Globetrot Globetrot skrev:
Och jag vet inte hur mĂ„nga privatpersoner som Ă€r referenser jag pratat med dĂ€r jag frĂ„gat om de tex Ă€r suuupermöjda med en entreprenör hur de sĂ€kerstĂ€llt att denne byggde rĂ€tt? 
med svaret vad menar du? Och jag inser att de inte vet alls utan referens Ă€r baserad pĂ„ att ytan ser bra ut eller det roligaste jag hört att de var trevliga och kom i tid! 😂 HĂ„rda krav pĂ„ 5/5 ⭐
đŸ€ŠđŸ»â€â™€ïž

Men det Àr ju sÄ det Àr.
Och ribban för sjĂ€lva företagen verkar ligga pĂ„ att det ”duger”.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
För siter som tex Trustpilot med "verifierade kundrecensioner" sÄ vÀljer företagen sjÀlva vilka de skickar ut lÀnken för att lÀmna en recension till.

Vi bytte fönster hÀrom Äret med en stor svensk fönstertillverkare som fÄtt nÀstan uteslutande bra recensioner.
VÄrt byte strulade ganska mycket med bÄde sÀljare, snickare och ekonomiavdelning och nÀr det nÀstan 2 Är senare Àntligen var över sÄ har vi definitivt inte fÄtt nÄgon lÀnk för att lÀmna recension
Heh!

(Fy vad hemskt med en sÄn utdragen sörja.)

Otroligt nog har jag fĂ„tt mejl TVÅ gĂ„nger frĂ„n Reco om att recensera den aktuella firman i mitt fall. Redan innan de faktiskt var klara.
”Ni vill vĂ€ldigt gĂ€rna ha den dĂ€r trean, va?” 😅
 
Karl.s Karl.s skrev:
För siter som tex Trustpilot med "verifierade kundrecensioner" sÄ vÀljer företagen sjÀlva vilka de skickar ut lÀnken för att lÀmna en recension till.
Det kan vara sÄ men man kan logga in pÄ Trustpilot och recensera vilka företag man vill. Det gjorde jag i alla fall med FlyghjÀlp för ett Är sedan.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Företag kan köpa recensioner helt enkelt
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
[lÀnk]

[Resultatet rÄkade vara för Android.]


FrÄn det andra perspektivet:
[media]
Det fungerar dock inte ens nÀr det Àr uppenbart att recensionerna avser ett annat företag eller Àr skriven av ett konkurrerande företag.
SÄ, nej, det gÄr inte att fÄ bort recensioner frÄn google iaf.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Elon Musk och 2 till
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt pĂ„ deras omdömen pĂ„ Reco.se och blev rĂ€tt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😼 Baserat pĂ„ mina erfarenheter med firman, kĂ€ndes flera av dem dessutom vĂ€ldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra kĂ€nd kritik.

En firma med sĂ„ mĂ„nga nöjda kunder borde dessutom ha mĂ„nga fina bilder pĂ„ sitt Instagram, men de sĂ€tts bara i ’stories’ och man kan lĂ€tt se missar Ă€ven pĂ„ de bilderna.
(Mitt projekt drog ut pÄ tiden och det hÀr Àr nÄgot som jag mÀrkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött pÄ dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning sÄ sa han att det brukar bli mycket, mycket vÀrre under besiktningarna med just den hÀr firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlÀgg om att Reco guidar företagen om hur de fÄr bra recensioner och att negativa omdömen lÀtt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto sÄ försvinner alla deras inlÀgg. Nuförtiden hÀvdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lĂ€rt mig sen tidigare att företag pĂ„ Google kan dölja negativa recensioner (och dĂ€r har jag ju sett mĂ„nga rent pĂ„hittade 5-stjĂ€rneomdömen. 🙄)

Tydligen Àr det Àven rÀtt invecklat och utelÀmnande att sÀtta upp ett recensionskonto pÄ Reco (om det nu inte Àr Àndrat) och om man vet att Àgarna av en firma blir helt hysteriska bara man pÄpekar att man inte Àr nöjd med nÄgot, sÄ drar man sig sÀkert för att utsÀtta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara nÄgra exempel pÄ saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

SmĂ€llde upp dörrhĂ„l i ny bĂ€rande vĂ€gg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mĂ€tt till dörrkarm i stĂ€llet för till foder. Slarvigt och ojĂ€mnt reglat. Skickade inte ut nĂ„gra prisuppgifter pĂ„ material som inte ingick, trots att det stĂ„r i kontraktet att alla extra kostnader ska godkĂ€nnas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen pĂ„ kundens ton i stĂ€llet för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms pĂ„ pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare Ă€n vad som stĂ„r i kontraktet. MĂ€rker inte nĂ€r saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs dĂ€rför bara in. Bortförklarar ojĂ€mnheter och felaktigheter med ”det dĂ€r kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! GĂ„r tillbaka pĂ„ muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. SĂ€tter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knĂ€cker mot smyglisten eftersom gĂ„ngjĂ€rnen inte sitter livade med vĂ€ggen. Ignorerar att ett rör sitter för lĂ„ngt ut i förhĂ„llande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret Ă„t andra hĂ„llet sĂ„ att servisluckan pĂ„ den sidan inte kan sitta livad med vĂ€ggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkĂ€nd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjÀna pengar pÄ företagen? Kan man som kund lita pÄ nÄgonting?

Som vanligt Ă„terkommer jag till att ”sjĂ€lv Ă€r bĂ€ste drĂ€ng”. 😞
Reco vÀgrade mej att lÀmna en recension om jag inte "loggade" in med mobilt bankid....
Net on Net plockar bort omdömen/recensioner som inte passar deras syfte, jag har under Ären rÄkat ut för detta flera gÄnger.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
P
Jag lÀser aldrig positiva omdömen, lÀser bara de negativa.
Försöker leta efter en röd trÄd i de negativa, tex en del av en elektrisk utrustning som alltid gÄr sönder efter x tid, eller att att kundsupporten aldrig svarar osv osv.

Ni kanske undrar varför man skall dra öronen Ät sig om det Àr fler som skriver att kundsupporten inte svarar..
Alla de som har försökt kontakta supporten har ju haft en anledning till det, nÄgot har inte fungerat som det ska eller nÄgot har gÄtt sönder, och det Àr ju dÄ en signal pÄ att kvalitén kanske inte Àr i topp.

Jag lÀser inte omdömen som har punktlistor pÄ positiva och negativa egenskaper eller har ett sprÄk som Àr för "affÀrsmÀssigt".
Brukar tÀnka sÄ hÀr: Skulle en normal Svensson skriva sÄ hÀr om en produkt?
VÀldigt ofta sÄ Àr mitt svar Nej.
 
  • Gilla
Staffan_V och 11 till
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Jag har trott att företag inte kunde dölja en negativ recension pÄ Google men det gÄr alltsÄ?
Google har senaste Äret börja rensa bort negativ recension nÄt jag lÀste om eu lagar som stÀller till det

och i usa att mÄnga har lÀmnat dÄliga recension pÄ grund av företaget eller Àgarnas "political stance"
 
Redigerat:
Brukar titta efter fördelningen. Är det bara högsta och lĂ€gsta betyg tycker jag nĂ„got luktar skumt, ett bra företag brukar Ă€ven ha mĂ„nga strax under fem.
 
  • Gilla
selektha och 2 till
  • Laddar…
Hade en takfirma hos mig för en offert. Han hade tagit ut recensioner som faktiska personer hade lÀmnat och jag kunde ringa för att verifiera med nummer och allt. Det tyckte jag va smart.
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 8 till
  • Laddar…
G
Allt Àr fiffel & bÄg nu för tiden.

Det enda som funkar Àr referenser frÄn nÄn man litar pÄ, allt annat fifflas det med.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Vem starar en recensionsajt för recensionsajterna?

//
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Vem starar en recensionsajt för recensionsajterna?

//
Och vem skriver de fejkade inlÀgen dÀr? ;)

Ett "vapen" vi har för att i varje fall sÄlla bort en del rÀtt uppenbara fall av dold reklam Àr §6.2 i reglerna och dÄ underdelen "Det Àr inte heller tillÄtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjÀnst förrÀn man har gjort 50 inlÀgg i forumet alternativt har varit medlem mer Àn ett Är. Denna regel har vi för att undvika dold reklam."

Dyker det upp en ny anvÀndare som inte gör nÄgot annat Àn att skapa inlÀgg i 10 Är gamla trÄdar om hur otroligt nöjda de Àr med företag/produkt X sÄ Àr det ju rÀtt uppenbart

InnebÀr det att vi fÄngar allt? NÀ, det finns garanterat falska omdömmen.

Ett jag hittade var frÄn en vÀldigt nöjd "kund". Vid en nÀrmare kontroll visade det sig vara informationschefen pÄ företaget
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
TRJBerg
Man mÄste vara lite listig nÀr man kollar recensioner.
Mycket misstÀnkt: mÄnga 5-stjÀrniga recensioner frÄn det senaste Äret, men inga innan dess.
Ganska tillförlitligt: mÄnga recensioner frÄn 5 Är tillbaka med medelnivÄ 3,5.

NĂ„gra nyckelpunkter:
- Finns t ex 5 Är gamla recensioner (och nya!) sÄ visar det att företaget varit med "lÀnge", dvs inte försvunnit/gÄtt i konkurs som dÄliga företag brukat göra.
- Hur ser de dÄliga recensionerna ut?
-- En del kan bero pÄ tillfÀlligt strul pÄ företaget.
-- Andra kan bero pÄ missförstÄnd eller ovanliga omstÀndigheter.
-- En del kan vara varningssignaler nÀr de olika dÄliga recensionerna verkar ha ett likadant beteende hos företaget.
- Hur ser de goda recensionerna ut?
-- En del kan vara vÀldigt likadant utförda som andra goda, i t ex ordval och annat.
-- Att en god recension Àr vÀldigt kortfattad behöver inte vara misstÀnkt. Jag sjÀlv Àr vÀldigt kortfattad i mina goda recensioner.
-- En god recension som Àr lÄng och innehÄller mÄnga relevanta detaljer Àr troligen Àkta. Speciellt om den Àr vÀldigt babblig och viker av pÄ irrelevanta sidospÄr. DÄ Àr den knappast författad av företaget.
- Det finns flera recensionssajter, kolla pÄ alla dÀr företaget finns. DÄ fÄr du en bra översikt över hur recensionerna ser ut.
- Som alltid, man Àr mer benÀgen att skriva en dÄlig recension Àn en bra.

Annat: nÀr du tÀnker anlita ett företag med historik/recensioner som grund sÄ ska du först kontrollera att de inte fÄtt nya Àgare nyligen eller Àndra inriktning. (I det senare fallet kanske de Àndrat frÄn egen produktion till att förmedla eller köpa in tjÀnster/produkter frÄn andra företag. Det hÀr gÀller Àven nÀr du har goda egna erfarenheter historiskt av företaget.)
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.