Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det förekommer säkert att vissa säljare väljer en köpare som betalar mindre men som verkar mindre krånglig men jag tror att de flesta köpare är villiga att betala rätt lite för det....
Hur mycket hade du kunnat tänka dig gå ned i pris när du säljer en villa för att sälja till nån du gillar mer än den som vill betala mer?🤔
Jag hade personligen inte kunnat tänka mig nåt alls så jag är nyfiken på hur mycket pengar det kan handla om ..
Det beror alldeles på vilken uppfattning jag fått av köparen, överlag. Men jag hade säkerligen kunnat tänka mig ett pris som var 10% lägre, om köparen visade för mycket tecken på krånglighet.
Om däremot köparen hade väldigt goda skäl för att pruta, så vore jag naturligtvis inte omöjlig.
Men som jag tolkade TS orsak, så hade jag snarast blivit förbannad om det framkommit.
 
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då bjuder man ju över sig själv.
Visst är det så, men ur ett taktiskt perspektiv får man vara medveten om att många (säljare) inte resonerar så rationellt. Och att ett sådant, förvisso rationellt, beteende kan väcka känslor hos säljaren.
 
Mycket bubblar ju ner till hur det tolkas att de andra bugivarna har "dragit" sig ur. Menar TS att de tagit tillbaka sina bud eller endast att de inte vill buda mer. Vid det första är det ju möjligt att förhandla. Om det är det andra så vore det konstigt då det går emot hela grejen med budgivning. Men allt är möjligt såklart men man får även vara beredd på att säljaren då väljer bort en och man går miste om objektet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
Hej,
försöker att köpa mitt första hus :)
Jag har 'vunnit' budgivningen eller rättare sagt alla andra budgivare som var överraskande få dessutom har dragit sig ur affären och jag är lite tveksamt det med och tror att jag har budit för högt. Budet ligger bara 155 000 över utgångspriset, men det är ju en slant ändå.
Ska träffa snart mäklaren igen och titta igen på huset. Kan jag då förhandla och prutar lite, kanske ner till utgångspriset? Eller mer?
Säljaren vill ha en snabb affär såklart och kanske gå med.

Får man göra så?
Tack!
Om du vill chansa och göra dig själv till en jobbig köpare så prova men om det vore jag som säljare hade jag utan att tveka valt någon annan med lägre bud.
Vi gjorde likadant frl några år sedan, sålde 100tkr billigare men fick en fantastisk köpare till huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Du behöver nog motivera sänkningen med någon konkret. Ex att budgivare 2 drog sig ur och du bara vill buda över budgivare 3. Ett annat sätt är att peka på någon i din besiktning som att tak eller liknande behöver bytas tidigare än väntat och att du därför omvärderar till 100k lägre.

Kan du motiveta är det enklare för säljaren att acceptera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det beror alldeles på vilken uppfattning jag fått av köparen, överlag. Men jag hade säkerligen kunnat tänka mig ett pris som var 10% lägre, om köparen visade för mycket tecken på krånglighet.
Om däremot köparen hade väldigt goda skäl för att pruta, så vore jag naturligtvis inte omöjlig.
Men som jag tolkade TS orsak, så hade jag snarast blivit förbannad om det framkommit.
Det ska mycket till för att man ska tacka nej till flera hundra tusen för att få knäppa en rövhattig köpare på näsan....

Jag hade inte sålt till någon annan under de premisserna, men jag hade definitivt inte varit så glad och snäll under resten av processen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det beror alldeles på vilken uppfattning jag fått av köparen, överlag. Men jag hade säkerligen kunnat tänka mig ett pris som var 10% lägre, om köparen visade för mycket tecken på krånglighet.
Om däremot köparen hade väldigt goda skäl för att pruta, så vore jag naturligtvis inte omöjlig.
Men som jag tolkade TS orsak, så hade jag snarast blivit förbannad om det framkommit.
Det är verkligen helt otroligt i mina öron... Om du säljer en villa för fem miljoner kan du tänka dig att gå ned 500 000 kr för att du gillar en säljare mer än en annan..... Det kan väl inte vara vanligt att säljare kan tänka sig det?
 
  • Gilla
krambriw och 2 till
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
Hej,
försöker att köpa mitt första hus :)
Jag har 'vunnit' budgivningen eller rättare sagt alla andra budgivare som var överraskande få dessutom har dragit sig ur affären och jag är lite tveksamt det med och tror att jag har budit för högt. Budet ligger bara 155 000 över utgångspriset, men det är ju en slant ändå.
Ska träffa snart mäklaren igen och titta igen på huset. Kan jag då förhandla och prutar lite, kanske ner till utgångspriset? Eller mer?
Säljaren vill ha en snabb affär såklart och kanske gå med.

Får man göra så?
Tack!
Har budgivaren stannat i budgivningen? Eller har de lagt ett bud över ditt och ångrat köpet och vill dra sig ur? Man kan inte säga att buden dras tillbaka för att man inte vann budgivningen😴
 
Redigerat:
Ts får väl förtydliga hur budgivningen gått till, vi vet inte om man dragit bort bud eller inte vill lägga högre. Min tolkning var att ingen av de andra ville gå högre, men kan vara fel utifrån att vi använder ord olika så kanske även ts.
 
Nja…. Att ett bud som inte är ledande dras tillbaka, det kan man ignorera.

Det är två skilda scenarier om jag ger ett bud som är det enda eller ledande, säljaren accepterar inte budet. Jag drar tillbaka budet. Då skall det inte fungera som en bas för nya bud.

Men om jag förlorar en budgivning och säger jag drar tillbaka mitt bud. Det skall inte påverka förhållandet mellan vinnande budgivare och säljare. Vore jag säljare skulle jag bli skitsur om en vinnare börjar förhandla priset efter vunnen budgivning.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nja…. Att ett bud som inte är ledande dras tillbaka, det kan man ignorera.

Det är två skilda scenarier om jag ger ett bud som är det enda eller ledande, säljaren accepterar inte budet. Jag drar tillbaka budet. Då skall det inte fungera som en bas för nya bud.

Men om jag förlorar en budgivning och säger jag drar tillbaka mitt bud. Det skall inte påverka förhållandet mellan vinnande budgivare och säljare. Vore jag säljare skulle jag bli skitsur om en vinnare börjar förhandla priset efter vunnen budgivning.
Så tänker jag med.
 
H hempularen skrev:
Nja…. Att ett bud som inte är ledande dras tillbaka, det kan man ignorera.

Det är två skilda scenarier om jag ger ett bud som är det enda eller ledande, säljaren accepterar inte budet. Jag drar tillbaka budet. Då skall det inte fungera som en bas för nya bud.

Men om jag förlorar en budgivning och säger jag drar tillbaka mitt bud. Det skall inte påverka förhållandet mellan vinnande budgivare och säljare. Vore jag säljare skulle jag bli skitsur om en vinnare börjar förhandla priset efter vunnen budgivning.
Jag fattar inte vad du menar. Om en budgivare drar tillbaka sina bud, det betyder att den inte vill köpa till dessa bud även om den blir erbjuden. Det är ju självklart att det påverkar de andra budgivarna?

Om det t.ex. plötsligt bara finns en spekulant med fem bud, varför i hela världen skulle den personen betala sitt högsta bud istället för sitt lägsta? Det finns ju ingen annan budgivare?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är verkligen helt otroligt i mina öron... Om du säljer en villa för fem miljoner kan du tänka dig att gå ned 500 000 kr för att du gillar en säljare mer än en annan..... Det kan väl inte vara vanligt att säljare kan tänka sig det?
Vanligt vet jag inte men jag har också nekat budvinnaren att köpa och tagit tvåan. Fick känslan av det skulle vara en strulig köpare. Det var dessutom en överklasskärring från Stockholm som ville köpa min lägenhet i Skåne så det kändes helt rätt att ta tvåan som var skåning…

Det är inte alla som tycker pengar är allt. Och hade en köpare gjort som trådskaparen här funderar så hade jag absolut nekat dom att köpa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Vanligt vet jag inte men jag har också nekat budvinnaren att köpa och tagit tvåan. Fick känslan av det skulle vara en strulig köpare. Det var dessutom en överklasskärring från Stockholm som ville köpa min lägenhet i Skåne så det kändes helt rätt att ta tvåan som var skåning…

Det är inte alla som tycker pengar är allt. Och hade en köpare gjort som trådskaparen här funderar så hade jag absolut nekat dom att köpa.
I en husförsäljning med besiktningsklausul kan jag förstå att man vill undvika struliga köpare men en lägenhetsaffär? Sekunden kontraktet är påskrivet och handpenningen överförd så finns det väl knappt något dom kan ställa till med?

Men jag respekterar er som sätter ett högt pris på er integritet och stolthet. Min är värd typ en värdecheck på 300:- på Polarn och Pyret.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
G
SonjaSt SonjaSt skrev:
Hej,
försöker att köpa mitt första hus :)
Jag har 'vunnit' budgivningen eller rättare sagt alla andra budgivare som var överraskande få dessutom har dragit sig ur affären och jag är lite tveksamt det med och tror att jag har budit för högt. Budet ligger bara 155 000 över utgångspriset, men det är ju en slant ändå.
Ska träffa snart mäklaren igen och titta igen på huset. Kan jag då förhandla och prutar lite, kanske ner till utgångspriset? Eller mer?
Säljaren vill ha en snabb affär såklart och kanske gå med.

Får man göra så?
Tack!
Det får man väl men det är ju inte enligt normala sociala koder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.