Clarken37 skrev:
Hur vet du att jag inte är engagerad?
Det vet jag förstås inte.
Blir det verkligen fler bostäder innom de antalet minuter från din arbetsplats du anser acceptabelt att pendla med er politik? Eller vill du bara tvinga ensamstående föräldrar från sina befintliga sekelskiftsvillor och trettiotalshus med en ny fastighetsskatt?
 
Clarken37 skrev:
Tja den inställningen har lett till att Sverige går som det går. Det är vad det är. Inget att göra åt
Tror du hela Sveriges ekonomi och kriminalitet skulle lösas med sänkta marginalskatter?

Jag förstår din frustration.

Men förlåt jag säger det, detta är inte ord i din mun utan hur jag uppfattar det du säger, du ser ner på andra som gjort andra val, de är sämre, inte värda pengarna de har, bor i sjaskiga områden, blivit gynnade av skattesystemet, fått pengar av pappa... Allt för att hitta orsaker till att du som tjänar så bra inte har råd med en villa där du vill bo. Att du är duktig på det du gör, jodå. Men alla väljer inte jobb med hög lön men kan ändå vara jävligt smarta, produktiva och viktiga för samhället.

Face it. I 15M villorna i Danderyd och Täby bor troligen personer med mycket högre inkomst än dig och ditt hushåll, till och med här där jag bor, på samma gata som flera änkor i 80årsåldern, finns även de som med största sannolikhet tjänar mycket mer än dig. Trots att det är sjaskigare klientel i centrum och det finns stökiga områden inom kommunen.

Du fördömer de som har fått pengar av pappa men vill ge dina barn en bra start. Varför inte propagera för att ta tillbaka arvs och gåvoskatt? Lata miljonärsbarn är verkligen inte till någon nytta för samhället.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
För att jag har råd såklart. Jag kör hellre en Tesla än en Dacia om jag kan. Men det finns ingen anledning att staten ska subventionera mig för att kunna köra en Tesla
Men du har ju just sagt du INTE har råd. Och skyllt på marginalskatten...
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
För att jag har råd såklart
Men du ältar ju hela tiden att du inte har råd med det du vill ha i det området du vill bo……
 
A
F fribygg skrev:
Det vet jag förstås inte.
Blir det verkligen fler bostäder innom de antalet minuter från din arbetsplats du anser acceptabelt att pendla med er politik? Eller vill du bara tvinga ensamstående föräldrar från sina befintliga sekelskiftsvillor och trettiotalshus med en ny fastighetsskatt?
Med marknadshyror hade det funnits 100 tals alternativ några minuter att hyra från vårt kontor ja? I dagsläget är det 40års kötid
 
Clarken37 skrev:
För att jag har råd såklart. Jag kör hellre en Tesla än en Dacia om jag kan. Men det finns ingen anledning att staten ska subventionera mig för att kunna köra en Tesla
Du har inte råd med det din fru önskar, troligtvis beror det inte på din löneinkomst utan att ni inte fixar att bygga och renovera själv som den normala byggahus medlemmen utan tror er kunna köpa ett 'färdigt' objekt.
 
Clarken37 skrev:
Med marknadshyror hade det funnits 100 tals alternativ några minuter att hyra från vårt kontor ja? I dagsläget är det 40års kötid
Men du tror dej ju lätt kunna få en befintlig hyresrätt centralt för bara dryga 10 000kr om jag minns rätt? Är det inte läge att ta den om ni inte vill bo kvar och inte har råd att köpa det hon önskar?
 
A
J JohanLun skrev:
Tror du hela Sveriges ekonomi och kriminalitet skulle lösas med sänkta marginalskatter?

Jag förstår din frustration.

Men förlåt jag säger det, detta är inte ord i din mun utan hur jag uppfattar det du säger, du ser ner på andra som gjort andra val, de är sämre, inte värda pengarna de har, bor i sjaskiga områden, blivit gynnade av skattesystemet, fått pengar av pappa... Allt för att hitta orsaker till att du som tjänar så bra inte har råd med en villa där du vill bo. Att du är duktig på det du gör, jodå. Men alla väljer inte jobb med hög lön men kan ändå vara jävligt smarta, produktiva och viktiga för samhället.

Face it. I 15M villorna i Danderyd och Täby bor troligen personer med mycket högre inkomst än dig och ditt hushåll, till och med här där jag bor, på samma gata som flera änkor i 80årsåldern, finns även de som med största sannolikhet tjänar mycket mer än dig. Trots att det är sjaskigare klientel i centrum och det finns stökiga områden inom kommunen.

Du fördömer de som har fått pengar av pappa men vill ge dina barn en bra start. Varför inte propagera för att ta tillbaka arvs och gåvoskatt? Lata miljonärsbarn är verkligen inte till någon nytta för samhället.
”nu ska jag inte förolämpa dig” Sen går du loss och förolämpar, fultolkar och drygar dig. Du återkommer till personangrepp i många inlägg. Riktigt högstadiebeteende.

Det finns säkert flera 100k människor som är mer produktiva än jag är. All lycka till dem. De förtjänar all framgång och är ovärderliga för landet. De jobbar sannolikt hårdare än jag och/eller är fan så mycket smartaste än jag. Jag har inget emot arv och kommer aldrig ha det.

Det jag har något emot är att Sverige byggt upp ett system där de som har kapital får en bra situation men många andra som försöker jobba sig uppåt begränsas på många sätt och ska rätta sig i ledet. DET har jag väldigt svårt för.

Jag har inte fördömt någon men du får gärna hänvisa till något inlägg där jag gjort det. För inte kommer du med ogrundade anklagelser? De områden jag bedömer som ”sjaskiga” är de där det finns mycket stök och kriminellt beteende. DET är det enda jag ser ner på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
Men du ältar ju hela tiden att du inte har råd med det du vill ha i det området du vill bo……
Det har jag. Men inte i den typen av hus sambon blir nöjd med
 
A
F fribygg skrev:
Men du tror dej ju lätt kunna få en befintlig hyresrätt centralt för bara dryga 10 000kr om jag minns rätt? Är det inte läge att ta den om ni inte vill bo kvar och inte har råd att köpa det hon önskar?
Det som tar emot är att jag vill ha en trädgård och uteplats åt barnen. Samt sambons ovilja att bo i lgh.

Hade jag inte haft barn hade jag redan nu bott i hyresrätt och haft ett landställe. Ser ingen som helst poäng i att bo i villa annars ärligt talat.
 
Clarken37 skrev:
”nu ska jag inte förolämpa dig” Sen går du loss och förolämpar, fultolkar och drygar dig. Du återkommer till personangrepp i många inlägg. Riktigt högstadiebeteende.

Det finns säkert flera 100k människor som är mer produktiva än jag är. All lycka till dem. De förtjänar all framgång och är ovärderliga för landet. De jobbar sannolikt hårdare än jag och/eller är fan så mycket smartaste än jag. Jag har inget emot arv och kommer aldrig ha det.

Det jag har något emot är att Sverige byggt upp ett system där de som har kapital får en bra situation men många andra som försöker jobba sig uppåt begränsas på många sätt och ska rätta sig i ledet. DET har jag väldigt svårt för.

Jag har inte fördömt någon men du får gärna hänvisa till något inlägg där jag gjort det. För inte kommer du med ogrundade anklagelser? De områden jag bedömer som ”sjaskiga” är de där det finns mycket stök och kriminellt beteende. DET är det enda jag ser ner på.
Du skriver du inte har någon sympati för de som får flytta pga höjda skatter...

på mobilen kan jag inte skrolla runt och citera vad du sagt, detta var som jag skrev hur jag uppfattar det. inte hur du skrivit. Objektivt får väl då andra kommentera hur de tolkat det, om jag tolkat fel.
 
Skriv gärna var jag gjort personangrepp så har jag en chans att be om ursäkt.
 
Jag var lite aktiv i den här tråden i början men hoppade ur då jag tolkar mycket av det du skriver precis på det sätt @JohanLun beskriver. Jag har läst alla inlägg och hur han tålmodigt bemöter och är konstruktiv till dina utmaningar, men du anser att det statens fel att du inte kan få vad du vill ha. Du har så klart din fulla rätt att svära över skattesystemet och du har din fulla rätt att tycka att det är orättvist, men du framstår mest som någon med fokus på vad som gynnar DIG. Så är inte skattesystemet uppbyggt. Att din sambo inte jobbar fullt ut är inte lönsamt för landet. Det valet får ni gärna göra, men jag förstår inte varför vi andra skulle bidra till det genom sambeskattning. De flesta av mina kompisar har två (välbetalda) heltidsjobb, ingen hjälp från mor-och farföräldrar men vi har löst det. Köpt in barnvakt, vabbat halvdagar var etc. Det går om man vill. Och det här långt före covid när kontorsnärvaro var ett krav.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det skulle inte vara några problem att få tag i målare som målade kåkar för 20-30k. Dock gör ju hantverksbranschen och byggbranschen tillsammans med facken ALLT i sin makt för att hålla prisläget högt.
Så himla taskigt! Vem eller vilka gör ALLT i sin makt för att upprätthålla lönenivån i din bransch, då?
Clarken37 skrev:
Då blir det offerter på 150k för att slabba lite faluröd innan rot. Sen ska staten subventionera tillbaka pengar för de vet att detta prisläge är helt absurt.
150 tusen kronor är väl i paritet med arbetsgivarens lönekostnader för dig under en månad. Man kan undra om det sitter en målare någonstans och läser den här tråden på sin semester och tänker "150 papp för att sitta på ett fancy kontor och vända papper och klicka lite på datorn!? Bättre han är hemma och slabbar färg istället..."
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Du skriver du inte har någon sympati för de som får flytta pga höjda skatter...

på mobilen kan jag inte skrolla runt och citera vad du sagt, detta var som jag skrev hur jag uppfattar det. inte hur du skrivit. Objektivt får väl då andra kommentera hur de tolkat det, om jag tolkat fel.
Jag skrev att min sympati för de som bodde i svindyra bostäder. Inte folk generellt.

Jag tycker inte vi ska ha ett system med västvärldens lägsta fastighetsskatt som hjälpt till att skapa västvärldens kanske värsta bostadsbubbla enkom för att ett fåtal pensionärer med låg inkomst ska kunna bo kvar i 15msek kåkar på Lidingö.
J JohanLun skrev:
Skriv gärna var jag gjort personangrepp så har jag en chans att be om ursäkt.
Hela ditt inlägg var fullt av illvilliga tolkningar. Du skriver att jag fördömer till höger och vänster. Visa mig ett inlägg där jag fördömer någon? Det enda jag eventuellt fördömt är sjaskiga centrumområden med mycket kriminellt drägg.

Att jag konstaterar fakta, att det är svårt att konkurrera med 30 åringar som fått pengar av pappa innebär på intet sätt att jag fördömer dem. Jag hade självklart inte tackat nej till det själv. Men jag tycker det är skevt att vi har ett system som tillåter dessa kapital att bara växa enormt medan det straffar lönearbete stenhårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.