Det här kan väl ses som en fortsättning på min tidigare tråd där jag hade problem med en djupvattenpump som fastnat i brunnen, placerad under en huskropp. Nu har vi dragit och haft oss tills vajern brustit, så nästa idé är att försöka kapa slangen så nära den gamla pumpen som möjligt så vi kan ha ner en ny pump ovanpå den gamla eftersom vi ändå inte lyckades få upp den speciellt långt. Rörisen som va här hade inte hört talas om nån som gjort det men tyckte att det var inom möjligheternas ram att det skulle gå, så jag vänder mig till er för att höra om det möjligen är någon som har hört något om att detta skulle va möjligt?
God helg, må era vattenpumpar vara evigt fungerande!
 
Excel
Kanske är en galen idé men går det att spränga av slangen med dynamit? Tänker mig en ytterst liten laddning? Mata in laddningen i slangen tills ni når botten.
 
  • Gilla
cakism
  • Laddar…
Lååååång stubin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Lååååång stubin.
Stubinen är en elektrisk ledning.
 
D Dilato skrev:
Stubinen är en elektrisk ledning.
Äsch, så modernt. 😁
 
  • Haha
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Tror nonel är lämpligare i så fall.
Men vad var det för wire som brast när ni skulle hissa upp pumpen?
Och hur stark är slangen?
Kan man inte skicka ner en (grövre :) ) wire i slangen med någon form av expanderande don i änden som fäster i slangen.
Jag bara spånar men jag kan garantera att du är inte den förste som råkat ut för detta. Jag skulle börja med att ringa runt till diverse större rör- och pumpfirmor för förslag.

Och lite Youtube för underhållningen...
 
Redigerat:
  • Gilla
cakism och 1 till
  • Laddar…
De satte inga stödhylsor i PRK:n! 😲😉
 
  • Haha
  • Gilla
cakism och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De satte inga stödhylsor i PRK:n! 😲😉
Hmpf...

Kompensionshylsa heter det faktiskt. 🙄🙄😀😀😉😉

Sen ska man tillägga att detta är en "nymodighet", oklart när exakt när den exakt tillkom monteringsanvisningen...

https://assets.imi-hydronic.com/Doc...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf

En blå kompressionshylsa av plast, som används vid rörinstallationer, med slitsar på änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av monteringsanvisning för PRK-kompressionshylsa samt tabell som visar diameter i millimeter för olika rördimensioner (DN).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av kompenationshylsa med anvisningstext om användning av färgkodade hylsor för SDR-rör.
 
Redigerat:
  • Gilla
cakism och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla finurliga svar!
Spränga håller jag med om hade varit det absolut enklaste, det är faktiskt så de brukar göra om pumpen fastnar fick jag veta, men alla jag pratat med hittils säger att det inte finns på kartan när brunnen är under huskroppen då stötvågen från explosionen, om än liten, riskerar att skada huset.
K Kapsyl skrev:
Men vad var det för wire som brast när ni skulle hissa upp pumpen?
Och hur stark är slangen?
Kan man inte skicka ner en (grövre :) ) wire i slangen med någon form av expanderande don i änden som fäster i slangen.
En stålvajer som sitter fast i pumpen, till för att dra upp den med egentligen. Inte speciellt tjock, 4-5mm kanske. Expanderande don i slangen är ju en idé, men pump-fan sitter likförbannat fastkilad så vet inte om det kommer gå att få upp den när vajern brast före pumpen rubbade sig en millimeter. Ska kolla på nonel, och tack för underhållningen ;)

Jag ska ringa runt rör- och pumpfirmor absolut, men det känns som 90% av alla jag ringer till är på semester 😑 dåligt timing helt enkelt.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Jag antar att du har knackat (slagit) på pumpen nedåt för att se om det lossnar, t ex med ett spett?
 
C cakism skrev:
Spränga håller jag med om hade varit det absolut enklaste
Rackarns otur du har, men troligtvis så har en stenflisa gått ur hålet och då kilar pumpen fast, då den är konisk i toppen. Det går att skjuta/spränga av slangen vid pumpen, men laddningen ska då vara strax ovanför metallkopplingen. Sen nästa del i det hela är bara att dra i kabeln tills den går av på något ställe. den kommer att ramla ner till stopp. Orsak för att ta upp den, för att den är trasig eller vad. kom den med upp något eller tajt direkt efter någon halvmeter. Är det ev backventilen i pumpen som gett sig eller.
 
  • Gilla
cakism
  • Laddar…
Eftersom brunnen är under huset med bara 60cm, höjd mellan huset och marken så går det inte att få ner ett spett eller spränga eftersom tryckvågen hade skadat huset, och den gamla pumpen sitter fast på 50m djup... Den kom upp ca 10m åtminstone innan den fastnade, men det konstiga är att den inte går ner heller, den är liksom helt fastkilad och rör sig varken upp eller ner. Vajern har gått av så nu sitter den definitivt där.
 
Behövs det så mycket dynamit att huset skadas för att spränga av en plastslang på 50 meters djup?
Det funkar ju när grannen spränger för att bygga hus på 15 meters avstånd.

Om borrhålet är så eländigt till, borra ett nytt utanför huset.
Hur blev det så att huset är ovanför borrhålet?

Protte
 
  • Gilla
cakism och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Behövs det så mycket dynamit att huset skadas för att spränga av en plastslang på 50 meters djup?
Det funkar ju när grannen spränger för att bygga hus på 15 meters avstånd.

Om borrhålet är så eländigt till, borra ett nytt utanför huset.
Hur blev det så att huset är ovanför borrhålet?

Protte
Jag tyckte också det lät underligt men firman jag kontaktade sa att det inte kommer på fråga. Tryckvågen rör sig väl rakt uppåt.
Borra nytt är ju såklart sista utvägen, men vore skönt att slippa eftersom det är dyrt och vi får kommunalt V/A inom två år.
Det är en gammal ombyggd/tillbyggd sommarstuga så jag vet var väl helt enkelt någon som tyckte att det vore trevligt med ett extra rum precis där 😏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.