A
T Taxture skrev:
Att låna för att finansiera konsumtion är det som ”driver marknaden”………
Folk ska köpa mer och dyrare än dom egentligen har råd med 🤪
Ja det har ju nästan hela Sveriges befolkning gjort. De skiter nästan på sig av en modest ränta om 4%.

I vettiga länder ska bostaden vara amorterad inom 30 år.

Om nuvarande utveckling står sig i 30-40 år till kommer dina eventuella barn knappt ha råd att köpa en glass i Polen. Men så länge du har det bra nu så..
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Själv har jag färdigamorterat inom dom närmsta 10 åren…….. helt enligt ”planen”
Och dom som inte amorterar får väl göra som dom vill?
 
A
B Backspegel skrev:
Jag var lite aktiv i den här tråden i början men hoppade ur då jag tolkar mycket av det du skriver precis på det sätt @JohanLun beskriver. Jag har läst alla inlägg och hur han tålmodigt bemöter och är konstruktiv till dina utmaningar, men du anser att det statens fel att du inte kan få vad du vill ha. Du har så klart din fulla rätt att svära över skattesystemet och du har din fulla rätt att tycka att det är orättvist, men du framstår mest som någon med fokus på vad som gynnar DIG. Så är inte skattesystemet uppbyggt. Att din sambo inte jobbar fullt ut är inte lönsamt för landet. Det valet får ni gärna göra, men jag förstår inte varför vi andra skulle bidra till det genom sambeskattning. De flesta av mina kompisar har två (välbetalda) heltidsjobb, ingen hjälp från mor-och farföräldrar men vi har löst det. Köpt in barnvakt, vabbat halvdagar var etc. Det går om man vill. Och det här långt före covid när kontorsnärvaro var ett krav.
Nej det är inte statens fel att jag inte kan maxa ett bostadsköp. Däremot finns det ett tydligt system som är till fördel för de som är inne på marknaden (kapitalägare) (inklusive jag själv) och motverkar de som är utanför.

Med det kapital jag har byggt upp är det i princip omöjligt för en annan yngre löntagare att komma ikapp. Även om denne är enormt produktiv så växer mitt kapital hela tiden och har låg beskattning medan den unge lönearbetaren får enorma marginalskatter på låga inkomster. Man kan inte bara säga åt alla att ”det är bara att starta bolag”. Det behövs även anställda för att ett land ska fungera.

Klyftorna i Sverige har vuxit mest i västvärlden i princip nu under en längre period. Och det är diffen mellan kapitalägare och löntagare som drivit hela utvecklingen.
 
Men i princip alla kan bli ”kapitalägare” men många väljer lånekonsumtion före sparande / investeringar…….
 
A
T Taxture skrev:
Själv har jag färdigamorterat inom dom närmsta 10 åren…….. helt enligt ”planen”
Och dom som inte amorterar får väl göra som dom vill?
Grattis. Det lär behövas iom att hushållens lån gemensamt nu är runt 5000 miljarder. Svenskar har belånat sig sönder och samman för att finansiera en levnadsstandard man egentligen inte har råd med.

Ivrigt påhejat av staten som gör det enklare och billigare att låna.
 
A
T Taxture skrev:
Men i princip alla kan bli ”kapitalägare” men många väljer lånekonsumtion före sparande / investeringar…….
Snarare vill alla försöka hoppa på bolånekarusellen.
 
Clarken37 skrev:
Snarare vill alla försöka hoppa på bolånekarusellen.
Det kan man göra genom att köpa aktier i Fastighetsbolag också. Något enklare att gå ur exponeringen för fastigheter den dagen man vill det.

När jag kollade för några år sedan så hade det varit mer lönsamt att köpa aktier i Wallenstam 1999, istället för att köpa en villa. Möjligen har det jämnat ut sig nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Och av den anledningen väljer företag att ta in utländsk arbetskraft som kan sitta i utlandet för de tjänster de klarar av. Nu sitter ofta IT, Support, ekonomi (enklare tjänster) etc i låglöneländer. Det i sin tur leder till lägre priser för konsument eftersom bolagens kostnader minskar kraftigt.

Som exempel kan vi ta flygbolaget SAS. De betalar sina gamla flygvärdinnor 50-60k per månad men konkurrerar med bolag som betalar hälften. Går sådär för Sas som måste få enorma skattemedel konstant för att överleva

Hade man luckrat upp så att arbetsgivaravgifter sänkts och även tillåtit mycket lägre löner så hade det gjort marginell skillnad i de stora bolagen. Allt som går att outsourca till billigare personal har redan gjorts i princip.

Däremot hade vi sannolikt fått ett enormt inflöde till enkla jobb med gästarbetare vilket hade sänkt priserna på tex målning kraftigt.
Är det begripligt för dig att om man sänker lönerna och sänker skatterna, så dels så gäller det även dig - du får lägre lön, betalar mindre i skatt, men har liksom "lika mycket kvar".

I många länder skulle du dessutom ha mindre kvar efter nödvändiga utgifter, eftersom en hel del av det som idag finansieras med skatter, skulle du tvingas betala själv.

Din människosyn är rätt skrämmande, där du tillhör en priviligierad elit som ska ha rättigheter men få skyldigheter, medan t.ex. en yrkeskunnig målare inte är värd sin lön...

Man kan ju undra över vilka nyttigheter för samhället du tillför.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det som tar emot är att jag vill ha en trädgård och uteplats åt barnen. Samt sambons ovilja att bo i lgh.

Hade jag inte haft barn hade jag redan nu bott i hyresrätt och haft ett landställe. Ser ingen som helst poäng i att bo i villa annars ärligt talat.
Så då hjälper inte oreglerade hyror eller fler hyresrätter er situation alls om jag förstår dej rätt.

T Taxture skrev:
Skippar du Teslan och några resor till Disneyland så har du mer pengar till boendet……
Kör hellre Daccia än Tesla och bor bra 😜
Jag skulle gärna äga och köra Tesla, men väljer att bo i egenbyggt skuldfritt boende och åker enklare bränslesnål bil då kapital kostnaden på Teslan i dagsläget sannolikt gör milen orimligt dyra. (När behoven eller förutsättningarna ändras är det ju bara att köpa önskat fordon, att låna till konsumtion/ bil är inte aktuellt)

För egen del är fritidshuset och Norrlandsresor mer lockande än Disneyland, men dömmer inte dem som flyger intercontinentalt utan tycker att alla får göra som de vill sålänge de betalar själva och inte gnäller på mina val.
Clarken37 skrev:
Jag tänker på mina barn. Jag vill att Sverige som land upprätthåller sitt välstånd. Att låna pengar för att finansiera konsumtion och inteckna framtida generationer känns oansvarigt
Jag tänker på mitt barn och ser till att bygga och renovera själv, byggande av permanentboendet var ju betydligt enklare att klara av innan man skaffat smått. Att sen underhålla det man byggde när man var i tjugoårsålden är ju inte så betungande som femtiplussare (om man som jag valt vettiga mtrl och byggsätt)
Det är ju betydligt lönsammare att göra det själv än att försöka lönearbeta mer för att sen leja bort tex målningen.

För att betala de topppriser som krävs för den av er önskade bostaden i den överhettade huvudstadsregionen behöver du väl i princip dubbla din inkomst om nu de önskade villorna kostar ca 15 mille?

Clarken37 skrev:
Snarare vill alla försöka hoppa på bolånekarusellen.
Det är för sent skulle jag vilja säga, om du skulle lånat borde du nog passat på då priset på pengar var historiskt lågt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
S skogaliten skrev:
Är det begripligt för dig att om man sänker lönerna och sänker skatterna, så dels så gäller det även dig - du får lägre lön, betalar mindre i skatt, men har liksom "lika mycket kvar".

I många länder skulle du dessutom ha mindre kvar efter nödvändiga utgifter, eftersom en hel del av det som idag finansieras med skatter, skulle du tvingas betala själv.

Din människosyn är rätt skrämmande, där du tillhör en priviligierad elit som ska ha rättigheter men få skyldigheter, medan t.ex. en yrkeskunnig målare inte är värd sin lön...

Man kan ju undra över vilka nyttigheter för samhället du tillför.
Trist att du också ägnar dig åt ogrundade personangrepp.

jag har inga som helst problem med att utsättas för konkurrens. Jag utsätts för det från hela världen hela tiden.

Huruvida någon är ”värd sin lön” eller ej är inget jag uttalat mig om. Det jag inte förstår är varför vissa grupper, tex hantverkare, ska skyddas från utländsk konkurrens medan tex en som jobbar med IT-support eller ekonomi inte ska göra det?

Kan du förklara för mig om du tycker det är OK för ett företag som tex Ericsson att outsourca halva bolagets personal (som enkom jobbar mot Sverige) till låga löner i Indien? medan det är förbjudet att anställa målare för samma pengar att måla hus i Sverige?
 
Redigerat av moderator:
A
F fribygg skrev:
Så då hjälper inte oreglerade hyror eller fler hyresrätter er situation alls om jag förstår dej rätt.


Jag skulle gärna äga och köra Tesla, men väljer att bo i egenbyggt skuldfritt boende och åker enklare bränslesnål bil då kapital kostnaden på Teslan i dagsläget sannolikt gör milen orimligt dyra. (När behoven eller förutsättningarna ändras är det ju bara att köpa önskat fordon, att låna till konsumtion/ bil är inte aktuellt)

För egen del är fritidshuset och Norrlandsresor mer lockande än Disneyland, men dömmer inte dem som flyger intercontinentalt utan tycker att alla får göra som de vill sålänge de betalar själva och inte gnäller på mina val.

Jag tänker på mitt barn och ser till att bygga och renovera själv, byggande av permanentboendet var ju betydligt enklare att klara av innan man skaffat smått. Att sen underhålla det man byggde när man var i tjugoårsålden är ju inte så betungande som femtiplussare (om man som jag valt vettiga mtrl och byggsätt)
Det är ju betydligt lönsammare att göra det själv än att försöka lönearbeta mer för att sen leja bort tex målningen.

För att betala de topppriser som krävs för den av er önskade bostaden i den överhettade huvudstadsregionen behöver du väl i princip dubbla din inkomst om nu de önskade villorna kostar ca 15 mille?


Det är för sent skulle jag vilja säga, om du skulle lånat borde du nog passat på då priset på pengar var historiskt lågt.
Nej oreglerade hyror är bara en principsak som skulle göra hela bostadsmarknaden bättre och vettigare för alla.

Jag ser hellre att mina barn får agera på en marknad där man kan få en HR direkt till lite högre pris än stå i kö tills de är 40-50.

Nu behöver vi inte 15 msek för att bli nöjda som tur är.
 
Clarken37 skrev:
Kan du förklara för mig varför du tycker det är OK för ett företag som tex Ericsson att outsourca halva bolagets personal (som enkom jobbar mot Sverige) till låga löner i Indien medan det är förbjudet att anställa målare för samma pengar att måla hus i Sverige?
Nä, eftersom jag inte vet uttalar jag mig inte om Indien men EUs målare är ju välkommna att arbeta här oavsett om de är anställda eller egenföretagare, att du tjänar bra innebär dock inte att det är billigt att leja bort jobbet trots att du har en bra lön lär det ju löna sig att måla själv oavsett.

Du får anställa vem du vill från EU såvitt jag vet och eftersom du väl är privatperson är du ju inte bunden av några kollektivavtal utan kan erbjuda vilken summa du vill, bjuder du tillräckligt kanske du får tag i en erfaren utbildad målare som vill jobba åt dig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Nä, eftersom jag inte vet uttalar jag mig inte om Indien men EUs målare är ju välkommna att arbeta här oavsett om de är anställda eller egenföretagare, att du tjänar bra innebär dock inte att det är billigt att leja bort jobbet trots att du har en bra lön lär det ju löna sig att måla själv oavsett.

Du får anställa vem du vill från EU såvitt jag vet och eftersom du väl är privatperson är du ju inte bunden av några kollektivavtal utan kan erbjuda vilken summa du vill, bjuder du tillräckligt kanske du får tag i en erfaren utbildad målare som vill jobba åt dig.
Jo som privatperson kan man i teorin göra det. (Men höga arbetsgivaravgifter och moms kommer man inte ifrån) Men kollektivavtalen är det som styr marknaden i stort.
 
Clarken37 skrev:
Jag ser hellre att mina barn får agera på en marknad där man kan få en HR direkt till lite högre pris än stå i kö tills de är 40-50.
Dina ungar kan precis som mitt barn hyra en nybyggd HR, eftersom hyressättningen är fri på nybyggen är det ju redan nu möjligt att få en nybyggd lägenhet utan att stå i kö (om man har råd)

Om ni istället för att förespegla barnen ett liv i hyrd bostad försöker vara goda förebilder och visar era kids att man kan bygga och renovera själv med egna händer kan man hoppas att att ungarna inte behöver bo hemma tills de blir femtio utan att de lär sej och förstår vikten av eget arbete med den ägda bostaden redan medan de är barn. När de sen blir tonåringar är det ju lönsamma kunskaper att ha (som du vet kostar ju även en outbildad snickare som kan bygga in en garderob norr om 500kr/h) och är man lite frammåt och bra på det man gör kan man ju snickra eller måla på accord och tjäna rätt bra på 'enkla' jobb som fönsterbyten eller ommålning av villor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jo som privatperson kan man i teorin göra det. (Men höga arbetsgivaravgifter och moms kommer man inte ifrån)
Fel, som privatperson behöver du inte betala moms då du anställer någon för arbete på din privatbostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.