T Thel skrev:
🐜
Fick faktiskt vila när jag läste, ont i magen å lite illamående. (var nog värst med myrorna) Hur pallar man detta? Men vilken känsla att man fixade det, måste det ha varit. Klara sig som kvinna själv, det är fasen stort. Lycka till i framtiden och hoppas på lugnare arbetstempo framöver.
 
  • Gilla
Jan Zimmerman
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Det är just därför jag är glad att vi byggde nytt. Man vet aldrig vad man får med begagnade hus, tyvärr!

Jobbigt läge, men du klarar det! Bara det du gjort hittills är 10 ggr mer än vad de flesta skulle orka med.
Mycket naivt att tro att nybygge per definition innebär mer säkerhet eller trygghet. Vi byggde nyckelfärdigt med A-hus och maken till mycket fusk och trassel har jag aldrig varit med om, från början till slut. Och den besiktning som Garbo genomför är inte ens värd pappret den är skriven på. De genomförde en besiktning i ett hus utan belysning (han hade med en svag e27 på sladd som knappt gav något ljud alls) i slutet av december när det är kolsvart och snön förhindrade utvändig kontroll. Målaren kom undan med något som en amatör hade gjort mycket proffsigare.

Visst, om man själv kan välja vilka entreprenörer som utför arbeten så är det en väldigt bra början, men det valet fick inte vi och många andra som bygger nytt.
 
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E
J john_heden100 skrev:
Mycket naivt att tro att nybygge per definition innebär mer säkerhet eller trygghet. Vi byggde nyckelfärdigt med A-hus och maken till mycket fusk och trassel har jag aldrig varit med om, från början till slut. Och den besiktning som Garbo genomför är inte ens värd pappret den är skriven på. De genomförde en besiktning i ett hus utan belysning (han hade med en svag e27 på sladd som knappt gav något ljud alls) i slutet av december när det är kolsvart och snön förhindrade utvändig kontroll. Målaren kom undan med något som en amatör hade gjort mycket proffsigare.

Visst, om man själv kan välja vilka entreprenörer som utför arbeten så är det en väldigt bra början, men det valet fick inte vi och många andra som bygger nytt.
Tråkigt att det blev så i ditt fall. Vi valde allt, hus, entreprenör, tomt osv. Mycket nöjda med hur det blev.

Men rent krasst så var ju inte det mitt påstående handlade om, mer att nytt behöver inte bytas, renoveras eller att man får dyra överraskningar. Detta är ju skräckexempel på hur det kan gå när man köper "begagnat".

Nytt = slutsumma på totalen. Du vet vad det kostar, och du slipper renovera på minst 10 år.
 
E enoch85 skrev:
Men rent krasst så var ju inte det mitt påstående handlade om, mer att nytt behöver inte bytas, renoveras eller att man får dyra överraskningar. Detta är ju skräckexempel på hur det kan gå när man köper "begagnat".

Nytt = slutsumma på totalen. Du vet vad det kostar, och du slipper renovera på minst 10 år.
Känner du många ensamstående mammor i Småland som har möjlighet att bygga nytt hus? Eller är det kanske så att alldeles för få singelmammor har möjlighet att överhuvudtaget köpa hus, även ett begagnat sådant?

Heja dig, @Thel ! Du har gjort något otroligt bra av detta otroligt tuffa utgångsläge! Mitt tips är att du då och då tar ett steg tillbaka, drar några djupa andetag och beskådar vad du gjort. Har-gjort-listan är lika viktig som att-göra-listan!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Mycket naivt att tro att nybygge per definition innebär mer säkerhet eller trygghet. Vi byggde nyckelfärdigt med A-hus och maken till mycket fusk och trassel har jag aldrig varit med om, från början till slut. Och den besiktning som Garbo genomför är inte ens värd pappret den är skriven på. De genomförde en besiktning i ett hus utan belysning (han hade med en svag e27 på sladd som knappt gav något ljud alls) i slutet av december när det är kolsvart och snön förhindrade utvändig kontroll. Målaren kom undan med något som en amatör hade gjort mycket proffsigare.

Visst, om man själv kan välja vilka entreprenörer som utför arbeten så är det en väldigt bra början, men det valet fick inte vi och många andra som bygger nytt.
Varför fick ni inte välja entreprenör själva?
 
P
E elisabeth lundström skrev:
Klara sig som kvinna själv, det är fasen stort.
Jag förstår att du menar väl med den kommentaren, men den är faktiskt lite sexistisk. Kvinnor är inte sämre än män på att klara sig själva, vilket den här tråden visar ganska klart.

Någon gång i framtiden kanske vi har kommit så långt att det är självklart att män och kvinnor har god kapacitet även när det gäller praktiska saker.
Jag kan med stor säkerhet säga att jag hade inte lyckats lika bra som Thel i hennes situation. (Jag är man, för tydlighets skull).
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
E
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Känner du många ensamstående mammor i Småland som har möjlighet att bygga nytt hus? Eller är det kanske så att alldeles för få singelmammor har möjlighet att överhuvudtaget köpa hus, även ett begagnat sådant?

Heja dig, @Thel ! Du har gjort något otroligt bra av detta otroligt tuffa utgångsläge! Mitt tips är att du då och då tar ett steg tillbaka, drar några djupa andetag och beskådar vad du gjort. Har-gjort-listan är lika viktig som att-göra-listan!
Haha! Alla mammor jag känner har sambo eller är gifta, så nä tyvärr! 🙂
 
  • Haha
Helena Lundberg och 1 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
Kämpa på det kommer bli bra 🔨🪚
 
  • Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
Fruktansvärt det du gått igenom! Men en så otroligt duktig människa du är, vad bra det kommer bli!!!
 
T Thel skrev:
Dina ord gör mig så otroligt glad! Om Och om läser jag ditt inlägg och det ger mig styrka!

Jag ska klara detta och nej jag säljer inte huset!!
Både jag och barnen älskar det och vi har döpt det "casa del gato" pga katterna och de ville ha ett namn på huset som mormor. 🩷

Jag ska övervinna alla och tillåta mig själv att bryta ihop och grina. Torka tårarna och övervinna allt!!

Jag ska övervinna och jag kan lära mig allt här i livet bara jag ger mig lålamod och tid. 😉😂
Vilken resa du har gjort och gör, och vilket mod och driv du har ❤️ all lycka till du har verkligen lyckats göra det så himla fint och mysigt inuti trots alla motgångar. Sedan kan jag säga att det är väldigt bra att skriva om sina problem, skriva ner allt på papper eller som nu nätet, det är terapi i sig självt plus att du kan få väldigt goda och bra råd här på vägen !!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Så imponerad av dig!
Jag sitter i ett annat läge, gift med en man som pikar mig så fort det dyker upp något som behöver göras på huset eftersom det var jag som var drivande till köpet. Han tror på riktigt att om vi hade köpt ett nybyggt hus istället för ett sekelskifteshus så hade vi inte behövt lyfta ett finger på huset öht. Inga maskrosor i gräsmattan, Ingen spindelväv på fasaden, ingen rengöring av trädgårdsmöbler och -däck. Klippa häcken förstår han att han hade behövt göra, men det blir ändå jag som gör eftersom han inte kommer till skott.
Jag tycker att det är kul att bygga och älskar tungt trädgårdsjobb så jag hade varit nöjd med att göra mycket själv, men det hade varit hjälpsamt om han hade bidragit med nåt mer än dammsugningen. Kvinnor tar hand om markservice och barn när maken bygger, den lyxen har inte jag.
Du inspirerar verkligen, jag läser mellan raderna att du har humorn intakt. Du har pannben och kommer ha ett paradis när du är klar, så börja ta ut tillfredsställelsen av att ha åstadkommit det helt på egen hand redan nu!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Sans rival Sans rival skrev:
Så imponerad av dig!
Jag sitter i ett annat läge, gift med en man som pikar mig så fort det dyker upp något som behöver göras på huset eftersom det var jag som var drivande till köpet. Han tror på riktigt att om vi hade köpt ett nybyggt hus istället för ett sekelskifteshus så hade vi inte behövt lyfta ett finger på huset öht. Inga maskrosor i gräsmattan, Ingen spindelväv på fasaden, ingen rengöring av trädgårdsmöbler och -däck. Klippa häcken förstår han att han hade behövt göra, men det blir ändå jag som gör eftersom han inte kommer till skott.
Jag tycker att det är kul att bygga och älskar tungt trädgårdsjobb så jag hade varit nöjd med att göra mycket själv, men det hade varit hjälpsamt om han hade bidragit med nåt mer än dammsugningen. Kvinnor tar hand om markservice och barn när maken bygger, den lyxen har inte jag.
Du inspirerar verkligen, jag läser mellan raderna att du har humorn intakt. Du har pannben och kommer ha ett paradis när du är klar, så börja ta ut tillfredsställelsen av att ha åstadkommit det helt på egen hand redan nu!
Vi har nybyggt hus och sådde för en månad sedan gräsmatta. Jag har ALDRIG tidigare spenderat så mycket tid med att plocka maskrosor och annat ogräs. Hälsa din man det 😉

Du har även i övrigt helt rätt i att ett nybyggt hus inte på något vis innebär arbetsfrihet, vi har fullt upp kan jag lova...
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
Riktigt rolig läsning på många sätt. Speciellt eftersom du redan från början flaggade av loppet av tips och råd!
Tror faktiskt att en berättelse om mitt (x-makes och) första hus hade kunnat låta ungefär lika. Minus vattenproblem (och utan källare) plus takläckage och fågelloppor…. Men vi köpte med öppna ögon. Åtminstone jag🥳😂
Om jag en dålig dag skulle skriva om nuvarande projekt såhär 24 år senare skulle även det kunna matcha.

Tänker att så här är det
Tack för berättelsen!!!!

Nu ska jag fortsätta skrapa mina innerväggar och laga resten av de 99 borrade isoleringsinsprutningshålen vi levt med i tre år nu😀
Men gläds över att källaren är torr, regionen inte kickat ut oss (tjorv med åsikter om… regler som jag till slut knäckte) och ser fram emot att försöka få tillbaka inbetalda avgifter för vvs på grund av att vi inte hade kvitton från 1962.

Tack igen!!!!!
 
  • Gilla
Molly1 och 3 till
  • Laddar…
Wow, jag läste allt och vilken osis du haft. Du är dock grym som kämpat och kämpar dig igenom fortsatt. Allt kommer ordna sig och en stor fördel är att du kommer kunna allt om ditt hus efteråt. Hoppas du behåller huset och bor där många år framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.