SVK förutspår att de närmaste 3åren kommer de att behöva öka med typ 300MW FFR (främst industri) och typ 100MW FCR (ex villor) det är ca en dubblering mot idag.

Frågan är väl främst om de kommer att ha dubbelt så mycket pengar eller om det är samma mängd pengar som idag?
 
De köper via ett auktionsförfarande. Så kostnaden blir vad det blir. Men utbudet kommer att stiga mycket snabbare än efterfrågan. Så priset kommer att rasa.
 
R Robert-san01 skrev:
SVK förutspår att de närmaste 3åren kommer de att behöva öka med typ 300MW FFR (främst industri) och typ 100MW FCR (ex villor) det är ca en dubblering mot idag.

Frågan är väl främst om de kommer att ha dubbelt så mycket pengar eller om det är samma mängd pengar som idag?
Idag finns 107 MWh batterilager. Men de har andra uppgifter så de kan vi nog bortse ifrån.
Och så byggs det 496 MWh. Säga att det är C=1 vilket nämndes i artikeln. (Man kan räkna själv då det står i artikeln för de olika lagren). Bara med det skulle behovet mer än tackas. Och till det kommer då alla som har batterilager i hushållen som estimerade till 200 MW ovan. Och så ett gäng bilbatterier. De kan eventuellt vara de som accepterar lägsta priserna då tjänsten inte sliter nämnvärt på batteriet och batteriet har dom redan.

Nog ser det ut som en överetablering. Där priserna på stödtjänster åker ned och blir ganska låga.

EDIT: nu ser jag att det stod öka. Då får man räkna om med behovet som finns idag. Vet inte hur mycket det är.
 
Om jag nu köper ett batteri och får avdrag och inte installerar checkwatt direkt men sedan bestämmer mig för att göra det ändå. Finns det någon tidsgräns på när man blir återbetalningsskyldig eller inte. Hur länge ska jag vänta på att installera checkwatt utan att bli återbetalningsskyldig.
 
H Herr M skrev:
Om jag nu köper ett batteri och får avdrag och inte installerar checkwatt direkt men sedan bestämmer mig för att göra det ändå. Finns det någon tidsgräns på när man blir återbetalningsskyldig eller inte. Hur länge ska jag vänta på att installera checkwatt utan att bli återbetalningsskyldig.
Finns inte definierat i lagtexten som det ser ut nu. Skatteverket kan dock senare göra en skatterevision av tredje part hos Checkwatt om/när lagtexten ändras.
 
Dagens Industri hade en intressant artikel i fredagstidningen som rapporterade att skatteverket har ändrat sin tolkning angående avdrag för batterilagring av elenergi från den 4 juli. Denna nyhet har inte synts till i annan media ännu.

Så här lyder rubriken "

Vändningen: Nu går det att få avdrag för batterier​

Skatteverket tvärvänder efter ett nytt utlåtande i Skatterättsnämnden. Nu går det att få grönt skatteavdrag för batterier, även om de delvis används till annat än att bara maximera hushållets egenanvändning av el.

Detta gläder mig särskilt då det är den samhällsekonomiskt mest förnuftiga tolkningen, givet den lag som är stiftad ur dagsläget, och det är också vad jag förutspådde i tidigare inlägg (#38, 40, 42 och 52).
 
Ja jag såg det också, verkar lovande!
 
Samtidig gt så byggs det flera stora batteriparker i Sverige just nu som skall agera i detta syfte. De kommer att sänka ersättningen på tjänsten i allmänhet. Jag skulle inte använda detta som en del i min kalkyl för batterier, man får se alla eventuella tillskott via sådana tjänster som "frosting on the cake".
 
pacman42 pacman42 skrev:
Samtidig gt så byggs det flera stora batteriparker i Sverige just nu som skall agera i detta syfte. De kommer att sänka ersättningen på tjänsten i allmänhet. Jag skulle inte använda detta som en del i min kalkyl för batterier, man får se alla eventuella tillskott via sådana tjänster som "frosting on the cake".
Ja jag är av exakt samma åsikt, känns som om att det kommer att fullständigt explodera med batterier i stor skala men det råder samtidigt samma explosion med vind och solkraft som båda behöver mer frekvensreglering. Men helt klart lär ju priserna sjunka framöver
 
H herge skrev:
Ja jag är av exakt samma åsikt, känns som om att det kommer att fullständigt explodera med batterier i stor skala men det råder samtidigt samma explosion med vind och solkraft som båda behöver mer frekvensreglering. Men helt klart lär ju priserna sjunka framöver
Frekvensregleringen beror faktiskt inte så mycket på sol och vind utan den är främst till för att hantera plötsliga från fall i elnäten, exempelvis från fall av en huvudledning i landet. När sådant sker så behövs "svängmassan". Så länge nätet verkligen levererar el efter behov så klarar man 50 Hz. Detta gör att det inte alls behövs svängmassa i samma utsträckning som vind och sol byggs ut.

Läs gärna denna artikel om andra problem som vind och sol leder till också:
https://www.tn.se/ekonomi/38045/exp...ensk-elproduktion-inte-lonsamt-att-investera/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.