P patriklarsson skrev:
Visa ETT annat modernt "demokratiskt" land i världen, där man får frihetsberöva personer, utan bevis, utan tillgång till någon som helst utomstående kommunikation och läs sedan på om LOB.
Det nämns ex i lagen att polisen skall göra sitt yttersta för att berusade personer skall ta sig hem, genom att skjutsa hem dom eller till närmaste kollektivtrafik.
Sedan tar du reda på hur det fungerar i Sverige om du inte redan vet detta.
"utan bevis"?
Man är så berusad att man inte kan ta hand om sig själv.

modernt "demokratiskt" land
Det blir ju upp till tyckande vad som är demokratist men Canada, UK & USA har alla lagar där man sätter överberusade i finkan medan dom nyktrar till och sedan får man böter som grädde på moset.


Jag har läst lagen och ser inte det du påstår
Det nämns ex i lagen att polisen skall göra sitt yttersta för att berusade personer skall ta sig hem, genom att skjutsa hem dom eller till närmaste kollektivtrafik.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Ja de förutsätter något som de tror sätter sig över människors åsikter, vilket i verkligheten inte stämmer.
Så du tycker att folk som har åsikten att det är kul att mörda andra människor ska få lov att göra det i fred?
För det är ju följden av att säga att människors åsikter är viktigare än lagen.
P patriklarsson skrev:
Jo staten förutsätter genom sambolagen att allt som införskaffats gemensamt skall delas 50/50 om personerna inte avtalat något annat.
Precis, men det är ju inte vad du skrev förut.
P patriklarsson skrev:
Vilket är ett orättvist grundläge efterliknat äktenskap, för folk som inte vill gifta sig, åh parodin..
Din åsikt. Du får ha din åsikt men den åsidosätter inte lagarna för det.
Du får starta ett parti eller en lobbyorganisation om du vill ändra en lag.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var det för svårt att berätta på vilket sätt din användning av ordet krav avviker från Svensk ordboks?

Rättssamhället, domstolar etc. förutsätter att alla ska följa lagarna som finns. Det är ju därför som man kan bli åtalad om man inte gör det.

Ingen förutsätter att alla sambor ska dela nettovärdet på en lägenhet inköpt för gemensamt brukande exakt lika vid en separation. Inte ens sambolagen eftersom den är skriven så att paret kan bestämma sig för något helt annat. Har du fortfarande inte förstått det?
Men kräver den ene bodelning 50/50 enligt sambolagen så har den andre inget val.
 
BirgitS
A A-Man_08 skrev:
Men kräver den ene bodelning 50/50 enligt sambolagen så har den andre inget val.
Valet finns ju att inte flytta ihop.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
har du problem med det herr besserwisser.
Inga problem men jag anser du har fel. Även i detta fall använder du språket på ett felaktigt sätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Valet finns ju att inte flytta ihop.
Inte när man gjort det och ska separera.
 
A A-Man_08 skrev:
Inte när man gjort det och ska separera.
Då har man ju gjort det valet.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då har man ju gjort det valet.
Hur menar du?
 
A A-Man_08 skrev:
Hur menar du?
Valet man gjorde var att skaffa gemensam bostad och gemensamma grejer och att då inte skriva samboavtal reglerande detta när man gjorde det.

Som vuxen får man ta liiite ansvar för sina handlingar och dess konsekvenser.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Valet man gjorde var att skaffa gemensam bostad och gemensamma grejer och att då inte skriva samboavtal reglerande detta när man gjorde det.

Som vuxen får man ta liiite ansvar för sina handlingar och dess konsekvenser.
Du gav det svaret jag förväntade mig.
Det pratas mycket om ansvar och att man ska ta reda på vad som gäller när man tex köper bostad.

Om man nu ska ta ansvar varför behövs en lag som går in och bestämmer att något ska delas istället för att lägga detta på paret i fråga.


Hade det krävts ansvar så skulle 50/50 ägande vara någon som är upp till varje par att skriva när man flyttar ihop om man nu ska äga något tillsammans.

Nu behöver man inte göra något alls utan ena partnern kan kräva det när det är dags att dra.
Varför inte gör det enkelt om man tar bostaden tex.
Antingen står man som ägare och gör man inte det så äger man den inte oavsett om man varit tillsammans 1 eller 20 år.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Du gav det svaret jag förväntade mig.
Det pratas mycket om ansvar och att man ska ta reda på vad som gäller när man tex köper bostad.

Om man nu ska ta ansvar varför behövs en lag som går in och bestämmer att något ska delas istället för att lägga detta på paret i fråga.


Hade det krävts ansvar så skulle 50/50 ägande vara någon som är upp till varje par att skriva när man flyttar ihop om man nu ska äga något tillsammans.

Nu behöver man inte göra något alls utan ena partnern kan kräva det när det är dags att dra.
Varför inte gör det enkelt om man tar bostaden tex.
Antingen står man som ägare och gör man inte det så äger man den inte oavsett om man varit tillsammans 1 eller 20 år.
Jag håller med, man ska inte hålla på och dela i ett förhållande, var och en ska betala allt man nyttjar.

Man köper sin egen mat och lagar den själv, tvättar sin egen tvätt, har sin egen TV och sitt eget rum.

Städning sköter den som äger fastigheten.

Allt underhåll av fastigheten (hus & tomt) åligger fastighetsägaren att sköta.

Man betalar hyra till fastighetsägaren.

Sker inte detta får man betala den partner som sköter det åt den andra.

Det är ju skitenkelt löst, innan man köper bostaden går man skilda vägar, sen köper någon av X:en en bostad som då inte avsedd för gemensamt booende.

Sen blir man ihop igen..och köper ingenting gemensamt, allt är enskild egendom.

Eller också anpassar man sig efter rådande lagstiftning och skriver ett samboavtal på en halv A4, kräver ingen större insats, går på 30 sekunder, max.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag håller med, man ska inte hålla på och dela i ett förhållande, var och en ska betala allt man nyttjar.

Man köper sin egen mat och lagar den själv, tvättar sin egen tvätt, har sin egen TV och sitt eget rum.

Städning sköter den som äger fastigheten.

Allt underhåll av fastigheten (hus & tomt) åligger fastighetsägaren att sköta.

Man betalar hyra till fastighetsägaren.

Sker inte detta får man betala den partner som sköter det åt den andra.

Det är ju skitenkelt löst, innan man köper bostaden går man skilda vägar, sen köper någon av X:en en bostad som då inte avsedd för gemensamt booende.

Sen blir man ihop igen..och köper ingenting gemensamt, allt är enskild egendom.

Eller också anpassar man sig efter rådande lagstiftning och skriver ett samboavtal på en halv A4, kräver ingen större insats, går på 30 sekunder, max.
Om det nu är så lätt att skriva ett vad är det som är svårare att skriva på ett köpeavtal eller ägaravtal?

Jag det är vä så det brukar se ut den som äger något betalar för underhållet, vem ska annars göra det?
Skulle du själv bo sambo med någon och betala för underhåll på en fastighet du inte äger?

Hur man delar städningen av bostaden är oväsentligt eller köper mat är är helt orelevant för ägandet.
 
A A-Man_08 skrev:
Skulle du själv bo sambo med någon och betala för underhåll på en fastighet du inte äger?
Det behöver inte vara betala med likvida medel, även arbete typ gräsklippning ingår i underhåll.
Som icke-ägande sambo skulle jag då inte klippa gräs eller buskar, inte skotta snö o.s.v.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det behöver inte vara betala med likvida medel, även arbete typ gräsklippning ingår i underhåll.
Som icke-ägande sambo skulle jag då inte klippa gräs eller buskar, inte skotta snö o.s.v.
Hur hade du fått ut bilen vintertid om du bott i hyresrätt?
 
A A-Man_08 skrev:
Hur hade du fått ut bilen vintertid om du bott i hyresrätt?
Vad har det med äganderätten till en fastighet att göra?

Vilken bil pratar du om som ska "fås ut" och från vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.