Jag tycker din bror är girig. Dessa affärer ska man kunna lösa snyggt inom familjen.

Om inte huset/platsen är extremt viktigt skulle jag nog ända låta din bror lägga ut huset till försäljning. Får ni sålt det till hans orimliga värdering är det ju bra. Du kan köpa ett eget ställe utan någon bror inblandad.

Om det istället är svårsålt och det inte kommer in några bud alls skulle du ju kunna lägga ett bud som är något lägre än det som mäklarna värderat huset.

Denna lösning är väl mest rättvist vad gäller att få huset sålt till vad marknaden värderar den.
 
  • Gilla
Bo Eckerlid och 7 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
1 § Äro två eller flera samfällt ägare av fastighet

6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion;
Där ser man. Utgår ifrån att det är saxat från pålitlig källa. Har starkt för mig att det tidigare gällt fler än två delägare. Det betyder då att om man är gift och äger sin bostad så kan ena parten tvinga fram en försäljning. Intressant. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Där ser man. Utgår ifrån att det är saxat från pålitlig källa. Har starkt för mig att det tidigare gällt fler än två delägare. Det betyder då att om man är gift och äger sin bostad så kan ena parten tvinga fram en försäljning. Intressant. 😊
Det finns klickbara länkar på båda paragraferna till källan som är
lagen.nu, Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt.

Som gift är man inte samägande per automatik, under äktenskapet äger var och en sitt.
[K1]3 § Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder.

Dock kan den ene inte sälja gemensam bostad eller annan fast egendom som utgör giftorättsgods utan den andres godkännande.

[K7]5 § En make får inte utan den andra makens samtycke
  1. avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom som utgör makarnas gemensamma bostad,
  2. avhända sig, pantsätta, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta annan egendom som utgör makarnas gemensamma bostad, eller
  3. avhända sig eller pantsätta makarnas gemensamma bohag.

Så, vill den ene gifte tvinga fram en försäljning så får det bli äktenskapsskillnad och bodelning.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 9 till
  • Laddar…
J
Det känns som att din bror överskattar fastighetens värde. Om han nu tycker att den är värt 3,8M, erbjud honom att köpa ut dig för motsvarande värdering på 3,5M. Om han säger nej är det ju väldigt konstigt. Han skulle kunna köpa av dig och sälja en månad senare för +300k till...

Tycker att svar #26 är bra uppställt. Om ni kommer överens om att fastighetens värde är 2M och anskaffningsvärdet är säg 0,5M och mäklararvode 80k ska du ju inte föra över 2M/2 = 1M till din bror utan typ 0,8M eftersom ni delar på vinstskatt och försäljningskostnader.

Det finns väl schabloner att använda om anskaffningsvärde saknas. Prata med jurist om allt detta.

Att du nu erbjuder dig att föra över 1,1M gör ju att ni redan värderat upp fastigheten rejält.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Se det ur broderns perspektiv också. Om han faktiskt värderar huset till 3,8 miljoner och du köper ut honom för en miljon så innebär ju det att du direkt efter kan sälja huset och sitta med 2,8 miljoner och han 1 miljon (minus skatt osv).

Ni är inte överens om värderingen och det enda sättet att få facit där är att sälja det på öppna marknaden som han föreslår.....🤔

Detta med att du vill ha pengar för att rusta till nästa generation och så vidare låter ju som ett gott syfte men faktum är ju att brodern behöver inte känna samma sak och hans rätt är inte mindre än din när ni äger hälften var. Vem vet vad brodern har för planer för sina pengar? Det kanske också är minst lika viktigt?
 
  • Gilla
freddan83 och 11 till
  • Laddar…
Föreslå att brodern köper ut dig till motsvarande pris, sen kan han ju lägga ut det på öppna marknaden och du då buda som du vill…
 
  • Gilla
Bo Eckerlid och 9 till
  • Laddar…
Hålder med de som tycker att din bror borde köpa ut dig och sälja så du sedan kan köpa tillbaka.

En vän till min pappa gjorde något liknande.
Hennes man var delägare i ett plåtslageri och när han dog blev hans ägande hennes. Hon ville bli utköpt och den andra delägaren gav henne ett skambud.
Hon frågade om han hade accepterat samma bud från henne, vilket han gjorde.
Det slutade med att hon köpte ut honom för hans skambud och är nu ägare av ett plåtslageri.
Detta var nog 25 år sedan men så vitt jag vet äger Hon fortfarande plåtslageriet och driver det med bra vinst.
Den andra ägaren har nog fortfarande munnen öppen.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Ni som tycker att brorsan ska köpa ut istället ?


Varför ska han göra det?

Uppenbarligen vill han ju bli utköpt för att han inte har något intresse att äga den eller kanske inte ens har råd att köpa den?

Han har ju lika stor rättighet till fastigheten som TS och kommer dom inte överrens är väl det enda att sälja på öppen budgivning.
 
  • Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
G
V villbyggamer skrev:
Fick för många år sedan ärva ett fritidshus som gått i arv tidigare. En Farfar byggde husen på 60-talet.
Ganska snabbt så köpte jag och brorsan ut en syster till en värdering som gjordes av en mäklare. Alla blev nöjda.

Nu några år senare så vill brorsan bli utköpt. Vi har förstås upptäckt problem med ett av husen som gör att värderingen rasat men samtidigt har mha bla pandemin fritidshusen omkring stigit kraftigt i pris.
Vi gjorde 2 oberoende mäklar värderingar och båda landade på 2M resp 2.05M.
Jag erbjöd brorsan direkt ungefär samma villkor som syrran fick. dvs 1M kontant.
Men nej. Nu med tanke på prisuppgång och att man kunde få mycket betalt så ville han sälja huset på öppna marknaden och att jag skulle vara med och bjuda!
Jag vägrade förstås. Och efter mycket lirkande så fick jag fram att han ville minst få 3.8M för det tyckte han det var värt.
Hus har nu något år senare gått för mellan 2-3M men då i mycket bättre skick men sämre läge.
Det ena stora huset är i så dåligt skick att det mer eller mindre måste rivas byggt i början av 60-talet. Och det andra behöver renoveras. Inget är gjort sedan 70-talet.

Önskar att få tips på hur man skall gå vidare. Verkar som brorsan är ute efter pengar och bråk. Han har inte själv varit där på 3år, utan istället hyrt annat i närheten.
Vill få hela fastigheten till "rätt" pris för att ha råd med framtida renoveringar. Tror att gammelgubben och hans son skulle vara mycket sura över situationen. Tur att de ligger i jorden.
När är värderingen gjord?
 
V villbyggamer skrev:
Fick för många år sedan ärva ett fritidshus som gått i arv tidigare. En Farfar byggde husen på 60-talet.
Ganska snabbt så köpte jag och brorsan ut en syster till en värdering som gjordes av en mäklare. Alla blev nöjda.

Nu några år senare så vill brorsan bli utköpt. Vi har förstås upptäckt problem med ett av husen som gör att värderingen rasat men samtidigt har mha bla pandemin fritidshusen omkring stigit kraftigt i pris.
Vi gjorde 2 oberoende mäklar värderingar och båda landade på 2M resp 2.05M.
Jag erbjöd brorsan direkt ungefär samma villkor som syrran fick. dvs 1M kontant.
Men nej. Nu med tanke på prisuppgång och att man kunde få mycket betalt så ville han sälja huset på öppna marknaden och att jag skulle vara med och bjuda!
Jag vägrade förstås. Och efter mycket lirkande så fick jag fram att han ville minst få 3.8M för det tyckte han det var värt.
Hus har nu något år senare gått för mellan 2-3M men då i mycket bättre skick men sämre läge.
Det ena stora huset är i så dåligt skick att det mer eller mindre måste rivas byggt i början av 60-talet. Och det andra behöver renoveras. Inget är gjort sedan 70-talet.

Önskar att få tips på hur man skall gå vidare. Verkar som brorsan är ute efter pengar och bråk. Han har inte själv varit där på 3år, utan istället hyrt annat i närheten.
Vill få hela fastigheten till "rätt" pris för att ha råd med framtida renoveringar. Tror att gammelgubben och hans son skulle vara mycket sura över situationen. Tur att de ligger i jorden.
Säg till brorsan att han kan köpa ut dig för 3,8 miljoner och se hur han reagerar 🙄
 
Ni har gjort två värderingar som har hamnat på rätt liknande värde.
Det låter rimligt och gör att broderns värdering känns orimlig.

Men, något jag inte har sett i tråden är vem som har anlitat mäklarna i fråga.
Typiskt så brukar man ju anlita "varsin" mäklare och jämka däremellan.

Har brodern anlitat en mäklare som har gett ett värde på 2M och han själv anser att det är så fel att det borde vara 3.8M, eller är det mäklare som du har anlitat för att värdera?

Om det nu är stockholms-aspekter som saknas, varför inte låta brodern anlita en mäklare från stockholmsområdet som får göra en värdering?

Alternativt, ha en diskussion med brodern om hur man kan uppnå en värdering (inte resultatet av värderingen, utan processen) som leder fram till ett resultat som han kan acceptera.
Kan han tänka sig att ta ett snitt av 4 värderingar, där du har anlitat två mäklare och han två?

Kan han tänka sig att stå för samtliga omkostnader kring en försäljning på öppna marknaden där ni får ett "äkta" pris som du sedan kan köpa ut honom för?
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Alternativet är ju att du sätter dig på tvären om ni inte är överens, köp inte ut brorsan. Då får han inget, det blir ganska snabbt mer intressant att få 1 miljon i handen nu och avsluta det hela än att tjafsa om det år ut och år in.

Annars är det ju bara att köra enligt principen som många skrivit, dvs anlita en varsin mäklare och och möts mitt emellan.

Skrämmande hur giriga folk ändå blir ibland, en annan kompromiss är ju att ni kör på värderingen. Om du säljer huset vidare inom 5år så får han ta del av eventuell övervinst så slipper han känna sig lurad. Det bör räcka med ett handslag på det bröder imellan.
 
  • Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
Låt din bror hitta en mäklare eller varför inte två som tror att ni kan få 3.8m. Sälj det sedan.

Är otroligt jobbigt att behöva bråka om ett familjehus och att man eventuellt själv ska delta i en budgivning när man har känslomässiga band till huset och dessutom kanske inte ekonomisk kapacitet att buda över högsta budet. Tänk dessutom om där bara är en budgivare. Då trissar man ju själv upp priset. Jag var i en liknande situation själv och valde att släppa huset för osämjan stal för mycket energi och jag insåg att det bara skulle bli värre för egen del om jag skulle delta i en budgivning. Motpartens mål var att varje krona räknades och att slutpriset skulle maxas.

Hittade till slut ett annat hus av en slump där ett äldre par så gärna ville sälja till oss då vi kom så bra överrens. Vi köpte huset utan budgivning och utan mäklare. Vi betalade vad säljarna ville ha. Alla var nöjda. Inget behov att driva ut sista kronan.
 
  • Gilla
Klantskalle och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men det är väl inte sant? Vad jag vet måste man vara minst tre delägare för att någon skall kunna få till en tvångsförsäljning…
Vad Nissens vet är inte värt något...
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Mitt råd är att sälja det på öppna marknaden. Det är inte värt att skapa osämja inom familjen för ett hus.

Köp ett annat hus efter det är sålt och skapa dig bara positiva minnen därifrån istället.

Lägg ner att buda på "ditt" egna hus. Bara sälja skiten och glöm det.

Det är lätt att alltid se det från sitt eget perspektiv. Att äga saker ihop är bara skit enligt mig. Har man satt sig i det klistret så får man vara beredd på vad det medför. Nu vet jag att du ärvt och är ett problem därifrån....
 
  • Gilla
freddan83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.