J JohanLun skrev:
Jag förstår inte hur det kan vara så lönsamt med detta. Är det så förbaskat svårt att renovera kablar och lägga till lite mer produktionsslag som går att styra?

Batterierna är ju pyttesmå.

I min logik borde det vara bättre att tillåtas styra förbrukarna?
Hej
JohanLun
Det är inte lönsamt men nödvändigt för oss för att säkerställa att elnätets stabilitet bibehålls.
Det handlar närmast om brandkårsutryckning.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
JohanLun
Det är inte lönsamt men nödvändigt för oss för att säkerställa att elnätets stabilitet bibehålls.
Men konstigt att distribuera ut det på vanliga kunder?

Jag tycker ändå det varit smartare att man får lägga styrning på sina dyra förbrukare och få betalt för det, tex att elbolaget kan få stänga min VVB när de vill och jag får betalt för det...
 
Nackdelen är ju att den inte går kontinuerligt. Man kan således inte sänka effekten närman vill. Men visst är det en möjlig väg att gå. Billaddare styrs ju så av Tibber. Men det pratar de inte särskilt högt om.
 
D Daniel 109 skrev:
Nackdelen är ju att den inte går kontinuerligt. Man kan således inte sänka effekten närman vill. Men visst är det en möjlig väg att gå. Billaddare styrs ju så av Tibber. Men det pratar de inte särskilt högt om.
Sett över en hel population borde det finnas potential.
Jag är förvånad att detta inte ställs som krav på all modern utrustning som tex värmepumpar, AC aggregat, laddare.

En ugn/spis eller en gamingdator funkar ju inte att fimpa utan förvarning. Men en VVB eller AC skulle kunna dra ned effekten momentant och kontrollerat.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men konstigt att distribuera ut det på vanliga kunder?

Jag tycker ändå det varit smartare att man får lägga styrning på sina dyra förbrukare och få betalt för det, tex att elbolaget kan få stänga min VVB när de vill och jag får betalt för det...
Hej
Jag tror inte att Svenska Kraftnät efterfrågar att få lägga det på batterier hos ”vanliga kunder” Det finns däremot andra som vill att de skall kunna göras
Det är inte längre ingenjörer och elkraftkunniga som tar de stora besluten utan det gör andra.
Ingenjörer och elkraftkunniga förväntas däremot utföra beslut tagna av andra.
Det innebära inte med självklarhet att det elkrafttekniskt dåligt beslut blir mera elkraftmässigt
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Sett över en hel population borde det finnas potential.
Jag är förvånad att detta inte ställs som krav på all modern utrustning som tex värmepumpar, AC aggregat, laddare.

En ugn/spis eller en gamingdator funkar ju inte att fimpa utan förvarning. Men en VVB eller AC skulle kunna dra ned effekten momentant och kontrollerat.
Hej
Man måste även beakta det jag tog upp i inlägg #45 om Svenska kraftnät och IT säkerhet.

Vår elkraftförsörjning måste vara robust även mot fientliga angrepp
 
Maalox
På temat IT-säkerhet, nu annonserar CW med att deras tekniska lösning är Kategori A klassad hos Svenska Kraftnät.

Fortsatt väldigt dålig ersättning dock senaste månaden.
 
Maalox Maalox skrev:
På temat IT-säkerhet, nu annonserar CW med att deras tekniska lösning är Kategori A klassad hos Svenska Kraftnät.

Fortsatt väldigt dålig ersättning dock senaste månaden.
Hur låg ersättning innebär dålig ersättning?
 
Maalox
M mortimer skrev:
Hur låg ersättning innebär dålig ersättning?
Jag har bara ett litet batteri på 5kWh som kan generera 2.5kW. Och jag har bara varit igång ett par veckor. Men under denna period är de estimerade intäkterna 1-3kr per dag. Med andra ord så är det drygt netto noll efter månadsavgiften om 48kr.

Som nämnt tidigare så har hårdvaran och installation ej kostat mig något. Men skulle jag betalt 12-15tkr för detta samt införskaffat ett batteri för samma syfte, så hade jag varit bra stressa med sådana här siffror.
 
  • Wow
Unikt namn
  • Laddar…
Det överensstämmer med vad jag förutsåg tidigare. Även om jag inte var säker på att det skulle ske förrän nästa år.
 
Ersättningen kommer om möjligt bli ännu lägre när alla har kopplat upp sina elbilars batterier till stödtjänsterna.
 
Det räcker med att de kommersiella batteriparkerna som är på gång blir färdiga.
Tibber säljer för övrigt redan reglertjänster från sina kunders billaddare.
 
Maalox Maalox skrev:
Jag har bara ett litet batteri på 5kWh som kan generera 2.5kW. Och jag har bara varit igång ett par veckor. Men under denna period är de estimerade intäkterna 1-3kr per dag. Med andra ord så är det drygt netto noll efter månadsavgiften om 48kr.

Som nämnt tidigare så har hårdvaran och installation ej kostat mig något. Men skulle jag betalt 12-15tkr för detta samt införskaffat ett batteri för samma syfte, så hade jag varit bra stressa med sådana här siffror.
Hej Maalox

Man kan nästan se ett mönster, att när det kommer ny teknik och nya teknikområden så har vi inte lärt oss att alla inte kan satsa på samma sak. Alla kan inte springa och ställa sig på samma sida på en båt, då börjar den kantra.

Kommer någon på att i villaområdet starta en pizzeria i källaren i villan på fredagskvällar, då kan det möjligen gå bra om inte många satsar på samma idé, för då urholkas lönsamheten, då mättas marknaden. Jag brukar kortfattat kalla det mängdläran.

Sätter många företag upp kommersiella solcellparker och om många villaägare sätter upp solceller på sina tak, eller skaffar många företag kommersiella batteriparker och många villaägare skaffar hemmabatterier. Så riskerar även lönsamheten på den marknaden att spädas ut.

Det är det vi redan börjar att se.

Dessutom, det som nu ser ut att komma, de närmaste fyra åren, är kostnaden för förstärkningarna av elnäten på grund an alla dessa elgenereringskällor.

Det handlar om nya effektflöderna (och effektriktningar i elnäten) och kostnaden att hantera den ökande spänningsvariationen i elnäten speciellt då i distributionsnäten nära villorna.

För en del kan det bli så att de sänker sina elkostnader med solceller men de får samtidigt en ökad elnätskostnad genom de förstärkningar som behövs i elnäten.
 
Redigerat:
De som investerar i kommersiella batterilager är fullt medvetna om detta. Deras kalkyler är baserade på pris variationer. Nättjänster är bara bonus om det ger mer vinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.