MultiMan
Blåtummen behöver nog ställa bryggaren, oavsett modell, på en högre avsats/piedestal eftersom det tydligen ett antal gånger svämmat över stora mängder kaffe som dränkt bryggaren. Det kommer bli kortslutning oavsett modell.

Jag har aldrig lyckats med sådant trots droppstopp på alla bryggare jag haft i princip. Är det något konstruktionsfel på Moccamaster (som jag inte ägt)?
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag vidhåller att en automat i alla fall utom vid överlast är långsammare än en smältsäkring. Sedan kan vi ju fantisera om alla möjliga och omöjliga exotiska fel. Men det normala är vad jag skrev i #11
Du menar nog tvärtom men jag håller med dig. Det jag ställde mig funderade över var att man helt enkelt kunde utesluta en sak utan att ha varit där och kollat över anläggningen.

Sen vet jag dock inte hur exotiskt fel det är med trasig dvärgsäkring för det händer ju faktiskt några gånger per år som man råkar ut för de 👍
 
Hade det varit högre resistans mellan skyddsjord och diskbänk så hade det varit läge för skyddsutjämning. Men med så låg resistans verkar diskbänken ha kontakt med skyddsjord, kanske enbart skyddsjord.

Men om du uppfattade en blixt så borde den antingen ha gått mellan fas och skyddsjord eller mellan skyddsjord och diskbänk. Eftersom mätarsäkringarna löste så var det troligen fas och skyddsjord. Dessa urladdningar brukar lämna spår i form av en liten sotfläck.

Men om detta är en engångshändelse finns kanske inte fog för att gräva vidare i detta.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade det varit högre resistans mellan skyddsjord och diskbänk så hade det varit läge för skyddsutjämning. Men med så låg resistans verkar diskbänken ha kontakt med skyddsjord, kanske enbart skyddsjord.

Men om du uppfattade en blixt så borde den antingen ha gått mellan fas och skyddsjord eller mellan skyddsjord och diskbänk. Eftersom mätarsäkringarna löste så var det troligen fas och skyddsjord. Dessa urladdningar brukar lämna spår i form av en liten sotfläck.

Men om detta är en engångshändelse finns kanske inte fog för att gräva vidare i detta.
Eller så var det en reflektion från en urladdning någon annanstans, eller en synvilla i samband med att ljuset slocknade.
(Absolut inte illa menat mot TS, men även TS pratade ju om att det kunde varit inbillning.)
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Blåtummen behöver nog ställa bryggaren, oavsett modell, på en högre avsats/piedestal eftersom det tydligen ett antal gånger svämmat över stora mängder kaffe som dränkt bryggaren. Det kommer bli kortslutning oavsett modell.

Jag har aldrig lyckats med sådant trots droppstopp på alla bryggare jag haft i princip. Är det något konstruktionsfel på Moccamaster (som jag inte ägt)?
Jo en liten skärbräda under bryggaren är på sin plats så ev översvämning inte bildar en pöl under som suger in i bryggaren från botten. Inte direkt bryggarens fel, problemet blir när någon slarver inte sätter in kannan/tratten ordentligt så att droppstoppet kopplas ur, eller om en del av bönorna hamnar i tratten istf filtret och täpper igen filterutloppet. Ett bra recept på kortslutning är det om bryggaren tillåts svämma över...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade det varit högre resistans mellan skyddsjord och diskbänk så hade det varit läge för skyddsutjämning. Men med så låg resistans verkar diskbänken ha kontakt med skyddsjord, kanske enbart skyddsjord.

Men om du uppfattade en blixt så borde den antingen ha gått mellan fas och skyddsjord eller mellan skyddsjord och diskbänk. Eftersom mätarsäkringarna löste så var det troligen fas och skyddsjord. Dessa urladdningar brukar lämna spår i form av en liten sotfläck.

Men om detta är en engångshändelse finns kanske inte fog för att gräva vidare i detta.
Jag kunde inte se några sotfläckar inne i bryggaren. Hur som helst, nu har jag hårdkört bryggaren ett par kannor på annat ställe och den funkar som den ska. Hade hoppats att felet kunde replikeras men nix, kanske det var någon fukt inne i bryggaren som nu vädrats ut.

Det som är svårast att förstå är att två faser gick. De enda flerfasiga grejer som var inkopplade vid tillfället är VVB (2x10A), vattenpump (3x6A), spis (3x16A, garanterat avstängd). Men kanske får bara acceptera detta och hålla ögonen öppna för ev fortsatta problem.
 
Om vattenpumpen tappar en fas så drar den en massa ström på det två andra. Detta är något som motorskyddet ska bryta för. Men du säger 3 sekunder vilket är väl kort tid. Men kanske i kombination med något annat som belastade den fasen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Nej det var ca 3 minuters fördröjning tills andra fasen gick. Jag spolade en del varmvatten när detta hände (diskade under rinnande kran) så vattenpumpen såväl som VVB kan ha aktiverats efter att första fasen gick.
__
Finns även en pump till infiltrationen från trekammarbrunnen som kan ha varit aktiv, dock enfas (10A säkring). Som sagt, motorskyddet till vattenpumpen borde löst ut om det saknades en fas och den var aktiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej det var ca 3 minuters fördröjning tills andra fasen gick. Jag spolade en del varmvatten när detta hände (diskade under rinnande kran) så vattenpumpen såväl som VVB kan ha aktiverats efter att första fasen gick.
__
Finns även en pump till infiltrationen från trekammarbrunnen som kan ha varit aktiv, dock enfas (10A säkring). Som sagt, motorskyddet till vattenpumpen borde löst ut om det saknades en fas och den var aktiv.
Se till att få dit en motorskydd till pumpen _nu_ - mycket billigare än att pumpen själv går sönder - att köra på 2 faser är ingen bra alls för en 3-fas motor och förmodligen var det detta som fick säkringen att gå när det startade igen för att fylla på vattnet igen i hydropressen/hydroforen medans du diskade.

3-fas pump kan köra vidare på 2-faser när den väl är startad om 3'-fasen går men kommer snart att bli överhettad (och är också svagare rent momentmässigt) - men starta med bara 2 faser så startar den inte alls och om det inte bryts inom 30 sek -1 minut så är det stor risk att motorn bränns.

Du skall vara glad att denna strömavbrott inte resulterade i en brunnen motor (märkbart ännu)
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Se till att få dit en motorskydd till pumpen _nu_ - mycket billigare än att pumpen själv går sönder - att köra på 2 faser är ingen bra alls för en 3-fas motor och förmodligen var det detta som fick säkringen att gå när det startade igen för att fylla på vattnet igen i hydropressen/hydroforen medans du diskade.

3-fas pump kan köra vidare på 2-faser när den väl är startad om 3'-fasen går men kommer snart att bli överhettad (och är också svagare rent momentmässigt) - men starta med bara 2 faser så startar den inte alls och om det inte bryts inom 30 sek -1 minut så är det stor risk att motorn bränns.

Du skall vara glad att denna strömavbrott inte resulterade i en brunnen motor (märkbart ännu)
Det finns ju redan ett skydd som visas på bilderna men man får ju kolla att det är rätt och i funktion också.
 
Har inte någon större erfarenhet av hur motorskydd ska fungera men jag antar att de måste återställas manuellt när de löst ut, det är väl den där R-knappen på min bild?

Detta gamla motorskydd verkar inte ha fungerat så det måste åtgärdas snarast, tack så mycket för tipset! Är detta något man kan byta som lekman eller krävs elektriker? Jag har koll på detta med fasföljd och kan mäta detta så det blir rätt. Litet synd att jag inte vet vad det är för pumpmodell som sitter nere i borrhålet men som sagt, 6A säkringar och ca 60 m djup brunn om den tidigare ägarens uppgifter stämmer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Kanon, tänkte inte på att det ju faktiskt går att mäta sig fram... tångamperemeter har jag. Det finns kanske någon justering i det existerande motorskyddet som är felinställd, får kolla på det till att börja med.

Såg att pumpar till djupborrade brunnar är svindyra så haveri måste undvikas till varje pris!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kanon, tänkte inte på att det ju faktiskt går att mäta sig fram... tångamperemeter har jag. Det finns kanske någon justering i det existerande motorskyddet som är felinställd, får kolla på det till att börja med.

Såg att pumpar till djupborrade brunnar är svindyra så haveri måste undvikas till varje pris!
Högst troligt så går motorskyddet att justera.
 
varför jag reagerade på motorskydd s existens eller inte är att den borde ha utlöst innan huvudsäkringar löser ut - när det blir tvärt om så måste detta redas ut innan det blir motorskador.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.