Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
 
  • Gilla
  • Ledsen
Marie Beliaev och 21 till
  • Laddar…
Nej, man kan inte lita på något på recensionsajterna. Man bör se dem som renodlade reklamkanaler.

Jag som moderator här på byggahus forum. tittar rätt ofta på recensionsajterna när jag skall bedöma om ett inlägg här är på forumet dold reklam. Det är inte ovanligt att man hittar ett omdöme med identiska formuleringar på Reco, fast med ett annat användarnamn, och gällande ett annat arbete än det som skrivits om här på forumet.

En annan sak jag tycker kan vara avslöjande är tidsmarkeringarna på omdömen på recensionsajterna. Ofta ser man att det inte kommit in ett enda omdöme om ett företag på flera år. Sedan plötsligt 5 kanonbra omdömen inom ett dygn. Läser man omdömen lite djupare så ser man ofta att samma ordval och formuleringar är återkommande i inlägg om ett företag.

Här på byggahus forum anstränger vi oss för att få bort falska omdömen, gör ibland rätt djupa undersökningar. En kontroll jag är rätt stolt över, det var ett inlägg om en hustillverkare, såg misstänkt ut. Men jag kunde inte hitta något samband med personen som hade skrivit inlägget. Tills jag hittade på nätet ett 5 år gammalt nyhetsbrev från en pensionärsklubb, de hade varit på studiebesök på husfabriken och fabrikschef "XXX" hade välkomnat dem. Samma väldigt ovanliga efternamn som den som hade skrivit inlägget här. Men vi avslöjar givetvis inte alla skumma företag. Det finns säkert falska omdömen här också.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Matthies och 144 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, man kan inte lita på något på recensionsajterna. Man bör se dem som renodlade reklamkanaler.
Bedrövligt. 😔
Men skönt att höra att ni jobbar så hårt på att avslöja dessa typer - och att jag inte är ensam om att tycka att ”kejsaren verkar vara naken”. 😕
 
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
Jag har trott att företag inte kunde dölja en negativ recension på Google men det går alltså?
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
P
Ett problem med recensioner är att det är mer vanligt att man vill skriva en negativ recension än en positiv vilket då gör att det ser klart dåligt ut.
Om alla även skulle varit mer villiga att skriva positiva recensioner så hade det varit mer rättvisande.
 
  • Gilla
redep och 17 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Ett problem med recensioner är att det är mer vanligt att man vill skriva en negativ recension än en positiv vilket då gör att det ser klart dåligt ut.
Om alla även skulle varit mer villiga att skriva positiva recensioner så hade det varit mer rättvisande.
Absolut men tycker ändå att det speglar något. Har du företag?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Norrlandet Norrlandet skrev:
Absolut men tycker ändå att det speglar något. Har du företag?
Visst gör det det men tyvärr blir det mycket mer negativt än positivt. Nej det har jag inte.. hur så?
 
Jag tillhör de som ändå tycker att man ska lägga tid på att skriva referens. Lägg den på de sidor du kan, kanske offerta, Google mm. Men, lite på dem - aldrig! Nyckeln till ett lyckat projekt stavas : Avtal och oberoende besiktning!!! Jag önskar fler förstod det då skulle skurkarna gå under snabbt då de inte skulle få betalt!!
 
  • Gilla
Annela och 2 till
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Jag har trott att företag inte kunde dölja en negativ recension på Google men det går alltså?
Ja, tyvärr. Jag hade skrivit en utförlig recension med flera bilder om en firma som bygger och säljer lägenheter i utlandet och ingen som jag frågade kunde se min recension, så jag kollade med Google.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Jag tillhör de som ändå tycker att man ska lägga tid på att skriva referens. Lägg den på de sidor du kan, kanske offerta, Google mm. Men, lite på dem - aldrig! Nyckeln till ett lyckat projekt stavas : Avtal och oberoende besiktning!!! Jag önskar fler förstod det då skulle skurkarna gå under snabbt då de inte skulle få betalt!!
Det verkar ju nästan som att man bör anlita en besiktningsfirma under hela processen, inklusive för att kontrollera kontraktet innan man skriver på.
 
  • Gilla
Wille707
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Det verkar ju nästan som att man bör anlita en besiktningsfirma under hela processen, inklusive för att kontrollera kontraktet innan man skriver på.
Hej!

Ja! Vi gör alltid det. Vet inte hur många ”fel” vi fått hjälp med besiktningman med. Säkert 50-100 st (mer eller mindre allvarliga) genom åren. För tex badrum när man anlitar en besiktningman så går denne igenom avtal och gör ofta tre besiktningar. Konstruktion/rör, tätskikt och slutbesiktning. Det är alltid värt pengarna!

Och jag vet inte hur många privatpersoner som är referenser jag pratat med där jag frågat om de tex är suuupermöjda med en entreprenör hur de säkerställt att denne byggde rätt? …med svaret vad menar du? Och jag inser att de inte vet alls utan referens är baserad på att ytan ser bra ut eller det roligaste jag hört att de var trevliga och kom i tid! 😂 Hårda krav på 5/5 ⭐️

Sen. I ärlighetens namn så kan det gå snett ändå. Vi anlitade en besiktningsman för en försäkringsskada där vårt försäkringsbolag skulle bygga. Det var katastrof…men badrummet håller ändå (knock knock) men blev aldrig gk av besiktningsman. Men eftersom försäkring bolaget var nöjda och betalade så valde vi att ”leva med felen”… Vi fick ju alla intyg 🙄
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
För siter som tex Trustpilot med "verifierade kundrecensioner" så väljer företagen själva vilka de skickar ut länken för att lämna en recension till.

Vi bytte fönster härom året med en stor svensk fönstertillverkare som fått nästan uteslutande bra recensioner.
Vårt byte strulade ganska mycket med både säljare, snickare och ekonomiavdelning och när det nästan 2 år senare äntligen var över så har vi definitivt inte fått någon länk för att lämna recension
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn
Generellt så går det att köpa mer eller mindre allt på nätet, inklusive positiva recensioner.

Man får tyvärr välja andra sätt att gallra.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
Fråga, hur döljer jag negativa negativa recensioner på Google? Jag lyckas inte ens att få bort uppenbara felaktiga recensioner.
 
  • Gilla
Elon Musk
  • Laddar…
Jag har blivit kontaktad av telefonsäljare som vill att jag ska "jobba" med att skriva positiva recensioner.

Så nej, det är bara en reklamkanal
 
  • Gilla
  • Wow
Staffan_V och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.