Samma maskin och samma fel. Vet du, jag kopplade ihop med att proppen gick vid ett åskväder också, tänkte att motorn fått sig en turn.
Vi har fyra barn så för mig blev det att beställa en ny eftersom tvättberget växte. Men den gamla har jag kvar (jag saknar verkligen idos på vår nya) och min plan är att beställa en motor och prova att byta, efter råden jag fått i tråden
 
OK, min gör två försök att snurra trumman (den rör sig lite grand bara vid två försök) och efter vad jag läst mig till så är de nog styrkortet till motorn och inte själva motorn.
Jag har sådan tur att jag har den gamla tvättmaskinen kvar i garaget, så jag hankar mig fram men är inne på att beställa ett styrkort att testa.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
elmotorer går sällan fysiskt söder vid åsknedslag, dom är för induktiva för att strömmen skall kunna rusa så att lindningar bränner av även när spänningen som läggs på är riktigt hög under mycket kort tid, som vid en blixtnedslag - men det är annan femma med styrkorten...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Okej, kanske blir styrkortsbyte för mig då också, det låter lite knepigare ett byta. Du får gärna berätta vilket du beställer och hur de går för dig.
 
Jag tror inte heller att motorn skulle ha tagit skada av ev. åska (är elektriker inom industrin), jag är precis på väg på semester så när jag kommer hem skall jag böka fram maskinen och öppna upp och kika samt se om det går att mäta upp motorn,

Reservdelar beställs direkt från Cylinda https://www.cylinda.se/reservdelarservice och motorstyrkortet har artikelnummer E4388568 och sitter med snabbanslutningar och är gissningsvis enklare att byta än motorn (bara man hittar var det sitter).
 
  • Gilla
HusISkogen
  • Laddar…
Okej, men dom kostar visst 3,7’, de e ingen billig historia. Vad tror du om möjligheterna att beställa nån pirat-del? För mig som precis köpt en ny maskin känns de som jag kanske skippar när det är så dyrt. Tänk om de skulle visa sig vara något annat fel sen…
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Har dessvärre inte sett att det finns pirater av kortet. Nä det är en saftig chansning, jag är i samma kval...
 
H HusISkogen skrev:
Okej, men dom kostar visst 3,7’, de e ingen billig historia. Vad tror du om möjligheterna att beställa nån pirat-del? För mig som precis köpt en ny maskin känns de som jag kanske skippar när det är så dyrt. Tänk om de skulle visa sig vara något annat fel sen…
köp den från den turkiska tillverkaren arcelik direkt ca 500.-
cylinda vill inte att du reparerar därav deras hutlösa priser på vanliga reservdelar
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
köp den från den turkiska tillverkaren arcelik direkt ca 500.-
cylinda vill inte att du reparerar därav deras hutlösa priser på vanliga reservdelar
Intressant, du råkar inte ha någon länk?
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Intressant, du råkar inte ha någon länk?
de har inga länkar du får ta dig en tur eller ringa
 
returen returen skrev:
de har inga länkar du får ta dig en tur eller ringa
Till Turkiet? eller finns de i Sverige?
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Till Turkiet? eller finns de i Sverige?
det blir turkiet passa på och säg hej till erdogan
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
det blir turkiet passa på och säg hej till erdogan
Haha, då blir det nog dyrare än orginalet.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Haha, då blir det nog dyrare än orginalet.
Ja Ja men vilket äventyr!
 
Kan uppdatera om mitt fel som nu är löst!
Jag började med att koppla bort alla anslutningarna för att sedan böka ut och ned maskinen och lossade sedan bakstycket med sina 5 skruvar.
Sedan konstaterade jag att remmen satt på rätt plats och trumman snurrar lätt (som sagt tidigare).
Nere till höger sitter motorn som har två anslutningar (en för styrspänning från motorstyrkortet och en för sensor för hastighet, dessa lossade jag för att sedan ohm-mäta med multimeter där jag konstaterade att både motor och sensorn var ok
Fick lite tips från denna video trots att min motor ju är borstlös:

Då kände jag mig ganska säker på att det var motorstyrkortet, så ett nytt beställdes från Cylinda igår och jag fick det idag.
Nere till höger sitter det med 2st skruvar rakt in från baksidan.
Så alla snabbanslutningar släpptes, kortet byttes och det nya monterades och återanslöts -sedan var det bara att koppla tillbaks alla anslutningar och hoppas på det bästa -och YES nu går den igen!!
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.