Lite bilder ger mer info för just nu får du bara gissningar eftersom vi inte vet så mycket om hur huset är uppbyggt. Gärna inifrån och utifrån
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker fortfarande sättningar som jag skrivit tidigare, känner igen din beskrivning om jag jämför med hur vi haft det i huset.

Utöver knäppningar. Se efter om det finns sprickor på väggar, golv? Fota dessa och lägg upp här så ser man riktningen.
Känns golvet ojämnt? Mät med vattenpass eller laser.
Hur är det med avloppssystemet, får ni ofta stopp/halvstopp?
 
L Malinesse skrev:
Tusen tack för svaret och all info! Vi kontaktade anticimex och lite andra besiktningsfirmor men de ville inte hjälpa oss (sa att det inte var deras område) utan hänvisade oss till en byggingenjör. Så vi ringde flera sådana men de hävdade att det inte var deras område heller.

Tillslut hittade vi en som gick med på att komma och titta på huset men vi fick inte så mycket till svar. Ett mysterium, menade han. Samtidigt är jag inte helt hundra på att han verkligen kollade allt. Vi nämnde sättning osv men han var mest intresserad av rör osv (som allt var i sin ordning.)

Enda tips vi fick var att ta bort träplankorna runt fönstren utvändigt och se om ljuden avtar, för det tydligen ska sitta någon slags tejp (?) under dessa och det verkade det inte göra. Men efter vi gjorde detta blev ljuden tusen gånger värre.

Det är som att huset inte ”tål” någonting. Minsta temperaturskillnad och det blir nyårsafton. Hänger man upp en tavla smäller det i den väggen i veckor och nu när vi gjorde en ändring utvändigt brakade fulla f*n lös.

Någon som har tips på vad för kunniga människor man kan kontakta gällande sånt här? Det måste ju vara något fel på huset men är svårt att lista ut vad när ingen vill komma och titta på det.
De e inte så att någon tidigare ägare rivit någon bärande vägg så hela konstruktionen på huset svajjar?

Har du provat ta upp ett hål och se hur väggen/väggarna är byggda?

Hur ser takstolarna ut på vinden? Försvagade, böjda?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Hur gammalt är huset, och hur är det byggt? Är det ett fabriksbyggt modulhus, eller byggt på lösvirke, av byggnadsfirma. Eller är det byggt privat av säljvaren. Eller är det gammalt timmerhus?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lite bilder ger mer info för just nu får du bara gissningar eftersom vi inte vet så mycket om hur huset är uppbyggt. Gärna inifrån och utifrån
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Jag tänker fortfarande sättningar som jag skrivit tidigare, känner igen din beskrivning om jag jämför med hur vi haft det i huset.

Utöver knäppningar. Se efter om det finns sprickor på väggar, golv? Fota dessa och lägg upp här så ser man riktningen.
Känns golvet ojämnt? Mät med vattenpass eller laser.
Hur är det med avloppssystemet, får ni ofta stopp/halvstopp?
Jag misstänker också det. Jagar för tillfället nya byggnadsingenjörer och ska även kontakta ett företag som enbart jobbar med sättning. Ska försöka ta bilder inom de kommande dagarna. Vi har massa sprickor både i tak och väggar men den ”inspektören” som var här menade att det bara är gipsskivorna som spruckit (?). Ja vi har ofta stop in en av toaletterna och ett av handfaten. Härom dagen gick pumpen sönder också så hela diket fylldes med vatten (åtgärdat nu). Golven sviktar på många ställen, liksom områden där man sjunker ner. Ska ta fram vattenpasset.
 
L Lechuza skrev:
De e inte så att någon tidigare ägare rivit någon bärande vägg så hela konstruktionen på huset svajjar?

Har du provat ta upp ett hål och se hur väggen/väggarna är byggda?

Hur ser takstolarna ut på vinden? Försvagade, böjda?
Det verkar inte som de tidigare ägarna rivit någon vägg, utan huset är byggt enligt en ritning i en katalog (Snickarhus Sävsjö). Inspektören som var här var uppe på vinden och sa att allt såg normalt ut. Men jag ska nog skicka upp mannen och ta lite bilder. Vi är tyvärr själva inte så duktiga på hus, mer än att vi vet att sådana här ljud inte är normala.
 
A AG A skrev:
Hur gammalt är huset, och hur är det byggt? Är det ett fabriksbyggt modulhus, eller byggt på lösvirke, av byggnadsfirma. Eller är det byggt privat av säljvaren. Eller är det gammalt timmerhus?
Det är ett kataloghus, Snickarhus AB i Sävsjö. Byggt 2016. Bolaget finns inte mer, men verkar som Obos köpt upp dem. Jag vet inte riktigt hur huset är uppbyggt, mer än att är gipsväggar, golvvärme, parkettgolv, sadeltak och ytterpanel av trä. Jag har kontaktat Obos för mer info och de skulle höra av sig i augusti. Ursäkta min okunskap, försöker lära mig och förstå så mycket som möjligt på vägen. 😕
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lite bilder ger mer info för just nu får du bara gissningar eftersom vi inte vet så mycket om hur huset är uppbyggt. Gärna inifrån och utifrån
Ska försöka ta bilder! Är det något som är extra intressant att se? Runt fönster eller så? Jag är nybörjare på det här med hus, förutom att jag är uppvuxen i olika trähus och vet att det absolut inte ska låta på det här viset. 😔
 
D
Sätt vattenpass på alla fönster. Snickaren som monterade dom 2016 borde ha satt dom i lod, kan ge en hint om det här sätt sig någonstans.

Hur propagerar sprickorna i väggen? Börjar dom i fönster/dörröppningar?
 
L Lechuza skrev:
De e inte så att någon tidigare ägare rivit någon bärande vägg så hela konstruktionen på huset svajjar?

Har du provat ta upp ett hål och se hur väggen/väggarna är byggda?

Hur ser takstolarna ut på vinden? Försvagade, böjda?
Glömde svara på frågan om väggarna. Nej, jag har inte gjort något hål. Hur gör man detta på bästa sätt och var någonstans i väggen är att föredra? 🙈
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sätt vattenpass på alla fönster. Snickaren som monterade dom 2016 borde ha satt dom i lod, kan ge en hint om det här sätt sig någonstans.

Hur propagerar sprickorna i väggen? Börjar dom i fönster/dörröppningar?
Ska absolut kolla med vattenpass! Sprickorna går lodrätt och de flesta är i närhet av fönster (kanske ca 20-40 cm från fönstren) samt i anslutning till dörröppningar (oftast ovanför) och iprincip alla hörn i huset har sprickor.
 
Vad är det för mark/jordart på platsen ert hus står på?
(Googla på SGU jordartskarta så hittar du)
Vårt hus var byggt på lera/silt, en väldigt blöt mark som är väldigt känslig.
 
L Malinesse skrev:
Ska försöka ta bilder! Är det något som är extra intressant att se? Runt fönster eller så? Jag är nybörjare på det här med hus, förutom att jag är uppvuxen i olika trähus och vet att det absolut inte ska låta på det här viset. 😔
Allt som du tycker ser konstigt ut. Är det ett modul, block eller lösvirkeshus? Har ingen koll på det företaget. Tänker om man inte monterat ihop det på rätt sätt och därför det rör sig i skarvarna. Har varit med om ett hus där gavelspetsarna inte satt fast i underkant och det lät otroligt illa
 
Byggt 2016 - finns inte ofta en 10-års garanti på nyproduktion. Kanske kan folk/företaget/hustillverkaren som var inloverad i bygget hjälpa till?
 
S swe.jocke skrev:
Byggt 2016 - finns inte ofta en 10-års garanti på nyproduktion. Kanske kan folk/företaget/hustillverkaren som var inloverad i bygget hjälpa till?
Företaget existerar inte längre men ägs idag av Obos. De har semester men ska kontakta mig i augusti. De tidigare ägarna tror jag inte kommer hjälpa till, men det kan ju vara värt att försöka kontakta dem kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.