B Bästerortarn skrev:
Du min vän lever i en drömvärld. Hur tänker du att alla byalag med en bygdegård att förvalta ska finansiera detta med när dom redan idag går plus minus noll. Inkomster från laddstolpen säger du? 😂 Det finns hur många dylika exempel som helst.

Låt mig gissa att du är stadd vid kassa, boende i stad eller tätort och hyffsat egocentrisk?
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare. Ett par laddstolpar gör ingen skillnad i er budget och om några år kommer det bli en pengamaskin så era ungdomar kan åka på läger.

Jag förstår att du inte kollat upp något än utan bara ser svart men lägg upp offerter allteftersom så får vi granska förslagen.


Egocentrisk kan stå för dig, kanske vore det bättre att du gick i pension annars och lät någon generation Z ersätta dig då ni är så rädda för allt nytt.
 
  • Haha
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare.
Men allvarligt. Det finns massvis av ”parkeringar” som varken har asfalt eller p-vakter. Du borde nog se dig om lite ute i verkligheten. 😉
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 10 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men allvarligt. Det finns massvis av ”parkeringar” som varken har asfalt eller p-vakter. Du borde nog se dig om lite ute i verkligheten. 😉
Det hindrar inte att sätta några laddstolpar, varför tror du detta kräver asfalt. Nog du som behöver se dig om om du inte vet att grus fungerar lika bra.
 
  • Haha
  • Arg
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag drog nu en fråga till min kommun om hur de planerar att hantera detta då jag inte kan se att någon av skolornas personalparkeringen har laddplatser. Inte heller många av de andra arbetsplatserna de har i kommunen.

Lyfte också frågan om ideella föreningar och om kommunen har någon plan att hjälpa dessa.

Det skadar inte om kommuner börja klaga uppåt...
Kan dom komma undan eftersom:

Nästan alla byggnader har en tomt.
Det är endast byggnader på allmän plats som inte har någon tomt.
Detta eftersom allmän plats aldrig kan vara utgöra en tomt enligt definitionen av tomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare. Ett par laddstolpar gör ingen skillnad i er budget och om några år kommer det bli en pengamaskin så era ungdomar kan åka på läger.

Jag förstår att du inte kollat upp något än utan bara ser svart men lägg upp offerter allteftersom så får vi granska förslagen.


Egocentrisk kan stå för dig, kanske vore det bättre att du gick i pension annars och lät någon generation Z ersätta dig då ni är så rädda för allt nytt.
Nu ägnar du dig åt rent trådsabotage. Vad då P-vakter? Varför har med det som kostar pengar? En plan parkering kostar väldigt lite i underhåll och slutligen, vilka skall ens ladda där så att dessa enorma pengar kommer in? En liten förening på landsbygden en bra bit från större vägar?

Jag gillar utveckling och är i högsta grad delaktig i utveckling av elfordon, men du verkar inte ha koll på hur en liten förening ens fungerar. Vänligen skriv inte mer trams.
 
  • Gilla
possum77 och 12 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan dom komma undan eftersom:

Nästan alla byggnader har en tomt.
Det är endast byggnader på allmän plats som inte har någon tomt.
Detta eftersom allmän plats aldrig kan vara utgöra en tomt enligt definitionen av tomt.
Är då "allmänt ändamål" i äldre planer allmän plats? (tex. en skolgård)
 
G Gott1 skrev:
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare. Ett par laddstolpar gör ingen skillnad i er budget och om några år kommer det bli en pengamaskin så era ungdomar kan åka på läger.

Jag förstår att du inte kollat upp något än utan bara ser svart men lägg upp offerter allteftersom så får vi granska förslagen.


Egocentrisk kan stå för dig, kanske vore det bättre att du gick i pension annars och lät någon generation Z ersätta dig då ni är så rädda för allt nytt.
Hur många bygdegårdar på landet har asfalt, p-vakter och underhåll på sin parkering enligt dig?

Hur stor tror du att budgeten för annat än uppvärmning och belysning är på en genomsnittlig bygdegård i Sverige?

Var i statens budget ska de bidrag som behövs för att varje pluttig idrottsplats på landet, varje hembygdsgård, varje hembygdsmuseum eller liknande som har enstaka liten byggnad som är uppvärmd tas?

Kommunerna går på knäna, med stora underskott, och drar åt svångremmen, drar in på pengar till lagens minimum på lagstadgad verksamhet inom vård, skola och omsorg. De har inte möjlighet att ge bidrag till något tjog ideella verksamheter för laddinfrastruktur.

Regionerna har inte råd att bedriva kollektivtrafik på landet, de drar in turer för att spara, samtidigt som de varslar och säger upp vårdpersonal. De har inte heller pengar att fördela till laddstolpar på bygdegårdar.

Tycker du verkligen att det då är rimligt att prioritera att bygga laddinfrastruktur, på ställen där sådan egentligen har ett mycket tveksamt värde även för den som har en laddbar bil?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare. Ett par laddstolpar gör ingen skillnad i er budget och om några år kommer det bli en pengamaskin så era ungdomar kan åka på läger.

Jag förstår att du inte kollat upp något än utan bara ser svart men lägg upp offerter allteftersom så får vi granska förslagen.


Egocentrisk kan stå för dig, kanske vore det bättre att du gick i pension annars och lät någon generation Z ersätta dig då ni är så rädda för allt nytt.
Du kanske skulle ta dig utanför betongdjungeln.

Föreningar i landsbygd har inga p-vakter. De kanske till och med många ggr har grusparkeringar.

Underhållet kan ju medlemmarna göra GRATIS med städning.

Hur menar du att en laddstolpe ska betala för lägerkostnader?

Förra månaden kostade elen i skåne ca 1,92 timpris. Om man ska ha någon vinst alls får man lägga sig på 6-10 kr, skall det dessutom betala för något läger så behöver de ha in multum med pengar. Det skall dessutom betalas skatt på inkomsten. Och då har den ideela föreningen en extra arbetsuppgift.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du kanske skulle ta dig utanför betongdjungeln.

Föreningar i landsbygd har inga p-vakter. De kanske till och med många ggr har grusparkeringar.

Underhållet kan ju medlemmarna göra GRATIS med städning.

Hur menar du att en laddstolpe ska betala för lägerkostnader?

Förra månaden kostade elen i skåne ca 1,92 timpris. Om man ska ha någon vinst alls får man lägga sig på 6-10 kr, skall det dessutom betala för något läger så behöver de ha in multum med pengar. Det skall dessutom betalas skatt på inkomsten. Och då har den ideela föreningen en extra arbetsuppgift.
Min ideella förening skulle kanske få in 50-100 h laddtid per år. Det skulle kräva ett timpris på runt tio kronor per kWh för att ens betala för infrastrukturen, men då skulle ju ingen ladda där...

Edit: och då har jag inte ens räknat på kostnaden för att debitera för elen, den ligger säkert rätt hög vid så små volymer.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare. Ett par laddstolpar gör ingen skillnad i er budget och om några år kommer det bli en pengamaskin så era ungdomar kan åka på läger.

Jag förstår att du inte kollat upp något än utan bara ser svart men lägg upp offerter allteftersom så får vi granska förslagen.


Egocentrisk kan stå för dig, kanske vore det bättre att du gick i pension annars och lät någon generation Z ersätta dig då ni är så rädda för allt nytt.
Här är det en enorm skillnad mellan

1. De parkeringsplatser som en genomsnittlig bil oftast parkeras på

2. Den genomsnittliga existerande parkeringsplatsen där en bil skulle kunna parkeras

(1) Tenderar att vara asfalterad, med lapplisa, välanvänd

(2) tenderar att vara grusad med lite grässtrån

Detta både på landsbygd och i och kring städer.

Bygdegårdens parkering används några gånger i veckan av 2-3 bilar för några mindre aktiviteter men den har 100 platser för de få gånger om året det är en större fest.

Ridklubbens parkering är en enorm grusplan för de en gång om året bjuder in en massa andra hästgalningar som kommer med släp hela bunten, oftast står där en mer begränsad mängd bilar.

Osv.
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.

Detta forum vet bäst och inget annat får ifrågasättas. Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja? Vi kan ju skylla allt på Kina.

Varför inte se det positiva i det hela.
Utöver drar dessa pelare in pengar som kan komma föreningen till gagn.

Tänk lite större bara. Ju högre effekt desto mer kan ni lägga på per kilowattimme.

Givetvis tar det alltid en stund innan dessa prylar betalt sig.

Så då kan väl ungarna sälja gåsalotter istället för att pilla sig i naveln.

Kolla upp vad de olika alternativen kostar. 200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.

Ta in en elektriker och räkna på alla alternativ. Många härinne är så himla deprimerade. Ni har inte fått ett knivhugg i ryggen. Bara information om vad som gäller i framtiden. Och den är nu.
Jag hoppas du bara spelar dum. Jag har kört elbil i många år. INGEN använder längre vanliga långsamladdareladdare som finns vid butiker m.m. Den tiden är förbi. Det är som att kräva installation av telefonkiosker. Eller telegrafstation.

Nu finns det gott om snabbladdare, precis som alla övergått från telefonkiosk till mobiltelefon.

Att ställa krav på uttag vid nybyggnation av bostäder är en annan sak, eftersom de faktiskt kommer att användas.
 
  • Gilla
YuGi och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag hoppas du bara spelar dum. Jag har kört elbil i många år. INGEN använder längre vanliga långsamladdareladdare som finns vid butiker m.m. Den tiden är förbi. Det är som att kräva installation av telefonkiosker. Eller telegrafstation.

Nu finns det gott om snabbladdare, precis som alla övergått från telefonkiosk till mobiltelefon.

Att ställa krav på uttag vid nybyggnation av bostäder är en annan sak, eftersom de faktiskt kommer att användas.
Retroaktivt krav i bostadsområden vore det mest effektiva retroaktiva kravet. Då kan fordonen laddas på natten och helger när elen är billig.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare. Ett par laddstolpar gör ingen skillnad i er budget och om några år kommer det bli en pengamaskin så era ungdomar kan åka på läger.

Jag förstår att du inte kollat upp något än utan bara ser svart men lägg upp offerter allteftersom så får vi granska förslagen.


Egocentrisk kan stå för dig, kanske vore det bättre att du gick i pension annars och lät någon generation Z ersätta dig då ni är så rädda för allt nytt.
Haha, du bevisade precis min poäng om att leva i en annan värld. Asfalterad parkering och p-vakter? Du kan aldrig ha varit utanför stan.

Jag drar själv förhastade slutsatser ibland men mina är i.a.f. något mer träffsäkra. Jag är ett tvättäkta betongbarn och långt ifrån pension :)
 
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Retroaktivt krav i bostadsområden vore det mest effektiva retroaktiva kravet. Då kan fordonen laddas på natten och helger när elen är billig.
Jo, men i små steg. Vi vill inte ha samma situation som med bensinstationerna. Det sattes upp mängder med bensinpumpar i Sverige av lanthandlare när bilismen hade sin höjdpunkt. Med tiden fick dessa stängas eftersom kunderna försvann. Kvar blev riktiga mackar med flera pumpar.

Vi ser samma sak upprepas med 50kW laddare som byggts upp under 2010-talet. De blir idag allt mer obsoleta och kunderna söker sig till laddmackar med 4, 8 eller till och med 40 stolpar med effekter upp till 350kW.
 
redarn redarn skrev:
Retroaktivt krav i bostadsområden vore det mest effektiva retroaktiva kravet. Då kan fordonen laddas på natten och helger när elen är billig.
Vem skall ansvaret ligga på då?

Bodde i lägenhet innan, där ingick noll parkeringar utomhus, och kö till fåtal garage.

Bostadsområdet (den hyresvärden) hade noll parkeringar. Vi parkerade på annans mark, dvs kommunens mark.
Skall man då retroaktivt tvinga annan markägare installera boxarna som en annan nyttjar?

Den var svår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.