C
Rickard. Rickard. skrev:
är det att såga 50mm hårt trä så blir såklart svaret något annat.
Du får titta lite mer... Även om han inte testar något hårt träslag.

P.s. eller testa själv för den delen. Är ju ingen rocket science direkt.
 
L Lovan83 skrev:
Va, använder folk sånna fortfarande utan en kapskena? 😉

Edit: Det är drömmen, tro mig. Kapgersåg blir redundant förutom i några fall, tex många(!) exakt lika långa kap.
Snickarvinkel är smidigt, fast när man levlat kör man väl rakt på frihand.
 
M Mach77777 skrev:
Håller inte med. Reglar vill jag såga där jag är (pga de är för tunga att kånka iväg och lägga upp på en såg). Kapgersågen använder jag möjligtvis till trall eller panel.

Cirkel till det allra mesta.
Nu hänvisar jag till ”min pappa”.

Men min morbror som var byggnadssnickare, eller timmerman som det hette på hans tid använde alltid cirkelsåg för att kapa.

Skulle tro det är det effektivaste även idag. Kapa reglar på plats istället för att kånka regeln till sågen.

Vi som är hobbysnickare har all tid i världen. Men yrkesmän måste vara effektiva och är det.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Hej hej! Jag köpte ju en Ryobi R18CS med 52 mm sågdjup och nu är jag mer eller mindre klar med sommarens projekt.

Angående cirkelsåg vs. sänksåg vs. kapgersåg etc så får jag nog säga att cirkelsågen var helt rätt för det här jobbet. Har behövt köra en del frihand vinkel-mot-annan-vinkel och det hade aldrig gått med en kap.

Smidigheten att inte behöva flytta tunga impregnerade 45x140, 45x170 och 95x95 till en kapgersåg är förstås skönt.

Jag gjorde en snickarvinkel så när jag verkligen behöver vinkelräta snitt så använder jag den och då blir det riktigt bra. Utan den blir det ofta helt ok ändå.

Angående säkerheten, ja, det finns nog säkrare maskiner men det kändes helt ok tycker jag.

Skickarvinkeln är gjord av en gammal golvlist. Den lilla tappen längst ned till höger visar var snittet ska gå så det är väldigt smidigt att såga en 90-gradare efter en ritad linje tex.
 
  • Snickarvinkel gjord av en golvlist med skruvar, hålls i en hand över ett golv av trägolvpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.