lunnabo lunnabo skrev:
Violina må uttala sig tvärsäkert men det hjälper inte.
Violina har fel.
Det är absolut inte så att en överlåtese av en fastighet till under taxerigsvärdet automatiskt räknas som en gåva.
Jag pudlar på den.. 💩

Men jag tror att vi är överens om att Nissens uttalanden om att det är brottsligt är fel..
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
J
Violina Violina skrev:
Jag pudlar på den.. 💩

Men jag tror att vi är överens om att Nissens uttalanden om att det är brottsligt är fel..
Nissens har inte haft fel sen finska vinterkriget, och det var inte ens hans fel 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 12 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Servettmetoden funkar väl här?

Din bror och du tar varsin servett och skriver ner ett bindande bud på den utan att visa varandra. Vänd sedan på den. Högst bud vinner och köper ut den andre baserat på det priset.

Vinner brorsan så kan han ju i sinn tur ta det till marknaden och sälja där.
I en holländsk aktion ska vinnaren av budgivningen betala det näst högsta budet inte det högsta budet.
 
J Jaggatagga skrev:
I en holländsk aktion ska vinnaren av budgivningen betala det näst högsta budet inte det högsta budet.
Jag utgår ifrån att det finns fler begränsningar än så? Annars:
* Du ger budet 1 miljon
* Jag ger budet 1000 Miljarder

Resultat:
Jag får köpa för 1 Miljon alternativt du bjuder över och får betala 1000 Miljarder?

Tror en komponent saknas (som exempelvis maximal summa för nästa bud)
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
E esortho skrev:
Jag utgår ifrån att det finns fler begränsningar än så? Annars:
* Du ger budet 1 miljon
* Jag ger budet 1000 Miljarder

Resultat:
Jag får köpa för 1 Miljon alternativt du bjuder över och får betala 1000 Miljarder?

Tror en komponent saknas (som exempelvis maximal summa för nästa bud)
Det är bara ett bud per budgivare och det är dolt tills alla bud avslöjas samtidigt. Det vill säga jag vet inte att du bjuder 1000 miljarder. Mitt bud, det näst högsta, är då det 'rättvisa priset' eftersom det är vad du sedan i teorin kan sälja det för när du köpt det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
sysmali
V villbyggamer skrev:
Jag vägrade förstås. Och efter mycket lirkande så fick jag fram att han ville minst få 3.8M för det tyckte han det var värt.
Som flera redan skrivit. Om du och mäklarna tycker huset är värt 2 miljoner men din bror tycker det är värt minst 3.8 miljoner - erbjud att bli utköpt av din bror. Vad skulle du vara nöjd med utan att vara girig? 3 miljoner?

Sen när din bror lägger ut det till försäljning så köper du tillbaka det för den summa du och mäklarna tror på - 2 miljoner.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 5 till
  • Laddar…
I Finland brukar man ibland ordna inbördes auktion. En auktion där bara delägarna i dödsboet och deras framtida arvingar får bjuda. Högsta budet delas jämt mellan arvingarna.

Jag var med om ett utköp där värderingen på ett friköpt torp med ett par hektar jord var misstänkt låg. Jag började reda ut saken och lyckades efter långa övertalningar få tag på telefonnummern till mäklaren. Som sade att hon uttryckligen hade fått i uppdrag att värdera endast de fallfärdiga byggnaderna för "jorden är ju värdelös".

Mitt råd är att be brodern ta dit en egen mäklare och skaffa en tredje värdering. Sannolikt blir den bara litet högre än de tidigare men då kan han inte krångla mer efter det. Jag tror att han misstänker dig för att ha gjort någonting sådant som jag avslöjade. Bästa sättet att lugna hans misstanke är att be honom skaffa en egen värdering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I Finland brukar man ibland ordna inbördes auktion. En auktion där bara delägarna i dödsboet och deras framtida arvingar får bjuda. Högsta budet delas jämt mellan arvingarna.

Jag var med om ett utköp där värderingen på ett friköpt torp med ett par hektar jord var misstänkt låg. Jag började reda ut saken och lyckades efter långa övertalningar få tag på telefonnummern till mäklaren. Som sade att hon uttryckligen hade fått i uppdrag att värdera endast de fallfärdiga byggnaderna för "jorden är ju värdelös".

Mitt råd är att be brodern ta dit en egen mäklare och skaffa en tredje värdering. Sannolikt blir den bara litet högre än de tidigare men då kan han inte krångla mer efter det. Jag tror att han misstänker dig för att ha gjort någonting sådant som jag avslöjade. Bästa sättet att lugna hans misstanke är att be honom skaffa en egen värdering.
Kan berätta att värderingen av fastigheten gjordes av 2 olika mäklare där vi kontaktade var sin. Båda var ifrån trakten så de skulle kunna området. Taxeringsvärdet är idag typ 80% av mäklarnas värdering. Pratade med skatteverket och de tar inte hänsyn till hur mycket renoveringsbehov en fastighet har. Lyckades inte sänka taxeringsvärdet. Fastigheten värderades för ca 2 år sedan och vi försökte lösa problemet någon månad efter värderingen. Då lämnades budet och jag lyckades få reda på brorsans vilda krav. Han fortsätter och betala in andel av kostnaderna men har inte satt sin fot där sedan dess. Utan jag har fixat med allt.

Mina tankar har också varit att vi skulle komma överens om att om jag säljer säg inom 5-10år så skulle han få del av en eventuell vinst. Om han du tror att han skulle gå miste om något stort.
Under tiden så har han förstås skaffas sig ett annat fritidshus på en helt annan plats så jag är mycket säker på att han inte har tid och pengar att även lägga ner ork på detta. Men släppa det verkar han inte kunna.
Själv så vilja jag helst börja så snart som möjligt att rusta upp och fixa till det som behöver fixas. Just nu så vill han inte fixa till något alls.

Intressanta åsikter om gåvor mm.
Mitt inlägg till det är följande: Alla gåvor är skatte fria. Du får ge hur mycket som helst till vem som helst.
Alltså skriv ett gåvobrev som ger bort huset till Brorsan. Helt ok.
Lite senare eller tidigare så skriver Brorsan ett gåvobrev på x kr till mig!. Helt ok.
Ingen koppling alls eller vad säger juridiken? Tycker själv att det är ok.
Förstås så kommer gåvomottagaren få ursprungsvärdet och när det sedan säljs så betalas en vinstskatt.
 
V villbyggamer skrev:
Kan berätta att värderingen av fastigheten gjordes av 2 olika mäklare där vi kontaktade var sin. Båda var ifrån trakten så de skulle kunna området. Taxeringsvärdet är idag typ 80% av mäklarnas värdering. Pratade med skatteverket och de tar inte hänsyn till hur mycket renoveringsbehov en fastighet har. Lyckades inte sänka taxeringsvärdet. Fastigheten värderades för ca 2 år sedan och vi försökte lösa problemet någon månad efter värderingen. Då lämnades budet och jag lyckades få reda på brorsans vilda krav. Han fortsätter och betala in andel av kostnaderna men har inte satt sin fot där sedan dess. Utan jag har fixat med allt.

Mina tankar har också varit att vi skulle komma överens om att om jag säljer säg inom 5-10år så skulle han få del av en eventuell vinst. Om han du tror att han skulle gå miste om något stort.
Under tiden så har han förstås skaffas sig ett annat fritidshus på en helt annan plats så jag är mycket säker på att han inte har tid och pengar att även lägga ner ork på detta. Men släppa det verkar han inte kunna.
Själv så vilja jag helst börja så snart som möjligt att rusta upp och fixa till det som behöver fixas. Just nu så vill han inte fixa till något alls.

Intressanta åsikter om gåvor mm.
Mitt inlägg till det är följande: Alla gåvor är skatte fria. Du får ge hur mycket som helst till vem som helst.
Alltså skriv ett gåvobrev som ger bort huset till Brorsan. Helt ok.
Lite senare eller tidigare så skriver Brorsan ett gåvobrev på x kr till mig!. Helt ok.
Ingen koppling alls eller vad säger juridiken? Tycker själv att det är ok.
Förstås så kommer gåvomottagaren få ursprungsvärdet och när det sedan säljs så betalas en vinstskatt.
Det finns en juridisk väg att gå.
Du begär försäljning enligt lagen om Samägande.

VId en sådan auktion så ropas först andelen ut, i ditt fall halva fastigheten.

I nästa steg ropas hela fastigheten ut.

Blir det budet mer än dubbelt av budet på första auktionen (som ju var halva fastigheten) så säljs hela fastigheten annars så blev det bara din halva som såldes..

Alternativt fortsätter du diskutera med din broder tills en av er dör.
 
Fy vilken otrevlig situation. Om han har tagit en värdering och du en och de är nästan samstämmiga så kan jag inte säga annat än att han är en utsugare som plötsligt hittar på ett nästan fördubblat värde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V villbyggamer skrev:
Intressanta åsikter om gåvor mm.
Mitt inlägg till det är följande: Alla gåvor är skatte fria. Du får ge hur mycket som helst till vem som helst.
Alltså skriv ett gåvobrev som ger bort huset till Brorsan. Helt ok.
Lite senare eller tidigare så skriver Brorsan ett gåvobrev på x kr till mig!. Helt ok.
Ingen koppling alls eller vad säger juridiken? Tycker själv att det är ok.
Förstås så kommer gåvomottagaren få ursprungsvärdet och när det sedan säljs så betalas en vinstskatt.
Nej, det är inte okej. 100 % olagligt. Det är samma sak som om du låter en snickare jobba ”gratis” på huset och senare ger honom en ”gåva” motsvarande vad han hade fakturerat. Skatteverket skulle aldrig tolerera det.

Klart att man kan komma undan med det, nån måste ju upptäcka det hela och driva ärendet, men olagligt är det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V villbyggamer skrev:
Kan berätta att värderingen av fastigheten gjordes av 2 olika mäklare där vi kontaktade var sin. Båda var ifrån trakten så de skulle kunna området. Taxeringsvärdet är idag typ 80% av mäklarnas värdering. Pratade med skatteverket och de tar inte hänsyn till hur mycket renoveringsbehov en fastighet har. Lyckades inte sänka taxeringsvärdet. Fastigheten värderades för ca 2 år sedan och vi försökte lösa problemet någon månad efter värderingen. Då lämnades budet och jag lyckades få reda på brorsans vilda krav. Han fortsätter och betala in andel av kostnaderna men har inte satt sin fot där sedan dess. Utan jag har fixat med allt.

Mina tankar har också varit att vi skulle komma överens om att om jag säljer säg inom 5-10år så skulle han få del av en eventuell vinst. Om han du tror att han skulle gå miste om något stort.
Under tiden så har han förstås skaffas sig ett annat fritidshus på en helt annan plats så jag är mycket säker på att han inte har tid och pengar att även lägga ner ork på detta. Men släppa det verkar han inte kunna.
Själv så vilja jag helst börja så snart som möjligt att rusta upp och fixa till det som behöver fixas. Just nu så vill han inte fixa till något alls.

Intressanta åsikter om gåvor mm.
Mitt inlägg till det är följande: Alla gåvor är skatte fria. Du får ge hur mycket som helst till vem som helst.
Alltså skriv ett gåvobrev som ger bort huset till Brorsan. Helt ok.
Lite senare eller tidigare så skriver Brorsan ett gåvobrev på x kr till mig!. Helt ok.
Ingen koppling alls eller vad säger juridiken? Tycker själv att det är ok.
Förstås så kommer gåvomottagaren få ursprungsvärdet och när det sedan säljs så betalas en vinstskatt.
Juridiska frågan är om det existerar en koppling mellan "gåvorna" eller kanske snarare vilken koppling som finns.

Att Brodern skulle visa tacksamhet för en sådan gåva och ger dig en större penningsumma är inte något som tar bort gåvan skattemässigt eller juridiskt men skulle det vara ett villkor så är det inte längre någon gåva.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, det är inte okej. 100 % olagligt. Det är samma sak som om du låter en snickare jobba ”gratis” på huset och senare ger honom en ”gåva” motsvarande vad han hade fakturerat. Skatteverket skulle aldrig tolerera det.

Klart att man kan komma undan med det, nån måste ju upptäcka det hela och driva ärendet, men olagligt är det.
Nej det är absolut inte :100 % olagligt".
Gåvor utan vederlag accepteras av vårt rättsväsende.
Juridiska frågan är om något vederlag utgår.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nej det är absolut inte :100 % olagligt".
Gåvor utan vederlag accepteras av vårt rättsväsende.
Juridiska frågan är om något vederlag utgår.
Med upplägget som beskrivs här, när man redan på förhand avser att ”skänka” en viss summa pengar och få en ”gåva” till samma värde, finns det noll chans att Skatteverket skulle godkänna det.

Så ja, det är 100 % olagligt. Frågan är bara om det går att bevisa eller inte.

Jag skulle själv inte ta den risken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
gå vidare med tvångsförsäljning det går både snabbare och mer smärtfritt
tro mig
även du har rätt att buda om du vill
har du tur går det billigt
har du otur blir det marknadspris
 
  • Gilla
Matador01 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.