Låter orimligt att det inte finnas någon separat nollplint och jordplint i nya mätartavlan.

Nollpunkten bör sitta ihop med fasplintarna, jordplinten kan vara separat placerad (tex mot kapslingen)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Låter orimligt att det inte finnas någon separat nollplint och jordplint i nya mätartavlan.

Nollpunkten bör sitta ihop med fasplintarna, jordplinten kan vara separat placerad (tex mot kapslingen)
Kan nog stämma. Då skulle väl nollan kunna gå direkt inn i elmätaren?
 
Jakopp Jakopp skrev:
Kan nog stämma. Då skulle väl nollan kunna gå direkt inn i elmätaren?
Inte för att försöka slå dig på fingrarna men är du säker på att du behärskar det du tänkt göra?
Jag skulle råda dig att ta hjälp av någon som utfört arbetet annars samt läsa på lite hur det hela fungerar.

Du är elektriker och vill byta mätartavla vad jag förstår?
Men har nu läst att PEN ska vara minst 10 kvadrat och blir då ängslig?

Får jag ställa lite frågor.
Varför ska du byta mätartavla? Kan du lägga upp en bild? OBS, se till att inga siffror syns.
Kan du bryta själv eller behöver du kontakta din elnätägare?

Vad gäller mätare så stämmer det att neutralledare ska anslutas, denna är normalt 6 kvadrat om du har en vanlig anläggning 25 A?
Vad är det för kabeltyp i övrigt, hur gammal är anläggningen, är det plastisolerad kabel behöver du troligen inte byta men du ar kanske någon annan anledning.
Hur många centraler har du efter mätaren och hur är dessa anslutna, TN C ?
 
Regelvidrigt, men det finns välrenommerade installationsfirmor som gör det...
lägger ihop GG och Blå parallellt i en 5g6 för att köra TN-C
 
M MagHam skrev:
Regelvidrigt, men det finns välrenommerade installationsfirmor som gör det...
lägger ihop GG och Blå parallellt i en 5g6 för att köra TN-C
Ja, regelvidrigt. Samtidigt. Varför finns denna regel, det finns inget problem med förfarandet i min mening så länge allt tydligt märks upp.

Du kanske behöver dra om 50 meter kabel bara för att kunna rida högt på paragraferna. Då allt fungerar minst lika bra med dessa ledare parallellkopplade.
Och allt är tydligt uppmärksamma i bägge ändar och snyggt beskrivet i standard så inga risker att misstag ske.

Vad säger Bo, hur kan dessa regler motiveras?

Jag misstänker det bara har art göra med att om någon klipper kabeln på mitten så blir färgerna fel. Och att TN C och TN S är så diffust för många elektriker.
Men det finns det ju mycket annat som är också.
 
Det främsta argument jag hört är att 2 x 6 mm² mekaniskt inte kan motsvara 1 ledare på 10 mm². Jag ställer mig dock lite tveksam till det. För övrigt är det formalia om färger. Risken för en farlig förväxling ser jag som näst intill utesluten.

Men ändock, att använda en grön/gul ledare som tändtråd likställs med rödljuskörning och spöstraff, så gör man bara inte oberoende på hur väl man kan redogöra för förväxlingsrisken.

Att använda blå ledare som PEN i en modern anläggning ligger inte jättelångt efter i mina ögon, även om den ligger parallellt med en grön/gul.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
Din text är rätt osammanhängande Bo, har du möjlighet att se över detta och posta igen?
Det är inte farligt men det är nästan lila farligt som att använda gulgrönt som tändtråd är vad jag får ut av din text.

Jag ser att du gör en skillnad mellan gammal och ny anläggning. Som du vet var ju exempelvis PEN blå förr och PE röd, det finns givetvis många andra exempel.
 
G Gott1 skrev:
Inte för att försöka slå dig på fingrarna men är du säker på att du behärskar det du tänkt göra?
Jag skulle råda dig att ta hjälp av någon som utfört arbetet annars samt läsa på lite hur det hela fungerar.

Du är elektriker och vill byta mätartavla vad jag förstår?
Men har nu läst att PEN ska vara minst 10 kvadrat och blir då ängslig?

Får jag ställa lite frågor.
Varför ska du byta mätartavla? Kan du lägga upp en bild? OBS, se till att inga siffror syns.
Kan du bryta själv eller behöver du kontakta din elnätägare?

Vad gäller mätare så stämmer det att neutralledare ska anslutas, denna är normalt 6 kvadrat om du har en vanlig anläggning 25 A?
Vad är det för kabeltyp i övrigt, hur gammal är anläggningen, är det plastisolerad kabel behöver du troligen inte byta men du ar kanske någon annan anledning.
Hur många centraler har du efter mätaren och hur är dessa anslutna, TN C ?
Jag ska återkomma utförligt

En fråga som intresserar mig

Om man utgår ifrån att märkning går att lösa. Man tejpar gulgrön och blå ORDENTLIGT och eller trär på en passande pvc slang.

Skulle det vara sämre eller bättre att lämna blå isolerad eller koppla den parallellt som PEN om man nu, genom underhåll, av någon anledning byter till ny 5G6
 
Jakopp Jakopp skrev:
Jag ska återkomma utförligt

En fråga som intresserar mig

Om man utgår ifrån att märkning går att lösa. Man tejpar gulgrön och blå ORDENTLIGT och eller trär på en passande pvc slang.

Skulle det vara sämre eller bättre att lämna blå isolerad eller koppla den parallellt som PEN om man nu, genom underhåll, av någon anledning byter till ny 5G6
Det är sak samma. Men ska du dra nytt och av någon anledning inte kan koppla TN S så drar du 10 kvadratmillimeter PEN.

Rita gärna upp hur tänkt och vilket problem du försöker lösa så ska du få bra svar.
 
G Gott1 skrev:
Din text är rätt osammanhängande Bo, har du möjlighet att se över detta och posta igen?
Det är inte farligt men det är nästan lila farligt som att använda gulgrönt som tändtråd är vad jag får ut av din text.

Jag ser att du gör en skillnad mellan gammal och ny anläggning. Som du vet var ju exempelvis PEN blå förr och PE röd, det finns givetvis många andra exempel.
Jag skrev inte att det var farligt att använda grön/gul som tändtråd, utan att det anses vara en helig regel som man aldrig bryter mot.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skrev inte att det var farligt att använda grön/gul som tändtråd, utan att det anses vara en helig regel som man aldrig bryter mot.
Nu är inte det ämnet vi behandlar här.

Ledande grön och gul ska alltid vara jord punkt. Fråga gäller parallella ledare att utgöra PEN.
Blå+koppar eller blå+gulgrön.
 
G Gott1 skrev:
Ledande grön och gul ska alltid vara jord punkt.
.
G Gott1 skrev:
Fråga gäller parallella ledare att utgöra PEN.
Blå+koppar eller blå+gulgrön.
Det finns onekligen en viss logik i just de kombinationerna för PEN.
Men att parallellkoppla ledare av olika färg känns ganska dumt rent generellt. Med tanke på risken för diverse förväxlingar.

Och angående att förväxla när PE är inblandat har jag inget att tillägga till det @Bo.Siltberg skrev.
 
O O skrev:
.

Det finns onekligen en viss logik i just de kombinationerna för PEN.
Men att parallellkoppla ledare av olika färg känns ganska dumt rent generellt. Med tanke på risken för diverse förväxlingar.

Och angående att förväxla när PE är inblandat har jag inget att tillägga till det @Bo.Siltberg skrev.
Okej, så ni vet alltså inte. Men känslan är att det är obra och inte så heligt.
 
G Gott1 skrev:
Nu är inte det ämnet vi behandlar här.
Nähä, och vad tror du att vi diskuterar då?
G Gott1 skrev:
Okej, så ni vet alltså inte. Men känslan är att det är obra och inte så heligt.
Det finns ingen som "vet" för det är inte uttryckligen reglerat i föreskrifter eller elinstallationsregler. Vad jag förmedlar är bl.a vad folk som kan anses vara experter har sagt, och inte ens de är eniga.
G Gott1 skrev:
Ledande grön och gul ska alltid vara jord punkt. Fråga gäller parallella ledare att utgöra PEN.
Blå+koppar eller blå+gulgrön.
Du verkar inte speciellt insatt i detta med sådana formuleringar. Vi kanske ska låta TS få tillbaka tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nähä, och vad tror du att vi diskuterar då?

Det finns ingen "vet" för det är inte uttryckligen reglerat i föreskrifter eller elinstallationsregler. Vad jag förmedlar är bl.a vad folk som kan anses vara experter har sagt, och inte ens de är eniga.

Du verkar inte speciellt insatt i detta med sådana formuleringar. Vi kanske ska låta TS få tillbaka tråden.
Nu är det ju just denna fråga som han vill ha svar på. Det är inget problem med min sista punkt, är det något du inte förstår så fråga istället för att fuda.

Jag är övertygad om att det inte finns något som helst problem med att parallellkopplade ledare som är minst 6 kvadratkilometer så länge dessa är blå+gröngul eller blå+koncentrisk skärm.

Detta måste då märkas upp. Om detta dokumenteras går det bra att göra ett avsteg från svensk standard. Jag har genom åren aldrig hört att detta ska vara något problem och vet att det tillämpas i praktiken.

Men man ska ju veta och förstå att det är ett avsteg från svensk standard.

Era jämförelser med att använda koncentrisk skärm eller gröngul ledare som tändtråd är en högst löjeväckande jämförelse och högst off topic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.