L Lilla Yk skrev:
Verkar sjukt bra, hur många gnagare fångar du i veckan i snitt med den?
Jag har inget behov av en, detta var vad en bostadsrättsförening i Malmö använde, jag såg en uppmonterad och frågade deras fastighetsansvarige vad det var.
 
L Lilla Yk skrev:
Fråga - behöver man fästa kolsyrefällan på en vägg, eller går det att sätta den löst på marken? Är det svårt att byta patron? Jag har tummen mitt i handen så allt måste vare mycket enkelt
Du behöver inte fästa den på en vägg, jag har gjort en enkel ställning där jag skruvat fast det medföljande fästet för att kunna flytta fällan.
Den syns i en av bilderna. Patronen är superenkel att byta, bara skruva ur och skruva i en ny. En standardpatron så köp på Biltema eller liknande för att spara in lite på den kostnaden.
 
F föraren skrev:
Funkar fortfarande lockbetet när liken ligger där eller gäller det att tömma direkt?
Funkar nog bättre om man tömmer, här hade jag inte rensat på några dagar. Bäst om den är utomhus då tar andra djur hand om liken...
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Uppdatering om vår fina råtta i garaget 🙈
Den var mycket renlig, bajsade bara på ett ställe, kiss har vi inte hittat. Gjorde inte sönder något (utifrån bajset tror vi att den har bott i garaget i flera månader) - förmodligen använde den vårt garage som sitt sovrum.
- burfälla och slagfälla - funkade inte (trots olika bete, enligt råd vi har fått), den kom inte ens i närheten
- 20 illaluktande klor-tabletter utlagda i garaget (såna som man använde till pooler) - funkade inte
- ättika i skålar - fungerade inte
- pepparmintsolja från Apoteket - ett dygn senare var råttan borta och har inte syns sen dess (vi har kamera). Vi droppade en flaska i en dubbelgarage. Jag minns att för många år sen blev vi av med möss på vinden just med pepparmintsoljan - den retar andningsvägarna.
 
  • Älska
Lilla Yk
  • Laddar…
B beza skrev:
Uppdatering om vår fina råtta i garaget 🙈
Den var mycket renlig, bajsade bara på ett ställe, kiss har vi inte hittat. Gjorde inte sönder något (utifrån bajset tror vi att den har bott i garaget i flera månader) - förmodligen använde den vårt garage som sitt sovrum.
- burfälla och slagfälla - funkade inte (trots olika bete, enligt råd vi har fått), den kom inte ens i närheten
- 20 illaluktande klor-tabletter utlagda i garaget (såna som man använde till pooler) - funkade inte
- ättika i skålar - fungerade inte
- pepparmintsolja från Apoteket - ett dygn senare var råttan borta och har inte syns sen dess (vi har kamera). Vi droppade en flaska i en dubbelgarage. Jag minns att för många år sen blev vi av med möss på vinden just med pepparmintsoljan - den retar andningsvägarna.
Kan du visa exakt vilken typ av olja du köpte? Gärna med foto. Det skulle nog hjälpa mig enormt med en sådan olja på visa strategiska ställen där jag ogillar att fingra med fälla 🙂
 
Jag köpte denna Webbsida för Apoteket, säljer pepparmyntolja, 10ml för 59 kronor, köp-knapp, tillgänglighet online och i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Oljan från livsmedelsbutiken är för svag.
 
  • Älska
  • Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
Om man har glädjen att ha fina ekorrar som skuttar omkring i samma område som det finns råttor i, hur ska man då bekämpa råttorna? Måste bli burfälla och identifiering före avlivning väl? För nog finns det väl risk att ekorrarna tar sig in till gift som man lägger ut även om det är i en skyddslåda? Eller att de fastnar i en slagfälla?
 
P Pelotard skrev:
Om man har glädjen att ha fina ekorrar som skuttar omkring i samma område som det finns råttor i, hur ska man då bekämpa råttorna? Måste bli burfälla och identifiering före avlivning väl? För nog finns det väl risk att ekorrarna tar sig in till gift som man lägger ut även om det är i en skyddslåda? Eller att de fastnar i en slagfälla?
Luftgevär skjut dom
 
Hade passat om det hade varit tvärtom, att det var ekorrarna som jag ville få bort. Men råttorna springer inte omkring och visar upp sig i onödan. Så det rådet var inte så hjälpsamt.
 
A
johnsilver johnsilver skrev:
Luftgevär skjut dom
Olagligt om du inte har licens för jakt på ett luftgevär i klass4.
 
P Pelotard skrev:
Hade passat om det hade varit tvärtom, att det var ekorrarna som jag ville få bort. Men råttorna springer inte omkring och visar upp sig i onödan. Så det rådet var inte så hjälpsamt.
I dag fick jag en i min fälla på morgonen nu är den skjuten med pistolen
 
johnsilver johnsilver skrev:
I dag fick jag en i min fälla på morgonen nu är den skjuten med pistolen
Jaså du menade avlivning av sådana som man lyckats fånga i en burfälla. Ja, det kan man ju göra på olika sätt. Jag trodde du menade lösspringande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.