nikasp
Min toalettdörr är hyfsat skev. När den inte är stängd och låst så ser jag att den slagit sig ca 20 mm, jämför längst ned och högst upp där största glappet är.

Jag har en dörr i förrådet som jag hoppas passar (och är ok). Om inte, går det att rikta en hel dörr på nåt sätt? Det är en massiv dörr med en stor spegel. Den går enkelt att bända den i läge men att få den dit permanent känns klurigare...
 
Hej!

Jag ställde en liknande fråga i en annan tråd och fick ett smart tips. Kolla så att det inte är karmen som är skev. I så fall är detta ganska enkelt att rätta till!
 
nikasp
Tack, tyvärr är det dörrbladet. Man ser det enkelt med blotta ögat. Ska se om jag inte kan infoga nån bild. Dörren är i hyfsat skick men har nog suttit där sedan huset byggdes 1938... Fukten måste ha påvekat dörren.

Snurre skrev:
Hej!

Jag ställde en liknande fråga i en annan tråd och fick ett smart tips. Kolla så att det inte är karmen som är skev. I så fall är detta ganska enkelt att rätta till!
 
Du kan inte sätta den i spänn på
plats med kilar och kanske en välriktad skruv? ,)

Mvh Putte
 
Jag kanske hade tur med en lätt dörr men det räckte med att lägga en kloss mellan dörr och karm längst ner så dörröppningen glipade ca 5-10 cm, sedan tog jag en tving och drog in dörren ganska rejält mot karmen i överkant - säkert gick jag 5 cm över lodlinjen, det knakade bra i dörren..
Så lät jag dörrbladet sitta i spänn ett par dygn och efter det har den hållt sig ganska bra.
 
Vill puffa lite på denna gamla tråd om att räta upp skeva dörrar.
Är det någon som har en bra beskrivning på hur man kilar skeva dörrar så att de blir raka igen?


snuttjulle skrev:
Frågade något liknande här för ett tag sedan. Fick inget bra svar mer än något tips om att förr så sågade man och kilade men det verkade vara något för folk som har 100% koll på hur trä beter sig.

Hittade trådarna.
[länk]
[länk]
 
I "hantverket i gamla hus" nämns detta, men bara kort. Det verkar vara en gammal metod men man är tveksamma till den då den gör stor åverkan på dörren. De rekommenderar 1) justera med gångjärnen och om det inte blir tillräckligt bra 2) lossa karmen och justera där också.

Men, viktigaste frågan, är det så viktigt att en innerdörr går igen helt perfekt i ett gammalt hus? KAn det inte få vara en springa? (En ytterdörr är något helt annat förstås)

Om man nu ändå vill räta upp den skeva dörren så tror jag att det gjordes såhär...
Såga en skåra i ramen på den sida som är skålformad alltså den konkava sidan, om dörren var rak från början så är det ju på den sidan som fibrerna har krympt. Var spåret eller spåren ska gå beror på var dörren är mest skålad och ju mer skålad dörren är desto fler spår blir det. Jag kan tänka mig att det räcker med ett spårdjup ner till ca halva ramtjockleken i de djupaste fallen. Var man placerar spåret och hur djupt det är beror lite på träets egenskaper, vad som är ytved/kärnved/om fibreriktning är vriden etc, men det spelar nog mindre roll faktiskt. Har man tur kan det räcka med att man löser spänningen med sågspåret och dörren rätar upp sig, men är dörren gammal så skulle jag tro att det endast har marginell effekt. För att ytterligare tvinga tillbaka träet så slår man i smala kilar vertikalt ner i spåret. Viktigt är att använda kilar som är av hårt virke.
 
nikasp
Nu lutar det åt husköp med min tjej så jag säljer nog med en skev dörr istället :)

Har haft trubbel med email-notifiering så jag missade alla svar på tråden. Tack!
 
nikasp
Jag ska testa det där trickset. Är på väg att sälja lägenheten och tänkte måla om dörren snart så jag ska prova det här nu.

Jag hade ingen mailnotifiering tills nu så jag hade glömt den här tråden.

Norell skrev:
Jag kanske hade tur med en lätt dörr men det räckte med att lägga en kloss mellan dörr och karm längst ner så dörröppningen glipade ca 5-10 cm, sedan tog jag en tving och drog in dörren ganska rejält mot karmen i överkant - säkert gick jag 5 cm över lodlinjen, det knakade bra i dörren..
Så lät jag dörrbladet sitta i spänn ett par dygn och efter det har den hållt sig ganska bra.
 
Jag bor i ett 90 år gammalt hus. Dörren till toaletten är en spegeldörr som aldrig varit skev utan alltid stängts helt plant. Efter ommålning för några veckor sen har dörren nu blivit skev. Hur riktar man upp den? De tidigare frågorna i tråden verkar ha gällt dörrar som gradvis slagit sig under åtskilliga år, men det är det ju inte frågan om här.
 
Även jag skulle vilja puffa upp denna urgamla tråd då det var den bästa jag hittade i ämnet att rikta en gammal dörr.

Jag har funderat på att handla en ny toadörr men börjar mer och mer snegla på att rikta den befintliga dörren. Som jag ser det finns det alltså två tekniker: Tvinga dörren under något dygn så det knakar eller sätta i kilar.

Jag ska prova tvingen först och sen kanske kila. Funkar inget kommer jag nog att fräsa ett spår i dörrbladet och fräsa lite i karmen så kan jag åtminstone stänga dörren. Händer något av detta ska jag meddela hur det gick...
 
T
Att lösa problemet tillfälligt så kan man stoppa in något i bakkant på dörren... en möbeltass tex. då brukar det går att stänga den.
 
Torskenn: Jag förstår nog inte riktigt hur du menar...?

Jag har i alla fall pratat med en person som har som yrke att renovera gamla dörrar/fönster mm och han sa att "knäcka" dörren genom att sätta den i spänn är för riskfyllt. Han hade provat det och dörren gick helt enkelt sönder för mycket. Även en annan person sa att det förmodligen inte ger något.

Yrkesmannen sa att om man verkligen vill få dörren i "perfekt" skick, då tar man loss ramen som är sned (i mitt fall den lodräta plankan där låskistan sitter), sågar den i två delar på längsen (in mot dörren) och stoppar in en tunn träbit lika stor som klingan, sätter allt i spänn ich monterar ihop det. Plywood - typ.

Efter att ha funderat lite så är jag mer inne på att hyvla karmen och eventuellt lite av dörrbladet. Detta kommer att resultera i att dörren fortfarande sticker ut knappt 1cm upptill och är insjunken knappt 1cm i nederkant. Inte perfekt men det funkar och jag har inget imot en skev dörr sålänge jag slipper höra nån krysta inne på toan och sålänge den går att stänga :)
 
Finns det någonstans man kan läsa närmare hur man gör eller rättare sagt hur man vet var man ska såga snitten och hur många mm. Gärna med bilder.
Har flera gammal spegeldörr som har slagit sig med 2-3cm som jag skulle vilja fixa.

De har alla slagit sig så att övre hörnet går ut 2-3 cm från karmen, så jag gissar att det är ganska vanligt.

Antar att när man har snittat och kilat är det bara att spackla jämt och måla, eller?

Dr_Jerkyll skrev:
I "hantverket i gamla hus" nämns detta, men bara kort. Det verkar vara en gammal metod men man är tveksamma till den då den gör stor åverkan på dörren. De rekommenderar 1) justera med gångjärnen och om det inte blir tillräckligt bra 2) lossa karmen och justera där också.

Men, viktigaste frågan, är det så viktigt att en innerdörr går igen helt perfekt i ett gammalt hus? KAn det inte få vara en springa? (En ytterdörr är något helt annat förstås)

Om man nu ändå vill räta upp den skeva dörren så tror jag att det gjordes såhär...
Såga en skåra i ramen på den sida som är skålformad alltså den konkava sidan, om dörren var rak från början så är det ju på den sidan som fibrerna har krympt. Var spåret eller spåren ska gå beror på var dörren är mest skålad och ju mer skålad dörren är desto fler spår blir det. Jag kan tänka mig att det räcker med ett spårdjup ner till ca halva ramtjockleken i de djupaste fallen. Var man placerar spåret och hur djupt det är beror lite på träets egenskaper, vad som är ytved/kärnved/om fibreriktning är vriden etc, men det spelar nog mindre roll faktiskt. Har man tur kan det räcka med att man löser spänningen med sågspåret och dörren rätar upp sig, men är dörren gammal så skulle jag tro att det endast har marginell effekt. För att ytterligare tvinga tillbaka träet så slår man i smala kilar vertikalt ner i spåret. Viktigt är att använda kilar som är av hårt virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.