Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är helt oförstående till detta. I ditt fall förväntas du alltså bjuda över ett bud som en budgivare inte ens har pengar till? 😅Vilket otroligt trams. Mäklare som slänger luren i örat? Låter som att han/hon borde överväga att sälja jultidningar eller nåt istället och låta proffs sköta husen.
Tycker ändå ilska från mäklaren är en lättförstådd reaktion. Att skapa dålig stämning och att spela på folks naturliga konflikträdsla är ett klassiskt förhandlingsknep som fungerar. Sen kanske mäklaren inte är så skicklig manipulatör att denne använder det som en medveten strategi. Precis som med härskartekniker så lär vi oss sådana beteenden på ett undermedvetet plan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jocksob skrev:
Det är en fri fråga det finns inget rätt och fel bara olika affärskulturer och tänk i vårt avlånga land. Personligen tycker jag att affärer är affärer du gör vad du vill och samma med säljaren.
God affärskultur ska inte underskattas. Den är ett fint smörjmedel som håller transaktionskostnaderna låga. Därför hoppas jag att säljaren skulle säga åt TS att det är det avgivna budet som gäller, annars kan hon dra åt helvete (förhoppningsvis yttrat på ett trevligare sätt.

För det är inte så vi gör. Utan man står för sitt bud om inga särskilda, nya omständigheter föreligger, eller så drar man tillbaka det helt.

Inte för att det är lagkrav på det, utan för att det över tid gett en bra avtalskultur när vi gjort så, och stött bort dem som försökt undergräva den underförstådda överenskommelsen.

<slut holier-than-thou-rant>
 
  • Gilla
Inkan och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
God affärskultur ska inte underskattas. Den är ett fint smörjmedel som håller transaktionskostnaderna låga. Därför hoppas jag att säljaren skulle säga åt TS att det är det avgivna budet som gäller, annars kan hon dra åt helvete (förhoppningsvis yttrat på ett trevligare sätt.

För det är inte så vi gör. Utan man står för sitt bud om inga särskilda, nya omständigheter föreligger, eller så drar man tillbaka det helt.

Inte för att det är lagkrav på det, utan för att det över tid gett en bra avtalskultur när vi gjort så, och stött bort dem som försökt undergräva den underförstådda överenskommelsen.

<slut holier-than-thou-rant>
Så är det min gode herre! Vad god affärskultur innebär är väl dock upp till var och en att avgöra 😁

Säljaren vill känna sig trygg och få bra betalt, köparen vill känna sin trygg och betala så lite som möjligt. Hur man tar sig dit och vad som fungerar för att mötas växer fram dynamiskt hela tiden och det som var rätt igår kan vara fel idag. Svårare än så är det väl inte tänker jag.

Konkret hade nog jag personligen dragit mig ur till 100% initialt, för att sedan återkomma med ett lägre bud och be om ursäkt med hatt i hand. Bara säga att kalkylerna inte gick ihop vid närmare eftertanke tex beklagar men det här är vad jag kan ge. Absolut inte sagt ”nu sänker jag mitt bud eftersom de andra drog sig ur” då uppfattas jag nog mest som girig och slug det ger mig sämre förutsättningar att lyckas ro det i hamn. EDIT: Personligen hade jag inte gjort detta alls men om jag var tvungen hade jag gått tillväga så.

Frågan är hur TS öht fått reda på att de andra budgivarna dragit sig ur helt och hållet? Känns som dum info från mäklaren att delge men de kanske måste det?
 
Redigerat:
P
Upplevs man som oseriös köpare och eller lyckas förarga säljaren så kan man bli helt bortsorterad och räknad som "inte pålitlig" och risken är inte liten att äldre personer ser allvarligare på sånt än yngre generationer och dessutom vill man sälja till nån som inte ringer och tjatar om dolda fel varje gång nåt litet händer ,dom närmaste 10 åren.

God affärssed är att om inte nya fel eller andra grejer som påverkar priset inte hittats så bör man nog hålla sitt vinnande bud , iaf om man vill köpa , att tro att man kan pruta nu och att säljaren och mäklaren kommer knappast gilla läget om köparen plötsligt vill pris förhandla igen..

Att först buda tills man vinner och har skrämt bort alla andra och sen tro att man kan prisförhandla igen och pruta ner till nåt tidigare bud skulle nog av dom flesta som säljer ses som ett jäkla ofog och oseriöst , men vill man ta risken att be ombedd att dra dit pepparn växer och risken finns ju även att mäklaren har koll på en framöver och mäklare brukar även prata med varandra så såna köpare brukar få det lite svårare framöver om man verkar vara en krångelpelle

Men visst rent jurdiskt kan man krångla hur mycket som helst ända tills kontraktet är påskrivet , men risken efter några rundor med oseriöst uppträdande i budgivningar så kommer det inte vara enkelt att komma till avslut och få köpa nåt hus , iaf inte i mindre orter där mäklarna inte är fler än dom kan lyckas prata med varandra
 
S Staffan-N skrev:
Tycker ändå ilska från mäklaren är en lättförstådd reaktion. Att skapa dålig stämning och att spela på folks naturliga konflikträdsla är ett klassiskt förhandlingsknep som fungerar. Sen kanske mäklaren inte är så skicklig manipulatör att denne använder det som en medveten strategi. Precis som med härskartekniker så lär vi oss sådana beteenden på ett undermedvetet plan.
Att bli arg och slänga luren i örat på kunden det är verkligen en avancerad säljteknik det får jag säga... 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
Hej,
försöker att köpa mitt första hus :)
Jag har 'vunnit' budgivningen
Grattis till första huset.
SonjaSt SonjaSt skrev:
eller rättare sagt alla andra budgivare som var överraskande få dessutom har dragit sig ur affären
När ingen vill bjuda över dig "drar de sig ur" Det betyder bara att du har vunnit.

Absolut inte att de inte står för sina tidigare bud. Det är det normala vid budgivning. Den som är kvar när alla andra "dragit sig ur" är vinnaren. Var glad att det är du!
SonjaSt SonjaSt skrev:
och jag är lite tveksamt det med och tror att jag har budit för högt. Budet ligger bara 155 000 över utgångspriset, men det är ju en slant ändå.
Som jag ser det är ditt bud precis vad som krävdes för att övriga spekulanter skulle dra sig ur. Helt normalt.

Har du pengarna och inte bjudit mer än du klarar av bör du bara fortsätta processen och inte antyda något alls om ditt bud eller priset. Inte säga något som mäklaren kan (miss)tolka som att du inte vill eller kan betala.
SonjaSt SonjaSt skrev:
Ska träffa snart mäklaren igen och titta igen på huset. Kan jag då förhandla och prutar lite, kanske ner till utgångspriset? Eller mer?
Nej du skall inte förhandla priset alls i det läget utan stå för ditt bud.
Däremot skall du kräva att få göra en oberoende överlåtelsebesiktning av huset innan du slutligt skriver på avtalet. Det är en fördel om säljaren är med på besiktningen. Besiktningsmannen kommer rimligen att hitta saker som behöver repareras/åtgärdas. Säljaren kommer att vara med och se exakt vad det gäller. Sedan kan du pruta genom att säga att huset var i sämre skick än förväntat och kräva att säljaren står för kostnaderna att rätta till detta. Det är din allra bästa chans att få ner priset.

Om besiktningen visar att det inte finns några fel har du koll på att du får vad du trodde när du budade. Men i det läget är det inte seriöst att diskutera priset/budet.
SonjaSt SonjaSt skrev:
Säljaren vill ha en snabb affär såklart och kanske gå med.
Då skall du inte krångla. Bara kräva en besiktning. Det är normalt att göra. Den skyddar dig. Och den skyddar säljaren från framtida krav om ev fel upptäcks i tid.
SonjaSt SonjaSt skrev:
Får man göra så?
Tack!
Man får göra vad man vill egentligen.

Men vill man köpa och har lagt det vinnande budet gör man verkligen inte så. För då kommer säljaren inte längre kunna lita på dig!
Med undantag för om du efter att ha lagt budet upptäcker något nytt om huset som sänker värdet.

Och kom ihåg att innan du skrivit under köpeavtalet kan du alltid ångra dig när som helst och riskerar inget.

Var glad att du vann. Räntorna är på väg ner och huspriserna går upp. Om 5 år kommer du tycka att du köpte billigt i precis rätt tid. Gissar jag.
 
  • Gilla
Surly och 7 till
  • Laddar…
O O skrev:
Grattis till första huset.

När ingen vill bjuda över dig "drar de sig ur" Det betyder bara att du har vunnit.

Absolut inte att de inte står för sina tidigare bud. Det är det normala vid budgivning. Den som är kvar när alla andra "dragit sig ur" är vinnaren. Var glad att det är du!

Som jag ser det är ditt bud precis vad som krävdes för att övriga spekulanter skulle dra sig ur. Helt normalt.

Har du pengarna och inte bjudit mer än du klarar av bör du bara fortsätta processen och inte antyda något alls om ditt bud eller priset. Inte säga något som mäklaren kan (miss)tolka som att du inte vill eller kan betala.

Nej du skall inte förhandla priset alls i det läget utan stå för ditt bud.
Däremot skall du kräva att få göra en oberoende överlåtelsebesiktning av huset innan du slutligt skriver på avtalet. Det är en fördel om säljaren är med på besiktningen. Besiktningsmannen kommer rimligen att hitta saker som behöver repareras/åtgärdas. Säljaren kommer att vara med och se exakt vad det gäller. Sedan kan du pruta genom att säga att huset var i sämre skick än förväntat och kräva att säljaren står för kostnaderna att rätta till detta. Det är din allra bästa chans att få ner priset.

Om besiktningen visar att det inte finns några fel har du koll på att du får vad du trodde när du budade. Men i det läget är det inte seriöst att diskutera priset/budet.

Då skall du inte krångla. Bara kräva en besiktning. Det är normalt att göra. Den skyddar dig. Och den skyddar säljaren från framtida krav om ev fel upptäcks i tid.

Man får göra vad man vill egentligen.

Men vill man köpa och har lagt det vinnande budet gör man verkligen inte så. För då kommer säljaren inte längre kunna lita på dig!
Med undantag för om du efter att ha lagt budet upptäcker något nytt om huset som sänker värdet.

Och kom ihåg att innan du skrivit under köpeavtalet kan du alltid ångra dig när som helst och riskerar inget.

Var glad att du vann. Räntorna är på väg ner och huspriserna går upp. Om 5 år kommer du tycka att du köpte billigt i precis rätt tid. Gissar jag.
Att "dra tillbaka sitt bud" betyder att man inte längre kan tänka sig köpa för det priset. Det är normalt inte vad som händer med de andra buden när någon vinner en budgivning. Som regel är den med näst högst bud beredd att köpa. Det är oftast därför man lägger bud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det går alltid att sänka sitt bud med hänvisning till att banken inte medgav högre lån för den fastigheten som säkerhet även om lånelöftet var högre.
 
S Staffan-N skrev:
så finns det väl knappt något dom kan ställa till med?
Är du ny här? 😉😂
 
  • Haha
Staffan-N och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att "dra tillbaka sitt bud" betyder att man inte längre kan tänka sig köpa för det priset. Det är normalt inte vad som händer med de andra buden när någon vinner en budgivning. Som regel är den med näst högst bud beredd att köpa. Det är oftast därför man lägger bud.
I detta fallet skrev TS inte "dra till baka sitt bud" så det är rimligen inte vad som hänt här.

TS skrev "dragit sig ur affären" vilket är något annat. Då det skedde under pågående budgivning, efter TS senaste bud betyder vanligen att man inte vill fortsätta budgivningen. Ger upp. Så tolkade jag det.
SonjaSt SonjaSt skrev:
alla andra budgivare som var överraskande få dessutom har dragit sig ur affären
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
M Megaforce skrev:
Det går alltid att sänka sitt bud med hänvisning till att banken inte medgav högre lån för den fastigheten som säkerhet även om lånelöftet var högre.
Fast det är ju inte sant i detta fallet. TS har inte skrivit om något lån. Menar du att TS skall ljuga? Och riskera förlora budgivningen som precis vunnits. Det tycker jag verkar synnerligen oseriöst.

Vill man sänka sitt bud behöver man inget skäl alls, det är fritt fram att ändra sig. Utan att ljuga.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Var är TS?
 
  • Gilla
Grod4n och 4 till
  • Laddar…
J Jocksob skrev:
Vad god affärskultur innebär är väl dock upp till var och en att avgöra
Nej, det är en kulturell fråga. En tyst överenskommelse mellan många människor. Man kan absolut göra annorlunda som enskild, men då har man brutit det kulturella mönstret, inte bara tolkat det.

@o beskriver det mycket bättre och mer pedagogiskt än jag gjorde i en räcka inlägg här ovan. Man måste vara bra marinerad i postmodernism för att inte se att de värden som där beskrivs är mer än tillfälliga individuella val.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är en kulturell fråga. En tyst överenskommelse mellan många människor. Man kan absolut göra annorlunda som enskild, men då har man brutit det kulturella mönstret, inte bara tolkat det.

@o beskriver det mycket bättre och mer pedagogiskt än jag gjorde i en räcka inlägg här ovan. Man måste vara bra marinerad i postmodernism för att inte se att de värden som där beskrivs är mer än tillfälliga individuella val.
Tror du förstår vad jag menar trots att du nu citerade endast en mening 👍 En kultur är dynamisk men det handlar om balansen att man inte vill sticka ut för mycket om man ska ”gå hem” punkt slut. Det kan vara tysta överenskommelser mellan 10 personer eller 10 miljoner och det är i rörelse. I Stockholm finns stora skillnader jämfört med övriga Sverige tex det här förstår du..

Vissa kanske har misstolkat frågan som ”hur ska jag göra för att verkligen få köpa huset nu?” och förklarar hur man ska bete sig för att uppfattas som en seriös köpare, vad som är god affärssed i deras värld etc av den anledningen. TS har ju enkelt frågat om man får ta tillbaka sitt bud och ge ett lägre. Svaret är väl ändå ja. Absolut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Självklart kan man sänka / ta bort sitt högsta bud / ge nytt nu gällande lägre bud
Ända tills man skriver köpekontrakt
Men som tidigare sagt kanske säljaren inte vill sälja till dig…….
Själv skulle jag se det som oseriöst och i första hand söka en annan köpare 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.