A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Så himla taskigt! Vem eller vilka gör ALLT i sin makt för att upprätthålla lönenivån i din bransch, då?

150 tusen kronor är väl i paritet med arbetsgivarens lönekostnader för dig under en månad. Man kan undra om det sitter en målare någonstans och läser den här tråden på sin semester och tänker "150 papp för att sitta på ett fancy kontor och vända papper och klicka lite på datorn!? Bättre han är hemma och slabbar färg istället..."
1. Ingen alls. Det gör nästan ingen där det råder fri konkurrens med mindre inblandning från facken och så ska det vara. Är man rädd för att någon från utlandet ska ”ta ens jobb” för att de gör det billigare så vet man någonstans om att man är överbetald för det jobb man gör. Min rädsla för sådant är NOLL. Jag välkomnar alltid konkurrens.

2. Det gör det säkert. Den målaren förstår nog det absurda i situationen om de är någorlunda smarta. Av de 150k som mitt företag betalar mig tillfaller 90+ till staten. Att staten säger åt en sådan kassako att gå hem och måla utan att betala skatt verkar ju hål i huvudet tycker du inte?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
pensionärer med låg inkomst ska kunna bo kvar i 15msek kåkar på Lidingö.
Du menar såna människor som flyttade dit när Lidingö var ”landet” och ingen ville bo där?

Varför ska dom tvingas bort från sina hem med höjda fastighetsskatter?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
Låga månadskostnader är effekten av att köpt boende man haft råd med samtidigt som man amorterat bort lånen……..
Själv har jag kunnat minska arbetstiden samtidigt som levnadskostnaderna sjunkit…..

Så ökade fastighetsskatter blir = flytta till nått ställe där jag inte vill bo eller göra som TS jobba istället för att umgås med barn

Så mitt råd är ju att sänk standarden och kraven och köp det ni har råd med och njut mer av livet
Det som möjliggjort din stora amortering har att göra med att staten fixade nollränta i nästan 10 år. Att du och jag skulle få det privilegiet har kostat Sverige enormt mycket. Kronan har devalverats enormt och Sveriges ekonomiska utveckling har gått åt pipsvängen.

Det reala värdet på din bostad har inte ökat ett smack. Det är på samma nivå nu som 2016. Du har fått en ökning av Kalle-anka pengar.

Om vi inte haft en sådan bostadsbubbla där vi måste sitta med västvärldens lägsta fastighetsskatt och folk som är livrädda för en ränta på ynka 3-4% hade vi kunnat agera annorlunda och se en stark ekonomi, valuta och reala värden som ökar.

Hela ditt och mitt ”välstånd” är lånefinansierat av klåpare
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det reala värdet på din bostad har inte ökat ett smack. Det är på samma nivå nu som 2016. Du har fått en ökning av Kalle-anka pengar.
Är inte speciellt intresserad av värdet på min bostad utan uppskattar värdet av att bo i den.
Betalar gärna högre reavinstskatt om jag samtidigt slipper fastighetsskatterna då jag köpt för att bo och inte tjäna pengar på bostaden
 
  • Gilla
Sthlm_ och 4 till
  • Laddar…
Skippar du Teslan och några resor till Disneyland så har du mer pengar till boendet……
Kör hellre Daccia än Tesla och bor bra 😜
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
Är inte speciellt intresserad av värdet på min bostad utan uppskattar värdet av att bo i den.
Betalar gärna högre reavinstskatt om jag samtidigt slipper fastighetsskatterna då jag köpt för att bo och inte tjäna pengar på bostaden
Ja om du totalt skiter i det reala värdet av dina tillgångar och dina inkomster så förstår jag att det är lugnt för dig. Speciellt om du dessutom hatar att åka utomlands
 
Mina inkomster räcker gott till mina utgifter och lite sparande på det åker även utomlands nån gång ibland och har inget behov av att ha dyrare bil än grannen osv…..

Anpassa utgifterna efter inkomsterna och vad som är nödvändigt borde vara ett skolämne för många…….
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nja, det är ett partsinlägg. Nationalekonomi är inte fakta utan en modell. Det är enligt mig skillnaden mellan ekonomi och matematik/fysik.
Liten utstickaren här då. Men det som skiljer där är matematiken, iom att den baseras på definitioner. Och logiska operationer på dessa.

Fysik och nationalekonomi är tämligen likartade iom att båda de baseras på observationer i verkligheten, och så gör man modeller för att beskriva den observerade verkligheten.
J JohanLun skrev:
Initialt kostar det, effekten -kanske- kommer sen, jag säger inte emot att det kan finnas en logik i det. Om din teori funkar kommer det kompenseras.
Finns ganska mycket empiri världen över.
I Nordkorea tar staten hela BNP. Man kan se det som en skattekvot på 100%. Och så delar staten ut bidrag. Det har lett till 0% tillväxt under +60 år. Och det för en ekonomi som är där Sverige var i mitten på 1800-talet.
I starkt motsats till detta har vi Sydkorea som haft en liten stat med låg beskattning och knappt några bidrag. Där har tillväxten varit enorm. Troligen störst i världen under senaste 60 åren. Man har gått från en 1800-tals ekonomi till att vara i paritet med Europa.

Man kan också göra så att man tittar på alla OECD-länderna över en säg 10 års-period. Då är tillväxten starkt omvänt proportionell mot skattekvoten. Desto högre skatt, desto lägre tillväxt.

Europa halkar också efter USA när det gäller tillväxt. Något som uppmärksammats i media på senare tid. Vi har också mer skatter och regleringar här. Vi binder ris åt vår egen rygg.
J JohanLun skrev:
Därmed förstår jag att din önskan om pendling <30 minuter är väldigt viktig. Och att ha nära till aktiviteter. Det är viktigt ÄVEN om man inte jobbar övertid.
Sådant kan man ju önska. Och även ordna till priset av något annat. Men för Stockholmare så skulle jag tro att majoriteten ligger över 30 min.
Själv har jag legat på 60 minuter enkel väg under många år. (Men ändå hunnit med att underhålla huset. Utan större problem).

D Dilato skrev:
Jag ser hellre att skatten tas bort helt och att vinstskatten höjs från 22% till 30% som all annan kapitalvinstskatt.
Kapitalbeskattning är detsamma som böter på produktivitet.
Desto lägre tillväxt och levnadsstandard man vill ha, desto högre kapitalbeskattning ser man till att ha.
D Dilato skrev:
i Sverige konsumerar man ju upp hela löneutrymmet...
Dock sitter hushållen på ca 3822 mdr på avista bankkonton. Och ca 1000 mdr till på fasträntekonton. Dom är uppenbarligen lite långsamma med att konsumera upp allt.

J JohanLun skrev:
Liksom min sympati för de som gnäller över marginalskatter är obefintlig.
Tråkigt att höra att du inte har någon sympati för brottsoffer.

Clarken37 skrev:
För att jag har råd såklart. Jag kör hellre en Tesla än en Dacia om jag kan.
Tvärtom för mig dock. Att ha en Tesla som står i garaget och tappar värde är ungefär som att vaska på krogen. Jag gör ingetdera. Trots att jag har råd.

J JohanLun skrev:
Tror du hela Sveriges ekonomi och kriminalitet skulle lösas med sänkta marginalskatter?
Vad skall menas med "Sveriges ekonomi"? Statens budget?
Om stat kommun mm får krympta budgetar rör vi oss längre från en Nordkoreansk ekonomi. Det är positivt för alla som vill ha högre levnadsstandard.

Men för de som vill ha en Nordkoreansk ekonomi så är ju en lösning att staten tar hand om mer av BNP.

J JohanLun skrev:
Skriv gärna var jag gjort personangrepp så har jag en chans att be om ursäkt.
Tja, ditt inlägg #590 adresserar bara person iaf. Om det skall klassas som personangrepp är mer en definitionsfråga.
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
Mina inkomster räcker gott till mina utgifter och lite sparande på det åker även utomlands nån gång ibland och har inget behov av att ha dyrare bil än grannen osv…..

Anpassa utgifterna efter inkomsterna och vad som är nödvändigt borde vara ett skolämne för många…….
Jag tänker på mina barn. Jag vill att Sverige som land upprätthåller sitt välstånd. Att låna pengar för att finansiera konsumtion och inteckna framtida generationer känns oansvarigt
 
A
T Taxture skrev:
Skippar du Teslan och några resor till Disneyland så har du mer pengar till boendet……
Kör hellre Daccia än Tesla och bor bra 😜
Hae aldrig kört Tesla
 
A
T Taxture skrev:
Du menar såna människor som flyttade dit när Lidingö var ”landet” och ingen ville bo där?

Varför ska dom tvingas bort från sina hem med höjda fastighetsskatter?
För att vi inte kan ha ett system som är unikt i västvärlden som förstör bostadsmarknaden för 99,99% för de 0,01% du pratar om
 
A
D daVinci skrev:
Liten utstickaren här då. Men det som skiljer där är matematiken, iom att den baseras på definitioner. Och logiska operationer på dessa.

Fysik och nationalekonomi är tämligen likartade iom att båda de baseras på observationer i verkligheten, och så gör man modeller för att beskriva den observerade verkligheten.

Finns ganska mycket empiri världen över.
I Nordkorea tar staten hela BNP. Man kan se det som en skattekvot på 100%. Och så delar staten ut bidrag. Det har lett till 0% tillväxt under +60 år. Och det för en ekonomi som är där Sverige var i mitten på 1800-talet.
I starkt motsats till detta har vi Sydkorea som haft en liten stat med låg beskattning och knappt några bidrag. Där har tillväxten varit enorm. Troligen störst i världen under senaste 60 åren. Man har gått från en 1800-tals ekonomi till att vara i paritet med Europa.

Man kan också göra så att man tittar på alla OECD-länderna över en säg 10 års-period. Då är tillväxten starkt omvänt proportionell mot skattekvoten. Desto högre skatt, desto lägre tillväxt.

Europa halkar också efter USA när det gäller tillväxt. Något som uppmärksammats i media på senare tid. Vi har också mer skatter och regleringar här. Vi binder ris åt vår egen rygg.

Sådant kan man ju önska. Och även ordna till priset av något annat. Men för Stockholmare så skulle jag tro att majoriteten ligger över 30 min.
Själv har jag legat på 60 minuter enkel väg under många år. (Men ändå hunnit med att underhålla huset. Utan större problem).


Kapitalbeskattning är detsamma som böter på produktivitet.
Desto lägre tillväxt och levnadsstandard man vill ha, desto högre kapitalbeskattning ser man till att ha.

Dock sitter hushållen på ca 3822 mdr på avista bankkonton. Och ca 1000 mdr till på fasträntekonton. Dom är uppenbarligen lite långsamma med att konsumera upp allt.


Tråkigt att höra att du inte har någon sympati för brottsoffer.


Tvärtom för mig dock. Att ha en Tesla som står i garaget och tappar värde är ungefär som att vaska på krogen. Jag gör ingetdera. Trots att jag har råd.


Vad skall menas med "Sveriges ekonomi"? Statens budget?
Om stat kommun mm får krympta budgetar rör vi oss längre från en Nordkoreansk ekonomi. Det är positivt för alla som vill ha högre levnadsstandard.

Men för de som vill ha en Nordkoreansk ekonomi så är ju en lösning att staten tar hand om mer av BNP.


Tja, ditt inlägg #590 adresserar bara person iaf. Om det skall klassas som personangrepp är mer en definitionsfråga.
Underbart inlägg. For the record; har inget som helst behov att köra en Tesla. Nu står det Skoda i grillen och det är helt ok
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att låna för att finansiera konsumtion är det som ”driver marknaden”………
Folk ska köpa mer och dyrare än dom egentligen har råd med 🤪
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
1. Ingen alls. Det gör nästan ingen där det råder fri konkurrens med mindre inblandning från facken och så ska det vara. Är man rädd för att någon från utlandet ska ”ta ens jobb” för att de gör det billigare så vet man någonstans om att man är överbetald för det jobb man gör. Min rädsla för sådant är NOLL. Jag välkomnar alltid konkurrens.

2. Det gör det säkert. Den målaren förstår nog det absurda i situationen om de är någorlunda smarta. Av de 150k som mitt företag betalar mig tillfaller 90+ till staten. Att staten säger åt en sådan kassako att gå hem och måla utan att betala skatt verkar ju hål i huvudet tycker du inte?
Du ser inte att det finns en gemensam mekanism här?
Du kostar arbetsgivaren 150 000 kr i månaden för att du kan få det, eftersom arbetsgivaren tycker att den kan betala dig så mycket.
Målaren lämnar offert på 150 000 kr för en husmålning för att hen kan få det, och husägaren tycker att hen kan betala så mycket.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du ser inte att det finns en gemensam mekanism här?
Du kostar arbetsgivaren 150 000 kr i månaden för att du kan få det, eftersom arbetsgivaren tycker att den kan betala dig så mycket.
Målaren lämnar offert på 150 000 kr för en husmålning för att hen kan få det, och husägaren tycker att hen kan betala så mycket.
Och av den anledningen väljer företag att ta in utländsk arbetskraft som kan sitta i utlandet för de tjänster de klarar av. Nu sitter ofta IT, Support, ekonomi (enklare tjänster) etc i låglöneländer. Det i sin tur leder till lägre priser för konsument eftersom bolagens kostnader minskar kraftigt.

Som exempel kan vi ta flygbolaget SAS. De betalar sina gamla flygvärdinnor 50-60k per månad men konkurrerar med bolag som betalar hälften. Går sådär för Sas som måste få enorma skattemedel konstant för att överleva

Hade man luckrat upp så att arbetsgivaravgifter sänkts och även tillåtit mycket lägre löner så hade det gjort marginell skillnad i de stora bolagen. Allt som går att outsourca till billigare personal har redan gjorts i princip.

Däremot hade vi sannolikt fått ett enormt inflöde till enkla jobb med gästarbetare vilket hade sänkt priserna på tex målning kraftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.