V villbyggamer skrev:
Fastigheten har gått i arv tidigare varvid ingångsvärde är närmast 0kr.
Vi köpte ut henne för en värdering på ca1.5M. Vi ägde då 1/3 del var. Vi betalade 500kkr för hennes del och hon skattade för sin försäljning med 20% (eller vad det nu var). Vi äger idag hälften var.
Värdering nu är ca 2M. Jag har erbjudigt 1.1M för 50%. Och sedan så kommer han förstås betala vinstskatt på det men en del har ursprungsvärde gratis och resten köpt.

Men han vill ha minst 1.9Mkr för sin del. Dvs långt över mäklarnas värdering,
Det skiljer en hel del på värderingar. Om man har ett radhusområde där husen är rätt lika och det säljs ett i månaden är det träffsäkra värderingar. Om det är ett fritidshus som är rätt unikt så är det svårt. Det beror på vilken tid på året man säljer och på om mäklaren lyckas hitta de köpare som ser det unika i objektet, i detta fall läget om jag förstår rätt. Det är stora skillnader på er bådas inställning. Brodern vill ha 1,9 Mkr för halva fastigheten när du bedömer att hela fastigheten är värd 2 Mkr. Har du rätt är det en dålig affär för din del. Men om en skicklig mäklare lyckas hitta köpare som vill betala 3,8 Mkr så är det en dålig affär för din bror om han säljer sin andel för 1 Mkr. Ni kan ju försöka förhandla om en medelväg, men det är kanske för stor skillnad för denna lösning. I så fall är nog lösningen att sätta ut det på marknaden. Om ni inte kommér överens kan din bror begära tvångsförsäljning. Det är krångligt och dyrt och ger ofta låga försäljningsbelopp så troligen en förlust för er båda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E Emanuel01 skrev:
Han kan ju inte få halva marknadspriset. Om du säljer sen får ju du betala skatt, mäklare mm.
Hur menar du nu? Brodern får naturligtvis betala skatt på det han får av TS.
Samtidigt tar ju TS upp pengarna som hen betalat till brodern som ett avdrag när hen säljer fastigheten. Det kan finnas andra avdrag också som TS kan använda den dagen det är dags för försäljning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sälj och hitta ett nytt objekt själv.
 
  • Gilla
Vetallt och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K klimt skrev:
Om ni inte kommér överens kan din bror begära tvångsförsäljning. Det är krångligt och dyrt och ger ofta låga försäljningsbelopp så troligen en förlust för er båda.
Men det är väl inte sant? Vad jag vet måste man vara minst tre delägare för att någon skall kunna få till en tvångsförsäljning…
 
  • Wow
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur menar du nu? Brodern får naturligtvis betala skatt på det han får av TS.
Samtidigt tar ju TS upp pengarna som hen betalat till brodern som ett avdrag när hen säljer fastigheten. Det kan finnas andra avdrag också som TS kan använda den dagen det är dags för försäljning.
Vi löste det med gåvobrev och räkna ut alla avgifter skatt mm. Sen betala vi syrran.
 
Nissens
E Emanuel01 skrev:
Vi löste det med gåvobrev och räkna ut alla avgifter skatt mm. Sen betala vi syrran.
Vad har det med TS att göra?
De säger ju att det är marknadspris som gäller för utköpet, TS säger ju även att brodern kommer att betala skatt.

Sedan är det illegalt att använda gåvobrev om det finns en motprestation, så du skall nog inte prata högt om det i icke anonyma sammanhang. Om det inte är preskriberat förstås.

Gåvor får aldrig innebära en motprestation av gåvomottagaren.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kan ju också vara så att brorsan din fixar 2 bulvaner som buda upp till 3.9m
 
  • Gilla
  • Wow
Rooten48 och 9 till
  • Laddar…
Davidbagare
P Pappa1986 skrev:
Kan ju också vara så att brorsan din fixar 2 bulvaner som buda upp till 3.9m
Ja, speciellt om han vet att det ändå inte blir en riktig försäljning. Och mäklaren lär inte lämna ut uppgifter på budgivarna till någon att checka då heller.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men det är väl inte sant? Vad jag vet måste man vara minst tre delägare för att någon skall kunna få till en tvångsförsäljning…
1 § Äro två eller flera samfällt ägare av fastighet

6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion;
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men det är väl inte sant? Vad jag vet måste man vara minst tre delägare för att någon skall kunna få till en tvångsförsäljning…
Nej, finns ingen sån begränsning.

Edit: Tvåa på den bollen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Försök att lägg fram nåt i stil med att du kan få marknadsvärde + 25 %, likt om det blev inlöst av myndighet/kommun för t.ex. vägbygge. Räkna fram nettovärdet av fastigheten så kan han ge dig sin halva genom gåva (så slipper du betala honom pengar som han ska betala till SKV, - då kan det ju vara mer fördelaktigt för dig att ha en "latent skatteskuld).

Värde - köpeskilling inkl. renoveringar och andra avdragsgilla kostnader. Vi leker att inköpspris = 500 000 kr och inga andra renoveringar. Tänkt mäklararvode? 80 000 kr?

Om värde enligt befintliga mäklarvärderingar:
Värde 2 000 000 + 2 050 000 / 2 = 2 025 000
Köp 500 000
Kapitalvinst 1 525 000
Skatt 1 525 000 x 022 =335 500
Mäklare 80 000

2 025 000 - 335 500 - 80 000 = 1 609 500
Dela i 2 = 804 750 kr

I detta exempel förutsätter det att det inte finns lån med i bilden.

Om värde enligt befintliga mäklarvärderingar + 25%:
Värde 2 500 000 + 2 562 500 / 2 = 2 531 250
Köp 500 000
Kapitalvinst 2 031 250
Skatt 1 525 000 x 022 =446 875
Mäklare 80 000

2 531 250 - 446 875 - 80 000 = 2 004 375
Dela i 2 = 1 002 188 kr

Även i detta exempel förutsätter det att det inte finns lån med i bilden.

Ta kontakt med en jurist som kan hjälpa till att upprätta korrekta dokument samt dubbelkolla mina räkenskaper :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Går ju att vända på det...

Är det inte lite girigt av dig också att anta att du kan köpa ut båda syskonen till utgångspris?
Utgångspris?
Värdering är inget utgångspris.


Jag hade börjat med att säga att han får hitta en mäklare som värderar till hans summa till att börja med
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har inte så många val här tyvärr, antingen med en ”fejkad” försäljning som ni drar er ur när den är klar. Oklart hur mycket en mäklare tar betalt då. Annars kan brorsan begära tvångsförsäljning, mindre kul :)
Mindre kul förvisso men jag hamnade i den sitsen och köpte ut mina syskon på offentlig auktion för runt en tredjedel av marknadsvärdet (och då var en tredjedel redan min). Urusel advokat, efter semestrarna plus svårare att få lån än vid ett vanligt köp.
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Maalox
Servettmetoden funkar väl här?

Din bror och du tar varsin servett och skriver ner ett bindande bud på den utan att visa varandra. Vänd sedan på den. Högst bud vinner och köper ut den andre baserat på det priset.

Vinner brorsan så kan han ju i sinn tur ta det till marknaden och sälja där.
 
  • Gilla
Bo Eckerlid och 16 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Servettmetoden funkar väl här?

Din bror och du tar varsin servett och skriver ner ett bindande bud på den utan att visa varandra. Vänd sedan på den. Högst bud vinner och köper ut den andre baserat på det priset.

Vinner brorsan så kan han ju i sinn tur ta det till marknaden och sälja där.
ja det är ett bra sätt! Ett annat är att om han tycker det är värt 3.8Mkr, då ska han vara beredd att köpa ut TS för det beloppet (och sedan sälja det på öppna markanden) . Är han inte det så .... så tror han inte på sin värdering och får sänka sitt bud till han e beredd att köpa för, och se om TS kan matcha/trumfa det.

///
 
  • Gilla
Bo Eckerlid och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.