa isbitar inte kan ramla ner om man binder linan rund själva isbrickan. Någon som har ett bra förslag?
 
Inte runt isbrickan, fäst på samma sätt som det satt tidigare. Jag minns inte exakt hur det såg ut längre, men jag vill minnas att jag monterade det exakt som det satt, fast med fiskelina. Dvs fiskelinan på samma ställe som snöret som sitter där nu.

Ev kan jag ha borrat nya hål i botten på en iskopp.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inte runt isbrickan, fäst på samma sätt som det satt tidigare. Jag minns inte exakt hur det såg ut längre, men jag vill minnas att jag monterade det exakt som det satt, fast med fiskelina. Dvs fiskelinan på samma ställe som snöret som sitter där nu.

Ev kan jag ha borrat nya hål i botten på en iskopp.
MathiasS MathiasS skrev:
Inte runt isbrickan, fäst på samma sätt som det satt tidigare. Jag minns inte exakt hur det såg ut längre, men jag vill minnas att jag monterade det exakt som det satt, fast med fiskelina. Dvs fiskelinan på samma ställe som snöret som sitter där nu.

Ev kan jag ha borrat nya hål i botten på en iskopp.
Tack för svar!

Jo det måste nog bli att ta ut allt och borra lite, går inte att fästa något i de små trasiga fästena.
 
A
Ziggesson Ziggesson skrev:
Tack för svar!

Jo det måste nog bli att ta ut allt och borra lite, går inte att fästa något i de små trasiga fästena.
smältlim?
PL400?
silikon?
 
mitt nya problem verkar förövrigt vara att maskinen fyller lite för mycket vatten i isbehållaren, så när den vänder behållare uppochner och isbitarna faller ur, så sitter tre eller fyra isbitar ihop. Det verkar blockera is-transporten ibland. Kan inte minnas att bitarna suttit ihop tidigare.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
mitt nya problem verkar förövrigt vara att maskinen fyller lite för mycket vatten i isbehållaren, så när den vänder behållare uppochner och isbitarna faller ur, så sitter tre eller fyra isbitar ihop. Det verkar blockera is-transporten ibland. Kan inte minnas att bitarna suttit ihop tidigare.
byt inloppsventil!
igen!
alltid!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Inloppsventil, var sitter den rackaren då?

ok nu ser jag i en annan tråd, ser ut att vara enkel att byta.
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
smältlim?
PL400?
silikon?
Jag har testat med smältlim nu, får vi hoppas det håller. Tack för hjälpen
 
MathiasS MathiasS skrev:
Allt lossnade, problemet gick som jag trodde att avhjälpa genom att få sensorn/tempgivaren att återta sin rätta plats. Fick bli en macgyver med lite fiskelina och nu funkar ismaskinen igen.

ny frys kostar 14000, ny ismaskin kostar 1800 ex arbete, denna fix kostade 29 spänn.
Hur fick du loss allting när jag plockar bort skruvarna så vekar hela ismaskinen sitta fast i hylla ovanför. Finns också nån form av kabel som jag inte är säker på vad det är. Eller lossade du på nått sätt själva ismaskinen frå hyllan ?
 
Sorry jag minns inte jag tror att både ismaskin och hylla åkte ut.

Har du en maskin från samma tid så tänk på att vattwnanslurningen är en tickande bomb och borde inte användas utan (minst) en vattenfelsbrytare installerad. Vi hade oerhörd tur för jag hörde när kopplingen gick isär så vi fick inga vattenskador, men jag vågar inte längre använda ismaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.