Så backstory här är att jag köpte ett hus med pool för snart tio år sedan, och det är en relativt stor pool så poolövertäckningen, det vill säga presenningen med aluminiumrör som ligger över poolen, är relativt stor.

På dessa tio år har jag köpt fyra vevar för att veva upp den här presenningen, för dom går sönder till slut. Det blir för tungt och dom är för kasst byggda helt enkelt. Har försökt reklamera men senast så sade försäljarna att mitt poolöverdrag är för stort för en vev.

Suck, så det slog mig, kan man inte bygga något själv här. Det som slits är ju att veven är vertikal och vridmomentet är horisontellt, så det är ju i överföringen där som problemet uppstår, den gänga som vänder kraften försvagas över tid.

Så kan jag inte bara skaffa en elmotor som gör jobbet åt mig? Den är då redan korrekt orienterad horisontellt, sen monterar man staven från veven (som man för in i aluminiumprofilen) på motoraxeln och så sätter man igång motorn? Ja, absolut att man måste montera ett vertikalt handtag för att motverka vridmomentet, samt placera bakåt/framåt/off-knapp på.

Vad för typ av motorn i så fall, den ska ju gå relativt långsamt och vara väldigt stark, vridmoment som klarar uppåt en hundra kilo duk eller mer att snurra på. Vad för typ av motorer? Vart kan man köpa dem?

Jag kan inte så mycket om elmotorer så jag vet inte om det är orimligt att dem ska orka, men i mitt huvud så blir en elmotor starkare ju långsammare den går, men som sagt - jag vet inte. Det finns eldrivna "vevar" på marknaden som kostar runt 15k så så länge jag kan mecka en själv under det priset... vad tror ni, skulle det vara möjligt? Min tanke är att den är sladdansluten också, så bara att plocka fram, koppla in och veva upp poolen.
 
Är det någon sorts växellåda (horisontell till vertikal) som slits ut? För en vev går väl inte sönder bara sådär.

Bilder bilder bilder

Protte
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är det någon sorts växellåda (horisontell till vertikal) som slits ut? För en vev går väl inte sönder bara sådär.

Bilder bilder bilder

Protte
Exakt, vet inte om det är koniska kugghjul som slits ut eller om det är en kuggstångsväxel. Här är en bild på den här typen av vev: https://vattenbutiken.se/sv/vev-till-skydd
 
Hmm, en skruvdragare med eventuellt en utväxling?
 
K Kapsyl skrev:
Hmm, en skruvdragare med eventuellt en utväxling?
Ja, men problemet uppstår ju när vridmomentet ska ändra från vertikalt till horisontellt, där uppstår slitaget. Därför jag tänker på en stark fristående elmotor som staven kan monteras på.
 
K
Oavsett vad för elektrisk motor så bör ju rotationsaxeln ligga i samma plan som röret duken rullas upp på. Då får du minst förluster och bäst kraft. Gäller även om du skulle testa med en borrmaskin (även om jag tror dess varvtal är lite för högt).
 
Jag köpte en rörmotor från conrad (tror den var gjord för markiser) för några år sedan och monterade inne i röret för poolduken. Kopplade en In/ut knapp som nog var för markiser. Allt väl några gånger, sedan började den dra in duken snett. Jag förstod att jag skapat ett problem istället för en lösning och tog bort alltihopa.
 
Finns det utrymme att ha något bredvid axeln, i längdriktningen eller får du bara plats med det veven har?

Finns det utrymme kan du ju lätt göra något som kan hantera det, manuellt eller elektroniskt.
Är det så ont om plats att bara vevens växel får plats kommer man ju vara tvungen att bygga en hållbarare växellåda än den som är där, och i så fall är det nog enklare att ta en av dina gamla vevar och byta kugghjulen och eventuellt förstärka infästningarna på dem.
 
Testa med en skruvdragare, värsta dom kan hända är att den inte orkar 🙂.

Annars kanske nån markismotor kan passa. (Liknande storlek på det man flyttar)

Alt. Kombinera: Växellådan från en vanlig markis + skruvdragare/mindre motor.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Finns det utrymme att ha något bredvid axeln, i längdriktningen eller får du bara plats med det veven har?

Finns det utrymme kan du ju lätt göra något som kan hantera det, manuellt eller elektroniskt.
Är det så ont om plats att bara vevens växel får plats kommer man ju vara tvungen att bygga en hållbarare växellåda än den som är där, och i så fall är det nog enklare att ta en av dina gamla vevar och byta kugghjulen och eventuellt förstärka infästningarna på dem.
Sista alumiunium"röret" har en rektangulär profil, där för jag in staven från veven. Tror den är 10x13mm i dimension. Det finns motoriserade vevar som använder skruvdragare: https://www.folkpool.se/produkter/p...utomatvev-rib-cover-15mm-axeltapp--1-ben.html

Priserna är ju galna så klart. Det finns också motoriserade fristående vevar: https://poolstore.se/produkt/pool/poolskydd/manuella-poolskydd/walu-cool/

Men osäker på om dom passar mitt överdrag. Eller dimensionernade för min storlek.

Mina gamla vevar är förslutna/bultade så man inte ska kunna öppna dem, vilket var min första tanke så klart
 
e02jr e02jr skrev:
Testa med en skruvdragare, värsta dom kan hända är att den inte orkar 🙂.

Annars kanske nån markismotor kan passa. (Liknande storlek på det man flyttar)

Alt. Kombinera: Växellådan från en vanlig markis + skruvdragare/mindre motor.
Markismotorer verkar också kallas rörmotor och verkar se väldigt speciella ut och jag vet inte om jag kan använda en sådan. Min vev har en stång/tapp på ca 10x13mm som förs in i det sista aluminiumröret, det är den här tappen som växellådan roterar när man snurrar på veven.

Så jag vill behålla tappen, men montera den direkt på en elmotor som är långsam:ish och stark, som är monterad på en rullplatta kanske, med en stav/handtag för att kontrollera den

Med en skruvdragar så måste jag krypa på knä medan jag drar upp poolen och det är inte direkt hållbart i längden
 
K kniv skrev:
Oavsett vad för elektrisk motor så bör ju rotationsaxeln ligga i samma plan som röret duken rullas upp på. Då får du minst förluster och bäst kraft. Gäller även om du skulle testa med en borrmaskin (även om jag tror dess varvtal är lite för högt).
Exakt, det är min poäng, problemet med dessa vevar är alltid växellådan. Så tar bort växellåda, skaffa en motor som tappen från veven är monterad på direkt på axeln, motorn är då belägen i markhöjd, sen en stav/pinne så den stabiliseras på (och motverka vridmomentet) med en knapp för att köra den
 
Oavsett elmotor då kommer det behövas någon växellåda på den, men den kan vara bättre konstruerad/dimensionerad för din belastning.

När jag skrev "växellådan från vanlig markis" menade jag denna delen: https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-elmotor-pa-vev-markis.212771/#post-2515558
Det ser rimligt likt ut det du behöver.

I övrigt behöver du lista ut vilket vridmoment som krävs för att flytta poolskyddet, då går det att börja leta motor.

SandmanNet SandmanNet skrev:
Exakt, det är min poäng, problemet med dessa vevar är alltid växellådan. Så tar bort växellåda, skaffa en motor som tappen från veven är monterad på direkt på axeln, motorn är då belägen i markhöjd, sen en stav/pinne så den stabiliseras på (och motverka vridmomentet) med en knapp för att köra den
Vill du sätta dit motorn tillfälligt när du ska köra eller ska den vara fast installerad?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Oavsett elmotor då kommer det behövas någon växellåda på den, men den kan vara bättre konstruerad/dimensionerad för din belastning.

När jag skrev "växellådan från vanlig markis" menade jag denna delen: [länk]
Det ser rimligt likt ut det du behöver.

I övrigt behöver du lista ut vilket vridmoment som krävs för att flytta poolskyddet, då går det att börja leta motor.


Vill du sätta dit motorn tillfälligt när du ska köra eller ska den vara fast installerad?
Jag förstår inte varför jag måste ha en växellåda om motorn är i linje med det som rullas? I länken du skickade är det ju en växellåda för en markis med manuell vev, eller hur? Då är ju växellådan till för att föra över kraften från den manuella vertikala vevningen till det horisontella rotationen. Om man köpr en rörmotor till markis så har dom ju ingen växellåda: https://www.hornbach.se/c/tradgard/solskydd/markiser/tillbehor-markiser/markismotor/S28054/

Men dom passar ju inte mitt behov alls för dom rullar upp en markis, medan jag ska rulla "ihop" ett överdrag. Och nej, den ska inte vara fast monterad, utan den tas fram när jag ska rulla ihop överdraget och stoppas sedan undan igen.
 
e02jr e02jr skrev:
I övrigt behöver du lista ut vilket vridmoment som krävs för att flytta poolskyddet, då går det att börja leta motor.
Yes, och hur räknar jag ut det? Säg att överdraget väger 100-150 kg och i slutet av upprullningen så ska alltså den vikten rullas. Men vad för Nm motsvarar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.