Jag har idag ett oisolerat garage byggt på 70-talet med platt tak.

Tanken är att isolera väggar och tak för att kunna hålla runt 10 grader under vintern. Jag är inte helt säker på hur taket är uppbyggt men det ligger en gummiduk och råspont, vet dock inte om gummiduken ligger direkt på råsponten, misstänker att det är byggt något ovanpå råsponten då det går igenom många skruv och spik.
Det finns ingen luftning från insidan, asfaboarden går upp hela vägen till råsponten i taket. Takbalkarna är endast 120mm så det finns inte mycket utrymme för att få dit en eventuell luftspalt. Finns det någon vettig lösning för att isolera taket utan att ha luftspalt? Har kollat lite på att sätta en ångspärr Vario xtra men det löser väl inte problemet att transportera ut fukten.

Går det inte utan luftning så skulle det eventuellt gå att lösa någon håltagning högst upp mot råsponten ut i asfaboarden på väggen. Då skulle hålen komma ut bakom panelen som sitter högst upp vid taket, som sitter med en distans från själva ytterpanelen. Inte helt lätt att förklara men tar med några bilder. Tänker då att jag inte tar hål genom den panelen som sitter vid taket utan låter distansen vara tillräckligt för luftningen.

Vill helts inte göra detta till ett för stort projekt då jag har dåligt med tid (småbarnsförälder) och dåligt med ork efter att ha renoverat hela huset 😅

Tacksam för er hjälp!
 
  • Oisolerat garagetak med råspont från insidan. Elkablar löper längs takbjälkar. Brun spånskiva synlig på vägg. Del av svart föremål nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ytterväggen av ett oisolerat garage med liggande träläkt, målat i mörk färg, som diskuterar möjlig isolering utan luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träpanel på sidan av ett garage med ett smalt ventilationsutrymme högst upp, mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en luftspalt.
Det borde gå att mäta takets tjocklek för att se om det ev finns en luftspalt och ytterligare ett lager råspont under duken, men ovan innertaket
Är ju onödigt att ta hål i väggarna om det inte är nödvändigt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Du behöver en luftspalt.
Det borde gå att mäta takets tjocklek för att se om det ev finns en luftspalt och ytterligare ett lager råspont under duken, men ovan innertaket
Är ju onödigt att ta hål i väggarna om det inte är nödvändigt.
Tack!
Jag är tämligen säker på att det ligger något över råsponten som syns inifrån. Menar du isåfall att om det finns en luftspalt över råsponten att jag skulle ta håll genom råsponten inne i båda ändarna för att ventilera ut till den eventuella luftspalten ovanför? Eller kan jag trycka upp isoleringen utan ytterligare ventilation om det finns en luftspalt över?
 
Om det är kallgarage från 70 ( jag har) så är det säkert bara takpapp direkt på råsponten.
Jag gjorde luftspalt med tunn läkt + masonit. Men om du hittar tunn list 10 mm typ så bygger inte luftspalten mycket. Kan du saka 45 mm takhöjd så skulle jag satt 45 reglar tvärs de övriga och adderat 45 mm isolering. Jag hade 160 bärlinor i taket. Blev alltså ca 140 mm isolering i tak samt väggarna 70+45.
Så egentligen räcker det gott att du gör tunn luftspalt samt trycker in 120 mm isolerskivor däri i taket.
 
Det är tillåtet att bygga utan luftspalt om du använder dig av ångbroms istället för plast. Du måste bara se till att virket du bygger in är tillräckligt torrt
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
M Matsam skrev:
Eller kan jag trycka upp isoleringen utan ytterligare ventilation om det finns en luftspalt över?
Finns det en luftspalt ovanför så är det bara att trycka upp isoleringen till råsponten.
Men, det vore kanske ändå bra att veta om hela takkonstruktionen är original. Annars finns risken att det ligger gammal takpapp ovanpå råsponten som då är alldeles för tät även om den är gammal. Dvs att man av ngn anledning i ett senare skede byggt på taket med ett nytt lager istf att lägga ny papp direkt ovanpå den gamla.
 
L largab skrev:
Om det är kallgarage från 70 ( jag har) så är det säkert bara takpapp direkt på råsponten.
Jag gjorde luftspalt med tunn läkt + masonit. Men om du hittar tunn list 10 mm typ så bygger inte luftspalten mycket. Kan du saka 45 mm takhöjd så skulle jag satt 45 reglar tvärs de övriga och adderat 45 mm isolering. Jag hade 160 bärlinor i taket. Blev alltså ca 140 mm isolering i tak samt väggarna 70+45.
Så egentligen räcker det gott att du gör tunn luftspalt samt trycker in 120 mm isolerskivor däri i taket.
Tänkte eventuellt att jag skulle sätta 145 bjälkar då jag ändå tycker cc måttet är för stort. Men inte helt på det klara med hur luften ska ventileras ut med nuvarande konstruktion. Därav min fundering om det gick att lösa utan luftspalten.
Ligger en gummiduk på taket nu. Taket är bytt en gång men misstänker att råsponten är original.
 
Utifrån så ser det ut som en luftspalt under de 2 översta brädorna!? Är det inte en avluftning längst upp mot råsponten nu? Hos mig var det en liten luftspalt längst upp på långsidorna.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är tillåtet att bygga utan luftspalt om du använder dig av ångbroms istället för plast. Du måste bara se till att virket du bygger in är tillräckligt torrt
Råsponten har varit rätt fuktig och har viss påväxt. Dock har det varit dålig ventilation. Sänkte fuktkvoten från 20-22% till runt 10% efter att jag satt in en frånluftsfläkt.
Min tanke var att använda Hunton träfiberisolering med ångbroms. Men taket verkar onekligen inte släppa igenom mycket med tanke på tidigare fukt och påväxt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Finns det en luftspalt ovanför så är det bara att trycka upp isoleringen till råsponten.
Men, det vore kanske ändå bra att veta om hela takkonstruktionen är original. Annars finns risken att det ligger gammal takpapp ovanpå råsponten som då är alldeles för tät även om den är gammal. Dvs att man av ngn anledning i ett senare skede byggt på taket med ett nytt lager istf att lägga ny papp direkt ovanpå den gamla.
Okej, tack. Taket är inte original, gummiduken är monterad för x (15-20?) antal år sedan (förra ägaren tog in en firma). Jag misstänker att råsponten är original men att man sedan byggt något ovanpå för att få till fallet och montera duken. Misstänker detta då råsponten ser gammal ut och har missfärgningar av vad jag tror är ett tidigare läckage, samt påväxt. Trodde först att det läckte in då fuktkvoten låg runt 20%. Men efter att jag monterat en frånluftsfläkt så ligger det runt 10%. Men det säger väl lite om att taket inte släpper igenom mycket fukt?
Känns svårt att ta reda på om det finns en luftspalt över…
 
L largab skrev:
Utifrån så ser det ut som en luftspalt under de 2 översta brädorna!? Är det inte en avluftning längst upp mot råsponten nu? Hos mig var det en liten luftspalt längst upp på långsidorna.
Ja utifrån ser det ut som att det är någon tilltänkt luftning, men inifrån finns det inget hål. Bilden inifrån är från långsidan och jag tänker att det är där luftningen måste sitta då det behövs i varje fack. Skulle jag ta upp hål i varje fack högst upp så skulle jag komma bakom den där yttersta panelen.
 
M Matsam skrev:
Men det säger väl lite om att taket inte släpper igenom mycket fukt?
Det kan man misstänka ja.
 
Tomture61
M Matsam skrev:
Ja utifrån ser det ut som att det är någon tilltänkt luftning, men inifrån finns det inget hål. Bilden inifrån är från långsidan och jag tänker att det är där luftningen måste sitta då det behövs i varje fack. Skulle jag ta upp hål i varje fack högst upp så skulle jag komma bakom den där yttersta panelen.
Ser ut som råsponten man ser från insidan har spik synlig .
Om det är gummiduk som taktäckning så kan man fundera på vad som finns under gummiduken .
Taktäckningen du har är en mycket kraftig ångspärr , att köra utan luftspalt som har öppet åt bägge håll blir en riskkonstruktion .
Isolering + ångbroms blir fel väg att gå , luftspalt krävs om du vill ha ett friskt garage .
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Isover har principlösningar för oventilerade tak med diffusionstät takduk. Är förutsättningarna rätt så funkar det. Jag har precis gjort det i vårt hus fast med produkter från annan leverantör.

Hur det funkar om du inte ska ha det uppvärmt vet jag inte.
 
Nissens
L largab skrev:
Om det är kallgarage från 70 ( jag har) så är det säkert bara takpapp direkt på råsponten.
Jag gjorde luftspalt med tunn läkt + masonit. Men om du hittar tunn list 10 mm typ så bygger inte luftspalten mycket. Kan du saka 45 mm takhöjd så skulle jag satt 45 reglar tvärs de övriga och adderat 45 mm isolering. Jag hade 160 bärlinor i taket. Blev alltså ca 140 mm isolering i tak samt väggarna 70+45.
Så egentligen räcker det gott att du gör tunn luftspalt samt trycker in 120 mm isolerskivor däri i taket.
Luftspalten skall vara minst 25mm om den skall fungera… annars kan man lika gärna strunta i den.

Det blir för dålig luftcirkulation om luftspalten är för smal.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.