F fribygg skrev:
Menar du på fullt allvar att investering i och underhåll av laddstolpar är gratis? Isåfall tycker jag att du ska åta dej arbetet att anlägga och driva laddplatser åt Sveriges alla ideellaföreningar som saknar laddare.

Om elbil tillhör dåtiden verkar det väl dumt att tvinga föreningar att investera i laddinfrastruktur..
Ja, givetvis är det gratis på samma sätt som försäkringar el och vatten är gratis för föreningen, medlemmarna får ju betala för investeringen genom avgiften.

Dessa laddboxar är ju inte till för att ladda elbilar, för detta behöver du högeffektsladdare. Detta kan inte alla ordna men så är inte kravet heller.
 
J JohanLun skrev:
Kan det vara så enkelt att man inte sätter upp en P-skylt, eller bara markerar tex 15 platser och sen får resten "fulparkera" på omärkta platser?
Nej, det har dom tänkt på. Jag läste någonstans (förarbete, prop ?) att även om det inte är uppmärkt men man kan parkera bredvid uppmärkta platser så är även dom platserna del av parkeringen.

EDIT: hittade det.
I vissa fall kan det finnas såväl markerade rutor som platser utan markeringar. I så fall kan man kombinera metoden att räkna rutor med uppskattningen av övriga ytor avsedda för parkering. Det är med andra ord inte möjligt att kringgå reglerna genom att exempelvis enbart markera 19 platser om det i övrigt finns fria ytor som också är avsedda för parkering.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ning-av-elfordon/nar-kravs-laddinfrastruktur/
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De följer väl lagen nu? Vad är det där för insinuationer?

Förstår du verkligen så lite av hur föreningsverksamhet fungerar är du att beklaga.
Det vet vi inget om men vi får ju hoppas. Många gör inte rätt med bokföringen.

Föreningarna har väl inga större problem i Sverige. Om de absolut inte kan lägga några tusen på en laddbox bör de väl kunna skriva en rapport om varför och förhoppningsvis få uppskov?
 
G Gott1 skrev:
Det vet vi inget om men vi får ju hoppas. Många gör inte rätt med bokföringen.

Föreningarna har väl inga större problem i Sverige. Om de absolut inte kan lägga några tusen på en laddbox bör de väl kunna skriva en rapport om varför och förhoppningsvis få uppskov?
Hur mycket tror du att en laddbox med betalmöjlighet kostar? Några tusen räcker inte...
 
  • Gilla
sillan och 1 till
  • Laddar…
(Jag skrev ett briljant inlägg om elbilars vara eller inte vara, sen raderade jag texten och kan bara be och föreslå att ni tar den fajten i den andra tråden som säkert har tusen sidor vid det här laget)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur mycket tror du att en laddbox med betalmöjlighet kostar? Några tusen räcker inte...
Se, här har vi ju en entreprenör!
Säg du då, vad kostar dina olika förslag?
 
  • Arg
Dilato
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Se, här har vi ju en entreprenör!
Säg du då, vad kostar dina olika förslag?
Laddboxen kostar ungefär 15000 kr plus installation. Sedan skall den anslutas till en betalinfrastruktur som brukar kosta en månadsavgift på några hundralappar samt % på laddintäkterna. Exakta priser har jag inte för de förhandlas mellan parterna. Jag vet att min arbetsgivare fick ett väldigt bra pris och de kan ändå inte hålla laddpriset under 3 kr/kWh, i praktiken går de ändå med förlust. De vill dock inte höja priset ytterligare då det skulle leda till mindre inkomster från laddningen...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Laddboxen kostar ungefär 15000 kr plus installation. Sedan skall den anslutas till en betalinfrastruktur som brukar kosta en månadsavgift på några hundralappar samt % på laddintäkterna. Exakta priser har jag inte för de förhandlas mellan parterna. Jag vet att min arbetsgivare fick ett väldigt bra pris och de kan ändå inte hålla laddpriset under 3 kr/kWh, i praktiken går de ändå med förlust. De vill dock inte höja priset ytterligare då det skulle leda till mindre inkomster från laddningen...
Låter som en katastrofaffär för den inte så välbesökta hembygdsföreningen.
 
  • Gilla
LadyS och 2 till
  • Laddar…
Jag har hittat en lösning med noll kronor i investering för bostadsrättsföreningar, men den leverantören sätter sedan priserna själv mot de som har en laddplats. Min misstanke är att det inte blir billigt...
 
  • Gilla
Gott1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Laddboxen kostar ungefär 15000 kr plus installation. Sedan skall den anslutas till en betalinfrastruktur som brukar kosta en månadsavgift på några hundralappar samt % på laddintäkterna. Exakta priser har jag inte för de förhandlas mellan parterna. Jag vet att min arbetsgivare fick ett väldigt bra pris och de kan ändå inte hålla laddpriset under 3 kr/kWh, i praktiken går de ändå med förlust. De vill dock inte höja priset ytterligare då det skulle leda till mindre inkomster från laddningen...
Om jag var enväldig härskare och verkligen velat hjälpa utrullningen av laddstolpar på rätt platser skulle jag infört standarder och regler på EU-nivå så

- alla laddare fungerar med alla appar
- kopplingen för laddare till växeln är någorlunda gratis och standardiserad för laddaren
- laddare inte får vara låsta mot specifik leverantör
- alla appar tar betalt med påslag på sina egna användare
- alla standarder är öppna

Men nu har jag ingen sådan makt.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har hittat en lösning med noll kronor i investering för bostadsrättsföreningar, men den leverantören sätter sedan priserna själv mot de som har en laddplats. Min misstanke är att det inte blir billigt...
Tveksamt om en sådan leverantör är intresserad. Återbetalningstiden skiljer sig nog rätt mycket på hembygdsgårdens parkering och brf:ens.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Tveksamt om en sådan leverantör är intresserad. Återbetalningstiden skiljer sig nog rätt mycket på hembygdsgårdens parkering och brf:ens.
Det var min poäng, även om det kanske inte gick fram.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det var min poäng, även om det kanske inte gick fram.
15 tusen på 100 betalande medlemmar ger 150 per skalle.
Vi monterar 6 till att börja med. 150 tusen delat på 300 betalande gör en femtiolapp extra. Är det gnäll tar vi ett lån på 5 år och slår ut detta på avgiften, det märks inte ens.
 
G Gott1 skrev:
15 tusen på 100 betalande medlemmar ger 150 per skalle.
Vi monterar 6 till att börja med. 150 tusen delat på 300 betalande gör en femtiolapp extra. Är det gnäll tar vi ett lån på 5 år och slår ut detta på avgiften, det märks inte ens.
Du har uppenbarligen noll koll på hur föreningar på landsbygden fungerar
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du har uppenbarligen noll koll på hur föreningar på landsbygden fungerar
Det är bara ett exempel. Alla måste göra vad som går för att rädda miljön. Detta är småpotatis utslaget.

Fyll en fotbollsplan med solpaneler och fyll förrådet med batterier.
Detta är betalt på nolltid.
Även om ni är deprimerade behöver ni inte smitta andra med era mörka tankar.

Vi har väl ändå det bättre än de i Ukraina?

Din förening kommer klara sig om den har någon mening. Annars får ni komma in i detta millennium.
 
  • Haha
  • Ledsen
returen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.