G Gott1 skrev:
Du kan hämta teoretisk kunskap här. Men vi ser inte riktigt vad du försöker göra.

Har du efter mätaren en huvudcentral som matas med fyrledare behåller du TN C. Vet inte om du pratade om att byta den kabeln av någon anledning?
Som nämnt var det tygkablar

Jobbet har också gjorts, men jag ska försöka göra en skiss i syfte att lära mig hur samma installation skulle se ut som TNS så tidigt som möjligt
 
Jakopp Jakopp skrev:
och dels är det TNC mellan tavla och huvudcentral
Här skriver du att du har TN-C efter mätartavlan. Stämmer det? Då är du antingen bunden till att använda TN-C mellan servislådan och mätartavlan, eller byta ledningarna mellan mätartavla och alla elcentraler som matas med TN-C till femledare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här skriver du att du har TN-C efter mätartavlan. Stämmer det? Då är du antingen bunden till att använda TN-C mellan servislådan och mätartavlan, eller byta ledningarna mellan mätartavla och alla elcentraler som matas med TN-C till femledare.
Det stämmer. Genomgående TNC
 
GK100 GK100 skrev:
Frågan kvarstår varför du inte kunde använda 5G6 från tavlan till centralen? Finns andra befintliga matningar efter som ligger TN-C det är i så fall ett skäl till att du skulle välja TN-C.

Skälet till regeln om minst 10 mm2 för PEN är historisk statistik där ofta dåliga förbindningar kommit fram i tex utsatta lägen mm. Så mekaniskt mer robust ledate och tillhörande anslutningar ligger bakom. Det kan du söka en hel del trådar om här på forumet från många år tillbaks du kan också hitta olika resonemang för fallet parallellkoppling av tex 6 mm2.

Rent allmänt är en sökning på elforum ganska heltäckande för de flesta nya frågor som dyker upp. Mycket har tuggats och diskuterats på ett bra sätt här genom åren så att utgå från det ger bättre start även på ny fråga i samma härad.
Tillåt mig tvivla.
Jag har läst allt inom ämnet och det enda problemet är en massa svamel samt elektrikers okunskap om hur det fungerar, det finns alltså inget verkligt problem.
 
Återkommer med skiss för tydlighets skuld och förslag på TN-S som en hemuppgift 😀🫡
 
G Gott1 skrev:
Tillåt mig tvivla.
Vad tvivlar du på?

Är det bakgrund till 10 mm2 PEN rekommenderar jag att du tar del av IEC arbetgruppernas protokoll från tiden början 80-tal och åren fram till dess det introducerades i slutet samma decennium.
 
G Gott1 skrev:
Tillåt mig tvivla.
Jag har läst allt inom ämnet och det enda problemet är en massa svamel samt elektrikers okunskap om hur det fungerar, det finns alltså inget verkligt problem.
Nej något problem finns inte. Handlar numera om förståelse och lärdom och ja en hel del onödig diskussion utan källhänvisning. Men endast önske om lärdom från min sida iallafall😊

Som sagt. Arbetet är utfört och godkänt av kund, nätägare samt egenkontrollprogram. 10mm2 och genomgående TN-C
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad tvivlar du på?

Är det bakgrund till 10 mm2 PEN rekommenderar jag att du tar del av IEC arbetgruppernas protokoll från tiden början 80-tal och åren fram till dess det introducerades i slutet samma decennium.
Jag tvivlar starkt på att det finns något som helst problem med att använda parallella PEN-ledare i de fall det är motiverat. Om det så är 6+6 eller 146+240. Så länge allt är uppmärkt.

Jag tycker inte det är något som ska göras i normalfallet och jag tycker att PEN ska vara minst 10 kvadrat. Vet inte om jag kan göra mig tydligare.

Om man däremot stöter på en gammal kabel med 2,5 PEN och den visat sig bra så är det såklart inga problem att fortsätta använda den ett par decennier till.
 
tommib
Och då är det väl onödigt att bråka i denna tråd eftersom det handlade om 400 kr extra för att införskaffa korrekt kabel och göra det enligt konstens alla regler istället för att göra en tveksam installation med 5G6 bara för att det var lite billigare. Eller?
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Här är en tråd som behandlar frågan om dubbla pen-ledare från 2013 där diverse experter som sek svensk elstandards starke man Joakim Grafström och Mats Jonsson, en väldigt meriterad person i branschen mfl skrivit lite att fundera på

[länk]

Kanske någon finner det intressant läsning.
En massa svammel där, precis som här. Ser att Bo är skyldig till mycket. En känsla av att något är fel...

Nej, inget är fel och det kan absolut inte hända någonting. Stora nätägare har redan en mängd egna standarder, så länge dessa avsteg är dokumenterade och säkra finns inga problem.

Vi kommer ju inte byta kilometervis kabel bara för att PEN var blå på den tiden utan märker den som sig bör.

Detta är samma diskussion som PEN-ledaren som förbinder trafons nollpunkt och lågspänning, vad är detta, hur ska det märkas, vilken funktion, snillen har spekulerat i år om detta och är inte i närheten av att finna ett svar.

tommib tommib skrev:
Och då är det väl onödigt att bråka i denna tråd eftersom det handlade om 400 kr extra för att införskaffa korrekt kabel och göra det enligt konstens alla regler istället för att göra en tveksam installation med 5G6 bara för att det var lite billigare. Eller?
Precis. Och att dumförklara mig och påstå att jag inte vet jag skriver, det är att bråka. Jag blir gärna överbevisa men jag har vänt upp och ner på ämnet genom årens lopp och vet att det inte finns något som kan få mig att ändra åsikt.

Men sen kan jag hålla med om att vi ska följa svensk standard i första hand. Är detta inte rimligt så finns möjligheten att göra dokumenterade avsteg och detta är inget ovanligt eller konstigt i vårt land.

Men vill du lägga tvåhundra papp på att byta en kabel för att PEN är blå så varsågod.
 
Ja det är riktigt att man får dokumentera avsteg om man valt att följa svensk standard.

I övrigt håller jag med Tommi i inlägget ovan #55.

Men det är alltid intressant att diskutera sådana här saker. Det gör inget att det diskuterats förut heller. Det blir nyttig repetition.
 
tommib tommib skrev:
Och då är det väl onödigt att bråka i denna tråd eftersom det handlade om 400 kr extra för att införskaffa korrekt kabel och göra det enligt konstens alla regler istället för att göra en tveksam installation med 5G6 bara för att det var lite billigare. Eller?
A avh67f skrev:
Ja det är riktigt att man får dokumentera avsteg om man valt att följa svensk standard.

I övrigt håller jag med Tommi i inlägget ovan #55.

Men det är alltid intressant att diskutera sådana här saker.
Nej, om du följer standard behöver du inte dokumentera några avsteg.

Jag menar om du inte följer standard, man kan ha sin egen standard med avsteg från svensk standard.

Så här skriver Bo då han inte förstår:
G Gott1 skrev:
Ledare grön och gul ska alltid vara jord - punkt. Fråga gäller parallella ledare att utgöra PEN.
Blå+kopparskärm eller blå+gulgrön.
Bo: Du verkar inte speciellt insatt i detta med sådana formuleringar. Vi kanske ska låta TS få tillbaka tråden.

Redigerat: idag 21:06
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.