T Thel skrev:
🐜
Det där med elen borde du kunna klämma åt säljaren. Reglerna är klara på detta. Är det inte rätt gjort, går det att anmäla. Är den gamla elen omgjord och säljaren inte kan hänvisa till ett företag som installerat elen så är det olagligt installerat. Juristen som ibland skriver här på Bygga hus borde kunna råda dig hur du ska gå vidare om detta.
 
  • Gilla
Johan Sahlin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Köpa hus på känsla är alltid en dum utgångspunkt.
Som minst ska man alltid ta med nån som är kunnig
Vilken förnumstig strö-salt-i-såren-kommentar.

Thel, fy satan vad jag känner med dig och vilken jävla boss queen du är!
Mina husproblem känns nu väldigt små.
En dag kommer du (med tårar i ögonen) skratta åt den här resan.
Önskar dig lycka till av hela mitt hjärta!
 
  • Gilla
  • Älska
Helena Lundberg och 3 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Godkväll folk.

Detta är en tråd för mig att enbart kräkas ut 1 års skit som uppstått för mig med mitt hus (kräkaslott, skithus, drömkåken, slukhålet).

Orkar du/ni inte läsa igenom sju svåra år, blåögd kvinnas desperation eller allmänt klagande så tryck dig tillbaka och välj en annan tråd.

Detta inlägg är inte till för att söka råd eller sympati utan helt enkelt bara för mig. Att få gå ut och och kräkas ut att -nej jag är knäckt och nedbruten. Men även för att peppa mig själv så jag kan imorgon ta nya tag och kämpa mig vidare.

Vinter 2022. Min man sedan nästan 12 år tillbaka begär skilsmässa. Vi har då bott in oss i vårt nybyggda lösvirkeshus som vi ritat och byggt helt själva under mindre en 1 år. Han drivande och galet kunnig medan jag tar hand om barn och klassiskt sköter markservice. (Ironiskt nog fick jag räkningen för installation av solceller 2 veckor efter att bomben droppas)
Paniken infinner sig. Dels är min släkt och familj 90 mil bort och att sedan fixa nytt boende i byn vi bor i då barnen inte får byta skola/dagis enligt honom och jag inser att jag inte kan pendla mellan stan och arbete och byn på 10 mil dagligen på mammaveckan.
Bankerna är motstridiga eftersom inflationen närmar sig och räntorna stiger samt att jag varit en klassisk hemmafru i flera år och har inte världens bästa lön.
Miljoner visningar av hus senare (finns inga lägenheter i närområdet och att hyra villorna här låg på 10-20.000/månaden kallhyra.) Lyckades jag i mars hitta ett hus jag trodde skulle bli min nystart.

Mäklaren som hade huset hade jag haft nära kontakt med i ca 4-6 månader pga många visningar och vi satt flera timmar och pratade privat då hon själv gått igenom en tuff skilsmässa med barn i samma ålder.
Huset låg ute på kommande och mäklaren informerar att säljarna helst säljer direkt då de redan köpt ett nytt boende och ville ha en avslutande affär. Så hon fixar till en förhandsvisning på måndagen där det visar sig att de två andra familjerna fått förhinder så jag är ensam på visning.
Jag åker dit och har min familj med på teams och vi ställer flera frågor till mäklaren. Bland annat om vattnet då det är egen brunn och avlopp och jag hade stor koll på detta ämne eftersom flera hus tidigare jag kollat på hade det. Fick informationen om att prover tagits men att svaret inte kommit ännu men att det var i bra skick och att hon själv druckit av det och lever än. Så hon försäkrade mig om att det var bra.
Mäklaren informerar även att säljarna vill att allt går fort så att ha med klausul m.m. avskräcker dom.
Tisdagen är jag hos banken och fixar lånelöftet efter lite bönande och övertalning och får det beviljat trots att jag fortfarande inte sålt min befintliga fastighet.

Onsdag träffar jag säljarna och skriver avtal. Innan träffen informerar mäklaren om att de fått ett bud 300.000 över mitt men att säljarna säger -pengar är inte allt och vi har ju lovat henne.
Innan kontraktet skrivs på försäkrar säljarna igen att vattnet är bra, brunnen har aldrig sinat och de har inga problem med insekter eller skadedjur då jag frågar de rätt ut.
Jag skriver min signatur och svävar på moln!
Jag lyckades på egen hand köpa mig ett hus under lågkonjunkturen som ensamstående mamma och till en låg peng dessutom. Dock var lyckan kortvarig...

Jag visste om att jag behövde bräfodra om huset. Reparera/byta ut fönstren, byta taket och dränera. Men eftersom jag visste att huset jag skulle sälja kunde finanserna detta och lite till såg jag allt som en baggis.

Några veckor efter kontraktet skrivits får jag mejl från säljaren med provsvaren från vattnet. Det är 5 gånger över gränsvärdet på kärnligt med bajs. Går inte ens att duscha i. Paniken att hitta en firma som kan borra på våren infinner sig samt mycket bråk med säljarna och mäklaren då de lovat dyrt och heligt att allt är bra. Säljarna vägrar även släppa in brunnsborrare på tomten innan tillträde och jag måste skjuta på borrningen.

23maj får jag tillträde på huset och dagen efter börjar företaget borra en ny brunn, 89.000 fick man hosta upp där.
Åker flera gånger till huset och märker flera gånger att jag behöver döda myror inne i huset.
6juni åker jag till fastigheten för att mäta lite och möts av ca 80 st flyghästmyror på övervåningen. Övertalar min exman som har företag med bland annat att spruta mot insekter att sanera inne. Påbörjar där en lång ensidig kommunikation mot mäklaren och säljarna då Anticimex inte tar i ärendet då de säger att detta ska gå på säljarna hemförsäkring och inte min.

10 juni börjar jag ana att elen inte stämmer. Enligt besiktningsprotokoll och prospekt ska elen vara utbytt på nedervåningen. Men när huset är tomt och man verkligen ser alla eluttag tycker jag att kablarna ser nya ut men doserna gamla. Åter igen på mäklaren då säljarna vägrar svara och efter många turer där säljarna först säger en firma erkänner att en vän från Tyskland dragit elen. Får tag i firman som de sagt varit där och som det visar sig varit en firma som varit från ägaren innan säljarna och utfört arbete med elskåpet på övervåningen kunde som nu konstatera att elen var farlig. Visade sig att de hade blandat ojordad med jordad, inomhus med utomhus kabel samt skarvat kablar på felaktigt sett.

Midsommarveckan påbörjar jag dräneringen med min pappa som rest hit ( han arbetar med detta) sitter då på trappan ute och fixar med trimmern medan min styvmamma klipper gräsmattan och ser något sticka fram i gräset. Visade sig då vara en kabel till en skarvsladd som bara är nedtryckt i marken till trekammarbrunnen och avskiljarbrunnen. Vid dränering inser vi även att den gamla trekammarbrunnen som kommunen dömt ut och sagt till tidigare ägare att gräva om och installera ny av fortfarande lever trots både frågan och besiktning (där det står att gamla brunnen är bortkopplad och nu brun samt infiltration grävd och att gamla trekammarbrunnen bara är kvar och inte igengrävd) har då omvandlat den gamla trekammarbrunnen till en bdt samt att tidigare dränering varit påkopplad på denna så den nya infiltrationen fått i sig grund och regnvatten i 2 år.
Under hela denna tid ser vi fler och fler myror konstant.
Vänder mig igen till mäklaren och säljarna och försöker hitta en lösning.

Juli flyttar jag in och inser direkt att pelletspannan inte fungerar. I besiktning står det att den krånglat men att den nu var lagad och ska nu vara lagad efter att företag fixat den. Visade sig att så inte var fallet och den dog flera gånger om dagen där man fick montera isär den och i oktober dog den totalt och jag hade varken värme eller varmvatten. Som tur var hade jag nu kunnat börja extraknäcka som serviceingenjör på pannor så den överlevde lite längre än väntat samt att jag redan kontakt med en firma om bergvärme så där fick jag pynta ut ytterligare 200.000

Under hela sommaren/hösten spenderar jag all min tid att följa myror. Vissa nyskila sitter på tinder. Jag gräver gropar och går som en förvirrad kvinna efter myror.

Vintern kommer och jag går ned i källaren och möts där av att hela den är blöt. Många turer fram och tillbaka visa det sig att företaget som borrat vatten inne täppt till hålen in i väggen så allt grundvatten gick igenom dränering och rakt in i källaren.

Får spendera november månad utan värme/vatten då elektrikern samt montören hos vvs blir sjukskriven och har viktigare arbete så nya bergvärmepumpen inte kan installeras direkt. (tur är är jag hemma i Norrland hos familjen större delen av tiden)
Rolig fakta är att när det borrar energibrunnen och jag går ut på slutet av dagen för att höra hur det går säger de. -det hände visst en sak. Visade sig att de dragit ned min vattenslang för att fylla med vatten och kronan på borren ramlat ned och dragit av över 1 meter slang med tillhörande munstycket på slangen samt stoppbollen som sitter på vindan för att förhindra slangen att åka in i vindan. Den satt nu på tvären ca 100 meter ned i hålet. 2 dagar senare när de gräver in allt knackar grävarna på dörren där de frågar om jag har hemtelefon då det visar sig att det grävt av huvudledningen till landlinan och vägrar stå för den kostnaden trots att jag betalat för tjänsten att jag inte vet vart ledningar och rör går ( då säljarna även där vägrat att bistå med info om vart de lagt allt) och de ska utreda detta innan arbete.

Januari blir elen mer och mer märklig i fastigheten. När jag startar diskmaskinen dör den. Startar jag ugnen startar diskmaskinen. Kallar ut elektrikern 2 gånger på jouren och tillslut hittar vi felet. Man har skarvat 3fas kabeln 3 gånger! Så diskmaskinen ugnen och uttag i källaren går på samma kabel så direkt fick jag lära mig att använda diskmaskinen, spis/ung och tvättmaskin separat. Vi upptäcker även då att huvudströmbrytaren som strömmen ska gå igenom i källaren är om omkopplad så när vi monterar bort kåpan hänger kablar löst och är ihopmonterat med tejp.

Får i panik under våren ta in elektriker och dra om all ström i källaren/köket samt nytt elskåp 47.000 samt riva skaffer, väggar m.m.

April går nyinstallerade jordfelsbrytare konstant. Åter igen ta ut jouren och då kunde elektrikern konstatera att 1 av mina 5 pumpar i alla brunnar vara trasig så bara att betala honom samt en ny pump.

Våren kommer och fler och fler myror dyker åter igen upp. Gräver och river allt i min väg. Altanen och byggda blomlådor. River och gräver i allt. Anticimex kommer ut en tredje gång och kliar sig i huvudet då myrorna är överallt och de ser att mycket aktivitet är i en Stenmur....

Maj tar jag av nyfikenheten ut en kamera och kör ned i avloppen. Visade sig att det var I grevens tur då stammen vart helt full av rötter och hål så allt satt fast halvvägs ned till brunnen. Tur barnen är glada att sitta på husvagnen gamla toa så de fick gå på den några dagar till spolbilen kunde komma.

Juni Väljer att beställa en ny ytterdörr då gamla är påverkad av fukt och när jag och kompisen river i detta kommer hundratals myror fram. Ägg till förbannelsen och vid mer granskning inser jag att det inte "bara" är att byta panel/fönster utan även syllen samt balkarna under huset.
Får ok från försäkringsbolaget då det är midsommar och storhelger att sätta in och bygga en provisorisk bal så jag kan stänga om mig.
Anticimex kommer ut 1 vecka senare och fotograferar samt häller ut lite mer gift. Jag har under den veckan påbörjat mitt tunga arbete med att bila bort en betongtrappa för att ta bort allt som kan leda fukt men även för att se om huvudboet är där.
Får i måndags svar på att försäkring täcker inte myror eller allt vattenskadat/ruttet virke.
Idag ringer Anticimex och informerar att de förstår verkligen inte vart myrorna kan bo eftersom hela betongtrappan myllrat av dom för varje steg jag tagit bort.

Under detta året har jag brutit ihop och samlat mig. Velat sälja eller rent utsagt spränga huset. Varit helt själv med två barn och försökt renoverat huset invändigt så de ska känna att de trivs.
Arbetar med ett krävande arbete inom Ironiskt nog eftermarknad och garantier inom bygg. Gått in i väggen och varit sjukskriven. Aldrig renoverat eller byggt något och nu lära sig allt själv.
Velat sälja men insett efter prat med nära och kära med även mäklare att löser jag inte alla kritiska fel så får jag inte igen de pengar jag hittills lagt in.
Men ändå fått höra från alla i min omgivning att jag är stark. Att de aldrig hade klarat detta och att de är imponerad.
Jag vet inte vad som stämmer? Vem som är dum eller elak, Eller helt enkelt blåögd. Men precis som jag sa till kvinnan som hade hand om vattenskadad/rötskadat.
Spelar ingen roll om jag får 5 miljoner eller 5 kronor ge mig lite motvind. Ge mig lite rätt i allt detta helvete. Fick till svar att "jag förstår att det är tufft men nej.

Så idag sitter jag här. 1 dag kvar innan semestern och planerar hur den ska se ut. På fredag kommer elektrikern och fortsätter byta ut elen. Nästa vecka kommer Anticimex igen för att hälla ut mer gift. Förhoppningsvis kan min pappa komma ned i sommar så jag gräver och byter stammar samt kan döda bdt brunnen och 2 av pumparna. Har tagit kontakt med en firma och väntar på offert för att få hjälp med 1 fasadsida och byta ut syllen samt panelen så jag lär mig för resterande sidor som jag planerar att göra själv. Och i helgen blir det att snickra klart den nya ingången där jag bilat bort trappen.
Sedan ska jag göra klart invändigt bara. Och allt detta jonglera med att pengarna är nu slut och jag fortfarande är deltidsjukskriven. 😂

Tack om du orkade läsa allt. Men behövde idag bara kräkas ut allt!

Bilderna är för och efterbilder på saker jag gjort. Brukar skämta om det och säga att jag är ju så dålig och helt grön så den dagen jag är klar så börjar jag helt om och gör det rätt och snyggt!
Men vilken kämpe du är! Du har lärt dig massor och förhoppningsvis någon mer ang vikten av att ha kollat allt och få alt skriftligt o s v osv....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att tacka nej till 300 000 kr för att "pengar inte är allt" är som att erkänna att man håller på att lura någon.....

Tycker du verkar driven, kunnig och duktig. Du kommer fixa det här!
Tänkte detsamma. Vilken korkad grej att säga/hitta på.
 
S Styrtekniker skrev:
Är den gamla elen omgjord och säljaren inte kan hänvisa till ett företag som installerat elen så är det olagligt installerat.
Man har ingen skyldighet att känna till eller redovisa vem som har utfört elinstallationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du kan inte tänka dig att dela med dig av pannben och driv.... orkar knappt klippa gräset hemma..🤣
Åxå nyskild men ser bara allt jobb och drömmer om hyreslägenhet....😆
Men heja heja
Myror går in för att hitta mat. Bjud dem utomhus. Lägg honung en bit från deras bo ifrån ditt hus. Har jag gjort på två olika ställen och det har funkat. De lägger om sina matrundor och kommer (förhoppningsvis) inte tillbaka. Det var svartmyror i båda fallen. Rödmyror (skogsmyror) har jag haft på nära håll vid en sommarstuga, men de har varit noga med att visa att de är just skogsmyror😀
 
Alfredo Alfredo skrev:
Man har ingen skyldighet att känna till eller redovisa vem som har utfört elinstallationen.
Du är helt säker?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Man har ingen skyldighet att känna till eller redovisa vem som har utfört elinstallationen.
Direkt från elsäkerhetsverket. Så det finns ett ansvar för den som äger när den säljer. Eller är det en runt hörnet regler. Vad bra, jag äger inte lägre. Alltså har jag inget ansvar längre. Tråkigt för köparen.

Svårt att tro. Brukar det stå i annonserna. Hus sälja i befintligt skick. (Innebär runt hörnet garanti) eller gällande elregler gäller inte i mitt hus och inte när jag sålt huset heller.
 
  • Text om en privatpersons ansvar för elutrustning i bostaden, inklusive att kontrollera och utföra elarbeten på ett säkert sätt med kompetenta personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Styrtekniker skrev:
Du är helt säker?
Ja!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Fick en annan tråkig nyhet idag dock. Jag fick av min mamma och styvfar i födelsedagspresent förra året ett stortttt bidrag på en bastu. Något som varit min dröm i flera år och något som enbart skulle vara till för mig där jag kunde koppla av och njuta i. Beställde och fick den levererad i april och idag öppnade jag dörren för att kontrollmäta då jag tänkte påbörja altanbygget runt i veckan. Möts då av hästmyror och massa vingar.🐜 de har svärmat där inne och byggt ett bo även längst nere på tomten.

Direkt dit med gift och kräla runt samt ringa till en personlig kontakt jag fått på Anticimex. Så förhoppningsvis får jag mer gift snart och jag kan skydda det som ger mig en en guldkant i vardagen. Altanen får vänta och tillsvidare får de som kör förbi fortsätta och se mig duscha naken ute på EU pallen i vattenslangen 😂
S Styrtekniker skrev:
Direkt från elsäkerhetsverket. Så det finns ett ansvar för den som äger när den säljer. Eller är det en runt hörnet regler. Vad bra, jag äger inte lägre. Alltså har jag inget ansvar längre. Tråkigt för köparen.

Svårt att tro. Brukar det stå i annonserna. Hus sälja i befintligt skick. (Innebär runt hörnet garanti) eller gällande elregler gäller inte i mitt hus och inte när jag sålt huset heller.
Notera att det klart och tydligt står att du är ansvarig för anläggningen, att den ä osäker och att det utförts av någon som har rätt kompetens.
Det finns inga regler om att man ska veta vem som gjort vad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Puuuuh! På förekommen anledning instämmer jag i lovsången. Roligt att läsa så mycket välvilja. Vackert läge och gulligt hus. Fantastiskt arbete. Hatten av för dig. Per aspera ad astra 🙏
 
Men allt detta borde väl hamna under dolda fel??
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Massor med styrkekramar!!! ❤️❤️❤️
 
Jag är fullständigt mållös
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.