Jag har läst/hört att man skall kunna rikta upp spegeldörrar som slagit sig genom att såga spår, limma och slå i kilar, men jag lyckas inte hitta någon vettig beskrivning på hur man skall gå tillväga. Jag vill minnas att jag såg någon bild på en dörr från renoveringen av Haga slott med ett gäng kilar i ramvirket på diagonalen, men nu hittar jag den inte.

Har någon gjort detta och/eller har information om hur man bör göra? Principiellt borde man ju slå i på den konkava sidan, men jag har ingen lust att bara testa på måfå på mina gamla fina, men skeva, dörrar :)
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Det är väldigt svårt att få bra tyvärr, speciellt att veta hur resultatet står sig över tid. Har du möjlighet att lägga in en bild på dina dörrar så kanske vi kan hitta något bättre sätt?
 
Här är en av dom värre. När dörren är stängd skiljer det 40+ mm i ovan/nedankant. Dörren som går till en kattvind/garderob är lite speciell i o m att den har en profilerad spegel åt utsidan men är "slät" på insidan.

Vit profil-dörr halvt öppen mot en tapetserad vägg, synlig glapp på 40+ mm vid kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit dörr delvis öppen mot ett rum, visar stor glipa i nederkant och profilering åt ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var ju lite av en specialare:) Nu har jag inte sett det i verkligheten, men innan jag gav mig på dörrbladet (vilket alltid är vanskligt) Skulle jag se vad som händer om jag flyttade lite på gångjärnen, kanske kan det hjälpa något.

Svårt att se, men vågar du dig på en gissning om det är så att det bara är det yttersta, dvs den stående ramdelen till vänster i din översta bild som har dragit sig? I sådana fall kan det fungera att bara såga bort den yttre delen, fram till strax innan profilen börjar och sen limma på en ny rak del. Men jag hade som sagt börjat med att kolla på gångjärnen.

Perfekt blir det såklart inte, men det kan ju bli betydligt bättre åtminstone.
 
Det kan fungera att ta hjälp av ett snickeri som har fanerpress med värme, man lägger i dörren i några timmar på 60-80 grader och sedan får den ligga kvar i pressen tills det kallnat, typ dagen efter, har gjort det flera gånger och det har funkat bra.
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Det var ju lite av en specialare:) Nu har jag inte sett det i verkligheten, men innan jag gav mig på dörrbladet (vilket alltid är vanskligt) Skulle jag se vad som händer om jag flyttade lite på gångjärnen, kanske kan det hjälpa något.

Svårt att se, men vågar du dig på en gissning om det är så att det bara är det yttersta, dvs den stående ramdelen till vänster i din översta bild som har dragit sig? I sådana fall kan det fungera att bara såga bort den yttre delen, fram till strax innan profilen börjar och sen limma på en ny rak del. Men jag hade som sagt börjat med att kolla på gångjärnen.

Perfekt blir det såklart inte, men det kan ju bli betydligt bättre åtminstone.
Jag får undersöka i lite bättre ljus om jag kan se hur den har vridit sig, men att flytta gångjärnen tror jag knappast gör mer än marginellt åt problemet. Men att skarva i nu bit av ramen känns ju nästan som att göra en ny dörr :)
 
larsbj skrev:
Det kan fungera att ta hjälp av ett snickeri som har fanerpress med värme, man lägger i dörren i några timmar på 60-80 grader och sedan får den ligga kvar i pressen tills det kallnat, typ dagen efter, har gjort det flera gånger och det har funkat bra.
Intressant! Har du gjort det med färgen kvar på dörrbladet?
 
Jag riktade en sån där dörr genom att sätta den i spänn. En träkloss bakom övre hörnet och tvinga in det nedre på nåt bra sätt och låt det vara så ett tag.
 
useless useless skrev:
Jag riktade en sån där dörr genom att sätta den i spänn. En träkloss bakom övre hörnet och tvinga in det nedre på nåt bra sätt och låt det vara så ett tag.
Fikade detta?
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Bump. Någon som framgångsrikt rätat skeva innerdörrar? Antingen genom press eller sågsnitt med kilar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.