Bestämde mig för att starta en egen tråd för detta då jag tänkte köra igång med renoveringen lite snällt. Fick tag på en E100 i relativt gott skick, sånär som på att färgen ser hemsk ut, lagren behövde efterspännas, bordet ser ut som en schweisterost och konan hade sett bättre dagar...

Har efterspänt lagren i spindeln, gjort ren konan så gott det går samt bytt ett par skruvar som hade blivit avdragna.. Mäter nu knappt +/- ett par hundradelar nere på B18-konan. Vilket räcker gott för de jobb jag tänker göra. Tanken var dock att inspektera lite närmare i sommar då jag vet att det finns lite ojämnheter kvar där inne. Även ett nytt djupstopp och lite annat kommer behöva tillverkas. Bordet är vad det är, och lär inte påverka mig oavsett hur tråkigt det ser ut. :)

Precis plockat isär borrhuvudet lite snabbt, och allt såg bra ut vad jag kunde se! Alla kullager snurrade som nya och är väl infettade, kugghjulen av fibermaterial var i bra skick även de. Mest bara massa sågspån där inne att rensa ut.

Däremot lät lagren i spindeln desto mer lessna, och har troligen gått med glapp ett flertal år, nedre lagret rasslade rejält innan efterspänning och övre lagret gnisslade lite och såg lite väl torrt ut. Tänkte att det vore läge att smörja dessa innan maskinen tas i bruk, och sedan mot vår/sommar börja demontera resten för lite lättare renovering.

Tänkte köra samma fett till allt i huvudet, inkl lagren. Någon tanke om vad jag ska köra med eller tänka på? Har ett par tuber med olika fetter liggande hemma i nåt hörn som kanske passade? En tub med Liqui Moly LM47, och en tub med fett för elmotorer från Omega.
 
  • Maskindelar, växlar och axlar i kugghjulsmekanism, smuts, maskinunderhåll med öppen sektion, industriteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kayen85 och 5 till
  • Laddar…
Då har jag grävt i gömmorna lite. Blir att plocka ner spindeln imorgon, göra rent och smörja lagren lite.

Några protester mot att kladda med detta på kuggar och i lager? Kändes som det borde passa bra..
 
  • Tub med lågfriktionsfett Omega 51 i en plastpåse för användning i lager och kuggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då fick jag isär spindeln, det var... sågspån, mycket sågspån och kladd.. Lagren var helt igensatta av svart hård gegga. Det övre lagret mådde... inte bra, och kom ut med handkraft. Ska se om jag kan få i det nya lagret utan press eller om det är för tajt.

Isärtagna delar av en maskinspindel med lager och verktyg på en blå handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick i alla fall rent det koniska lagret, var mer gegga än lager, dock satt den koniska yttre lagerbanan inte superhårt, kunde snurra på den lite om jag ansträngde mig men inget glapp vad jag kunde känna.

Tog även ut axeln för att höja/sänka, och den var i gott skick, bara täckt i kakor av sågspån och olja, så drog av den lite snabbt.

Renoverad maskinaxel med lager och kuggdel, rengjord från sågspån och oljekakor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
Blev lite fler uppdateringar än jag tänkt mig idag. Bytte det övre lagret i spindeln mot ett nytt förseglat SKF, kastade in lagret i frysen ett par timmar, sedan slank det ner i hålet utan problem. Det koniska lagret blev bara rengjort och infettat.

Nytt förseglat SKF-kullager i maskindel med verktyg och smörjmedel på arbetsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock är det koniska lagret inte helt friskt, banan är lite ojämnt sliten och sitter inte riktigt ordentligt som tidigare nämnt. Är nog läge att försöka dra ut bitarna och byta det framöver när tid ges, men för stunden snurrar allt betydligt bättre än innan.

Nu blir det dock en paus på en vecka så... Tentaveckan nalkas. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Inga protester från mig angående fettvalet.
Angående lagret så tror jag det ska vara "löst" kraften ska gå genom förspänningen.
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Det är en liten dum konstruktion på dessa, om kilen för att ta ut konan är smutsig så kan skräpet falla ner och hamna i nedre lagret...
Men har man en ren kil fri från borrspån mm så är det inte något problem...

Jag tror omega fettet blir bra...
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Inga protester från mig angående fettvalet.
Angående lagret så tror jag det ska vara "löst" kraften ska gå genom förspänningen.
Låter vettigt, ska ändå försöka byta lagret på något sätt då det inte mår riktigt bra... Skulle behöva en lagerutdragare för invändigt bruk som går att spänna ut till en 53mm eller något. Blev dyrt när man kollade! xD Men ska göra ett försök i vår/sommar med något hemma-mekat och se om det går.
H HSP skrev:
Det är en liten dum konstruktion på dessa, om kilen för att ta ut konan är smutsig så kan skräpet falla ner och hamna i nedre lagret...
Men har man en ren kil fri från borrspån mm så är det inte något problem...

Jag tror omega fettet blir bra...
Det sitter tack och lov en fungerande utdrivare på denna maskin.. Men lagret där nere var fullt i allt från sågspån till metallrester, gick nästan torrt då sågspånet 'ätit upp' allt fett.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Liten bump, den har gått som en klocka sen jag gjorde rent och spännde lagren, passade även då på att fetta in det lättåtkomliga i maskinen.

Men nu har den fått ett udda ljud för sig vid avstängning på samtliga växlar, även om jag kör maskinen så väljarna ligger mellan växlar låter det. De enda lagren jag inte kommit åt är de på motoraxeln, speciellt det i botten. Gissar att de är en kandidat för oljudet tyvärr. Dock känns det som motoraxeln snurrar väldigt fint utan oljud när man känner på den för hand..

Bifogar ett litet klipp på hur den 'gnäller'. :)

Blir att plocka isär hela den biten när det är dags att måla åbäket senare i sommar. Har redan köpt färg!
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Liten bump, den har gått som en klocka sen jag gjorde rent och spännde lagren, passade även då på att fetta in det lättåtkomliga i maskinen.

Men nu har den fått ett udda ljud för sig vid avstängning på samtliga växlar, även om jag kör maskinen så väljarna ligger mellan växlar låter det. De enda lagren jag inte kommit åt är de på motoraxeln, speciellt det i botten. Gissar att de är en kandidat för oljudet tyvärr. Dock känns det som motoraxeln snurrar väldigt fint utan oljud när man känner på den för hand..

Bifogar ett litet klipp på hur den 'gnäller'. :)

Blir att plocka isär hela den biten när det är dags att måla åbäket senare i sommar. Har redan köpt färg!
[video]
Under kåpan som sitter under motorn finns en fläkt i metall, skruva loss kåpan och kolla så inte fläkten sitter lite löst. Min gjorde det..
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Rickard.
Kan det inte vara så att man kommer åt undre lagret om man bara börjar skruva lös underifrån.. i alla fall bra nog att dutta i lite fett? :thinking:

Annars var det lite synd att du inte tog ut rotorn och axeln när du hade växellådan klyvd, minns jag inte helt galet så skruvar man bara lös underifrån typ 3 skruvar så "faller" den ut ur botten.

JAG känner inte igen ljudet som ett tort eller dåligt lager men vad vet jag...
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Under kåpan som sitter under motorn finns en fläkt i metall, skruva loss kåpan och kolla så inte fläkten sitter lite löst. Min gjorde det..
Tog bort den kåpan häromdagen faktiskt när jag gjorde rent lite och inspekterade inför målning, Fläkten verkade sitta rätt bra.

Rickard. Rickard. skrev:
Kan det inte vara så att man kommer åt undre lagret om man bara börjar skruva lös underifrån.. i alla fall bra nog att dutta i lite fett? :thinking:

Annars var det lite synd att du inte tog ut rotorn och axeln när du hade växellådan klyvd, minns jag inte helt galet så skruvar man bara lös underifrån typ 3 skruvar så "faller" den ut ur botten.

JAG känner inte igen ljudet som ett tort eller dåligt lager men vad vet jag...
Jodå, du skruvar bara bort nerifrån efter du tagit bort båda sidorna av lådan, så kommer du åt lagret har jag för mig. Kostade bara på mig att plocka loss ena sidan av lådan och fetta in allt tyvärr. Tänkte att resten fick vänta tills jag rev allt då de som målat maskinen innan mig totalt kladdat igen skruvarna för rotorn med färg.

Blir som sagt ett jobb när jag ska försöka strippa färgen från maskinen... Se om biltemas färgborttagning och stårborste funkar. :) Tänkte köra igång till veckan bara jag får lite hjälp att luta omkull maskinen.

Är ju ett rätt speciellt ljud, minst sagt.. Är ju dock en ren gissning från mig vad ljudet kommer från dock. Maskinen låter ju rätt normalt vid drift och uppstart.
 
Biltemas färgborttagning och stålborste fungerar utmärkt! Källa: Min egen tråd om renovering av en Arboga.

Nu blev jag sugen på att komma igång och bli färdig med min, det fastnade när huset skapade nya uppgifter...
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Biltemas färgborttagning och stålborste fungerar utmärkt! Källa: Min egen tråd om renovering av en Arboga.

Nu blev jag sugen på att komma igång och bli färdig med min, det fastnade när huset skapade nya uppgifter...
Läste din tråd lite tidigare i veckan faktiskt! Lite samma här, hinner inte så mycket som man vill när 'viktigare' och större projekt kommer på tapeten. :)
Ska se hur pass många delar jag vågar ner den i, gäller ju att få ihop allt igen. Men det verkar vara rätt simpelt och logiskt byggt överlag. :)

Kul med gamla maskiner som får nytt liv.
 
  • Gilla
e02jr
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Läste din tråd lite tidigare i veckan faktiskt! Lite samma här, hinner inte så mycket som man vill när 'viktigare' och större projekt kommer på tapeten. :)
Ska se hur pass många delar jag vågar ner den i, gäller ju att få ihop allt igen. Men det verkar vara rätt simpelt och logiskt byggt överlag. :)

Kul med gamla maskiner som får nytt liv.
Därför vi finns här, för att hjälpa dig få ihop den ;)
 
Rickard.
Man behöver ju inte måla om fult funktionsdugliga gamla maskiner om man tycker sig ha viktigare och eller roligare saker att göra. En arboga säljer man ju inte i första taget så sånt kosmetika kan man ju ta hand om när barnen är utflugna, huset färdigrenoverat och jobbet betalar mer för mindre tid osv osv 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.