A
Värm flaskan
 
Sedärja, liket rör på sig :) Gött

Att värma flaskan är ju en bra ide :) Värm inte för mycket bara ;) Men fråga är hur mycket det kommer att ge. Volumen på flaskan är bra mycket mindre än på systemet, antar jag. Vilket innebär att trycket i den måste varit klart högre än i systemet för att kunna ge någon volympåfyllning att tala om. Så när nu flaskan tömts till samma tryck som systemet, så kommer den lilla extra mängd som en uppvärmning av flaskan ger att motsvara en "fis i rymden" i systemet. Men jag är mer fysiker än produktexpert i detta läget, så det hela beror lite på förhållandena.

Troligen behövs minst två flaskor till, särskilt om du bara nått halva nödvändiga trycket eller än mindre.

En flaska till, som töms i systemet, kommer att ge mindre volym än den första gjorde eftersom det blir mer kvar pga det högre trycket vid "balans" med ditt system. Så om den första tog dig halvvägs upp på det gröna, kanske den andra kommer att nå nästan till det blå. Förhoppningsvis räcker då en tredje för att det ska bli fullt.

Men som sagt, du kanske ska börja leta efter läckor innan du fyller mer. ;)
 
har du vänt flaskan upp och ner så att vätskan trycks/sugs in i systemet och inte bara gasen.
 
A
TS har ju läst anvisningen...
Till punkt o pricka...
Generellt brukar det inte vara problem att fylla systemet så länge
man har rätt mängd och det är plusgrader ute under förutsättning man fyller vätska.
Och vätska är ju en förutsättning för att lyckas med R410A då gasblandningen inte är stabil i gasform. Av samma anledning bör man sluta fyllningen innan vätskan är slut i tuben.
 
Redigerat av moderator:
gizmo007 skrev:
har du vänt flaskan upp och ner så att vätskan trycks/sugs in i systemet och inte bara gasen.
ABSOLUT INTE!
Det beror ju på vilken sidan man fyller på. Vänder du flaskan upp och ner och det rinner in vätska på sugsidan så blåser du kompressorn!
 
För att inte få in luft i systemet så bör du "läcka lite" gas innan du drar fast kopplingen. Alltså lägg på kopplingen löst först och tryck lite försiktigt så det läcker ut gas och så drar du fast medan det läcker. På det sättet tömmer du påfyllningsslangen på luft så den luften inte trycks in i systemet.
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
A
Usch o fy släppa ut i R410A i atmosfären?:x

Tyvärr så står det i instruktionen att kompressorn skall gå under fyllning och i kyldrift är det inte så lång väg in till kompressorn vilket kan medfölja vätskeslag.
däremot är det ju sugsida med lågt tryck vilket kan ge förångning av köldmediet mellan Nevada ventilen och kompressorstosen.

Troligen har Nevada tänkt till. annars skulle det bli svårt att sälja produkten efter ett tag.
 
electroluxaren skrev:
Usch o fy släppa ut i R410A i atmosfären?:x
Ja, det finns ju en orsak till att man som privatperson inte ska fylla på kylsystem själv och att riktig utrustning minimerar utsläpp men det är nog allmän praxis att tömma påfyllningsledningar på luft. Att få in luft i systemet påverkar nog miljön värre i längden då pumpen kommer att gå sämre och dra mer energi, alternativ gå sönder eller kraftigt förkortad livstid och då måste man byta och hur påverkar det miljön?

Visst, R410A är "brutal" ur global uppvärmningsperspekiv men det lilla du behöver släppa ut för att tömma slangen lär nog inte vara värre en en kallstart av bilen en vintermorgon... :surprised:
 
A
Du har ju helt rätt
men det är ju inte du och jag som sitter i EU och bestämmer.:thumbdown:
 
Ja jag vände på flaskan upp o ner vid påfyllning precis som det stod i anvisningen!

Måste bara berätta att den går ett nu utan att defrosta. Utan den värmer på bra nu!

Tack för all hjälp och kritik
 
  • Gilla
John155 och 1 till
  • Laddar…
Pompe1997 Pompe1997 skrev:
Ja jag vände på flaskan upp o ner vid påfyllning precis som det stod i anvisningen!

Måste bara berätta att den går ett nu utan att defrosta. Utan den värmer på bra nu!

Tack för all hjälp och kritik
Vart fick du köpa Nevada Kit mm ifrån? Glad för att det funkar nu för dig!
 
man fyller alltid i vätskeform!
 
Pompe1997 Pompe1997 skrev:
Ja jag vände på flaskan upp o ner vid påfyllning precis som det stod i anvisningen!

Måste bara berätta att den går ett nu utan att defrosta. Utan den värmer på bra nu!

Tack för all hjälp och kritik
Vart köpte du det?
 
DEF = Defekt
 
Såg den här videon nyss om påfyllnings satser. Verkar vara samma koncept med ersättningsgas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.