Sista (5:e) lagret satt och trappa limmad. Lampor och inlopp fastskummade. 4st inlopp i nedre kan och två utlopp lite högre för när man vill cirkulera vatten fast lamellen är utryllad.
 
  • Konstruktion av en pool med det femte lagret komplett och trappa limmad, omgiven av träd i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med nyligen limmade vita trappsteg i en pool och en dammsugare i förgrunden, omgiven av betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom trappan hamnar lamelltäcket under en sittbänk/beach. Ett av inloppen sitter här med tanke att cirkulera ut ev skräp som lamellen drar med sig ner.
 
  • Byggplats för pool med synliga väggar, trappa och lamelltäcks plats under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
keeej
  • Laddar…
Märkte att jag var tvungen att bygga en landgång med stege för att komma i och ur poolen.
 
  • Halvfärdig landgång med stege framför hus och pool, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikWestman
  • Laddar…
Placerat ut infästningsdetaljer för lamelltäcke
 
  • Rund öppning med armeringsjärn i betongvägg förberedd för infästning av lamelltäcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infästningsdetalj för lamelltäcke installerad i grå betongvägg med rund utskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart byggplatta med tre metalliska infästningsdetaljer för lamelltäcke och synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av byggprojekt med infästningsplattor för lamelltäcke, oisolerade betongväggar och träräcke i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stagat upp väggar ocb kontreforer inför gjutning. Gjutbilen kommer i morgon bitti.
 
  • Stödstrukturer av trä och orange rör förberedda inför gjutning vid byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med stagade väggar och vit isolering på marken inför betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse av betonggjutning med stödstag och kontreforer i en grå lecablockkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonväggar stödda med stag och trähjälpkonstruktioner, förberedda för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
keeej och 1 till
  • Laddar…
Monterat formskivor för overflow-kanten. Tänkte dra av betongen mot denna för att få en horisontell linje. Ska vara rak enligt lasern 😬
 
  • Formsheeting installed for overflow edge with a horizontal wooden guide line in focus, set against natural backdrop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Formsida monterad för overflow i byggprojekt, stödstag och laserlinje för rakt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
.
 
  • Grundkonstruktion med orange avloppsrör nära isolerade husväggar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
Jaha, då var gjutning av väggar klar. Eller klar o klar, det blev ganska illa faktiskt.

Betongen beställdes av en större betongfirma (vill inte lägga ut namnet här än) med den blandning som poolfirman rekommenderade (C28/35 S4 0-8mm). Betongfirman justerade receptet till 32/40 08 S4. Jag frågade om det var en självkompakterande betong , men de sa att det inte var nödvändigt, utan denna skulle funka. Dan innan leverans justerade dem med lite retarder. Tisdag mitt på dagen, 25 grader varmt med en minipump, 45m slang och en gubbe som skötte pumpen. Jag och en kompis i poolen som skötte slangen. När vi startade så tyckte jag inte att betongen sjönk ner utan fastnade på armeringen. Pumpkillen (som inte pratade svenska och knappt engelska) sa att det är bara och köra. Efter andra varvet stoppar vi och går runt och knackar. Det är mycket bomljud. Pumpkillen säger att vi ska stöta ner betongen med stavar. Vi försöker rädda upp situationen så gott det går, och fyller sedan sista upp till toppen. Efter att betongarna lämnat så fortsätter vi stöta ner betong efter bästa förmåga. Efter totalt fyra timmars hårt arbete ger vi oss och jag kan nu konstatera att det är en hel del bom kvar, ffa i skift 2-3 av 5. Kanske 15-20% saknas totalt. Jag har såklart reklamerat till betongfirman, men skulle behöva lite stöd från er i forumet:

-Har detta hänt någon förut?
- Hur ska man agera mot betongfirman?
-Finns det något man kan göra nu för att rädda upp situationen?

Känner mig gansk modstulen när man varit så pass noggran med alla förberedelser och förarbete, ändå sitter man med den här bajsmackan i knät…😞
 
  • Ledsen
Purre och 2 till
  • Laddar…
Är det thermopool , elemnet av frigolit och hål som ska fyllas i dom, då kommer betongen att sanna en bit på vägen när vattnet i betongen slås ut. Betongen blir trög och ska vibbras på något sätt, antingen med att stöta/gunga er med en pinne av något slag så luften går ur. Med en vibra så kan allt ge sig, då frigoliten inte är stum, utan kommer att kanske spricka. Betongen kommer att fastna på armeringen om det är en matta. Mycket svårt att få till det om inte betongen är lös, som den ska vara för att fylla thermoelement. Sen om det är lite lutbubblor i betongen i elementen är inte en katastrof. Det håller, men ska inte vara så. Sen att reklamera, Tja svårt, vad ska göras, riva allt och ett varv till med nya element., det vet och kan jag inte svara på. Mer det om hur det bör göras är mitt svar.
 
Vad kör du för lamelltäcke?
 
N ninjaharry skrev:
Finns det något man kan göra nu för att rädda upp situationen?
Det man gör när det blir luftfickor är att man skär upp frigoliten och fyller på betong och sedan limmar tillbaka frigoliten. Det är ett jädra skit och blir halvbra.

Man kan ju fundera på var gränsen går för att göra om hela skiten, men det är ju tyvärr oerhört mycket arbete förknippat med det. Man borde nog pressa betongfirman rätt hårt på att ta alla kostnader.
 
Hej även vi funderar på att sätta igång ett poolprojekt liknande ditt men en sak hittar jag inte riktgt svar på.

Bygglov, mer specifikt bygglov för teknikrummet när man bygger med ståhöjd. Hur har du hanterat det?

Hur har du tänkt med tak till ditt teknikrum ? Gjuta eller träbjälklag?
 
K
N ninjaharry skrev:
Jaha, då var gjutning av väggar klar. Eller klar o klar, det blev ganska illa faktiskt.

Betongen beställdes av en större betongfirma (vill inte lägga ut namnet här än) med den blandning som poolfirman rekommenderade (C28/35 S4 0-8mm). Betongfirman justerade receptet till 32/40 08 S4. Jag frågade om det var en självkompakterande betong , men de sa att det inte var nödvändigt, utan denna skulle funka. Dan innan leverans justerade dem med lite retarder. Tisdag mitt på dagen, 25 grader varmt med en minipump, 45m slang och en gubbe som skötte pumpen. Jag och en kompis i poolen som skötte slangen. När vi startade så tyckte jag inte att betongen sjönk ner utan fastnade på armeringen. Pumpkillen (som inte pratade svenska och knappt engelska) sa att det är bara och köra. Efter andra varvet stoppar vi och går runt och knackar. Det är mycket bomljud. Pumpkillen säger att vi ska stöta ner betongen med stavar. Vi försöker rädda upp situationen så gott det går, och fyller sedan sista upp till toppen. Efter att betongarna lämnat så fortsätter vi stöta ner betong efter bästa förmåga. Efter totalt fyra timmars hårt arbete ger vi oss och jag kan nu konstatera att det är en hel del bom kvar, ffa i skift 2-3 av 5. Kanske 15-20% saknas totalt. Jag har såklart reklamerat till betongfirman, men skulle behöva lite stöd från er i forumet:

-Har detta hänt någon förut?
- Hur ska man agera mot betongfirman?
-Finns det något man kan göra nu för att rädda upp situationen?

Känner mig gansk modstulen när man varit så pass noggran med alla förberedelser och förarbete, ändå sitter man med den här bajsmackan i knät…😞
Har det löst sig @ninjaharry?
 
K kniv skrev:
Har det löst sig @ninjaharry?
Vi diskuterar olika lösningar med betongleverantören just nu, dock är det lite segt pga semestertider, men jag hoppas hitta en bra lösning så småningom.
 
rampante rampante skrev:
Vad kör du för lamelltäcke?
APF Diver, samma som G&J Sirius Diver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.