Clarken37 skrev:
Tja det skulle låsa in folk ännu mer i sina bostäder och göra rörligheten ännu mindre.

Sverige är ett av endast två länder med reavinstskatt på bostäder. Dvs primära bostäder folk bor i. En fastighetsskatt förstör inte marknaden
Man kunde ju tänka sig att man satte av en del av skatten man inte behöver betala på nåt konto då man hade något litet sparat/investerat...men så klart inte, i Sverige konsumerar man ju upp hela löneutrymmet...
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag håller med TS om att ökad fastighetsskatt sannolikt leder till lägre priser.
Kanske även lägre byggande, då lönsamheten kommer minska.

Jag tror det TS vill mena är att en slopad marginalskatt kommer göra att han och alla läkare plötsligt finner det lönsamt att jobba 10h till per vecka och genom det öka landets BNP, använda sina pengar till att avlöna de som idag släpar fötterna efter sig med att istället städa, slaska rödfärg på deras hus för 20.000 istället för 100.000 eller göra andra sysslor.


Jag tror detta inte alls är udda. Många som börjar på ganska krävande jobb ser att fritiden försvinner, tiden med barn försvinner, att det man gör förvisso genererar mycket pengar men framförall till någon annan och inte är speciellt kul. Då är det att föredra ett roligt jobb där man både gör nåt kul och kan styra sin egen dag, ha kvar lite fritid men då tyvärr i vissa fall tjäna mindre. De som är riktigt bra på det som de gör och gör nåt de tycker är kul kan nog lyckas med reptricket att faktiskt tjäna bättre, ha kul och inte jobba mer än 30h per vecka.
Jag tycker mitt jobb är kul. Annars hade jag gjort annat.

Det skulle inte vara några problem att få tag i målare som målade kåkar för 20-30k. Dock gör ju hantverksbranschen och byggbranschen tillsammans med facken ALLT i sin makt för att hålla prisläget högt.

Vi hade kunnat ha tusentals östeuropeer här som startade bolag för att konkurrera med pris. Minimilönen i Polen är 5000 brutto. Ännu lägre i andra länder. De hade till stor del varit gästarbetare och tjänar betydligt mer än i Polen. Men det spricker på att de enligt svensk lag måste följa svenska avtal. Genomsnittlönen för en målare är enligt denna sida 38k

https://malare.nu/varfor-bli-malare

Självklart är det omöjligt att erbjuda attraktiva priser om man ska betala sina målare detta plus västvärldens högsta arbetsgivaravgifter. Då blir det offerter på 150k för att slabba lite faluröd innan rot. Sen ska staten subventionera tillbaka pengar för de vet att detta prisläge är helt absurt.

Alla större bolag lejer nu ut alla enklare tjänster inom ekonomi etc till Indien eller Öststater. Ingen jävel klagar på det. Men fan den som försöker måla hus billigt. Den ska rökas ut.
Kilrain Kilrain skrev:
Ja, självklart skulle det påverka huspriserna neråt. Och ägare/säljare skulle förlora på det. Stora kapitalmängder skulle helt enkelt utplånas.

Men varför? Det är tveksamt om köpare vinner nåt på det. Man får lägre inköpspris och lån men högre driftskostnad per år. Nånstans hamnar nog balansen där det blir ungefär samma totalkostnad som nu. I stället för att betala ränta till banken får man betala skatt till staten. Och banken kan man åtminstone köpa aktier i.

Sänkt marginalskatt, absolut. Alltid bättre när folk får behålla mer av sina pengar. Jag är bara tveksam, ytterst tveksam, till poängen med att straffbeskatta andra när man själv vill ha sänkt skatt.
Jag skär hellre i det mesta innan jag förespråkar en ny skatt. Men marginalskatterna är horribla och hämmar jobb, tillväxt och landets ekonomiska utveckling. Det är absurd diff mellan kapitalägares skatt och ”höginkomsttagare”.

OM pengarna ska in någonstans är dock fastighetsskatten dn stabil bas. Den går inte att planera bort och flyttar ingen utomlands. Varenda land i hela västvärlden har en mkt högre fastighetsskatt än Sverige. Vi har världens värsta marginalskatter på låga inkomster men världens snällaste fastighetsskatt. Det tar bort incitament till arbete och ger oss en enorm bostadsbubbla.

Att köpa en lgh på Ströget kostar 50% av Östermalm. Trots att dkk är värd 1.5 sek, att danskarnas löner är mkt högre än våra likväl som deras bnp per capita
 
Redigerat av moderator:
Clarken37 skrev:
OM pengarna ska in någonstans är dock fastighetsskatten dn stabil bas. Den går inte att planera bort och flyttar ingen utomlands. Varenda land i hela västvärlden har en mkt högre fastighetsskatt än Sverige. Vi har världens värsta marginalskatter på låga inkomster men världens snällaste fastighetsskatt. Om något borde det bara tvärtom
Att införa en ny fastighetsskatt vore improduktivt och skulle som jag ser det försvåra ytterligare för alla de fastighetsägare som har låga pensioner eller de som skiljt sej och nu är är ensamstående bara en inkomst kvar att betala boendet med. Du själv @Clarken37 riskerar att själv komma i den situationen och borde tänka dej för innan du önskar ökad beskattning och fördyring av boendet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Att införa en ny fastighetsskatt vore improduktivt och skulle som jag ser det försvåra ytterligare för alla de fastighetsägare som har låga pensioner eller de som skiljt sej och nu är är ensamstående bara en inkomst kvar att betala boendet med. Du själv @Clarken37 riskerar att själv komma i den situationen och borde tänka dej för innan du önskar ökad beskattning och fördyring av boendet.
Ärligt talat är min sympati för de som sitter på svindyra boenden med låga månadskostnader vilket blåser upp en galen bostadsbubbla begränsad. På samma sätt är min sympati för att de som nu bölar över 4% ränta som omänsklig obefintlig.

Man får isf flytta till billigare boenden. Varför ska vi ha ett system som är skräddarsytt för pensionärer som ska få bo svinbilligt i sin 12msek kåk på Lidingö? Samtidigt så får samma pensionärer dö i vårdköer för att läkare hellre spelar golf än att ta extrapass pga marginalskatten.

Jag har redan planerat att flytta till en hyresrätt när barnen är stora för att casha in dem på marknaden. Varför ska jag sitta på 200 kvm som pensionär? Att lägga all kraft på att hålla efter allt det? Ingen behöver de ytorna.

Inför marknadshyror i samma veva och slumpa reavinstskatten så kan alla dessa flytta till utmärkta hyresrätter utan några som helst problem att betala en hög hyra.
 
Clarken37 skrev:
9 är absolut max.

Områden som är aktuella men går bort pga pris; Bromma, Danderyd, Lidingö.

Områden som är aktuella och kan funka med budget; Sollentuna, Täby, Vallentuna.

Områden som är verkligen är gränsfall där vi nog inte vill bo; Åkersberga, Bro, Knivsta, Ekerö.
Det var en väldig skillnad på områden och hur långt ut de är. Vi bor i Barkarby och trivs där. Väldigt mkt närmare stan än Knivsta eller Vallentuna. Få 20-30 talshus men finns. I närliggande Spånga är det fler lite äldre hus. Med 9 msek som maxbudget får ni kanske acceptera att pengarna inte räcker till ett sekelskifteshus i många områden.
 
A
ecb182 ecb182 skrev:
Det var en väldig skillnad på områden och hur långt ut de är. Vi bor i Barkarby och trivs där. Väldigt mkt närmare stan än Knivsta eller Vallentuna. Få 20-30 talshus men finns. I närliggande Spånga är det fler lite äldre hus. Med 9 msek som maxbudget får ni kanske acceptera att pengarna inte räcker till ett sekelskifteshus i många områden.
Jo jag försöker få sambon att inse det. Barkarby och Spånga är alldeles för stökiga för min smak. Nästan 2% högre kommunalskatt dessutom.
 
Clarken37 skrev:
Ärligt talat är min sympati för de som sitter på svindyra boenden med låga månadskostnader vilket blåser upp en galen bostadsbubbla begränsad. På samma sätt är min sympati för att de som nu bölar över 4% ränta som omänsklig obefintlig.
Liksom min sympati för de som gnäller över marginalskatter är obefintlig.

I någon mån handlar det om att acceptera och anpassa sig. Samhälle, bostadsmarknad och skattesystem kommer inte anpassa sig för att vara optimala för dig. Du måste anpassa dig. Eller flytta. Danmark, Tyskland mfl du talar varmt om är inte långt bort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Man får isf flytta till billigare boenden. Varför ska vi ha ett system som är skräddarsytt för pensionärer som ska få bo svinbilligt i sin 12msek kåk på Lidingö? Samtidigt så får samma pensionärer dö i vårdköer för att läkare hellre spelar golf än att ta extrapass pga marginalskatten.

Jag har redan planerat att flytta till en hyresrätt när barnen är stora för att casha in dem på marknaden. Varför ska jag sitta på 200 kvm som pensionär? Att lägga all kraft på att hålla efter allt det? Ingen behöver de ytorna.

Inför marknadshyror i samma veva och slumpa reavinstskatten så kan alla dessa flytta till utmärkta hyresrätter utan några som helst problem att betala en hög hyra.
Var menar du att dessa lediga hyresrätter finns? Jag tänker på barnfamiljerna som kommer få svårt att betala en ny fastighetsskatt som nu bor granne med dej eller kanske i de områden du kikar efter bostad.
 
Låga månadskostnader är effekten av att köpt boende man haft råd med samtidigt som man amorterat bort lånen……..
Själv har jag kunnat minska arbetstiden samtidigt som levnadskostnaderna sjunkit…..

Så ökade fastighetsskatter blir = flytta till nått ställe där jag inte vill bo eller göra som TS jobba istället för att umgås med barn

Så mitt råd är ju att sänk standarden och kraven och köp det ni har råd med och njut mer av livet
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Man får isf flytta till billigare boenden
Du ratar ju själv billigare boenden av alla möjliga anledningar…….
 
A
J JohanLun skrev:
Liksom min sympati för de som gnäller över marginalskatter är obefintlig.

I någon mån handlar det om att acceptera och anpassa sig. Samhälle, bostadsmarknad och skattesystem kommer inte anpassa sig för att vara optimala för dig. Du måste anpassa dig. Eller flytta. Danmark, Tyskland mfl du talar varmt om är inte långt bort.
Tja den inställningen har lett till att Sverige går som det går. Det är vad det är. Inget att göra åt
 
A
F fribygg skrev:
Var menar du att dessa lediga hyresrätter finns? Jag tänker på barnfamiljerna som kommer få svårt att betala en ny fastighetsskatt som nu bor granne med dej eller kanske i de områden du kikar efter bostad.
Samma sak där. Eftersom hyrorna är så lågt reglerade sitter folk på jätteytor de inte behöver.

Sverige har inte brist på bostäder men de reglerade hyrorna skapar en brist.
 
Redigerat av moderator:
Clarken37 skrev:
Tja den inställningen har lett till att Sverige går som det går. Det är vad det är. Inget att göra åt
Lägg dej ner och dö då om du är för bekväm att engagera dej politiskt för att skapa lösningar för en bättre framtid.
 
A
T Taxture skrev:
Du ratar ju själv billigare boenden av alla möjliga anledningar…….
För att jag har råd såklart. Jag kör hellre en Tesla än en Dacia om jag kan. Men det finns ingen anledning att staten ska subventionera mig för att kunna köra en Tesla
 
A
F fribygg skrev:
Lägg dej ner och dö då om du är för bekväm att engagera dej politiskt för att skapa lösningar för en bättre framtid.
Hur vet du att jag inte är engagerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.