Öland4ever Öland4ever skrev:
Det var en otroligt fin gammal DBS. Vad är det för årsmodell? Totalrenoverad till nyskick ser det ut som. Klart imponerad! 😀 👍
-71.
Den inte så fin som bilden säger, dåligt omlackad för 10 år sen.
Motorn renoverade jag för 8 år sen, annars är det mesta original, styret byttes ut när moppen var ny, tidstypiskt, så det får sitta kvar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Walle85
MathiasS MathiasS skrev:
Var sitter tryckgivaren? Har en 2015 med en liten läcka, behöver fyllas på vartannat år ungefär. AC-gubben som verkar seriös (lokal liten AC specialist) har haft svårt att hitta felet men tror det är kondensorn som är ett vanligt fel.
Detta var en Golf från 2006, oklart om det är samma ställe på de "nya".

 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nyare tror jag den sitter högre upp mot expansionskärlet.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Efter att haft x antal bilar som varit 15-20 år gamla och jag har skruvat lika mycket som jag kört bilarna så köpte vi en "nästan ny" bil. En V40 T2.
Någon som har erfarenhet av bilen/motorn?
Vill veta lite vad som brukar gå sönder, vilka slangar som går sönder först, fästen/slangklämmor som går sönder etc
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Efter att haft x antal bilar som varit 15-20 år gamla och jag har skruvat lika mycket som jag kört bilarna så köpte vi en "nästan ny" bil. En V40 T2.
Någon som har erfarenhet av bilen/motorn?
Vill veta lite vad som brukar gå sönder, vilka slangar som går sönder först, fästen/slangklämmor som går sönder etc
Årsmodell?

Det är antingen 1,6l Fordmotor eller Volvos 1,5/2.0l VEA
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Årsmodell?

Det är antingen 1,6l Fordmotor eller Volvos 2.0l VEA
2017 VEA om jag förstått rätt?
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
2017 VEA om jag förstått rätt?
Då är det VEA. 1,5l på automat och 2,0l på manuella.

Bensinmotorerna brukar hålla bra, byt generatorrem samtidigt som kamrem så ska den tugga på i 30'+ mil utan bekymmer. Förutom att följa serviceboken är det inte så mycket att förebygga
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det VEA. 1,5l på automat och 2,0l på manuella.

Bensinmotorerna brukar hålla bra, byt generatorrem samtidigt som kamrem så ska den tugga på i 30'+ mil utan bekymmer. Förutom att följa serviceboken är det inte så mycket att förebygga
Det låter ju bra isåfall!
Kamrem är på 24000 mil/10 år om jag förstått rätt. Har den manuella lådan.
Visst är den mjukvarumässigt uppgraderingsbar till en T3/T4?
 
F
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det låter ju bra isåfall!
Kamrem är på 24000 mil/10 år om jag förstått rätt. Har den manuella lådan.
Visst är den mjukvarumässigt uppgraderingsbar till en T3/T4?
Gå till en prisvärd Tuningfirma. Det blir samma på 2,0 T2/T3/T4. Runt 215-220hk tror jag.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Efter att haft x antal bilar som varit 15-20 år gamla och jag har skruvat lika mycket som jag kört bilarna så köpte vi en "nästan ny" bil. En V40 T2.
Någon som har erfarenhet av bilen/motorn?
Vill veta lite vad som brukar gå sönder, vilka slangar som går sönder först, fästen/slangklämmor som går sönder etc
Volvos dörrlås brukar krångla när det är vinter
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det låter ju bra isåfall!
Kamrem är på 24000 mil/10 år om jag förstått rätt. Har den manuella lådan.
Visst är den mjukvarumässigt uppgraderingsbar till en T3/T4?
Ja, men Volvo har kortat intervallet i efterhand, så skulle nog köra på 16-18' eller så.

BSR har chip till 236hk. Och kit till strax över 400hk om man vill det. Det är samma botten som övriga så ska gå bra. 5243:- för 236hk.
Polestar chip kan man göra på volvoverkstad och regga in, dom är typade och klara från Volvo.

Kopplingen till växellådan kan strula lite. Huvudcylindern så inte effektrelaterat och sen som sagt dörrlås på Volvo har ibland glappkontakt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, men Volvo har kortat intervallet i efterhand, så skulle nog köra på 16-18' eller så.
Ändå bra. Har Yamaha 300 hk utombordare på båten och där är det kamremsbyte vid 1000h/5 år som gäller. Bytte i höstas vid 141h/5år till dyra pengar, känns ganska onödigt...
 
K Kane skrev:
Ändå bra. Har Yamaha 300 hk utombordare på båten och där är det kamremsbyte vid 1000h/5 år som gäller. Bytte i höstas vid 141h/5år till dyra pengar, känns ganska onödigt...
Ha, ja men utombordare brukar köras *något* hårdare än personbilmotorer.
 
H hapazard skrev:
Ha, ja men utombordare brukar köras *något* hårdare än personbilmotorer.
Jo, men 141h vs 1000h som den skall kunna gå. Hårt.
Min har gått (maxvarv med proppen 5900 rpm) tidsfördelat;
0-1000 rpm, 29%
1000-2000 rpm, 17%
2000-3000 rpm, 18%
3000-4000 rpm, 36%
4000-5000 rpm, 0,7%
5000-6000 rpm, 0,08%
Svårt att säga racingkörd kanske....🥸
 
F
H hapazard skrev:
Ha, ja men utombordare brukar köras *något* hårdare än personbilmotorer.
Ducati har tre år på kamremmar i Norden och betydligt längre i sydeuropa. De som säger sig veta hävdar att det aldrig är testat, dom är bara nervösa för kylan.
 
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.