L Lars-olov Jonsson skrev:
Vid alla älghorn, vilken sisu och vilken tjej du e, hur många bokstäver har du? e de hela alfabetet? stort lycka till med ditt husbygge det kommer att bli underbart fint vartefter, ett tips när det gäller kyla om du inte redan fått det, det är att använda borrhålen där får du ut gratiskyla bara pump rör och fläktkonvektorer som tillkommer
Tack!!!!
Hur rekommenderar du att göra detta? Har enbart borrat till bergvärmepumpen och varmvatten som går ut till vattenburna element?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Har du skrivit var i Sverige du bor här i tråden och cirka hur gamla dina barn är? Här på byggahus finns säkert en hel hög med bra män som gillar din driftighet och ditt gåpåmod som vill veta mer..

Eller gör en ny tråd som kontaktannons, kan bli en helt ny subgrupp här på forumet med kontaktannonser 😉
Haha avslöjar att jag är 37, mina barn är mellan. 6-11 år och att jag bor längs småländs kust 😉
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Krinem Krinem skrev:
Men åh, vad du kämpar! Och så fint du gör. Förstår att det känns fruktansvärt motigt. Och dyrt. Och utmattande. Men jäklar vilken styrka och vilka kunskaper du besitter! Har inte läst alla kommentarer men undrar om du har ett konto på insta. För det hade varit intressant att följa dig på resan. Stor kram från mig som är oerhört impad! 🩵
Inget konto utan tänkte uppdatera här. Men tar nog en stund mellan projektet. Då det är många 😂
 
  • Gilla
Krinem
  • Laddar…
L Lycke skrev:
Du är fantastisk! Jomen, verkligen. Du är HELT fantastisk! Det är makalöst vad du stått ut med när det gäller huset, och jag tänker att det knappast blev lättare av sorgen över ett havererat äktenskap och den allmänna stressen över att vara tvåbarnsförälder och dessutom sjukskrivningen ovanpå allt. Men vilken otrolig förebild du är för dina barn: de ser att man kan vara ledsen, arg, förtvivlad, förbannad, desperat - och godtrogen, naiv, allt det där som vi inte förväntas vara och inte gärna vill erkänna - MEN också torka tårarna, smälla hårt i dörren, sparka på de förbannade ruttna bräderna och kavla upp ärmarna och komma igen. Det är starkt och positivt och visar dina barn att även vuxna kan klappa ihop, och att när man varit arg och ledsen så reser man sig och försöker göra något åt skiten. Det är otroligt vilket ställe det här kommer att bli när du är färdig - och de förra ägarna skulle inte känna igen sig. Och DÅ, när du står där med det mesta fixat, ska du skåla i bubbel, hissa flaggan, fira med tårta och känna att du är banne mig otrolig som klarat de här motgångarna <3
Tack!!!!!!! 🩷
Mina barn är faktisk och mina stöttepelare i allt. Det har varit dagar då jag knappt kommer upp ur soffan pga all sorg. (Inte bara pga huset utan även skilsmässan) men de har kört vidare. Idag hjälper det med att att börja med maten till att bokstavligen bära sten för att de se mig rulla bumlingar nedärvda tomten och vill hjälpa mamma 🩵🩷🩵🩷🩵🩷
 
  • Gilla
  • Älska
Lycke och 5 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Tack!!!!
Hur rekommenderar du att göra detta? Har enbart borrat till bergvärmepumpen och varmvatten som går ut till vattenburna element?
en värmepumpsinstallatör ska kunna ge den rekomendation om hur det ska gå till, men kortfattat så tar man en delsträm från brineledningen och leder via cirkpump en krets till dom ställena du vill kyla ner, när installationskostnaden e betald så e de bara kostnad för cirkpumpen som du betalar för, kylan finns ju från berget och det den kyler bort transporteras ju ner i borrhålet fast det e ju bara en marginell verkan men nån grad på sommaren höjer den ju borrhålet, det e alltså bara vatten från borrhålen som kyler inget annat, fasen, hade jag bara en tiondel av din energi skulle jag få jäkligt mycket gjort
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack!
Får ta ett snack med vvs firman som gjort resterande och fråga om råd. Annars ta in Annan 😊
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Efter att ha tagit en lugn helg med kalas och vilande av ryggen byggde jag idag klart den tillfälliga entrén på huset.
Lärdomar jag fått är att bila betong och bära sten är galet tungt. Att inte ha rätt sågar utan enbart fogsvans och sticksåg är dåligt. Och att ha arbetshandskar och rätt Hörselskydd är prio att köpa samt Shorts snickarbyxor.
Men är faktiskt rätt nöjd med vad jag åstadkommit med begagnade plankor och några nya, jävlar anama och bra spellistor. En annan glad nyhet är att fuktkvoten sjunkit på reglarna redan under hallgolvet! Synd bara att den rivs snart 😂
Åh, så fint! Du är nog en skickligare snickare än många proffs! 😉
 
T Thel skrev:
🐜
Duktig du är 🌸

Fy vilken oseriös äcklig säljare 🤮
 
  • Gilla
1956
  • Laddar…
P
T Thel skrev:
Vinterhalvåret gick att uthärda. Var mest golven som var kalla och jag löste detta genom att lägga ut mattor överallt. Barnen tyckte leken hela havet stormar funkade utmärkt då😂
Du är en mycket bra morsa. Fortsätt med det! Det finns inget viktigare.
 
Bra varning till alla. Hyr om du kan inte göra allt själv. Det blir bara dyrt och elände.
 
Angående värmen under sommaren, oftast beror det på solinstrålning. Montera markiser, framförallt i söderläge. Rullgardiner hjälper inte så mycket eftersom det är på insidan. Dra på köksfläkten när det är svalt ute nattetid och vädra. Se till att ha dörrarna stängda under dagen så länge temperaturen är lägre inomhus.

Finns ingen eldstad i huset? Jag tänker eftersom du har en murstock. Det ska vara drag i gamla hus. Spiskasett?

Angående isolering skulle jag tänka flera varv om du inte vill ha ännu fler bekymmer med tanke på husets ålder.

Vad beror rötskadorna i virket på? Ursäkta men blev inte helt på det säkra med det. Lättare att lokalisera dem om man förstår bakgrunden
 
Jag håller med en tidigare skribent om att du bör kontakta ett juridiskt ombud och kolla om säljaren eller mäklaren kan göras ansvariga för något. Du skriver att du bor vid Smålandskusten. I Västervik finns Möllers juridik. Jag har använt mig av dem, dock inte i denna typ av ärende, men de är bra.
Lycka till med allt! Du är verkligen en kämpe!
 
T Thel skrev:
🐜
Då du har gåvan att skriva kan du skriva en bok om detta och förhoppningsvis tjäna lite pengar. Den kan heta "myrslottet, skilsmässa och kärlek"

Starkt jobbat! 🫶
 
  • Gilla
miafors och 2 till
  • Laddar…
M Malros skrev:
Fasen vad stolt du ska vara över dig !
T Thel skrev:
🐜
Singel än?😊
Vilket pannben och jävlaranamma du besitter.
Trist att du blev förd bakom ljuset i ditt husköp.
Att du bara orkade, jag hade nog anlitat solstickan för att fixa allt jobb med huset.😉
Slutresultatet av allt ditt slit blev ju riktigt bra och snyggt som bara den👍
Nu när du gått igenom skärselden så hoppas jag du och barnen får njuta av ert fina boende i lugn och ro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.