Renoveringsprojekt av ett badrum med outlagt kakel, väggberedning och hexagonala golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hel del kvar, men det går framåt även i toaletten.

Vi kommer att kakla en bröstning och sen köra tapet på den övre delen på sidorna och ett enkelt skåp direkt ovanför toalettstolen.

Men, till frågan. Vi tänkte oss 120x60 cm kakel. Rummet är 121 x 124 så nu har det uppstått en fundering.

Ska vi kakal stående eller liggande? Båda hållen passar ju bra, lite mer ovanligt att sätta dem stående och det kanske bidrar till att (det lilla) rummet känns högre? Eller blir upplevelsen annorlunda med stora kakel?

Tankar?
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Ska vi kakla stående eller liggande? Båda hållen passar ju bra, lite mer ovanligt att sätta dem stående och det kanske bidrar till att (det lilla) rummet känns högre?
Och smalare i så fall...
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det är väldigt tydligt att jag inte ska jobba som grafisk designer, men nu är det dags att kakla i duschen. Vi har valt att storformatskakel, 120x60 (tungt!) och funderar nu på hur jag ska sätta upp det.

Väggen är 2,20 lång/bred och cirka 2,10 i takhöjd, så jag kommer att behöva kapa dem lite oavsett. I mitten av väggen finns det en niche.

Fyra handritade skisser på rosa papper som visar olika sätt att sätta upp storformatskakel i dusch, med en niche i mitten av väggen i varje skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss 1. Vanligt korsförband, två kolumner och sen bara stapla 4 stycken på varandra.

Skiss 2. Här staplar jag fortfarande fyra på höjd, men med halvförband.

Skiss 3. Detta var ursprungsidén. Stående plattor i halvförband och fyra kolumner. Jag tycker det är ganska "in your face" med storleken, och gillar att det inte är standard 1A.

Skiss 4. Okej, detta var den ursprungliga iden som sen ersattes av 3... i toaletten som är bredvid har vi bröstning med samma plattor, och där kör vi hela stående plattor, så det finns en logisk koppling mellan rummen.

Vi ska även kakla en kortsida av duschen, som passande nog är 120 cm lång/bred. De andra två väggarna kommer att vara frostat glas, med öppningen på långsidan.

Just nu tror jag att vi ganska tydligt förkastat skiss 1, men alla de andra har sina goda sidor. Vad säger ni?
 
Zemismart batteridrivna Zigbee rullgardinsmotor med fjärrkontroll och laddningskabel, placerad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I inlägg #988 frågade jag om tips på rullgardinsmotorer. Efter mycket tvekan beställde jag hem och testade Zemismart batteridrivna Zigbee motorer.

Känner viss sort över att de är batteridrivna, jag har slang framme vid alla fönster, men de påstår att det ska räcka att ladda en gång i kvartalet. Om det skulle vara så kan jag för problem med att ladda kan jag dra fram sladd och ladda automatiskt, men framtiden får utvisa.

+ Mycket enkel att integrera med Zigbee2MQTT, alla inställningar är tillgängliga och lätt att konfigurera ändlägen direkt från gränssnittet.
+ Man fick med fjärrkontroller (som jag inte hittade i paketet förrän jag hade installerat den)
+ Tystare än de gamla
- ... men låter ändå en del, speciellt när man öppnar.
- Manualen är inriktad på att man använder deras hub eller fjärrkontroller, så man fick leta lite om man inte vill använda det.
- Batteridriven
- Det medföljer "konverters" för att sätta i olika storlekar på rullgardin, men de passade inte riktigt till formen på mina innerrör. Inget som man inte löser med en kniv och en fil.
- Jag beställde dem från Amazon som utlovade nästan en månads leveranstid, men de kom på cirka 1,5 veckor.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vägghängd toalett monterad på en grå hexagonklinker golv med två vita skivor lutade mot väggen och blå rör synliga bakom toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testat att hänga upp toaletten, alla genomföringar och annat fick plats. Hade lite svårt att få toaletten att "sitta fast" ordentligt mot väggen, men en titt i manualen visade att fästpunkten inte ska skruvas in i kant med väggen, utan sitta 15 mm ut från väggen... nåväl, det var ju enkelt att förstå.

För att få en känsla av hur det var att sätta kaklet stående ställde vi två skivor mot väggen för att få en känsla, och vi gillade den.

Vägghängd toalett med vita hexagonala kakelplattor på golvet, verktyg och material på golvet, och en lampa ovanför toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 av 6 kakel är på plats och toaletten är inkopplad. Jo, den sitter fast som den ska nu, med fästpunkten lagom utskjuten från väggen - det där man manualer är inte så dumt!

Väggen ovanför toaletten kommer att kläs in i bambu och få en infälld hylla, någon gång framöver.
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Testat att hänga upp toaletten, alla genomföringar och annat fick plats. Hade lite svårt att få toaletten att "sitta fast" ordentligt mot väggen, men en titt i manualen visade att fästpunkten inte ska skruvas in i kant med väggen, utan sitta 15 mm ut från väggen... nåväl, det var ju enkelt att förstå.

För att få en känsla av hur det var att sätta kaklet stående ställde vi två skivor mot väggen för att få en känsla, och vi gillade den.

[bild]

4 av 6 kakel är på plats och toaletten är inkopplad. Jo, den sitter fast som den ska nu, med fästpunkten lagom utskjuten från väggen - det där man manualer är inte så dumt!

Väggen ovanför toaletten kommer att kläs in i bambu och få en infälld hylla, någon gång framöver.
RTFM äger!
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är väldigt tydligt att jag inte ska jobba som grafisk designer, men nu är det dags att kakla i duschen. Vi har valt att storformatskakel, 120x60 (tungt!) och funderar nu på hur jag ska sätta upp det.

Väggen är 2,20 lång/bred och cirka 2,10 i takhöjd, så jag kommer att behöva kapa dem lite oavsett. I mitten av väggen finns det en niche.

[bild]

Skiss 1. Vanligt korsförband, två kolumner och sen bara stapla 4 stycken på varandra.

Skiss 2. Här staplar jag fortfarande fyra på höjd, men med halvförband.

Skiss 3. Detta var ursprungsidén. Stående plattor i halvförband och fyra kolumner. Jag tycker det är ganska "in your face" med storleken, och gillar att det inte är standard 1A.

Skiss 4. Okej, detta var den ursprungliga iden som sen ersattes av 3... i toaletten som är bredvid har vi bröstning med samma plattor, och där kör vi hela stående plattor, så det finns en logisk koppling mellan rummen.

Vi ska även kakla en kortsida av duschen, som passande nog är 120 cm lång/bred. De andra två väggarna kommer att vara frostat glas, med öppningen på långsidan.

Just nu tror jag att vi ganska tydligt förkastat skiss 1, men alla de andra har sina goda sidor. Vad säger ni?
Så ville kunden ha det, självklart följer alla fogar. 240 tak så kunden valde en modell större stukaturlist,
 
  • Badrum under konstruktion med kakelplattor korrekt anpassade och fogade på både golv och väggar. Vattenrör är prominenta på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Så ville kunden ha det, självklart följer alla fogar. 240 tak så kunden valde en modell större stukaturlist,
Snyggt! Vi som nästan bestämt oss för att sätta dem i stående halvförband.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Snyggt! Vi som nästan bestämt oss för att sätta dem i stående halvförband.
Hoppas dom inte är överspända, krokiga 120cm trollar man inte bort så enkelt
 
F Fjonken skrev:
Hoppas dom inte är överspända, krokiga 120cm trollar man inte bort så enkelt
Bra poäng, det är absolut värt att kolla innan vi bestämmer oss helt 👍
 
AndersPS AndersPS skrev:
Bra poäng, det är absolut värt att kolla innan vi bestämmer oss helt 👍
Lägg dom med glaseringen mot varandra, då ser du om hörnen sticker, gör dom det så skippar du förband
 
  • Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.