S
Jag har fått en ≤ 1mm bred spricka, 3-4 cm lång, i en askskål till en förbränningstoalett. Har någon sett någon kemisk metall som kan klara de temperaturer som det blir i förbränningskammaren på en Cinderella comfort? Temp anges till 5-600° C.

Förslag på andra enkla lagningar tas gärna emot. Jag har ingen svets. Än.
 
Claes Sörmland
Pannkitt.
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Pannkitt.
Verkar perfekt, ska testas. Tack! 🎯
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Leta rätt på en kompis med en tigsvets om skålen är i metall.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S
H hyggabus skrev:
Leta rätt på en kompis med en tigsvets om skålen är i metall.
Ah, ja skålen är metall och det vore nog bäst med svets men det är tunt med såna kompisar häromkring. Här är skålen och du ser en del av anledningen till att jag undrar över om det går att laga den istället för att köpa ny.
Metallaskskål för Cinderella förbränningstoalett med pris, information och köpknapp synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
S
Uppdatering: det verkar inte bättre än att pannkittet löses upp av vätskan i askskålen. På två skålar har jag: stålborstat och ättiksyrebehandlat bort rost, applicerat pannkitt på botten där sprickor uppstått, låtit härda i >24 h. Efter härdning har jag värmt en skål i ugn till 250° innan jag satte den i toan. Den andra åkte i direkt (behövdes). Men lik förbaskat är pannkittet som försvunnet när jag sedan tar ut askskålen ur toan och tömmer ut askan. Det verkar inte klara vätskan, är min gissning.

Verkar inte bättre än att jag kan behöva en svets eller köpa nya askskålar. Men jag ger inte upp riktigt ännu. Jag har kittat en askskål som går in på sitt tredje härdningsdygn med solljus och en del varmluftspistol. Något ska man ju göra mellan alla andra saker man behöver ordna med.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Avgaspasta skall ju tåla ca 1000 grader när det torkat, men om det klarar denna applikation är väl mer tveksamt.
Å andra sidan, <50 kr på Biltema kan ju vara värt ett försök.

/Höghus
 
  • Gilla
helenaa5 och 1 till
  • Laddar…
P
S stugfar skrev:
Ah, ja skålen är metall och det vore nog bäst med svets men det är tunt med såna kompisar häromkring. Här är skålen och du ser en del av anledningen till att jag undrar över om det går att laga den istället för att köpa ny.
[bild]
Riktigt rövarpris på den pressade plåtkoppen, kostar inte många kronor att tillverka.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
S
Höghus Höghus skrev:
Avgaspasta skall ju tåla ca 1000 grader när det torkat, men om det klarar denna applikation är väl mer tveksamt.
Å andra sidan, <50 kr på Biltema kan ju vara värt ett försök.

/Höghus
Tack för förslag. Även det ser ju lovande ut, men avgaspasta verkar vara pannkitt med annat namn? Dvs natriumsilikat, och det rekommenderas inte vara dränkt i vatten, vilket det emellanåt är i askskålen. Även om det står någonstans på någon produkt att härdad massa ej är vattenlöslig.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förutom vatten är väl ett annat problem att det är en rostfri bunke. Inget rör sig och slår sig som rostfritt när det genomgår uppvärmning. Mina fina rostfria plåtar blir helt snea i ugnen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Tror det enkla och billiga sättet här snarare att hitta en hel skål med lämpliga mått som man återbruka till detta syftet om du inte kan göra en mekanisk lagning med hjälp av svets alt ett mekaniskt förband.

Vad är det för metall? Vad är det för mått och vad är kritiskt med dimensioner?

Sist men inte minst, vad finns för risk för brandskada alt skada på resterande del av toan om ett hack går åt skogen?
 
S
M myrstack skrev:
Tror det enkla och billiga sättet här snarare att hitta en hel skål med lämpliga mått som man återbruka till detta syftet om du inte kan göra en mekanisk lagning med hjälp av svets alt ett mekaniskt förband.

Vad är det för metall? Vad är det för mått och vad är kritiskt med dimensioner?

Sist men inte minst, vad finns för risk för brandskada alt skada på resterande del av toan om ett hack går åt skogen?
Det hade ju dock varit enklast och billigast om pastan funkat... nåväl:

Skålen (d=29 cm, h=11,5) ligger tajt i en metallpotta i botten på toan. Däri hettas urin och fekalier upp till 600° vilket lämnar en aska kvar. Sprickor i skålen gör att vätskan rinner ut mellan skål och potta. Vid förbränning bildas urinkristaller som häftar fast skålen i pottan. Skålen blir svår att få ut och man måste lösa upp kristallerna med varmvatten. Man vill få ut den för att byta skål och kunna använda toan medan den fulla står med vatten för att lösa upp kristallerna

Inget bör kunna fatta eld i den här miljön, den är gjord för höga temperaturer. Men jobbigt om man råkar limma fast skålen i pottan, då blir det 3500 kr för ny potta och skål.
Förbränningstoalett med öppen front och urtagen skål fylld med aska, placerad bredvid toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Apropå rörlighet så ja, båda mina skålar är buckliga i botten numera. De spricker runt den upphöjda cirkeln i mitten på botten av skålen.
Metallskål och metallpotta för förbränningstoalett, där skålen hänger i pottan. Skålen uppvisar bucklor och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Köp en tub brandfog , för en kittspruta har du väl?

[länk]
Jag må sakna svets, men fogsprutor har jag...men brandfog är också samma sak som pannkitt? Verkar finnas många namn på detta eldfasta tätningsmaterial, som tyvärr verkar vara mindre vattenfast.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.