Du är fantastisk! Jomen, verkligen. Du är HELT fantastisk! Det är makalöst vad du stått ut med när det gäller huset, och jag tänker att det knappast blev lättare av sorgen över ett havererat äktenskap och den allmänna stressen över att vara tvåbarnsförälder och dessutom sjukskrivningen ovanpå allt. Men vilken otrolig förebild du är för dina barn: de ser att man kan vara ledsen, arg, förtvivlad, förbannad, desperat - och godtrogen, naiv, allt det där som vi inte förväntas vara och inte gärna vill erkänna - MEN också torka tårarna, smälla hårt i dörren, sparka på de förbannade ruttna bräderna och kavla upp ärmarna och komma igen. Det är starkt och positivt och visar dina barn att även vuxna kan klappa ihop, och att när man varit arg och ledsen så reser man sig och försöker göra något åt skiten. Det är otroligt vilket ställe det här kommer att bli när du är färdig - och de förra ägarna skulle inte känna igen sig. Och DÅ, när du står där med det mesta fixat, ska du skåla i bubbel, hissa flaggan, fira med tårta och känna att du är banne mig otrolig som klarat de här motgångarna <3
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Behöver nog gå i terapi efter att ha läst detta inlägget… Starkt jobbat!
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
Jag känner igen mig i så mycket men jag förstår inte hur du haft råd. Jag har upptäckt att jag måste gräva nytt avlopp, byta fönster, fixa el, byta tak mm på mitt nyinköpta hus och vet fasen inte hur jag ska få till det. Men det handlar inte om att vara stark utan det bara måste gå....Jag förstår att du behöver kräkas!
 
Hur kan man som säljare sova gott efter att ha sålt ett hus i det skicket?
Vilka svin som inte har ryggrad nog att svara på dina frågor, och mäklaren som bara ville sälja.. usch!!

Huset kommer att bli jättefint, du kan vara så stolt över dig själv som kämpar på så hårt! Krya på dig!
Lycka till med allt!
Du är grym🌟
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 4 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
Du är inget mindre än en superwoman!💪Har aldrig hört något liknande. Stort lycka till med resten 🤗
 
  • Gilla
newgirl och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att tacka nej till 300 000 kr för att "pengar inte är allt" är som att erkänna att man håller på att lura någon.....

Tycker du verkar driven, kunnig och duktig. Du kommer fixa det här!
Ser man huset har jag svårt att tro att det ens kostade 300000. Det är ju ett ruckel på landet. Dock ser det ju ganska musigt ut inne när hon renoverat
 
Wow! Otroligt bra jobbat trots vad som kanske känns som ständig motvind!
Heja dig! Det här fixar du ☺️
 
T Thel skrev:
Kan jag få lite kloka råd och tips av alla här inne. Har nu bott i huset under alla 4 säsonger och kan konstatera följande.

Vinterhalvåret gick att uthärda. Var mest golven som var kalla och jag löste detta genom att lägga ut mattor överallt. Barnen tyckte leken hela havet stormar funkade utmärkt då😂
Jag tog ut en riktigt överflådig värmekamera för att se vart alla köldbryggor fanns och som väntat alla hörn, och vinklar vid golv/tak samt fönster, Någon enstaka fläck mitt på väggarna. Eftersom jag bara har åker runt hela tomten blåser det konstant och värst var det stormiga dagar då drog det i hela huset. Men hur eller hur så överlevde vi.

Sommaren är hemsk. 29grader soliga dagar på övervåningen och sömnen katastrof. Har det varit soligt och varmt i några dagar för att sedan skifta till sämre så är huset ändå varmt i någon/några dagar extra. Främst övervåningen.
Jag har rullgardiner nere nästan 24/7 men går man nära dessa så känner jag värmen bara osa från dom.

Som väntat när jag rev lite ytterpanel samt skafferiväggen i köket har jag tretex skiva, innervägg stående plank och ytterpanel utan luftspallt så min första tanke var att tilläggsisolera fasaden och byta ut de gamla handblåsta ruttna fönstren (tar emot då jag älskar stilen men vissa fönster är extremt rötskadade)
Tanken är även att byta ut den gamla isoleringen i nockvinden vid takbytet.

Men nu börjar jag vela. Dels för att gamla hus inte får bli hur täta och klimatsmarta som helst men även fall dessa åtgärder kommer hjälpa tillräckligt. Både ur kyla och värme.
Funderar på att köpa en trådlös termometer för att se hur värmen ser ut på vinden för att få lite statistik.

första vintern i huset och med bergvärme installerat låg energiförbrukningen mellan november till mars mellan 912-1472 kwh/månaden

Vad rekommenderar ni?
*Vill få det mindre dragit på vintern
*vill få ned värmen på sommaren
*en önskan hade varit att få lite mer ljudisolerat huset då jag verkligen hör allt igenom väggarna idag.
Grymt kämpat med allt, huset blir toppen!

Mitt bästa tips för isolering är att sätta skivor typ "västkustskiva".
Det är enkelt, går fort, inga köldbryggor.
50mm skiva motsvarar 80mm isolering.
Vinddukar etc behövs ej, det är inbyggt.
Du tar först bort läkt och de genomrötna brädorna i fasaden. Byt ut mot bättre begagnade om det är väldigt stor del av brädan som är röten. Sen sätter du upp skivor över hela fasaden rakt på den gamla fasaden alltså.
Ovanpå detta sätter du spikläkt och ny fasad. Grundmålade brädor är inte dyrt om du väljer rätt dimension och leverantör, och du kan vänta nåt år med att måla om pengarna tryter.

Kan varmt rekommendera detta, gjordes på 6 dagar med hjälp av 2 pensionärer på mitt förra hus (oisolerat fritidshus), hade fått offerter på mellan 180 till 250k samt tid för arbete 4-8 veckor från olika firmor med olika sorters isolering, men vi gjorde det alltså själva på en vecka ungefär inkl fasad!

Då kan man tänka sig att det var jättedyrt, men jag letade upp en leverantör av skivorna i Norrland som inklusive frakt var ca 40% billigare än att köpa på närmare butik.
Fasadbrädor och läkt köptes på både byggmax och k-rauta beroende på vem som var billigast.
Totalsumman landade på drygt 80k.

Lycka till!!💪

PS. Aspartam är giftigt för myror, försök hitta nån lightläsk eller saft som fortfarande sötar med det och häll ut överallt. 👍
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Förstår helt och fullt behovet! Det senaste året har jag "bara" tampats med 2, nej 3 sprutande kranar, ett totalhavererat avlopp där badrummet samt köksskåp svämmade över, låskolv på ytterdörr som gav upp, musinvasion och krånglande gaspanna. Det jag tar med mig är en jä*la massa ny kunskap och jag tänker att du kommer känna dig så otroligt stolt och nöjd när du är igenom det värsta! Jag tänker så i alla fall för att tänka på annat sätt är liksom inte ett alternativ. Det bara måste gå och sedan kommer det bli bra!
 
T Thel skrev:
🐜
T Thel skrev:
Fixa stammar och avlopp och förhoppningsvisäven gröva om brunnarna samt dra om farlig el ute till dom.

Lyckas utrota myrorna
Påbörja bytet av fasaden som är rutten så att myrorna inte har någonstans att bo.

Byta ut taket 😊
Arma du! Helt otroligt att du ändå orkar!
 
T Thel skrev:
🐜
Helvete! Läste allt! Är det nått du har så är det sisu!! Jävlar vad du har kämpat!
Se aldrig ner på dig själv eller din kunskap. Du är grym!
Lova att ta hand om dig själv så du inte går helt sönder. Jag vet hur hårt man kan krascha och aldrig bli bra igen och du har barn som behöver dig.
Förstår att du behöver vädra /kräkas ut men fan du är briljant!
💚
 
  • Gilla
spider3 och 2 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
Herre jävlar! Man tror inte det är möjligt att råka ut för så mycket skit som du har gjort och jag är grymt imponerad av att du inte helt klappat ihop!
Som ensamstående och i viss mån tjej är det ibland en utmaning att ha gamla hus. Jag måste erkänna att du ger mig kraft att ta mig an mina egna utmaningar! ❤️
 
  • Gilla
Sonny Rosen
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
Herre jädrar vilket öde!! All beundran! 👏👏👏
 
T Thel skrev:
Otroligt bra jobbat med hänsyn till allt du gått igenom!! Har du någongång tänkt på att flytta tillbaka till Norrland?
 
All cred till dig! Hoppas du inte börjat avsky ditt hus. Jag hoppas ni får en lång kärleksfull relation efter allt slit! Du är fanimej fantastisk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.